معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سرمایه گذار ترکیه ای قصد دارد در قزاقستان روی استخراج کند

به گزارشLS: تاسیسات جدید تولیدی در منطقه ترکستان ساخته می‌شود.

در منطقه به همراه یک سرمایه گذار از ترکیه قصد دارند پروژه استخراج و غنی سازی روی را اجرا کنند. اجرای آن 1.8 میلیارد (تنگه) برآورد شده است.  بر اساس اطلاعات، در حال حاضر قراردادی برای اکتشاف میدان بسگاش-1 وجود دارد.  پیش بینی می‌شود با اجرای این پروژه 200 فرصت شغلی ایجاد گردد. کار برای شناسایی ذخایر سنگ معدن در حال انجام است.

همچنین می‌توان در این منطقه مرغداری برای تولید تخم مرغ و تولید گوشت مرغ و سوسیس و کالباس قابل عرضه در منطقه احداث کرد. هزینه پروژه  15 میلیارد تنگه خواهد بود.

  انتظار می رود که این شرکت در سالهای  2026-2023 احداث شوند. با اجرای این پروژه‌ها برای 50 نفر شغل ایجاد خواهد شد. خاطرنشان می‌شود برای ساخت این تاسیسات به 40 هکتار زمین نیاز است.

در ناحیه اوتیرار می‌توان پروژه‌هایی را برای فرآوری عمیق ذرت و تولید بیواتانول اجرا کرد. هزینه آن 72 میلیارد تنگه است.  پیش بینی می‌شود تا سال 2025 این کارخانه 154 نفر را استخدام کند.

در این منطقه مقرر است ظرفیت تولید پوشک , تولید مواد شیمیایی خانگی گسترش یابد. اجرای پروژه 8 میلیارد تنگه برآورد شده است.

https://lsm.kz/na-yuge-kazahstana-zhdut-realizacii-novyh-proektov

رشد 60 درصدی سرمایه گذاری در منطقه ترکستان مشاهده می‌گردد

LS گزارش می دهد: سرمایه گذاری در سرمایه ثابت قزاقستان از ابتدای سال جاری تا کنون 18 درصد رشد داشته است.

از ژانویه تا آوریل 2023، حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت به 3.8 تریلیون تنگه رسید که 18 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.  این داده‌ها توسط اداره ملی آمار منتشر شده است.

بیشتر این مبالغ به صنعت - 1.9 تریلیون تنگه (18.1٪+)، عملیات املاک و مستغلات - 797.5 میلیارد تنگه (10٪+)، حمل و نقل و انبارداری - 338.5 میلیارد تنگه(39.3٪ +)اختصاص یافته است.

به  تفکیک مناطق رشد سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در 20 منطقه جمهوری مشاهده شد.

بیشترین رشد در ترکستان  مشاهده می‌شود 60.4٪ (137.3 میلیارد تنگه)، مانگیستائو  با 46٪ (265.6 میلیارد تنگه) و قیزیلوردا - 42.1٪ (99.4 میلیارد تنگه).

کمترین رشد در سه استان ثبت شد: در آلماتی - 0.4٪ (363.1 میلیارد تنگه)، در منطقه ژامبل   7.4٪  (89.1میلیارد تنگه) و در منطقه قزاقستان شرقی - 9.6٪ (144.1 میلیارد تنگه).

 https://lsm.kz/investicii-v-osnovnoj-kapital-kazahstan

در مدت 4 ماه در منطقه ترکستان به مبلغ  163.5 میلیارد تنگه محصولات کشاورزی  تولید شد

DKNews.kz گزارش می دهد: منطقه ترکستان با زمین‌های حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مساعدترین منطقه برای توسعه کشاورزی در کشور است.

  از ابتدای سال، حجم تولید ناخالص در کشاورزی به 163.5 میلیارد تنگه رسیده است، شاخص حجم فیزیکی - 102٪.

  از این مقدار، محصولات زراعی 21.9 میلیارد تنگه، دام - 139.5 میلیارد.  را به خود اختصاص داده اند.

10.1 میلیارد تنگه سرمایه گذاری در سرمایه ثابت کشاورزی جذب شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 217.9 درصد افزایش داشته است.

  1.1 میلیارد تنگه سرمایه گذاری در سرمایه ثابت تولید مواد غذایی هدایت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، 147.5 درصد بیشتر است. در سال 2023در بخش کشاورزی 60 پروژه به مبلغ 54.1 میلیارد تنگه برنامه ریزی شده است. در حال حاضر 16 پروژه به ارزش 4.9 میلیارد تنگه در حال اجرا هستند. این پروژه‌ها عبارتند از: یک مزرعه تجاری لبنی برای 200 راس، چهار دامداری، سه کارگاه فرآوری شیر و دو گلخانه مزرعه در زمینی به مساحت 2.1 هکتار.   سه طرح آبیاری (490 هکتار) و سه طرح پرورش ماهی نیز اجرا شده است. 271.5 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 107.3 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شد.

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 برابر افزایش یافته است.

 https://www.dknews.kz/ru/v-strane/290036-v-turkestanskoy-oblasti-za-4-mesyaca-proizvedeno

یک شرکت سنگاپوری کارخانه ای برای تولید کودهای حاوی فسفر در منطقه ژامبیل می سازد

خبرنگار خبرگزاری کازینفورم گزارش داد:

تفاهم نامه همکاری اقتصادی توسط استانداری ژامبیل و شرکت بزرگ سنگاپوری Indorama Corporation Pte در جریان همایش تجاری قزاقستان و سنگاپور امضا شد.

مجمع تجاری قزاقستان و سنگاپور در آستانه بیش از 200 نماینده ارگان‌های دولتی و محافل تجاری قزاقستان و سنگاپور را گرد هم آورد.

  در این مراسم علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان و حلیمه یاکوب رئیس جمهور سنگاپور حضور داشتند.

علیخان اسماعیلوف نخست وزیر جمهوری قزاقستان در سخنانی ضمن خوشامدگویی خاطرنشان کرد که سنگاپور بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گذاری قزاقستان در منطقه آسه آن است.

  گردش مالی دو کشور در سال 2022 65 درصد افزایش یافت و به 2 میلیارد دلار رسید، سرمایه گذاری‌ها در سال های اخیر 6 برابر رشد کرده است، بیش از 230 سرمایه گذاری مشترک با موفقیت در قزاقستان فعالیت می‌کنند.

  علیخان اسمایلوف از شرکت های سنگاپوری  Surbana Jurong،    PCA International     Indorama Corporation Pte.   برای مشارکت موفق تشکر کرد .

در چارچوب مجمع تجاری قزاقستان و سنگاپور، یادداشت همکاری متقابل بین استانداریژامبیل و شرکت ایندوراما امضا شد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی استانداری ژامبیل، در جریان این مجمع،  نورژان نورژیگیتوف، رئیس منطقه ژامبیل و نماینده شرکت ایندوراما پیت، تفاهم نامه همکاری متقابل امضا کردند.  این شرکت قصد دارد کارخانه تولید کودهای حاوی فسفر در این منطقه احداث کند. هزینه پروژه 250 میلیون دلار، ظرفیت طراحی 150000 تن سوپر فسفات دانه بندی شده است. این پروژه برای  800 نفر شغل ایجاد می‌کند.

ایندوراما بیش از 150 سایت تولید در 37 کشور، از جمله 10 کارخانه کود در هشت کشور دارد.

منطقه ژامبیل یک پایه منحصر به فرد از مواد خام فسفری است. در منطقه ژامبیل، ذخایر قابل توجهی از سنگ معدن‌های حاوی فسفریت متمرکز شده است.

  48 معدن فسفریت در قلمرو منطقه کشف شده است و تنها ذخایر اکتشاف شده بالغ بر 13 میلیارد تن است.

چندین کارخانه بزرگ تولید مواد شیمیایی در این منطقه واقع شده است. سهم منطقه ژامبیل در حجم تولید محصولات شیمیایی در قزاقستان 30 درصد است.

 https://www.inform.kz/ru/singapurskaya-kompaniya-postroit-v-zhambylskoy-oblasti-zavod-po-proizvodstvu-fosforsoderzhaschih-udobreniy_a4070173

منطقه آزاد اقتصادی بین آلماتی و کونایف توسط یک شرکت سنگاپوری در حال طراحی است

خبرنگار MIA Kazinform گزارش می دهد: - رستم ایساتایف معاون استاندار آلماتی در مورد توسعه طرح منطقه ویژه اقتصادی بین شهرهای آلماتی و کونایف صحبت کرد.

- رستم ایساتایف پس از همایش تجاری قزاقستان و سنگاپور به خبرنگاران گفت: این پروژه ساخت یک مجتمع اقتصادی ویژه به نام شهر G4 در منطقه آلماتی را فراهم می‌کند.

  همانطور که احتمالا می دانید فاصله بین شهر آلماتی و شهر کونایف اکنون G4 City نامیده می‌شود.

  این منطقه از چهار ناحیه تشکیل شده است. هر منطقه موضوع خاص خود را دارد. شرکت دولتی سوربانا جورونگ سنگاپور در حال توسعه طرحی برای منطقه ویژه اقتصادی است.

وی تصریح کرد که این شرکت از سال 2019 به طور فعال به قزاقستان در توسعه طرح جامع این پروژه کمک می‌کند.

معاون استاندار  تاکید کرد: طرح جامع در پایان سال گذشته با حکم رئیس جمهور به تصویب رسید.

  اکنون به سراغ برنامه ریزی دقیق این منطقه ویژه اقتصادی رفته ایم. مساحت 30 هزار هکتاری اختصاص داده شده برای پروژه ما بسیار بزرگتر از مساحتی است که توسط Surbana Jurong در چین ساخته شده است.

  مساحت یکی از پرطرفدارترین مناطق صنعتی 7 هزار هکتار است. اما در کنار کمیت به کیفیت نیز توجه می‌کنیم.

به گفته وی، منطقه ویژه اقتصادی با در نظر گرفتن رشد منطقه آلماتی و شهر آلماتی تا سال 2047 توسعه یافته است.

رستم ایسطایف می‌گوید: تا سال 2048 در چارچوب منطقه آزاد اقتصادی، جذب حدود 3.7 تریلیون تنگه سرمایه گذاری، تولید کالا و خدمات برای بیش از 17 تریلیون تنگه و ایجاد حدود 60 هزار شغل برنامه ریزی شده است.

انتظار می رود بهره برداری از منطقه جدید اقتصادی منجر به توسعه شتابان زیرساخت های گردشگری، پزشکی، حمل و نقل و لجستیک، آموزشی، فرهنگی و تفریحی در شهر G4 شود. رژیم منطقه آزاد اقتصادی همچنین امکان کاهش هزینه‌های سرمایه ای برای ساخت تاسیسات را فراهم می‌کند.

https://www.inform.kz/ru/sez-mezhdu-almaty-i-konaevym-proektiruet-singapurskaya-kompaniya_a4070101

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما