معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در دهه اول خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اهمیت بازارچه مرزی جدید مند-پشین برای تقویت تجارت پاکستان با ایران

PIAF ( انجمن تاجران و صنعتکاران پاکستان) همزمان با افتتاح اولین بازارچه مرزی و خطوط انتقال برق پاکستان و ایران، اعلام کرده است که بازارچه مرزی مند-پیشین و پروژه برق گبد-پولان، فاز جدیدی در همکاری اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. فهیم الرحمان سهگل، رئیسPIAF، در این مورد گفت که این پروژه از سال 2009 معلق بوده است. ایشان افزود: بازار معیشتی مرزی مند-پیشین یکی از شش بازارچه مرزی است که در مرز ایران و پاکستان احداث می‌شود. ما امیدواریم که این بازارچه تجارت با ایران را افزایش داده وفرصت‌های جدیدی برای کسب ‌وکار ایجاد نماید.

https://pakobserver.net/mand-pishin-new-border-market-to-enhance-pak-trade-with-iran-piaf/

 کاهش سهمیه برق ایران به مکران

ایران سهمیه برق مکران را از خط انتقال 132 کیلوولت جکی گورمند کاهش داد. به گفته سخنگوی کسکو، تنها 30 مگاوات برق مکران از خط انتقال 132 کیلوولت جکی گورمند توسط ایران تامین می‌شود. 10 مگاوات برق از خط انتقال جیوانی تامین می‌گردد. پس از افزایش سهمیه برق از ایران، وضعیت برق در تمامی مناطق مکران به حالت عادی باز خواهد گشت.

 https://e.jang.com.pk/detail/454717

 اهمیت بالای تجارت مرزی با ایران و افغانستان برای پاکستان

ملک عبدالولی خان کاکر، فرماندار ایالت بلوچستان درپی دیدار با هیئتی در شهر کویته به خبرنگاران گفت: دولت ما برای ارتقا و پیشرفت تجارت مرزی با ایران و افغانستان فعال است. او افزود: تجارت مرزی با کشورهای همسایه میتواند سطح فقر در ایالت بلوچستان را نیز کاهش دهد. او گفت که باز شدن خطوط تجاری مانند تفتان، چمن، نوشکی، بادینی و قمردین، فعالیتهای بازرگانی را در ایالت بلوچستان افزایش خواهد داد.

https://www.nation.com.pk/29-May-2023/govt-striving-to-promote-cross-border-trade-with-iran-afghanistan-balochistan-governor

 بررسی اثر تحریم های آمریکا علیه ایران در پروژه خط لوله گاز، توسط مقامات پاکستانی

یک مقام ارشد وزارت انرژی پاکستان گفت که پاکستان از آمریکا پاسخ این که اگر اسلام‌آباد پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان را با تأخیر آغاز کند، آیا تأثیری از تحریم‌های آمریکا را خواهیم دید یا نه؟ وزیر امور خارجه پاکستان در سفر اخیر خود به ایالات متحده، این موضوع را با مقامات آمریکایی در میان گذاشت و در بازگشت به پاکستان با مقامات آمریکایی در قطر نیز ملاقات کرده و این موضوع را، مطرح نمود. او افزود: با توجه به باز سازی روابط عربستان سعودی و ایران، مقامات پاکستان اکنون به این پروژه خوشبین می‌باشند. چون در گذشته، عربستان سعودی نیز با این پروژه مخالف بود. لازم بذکر است که پروژه خط گاز IP قرار بود تا دسامبر 2014 به پایان برسد و دریافت جریان گاز از ژانویه 2015 شروع شود، اما پاکستان نتوانست خط لوله را از مرز ایران به نوابشاه راه اندازی نماید.

https://www.thenews.com.pk/print/1072805-pakistan-exploring-if-us-sanctions-on-iran-will-hit-pipeline-project

پاکستان خواستارپایان دادن استاندارد دوگانه آمریکا، راجع به خط لوله گاز از ایران شد

دولت پاکستان در مورد پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان، توضیحاتی از ایالات متحده آمریکا خواسته است. منابع ارزان انرژی و سوخت برای توسعه اقتصادی پاکستان ضروری می‌باشد. به گفته منابع وزارت نیرو و انرژی، تلاش‌ها برای مطرح کردن این موضوع با آمریکا در چند سال اخیر هیچ نتیجه مثبتی نداشته است، در حالی که پاکستان برای گرفتن نتیجه نهایی نیاز به پاسخ فوری از سوی ایالات متحده دارد. تصمیم گیری چند روز پیش کمیته محاسبات عمومیPAC نیز نگرانی‌های خود را در مورد این پروژه مهم بیان کرد و گفت که اگر پروژه خط لوله گاز را تکمیل نکنیم، پاکستان باید 18 میلیارد دلار جریمه سنگین بپردازد. رئیس این کمیته نور عالم خان در جلسه کمیته گفت: که ایالات متحده باید به استانداردهای دوگانه خود پایان دهد. او افزود: آمریکا نسبت به نیازهای انرژی هند نرمش خاصی را نشان داده اما پاکستان را همیشه تحت فشار قرار داده است. با توجه به تغییرات سریع توازن قدرت جهانی، اشتباه نیست اگر بگوییم دوران خودسری آمریکا رو به پایان است. احیای روابط عربستان و ایران، آغاز پایان انحصار دلار آمریکا و روابط پاکستان و روسیه، خبر پایان سلطه آمریکا است. پاکستان نباید مانع پروژه‌هایی مانند خط لوله گاز ایران شود، زیرا این رویکرد باعث خواهد شد حوزه نفوذ خود را بیشتر کاهش دهد.

https://jang.com.pk/news/1228705

شرکت های خصوصی مجاز به راه اندازی کارخانه LPG شدند

طبق سیاست جدید صادر شده برایOgra، بخش خصوصی کشور آزاد خواهد بود تا کارخانه‌های گازLPG را با هزینه‌ها و تعهدات خود، مشروط به اینکه شرکت‌های خصوصی الزامات مجوز و عملیاتیOgra را برآورده کنند راه‌اندازی نماید. دولت قبلاً حدود 6 تا 7 سال پیش تجارت کارخانه‌هایLPG را به دو شرکت گاز از بخش عمومیSSGCL و SNGPL  داده بود، اما به دلیل ذاتی این تجارت نتوانست آنطور که تصور می‌شد شکوفا گردد. دارندگان مجوز حق دارند LPG را به صورت عمده با قیمت تولیدکننده که توسط Ogra اعلام می‌شود، خریداری کنند علاوه بر این،دارندگان مجوزLPG ،حق ذخیره‌سازی، پر کردن و توزیعLPGو همچنین بر اساس سیاست تجاری رایج دولت، حق واردات LPG را نیز خواهند داشت.

https://www.dawn.com/news/1756805/private-firms-allowed-to-set-up-lpg-plants#:.

 امضای توافقنامه بین پاکستان و روسیه برای آغاز خدمات دریایی

راه اندازی خدمات حمل و نقل مستقیم بین پاکستان و روسیه تا پایان ماه جاری، امکان دسترسی فوری محصولات پاکستانی به بازار روسیه را فراهم خواهد کرد که پرداخت آن به واحد پول چینی یوان از طریق کانال های بانکی محلی انجام خواهد گردید. عبدالله قیصر، مدیرعامل شرکت سهامی خاص پاک شاهین، گفت که بر اساس توافقنامه بین شرکت پاک شاهین لیمیتد و سرویس اکسپرس لاینر روسیه (نیکولین)، اولین کشتی با نام MV Crystal ST Petersburg در تاریخ 25 مئی از کراچی حرکت خواهد کرد. وی با بیان اینکه با شروع خدمات حمل و نقل مستقیم بین پاکستان و روسیه، امکان استفاده از فرصت های موجود برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور فراهم می‌شود و امکان بهره مندی صنایع محصولات پاکستانی وجود دارد، ارسال محصولات خود از طریق حمل و نقل به روسیه به طور مستقیم بهره مند شده و صادرات آنها را افزایش می دهد. وی گفت: تحویل محصولات پاکستانی به بازار روسیه زمان زیادی می‌برد که این به نفع سایر کشورهای رقیب بود. وی گفت: میوه‌های پاکستانی زمانی طولانی و بیش از 50 روز طول می‌کشید تا از طریق کشور ثالث وارد بازار روسیه شود، اما اکنون از طریق خدمات حمل و نقل مستقیم، محموله‌های صادراتی از پاکستان طی 19 تا 24 روز به روسیه خواهند رسید. عبدالله قیصر در ادامه گفت: در روسیه تقاضای زیادی برای محصولات مختلف پاکستان وجود دارد که تاکنون با تاخیر از طریق کشور ثالث به بازارهای روسیه می‌رسیدند. تحویل مستقیم، رقابت پذیری محصولات پاکستانی را در بازار روسیه افزایش خواهد داد.

https://www.express.pk/story/2485890/6/

  جزئیات راه اندازی خط دریایی بین پاکستان و روسیه

روابط تجاری با راه اندازی سرویس باری مستقیم بین پاکستان و روسیه وارد عصر جدیدی شده است، اولین کشتی باری روسی از بندر سن پترزبورگ با 450 کانتینر در 25 مئی به طور مستقیم به بندر کراچی خواهد رسید. با راه اندازی خدمات محموله مستقیم از طریق دریا با روسیه، تجارت دوجانبه پاکستان و روسیه احتمالا به 2.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. تسهیلات بزرگ تجارت دریایی از روسیه برای صادرکنندگان پاکستان آغاز خواهد شد. با شروع خدمات دریایی مستقیم، محموله‌های روسیه تنها در 18 روز به بندر پاکستان خواهند  رسید. وی گفت: دومین کشتی از روسیه 29 مئی به بندر کراچی خواهد رسید. به گفته عبدالله فرخ، پاکستان 150 میلیون صادرات و 300 میلیون واردات به روسیه دارد و زمینه برای افزایش حجم تجارت متقابل بین دو کشور به 2.5 میلیارد دلار رسیده است. وی گفت که پاکستان می‌تواند تجارت با روسیه را در زمینه غذاهای دریایی و سایر بخش ها نیز افزایش دهد. پاکستان می‌تواند از طریق این سرویس تحت تجارت ترانشیپ در منطقه از ارز خارجی بهره مند گردد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در ابتدا ماهیانه 3 فروند کشتی مستقیماً از روسیه به پاکستان وارد می‌شد به محض اینکه حجم تجارت ماهیانه بیشتر شود یک فروند به آن اضافه خواهد گردید. با افزایش تجارت با روسیه، شرکت های تجاری بیشتری نیز با پاکستان تجارت خواهند کرد. عبدالله فرخ گفت: محموله از روسیه به کشورهای دیگر منطقه از جمله هند، چین و کشورهای آفریقایی تحت ترانشیپ حمل می‌شود. وی گفت که در آینده حمل و نقل به کشورهای دیگر از جمله چین افزایش خواهد یافت. در ابتدای سرویس، نرخ کرایه کشتی افزایش خواهد داشت، اما با افزایش تجارت، نرخ ها کاهش می یابد. عبدالله فرخ گفت که از طریق تجارت مستقیم دریایی با روسیه، پرداخت ها علاوه بر دلار به ارزهای دیگر از جمله یوان نیز قابل انجام است.

https://www.express.pk/story/2486787/6/

https://www.brecorder.com/news/40243629/russia-to-commence-direct-shipping-service-by-25th

کشتی باری روسی (کریستال سن پترزبورگ) به کراچی رسید

کشتی باری روسی، کریستال سن پترزبورگ برای اولین بار با کالاهای تجاری به کراچی رسید. این کشتی ظرف 21 روز از روسیه به بندر کراچی رسیده است، سید فیصل سبزواری وزیر دریانوردی به همراه رضا زیدی رئیس KPT و آندری ویکتوروویچ فدوروف سرکنسول روسیه در بندر کراچی از کشتی استقبال کردند. فیصل سبزواری، وزیر امور دریانوردی در این مراسم، آن را دستاورد برجسته دولت خواند و گفت که این امر به تجارت پاکستان دسترسی مستقیم به بازار روسیه را می دهد. وی گفت: این امر باعث افزایش صادرات پاکستان می‌شود که برای پاکستان خوشایند است و به همین ترتیب برای روسیه نیز مهم می‌باشد. فیصل سبزواری گفت: روابط تجاری دوجانبه پاکستان و روسیه و روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه نیز ارتقا خواهد یافت.

https://www.express.pk/story/2488485/1/

 امضای توافقنامه برای تقویت همکاری‌های دریایی میان پاکستان و بلغارستان

پاکستان و بلغارستان توافقنامه ای را برای تقویت همکاری‌ها در زمینه امور دریایی امضا کردند. بر اساس این توافق، هر دو کشور همکاری‌های خود را در امور حمل و نقل دریایی گسترش داده و تماس های مکرر بین نهادهای دریایی را توسعه خواهند داد. از طرف کشور بلغارستان، مریم مدیحه آفتاب، فرستاده پاکستان در بلغارستان و وزیر امور اقتصادی و حمل و نقل بلغارستان، این توافقنامه را امضا کردند. نماینده پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها این توافق را نقطه عطفی دانست و افزود که اجرای این توافقنامه روابط دوجانبه را تقویت خواهد کرد. این توافقتنامه به وزارت مربوطه هر دو کشور کمک می‌کند تا همکاری‌های سودمند را ایجاد کند.

https://www.thenews.com.pk/print/1075271-pakistan-bulgaria-sign-accord-to-boost-naval-cooperation

نجات اقتصاد پاکستان از رکود بیشتر، نیازمند راه حل های خارج از چارچوب است

اتاق بازرگانی و صنایع کراچی برای بهبود وضعیت اقتصادی پاکستان بیانیه ای صادر کرد. در بیانیه صادر شده از سوی اتاق کراچی، آمده است که برای نجات اقتصاد از رکود بیشتر باید راه حل های خارج از چارچوب اتخاذ گردد، واقعیت های سناریوی اقتصادی و وضعیت کسب و کار باید بهتر درک شود. کاهش ارزش روپیه و ممنوعیت گشایش LCها، بقای صنعت و تجارت را دشوار کرده است. به گفته اتاق کراچی، صنایع در حال اتمام مواد خام هستند، به دلیل تورم، مواد غذایی و نوشیدنی از دسترس طبقه فقیر و پایین خارج شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: بدون اینکه بانک های تجاری داخلی اجازه دریافت اسناد واردات از تامین کنندگان را نداشته باشند، نقش بانک های تجاری مشکوک، مغرضانه و سودجویانه می‌گردد. شرط افزایش درآمد صندوق بین المللی پول باید با وارد کردن سایر بخش ها به شبکه مالیاتی محقق شود. اتاق کراچی خواستار لغو معافیت های اعطا شده به پاتا، فتا و کشمیر آزاد شد. هزینه‌های اداری دولت و کابینه باید کاهش یابد.

https://urdu.geo.tv/latest/328988-

 فلج شدن صنعت نساجی به دلیل کمبود گاز

زاهد مظهر، رئیس منطقه جنوبیAPTMA در بیانیه منتشر شده از طرف انجمن کارخانه‌های نساجی پاکستان(APTMA)، نگرانی‌های خود را در مورد عواقب کمبود شدید، در عرضه گاز و از رونق افتادن صنعت نساجی در سند و بلوچستان، بیان نمود. او افزود: علیرغم افزایش 30 درصدی تعرفه‌های گاز که توسط دولت در فوریه 2023 اعمال شد، صنعت نساجی در سند و بلوچستان همچنان با بحران شدید گاز دست و پنجه نرم می‌کند. زاهد مظهر ادعا کرد که صادرات منسوجات از جولای 2022 تا آوریل 2023 بیش از 14 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. گاز هر دو ایالت سند و بلوچستان بر خلاف ماده 158 قانون اساسی به  ایالت پنجاب می رسد و این تخلف نه تنها کمبود گاز را تشدید می‌کند، مفاد قانون اساسی را نیز تضعیف می نماید.

https://tribune.com.pk/story/2418271/gas-shortage-paralyses-textile-industry-in-sindh-balochistan

 احتمال کاهش بدهی 2 میلیارد و 30 میلیون دلاری پاکستان توسط چین

چین احتمالا ماه آینده بدهی 2 میلیارد و 30 میلیون دلاری پاکستان را کاهش خواهد داد. پاکستان تمام ترتیبات پرداخت را تا ژوئن تکمیل کرده است، منابع در وزارت دارایی می‌گویند که پاکستان باید در این ماه و در ماه ژوئن حدود 3.7 میلیارد دلار را بازپرداخت کند. چین به پاکستان اطمینان داده است که با ارائه وجوه تازه بلافاصله پس از پرداخت ها، به این کشور کمک می‌کند تا دو بازپرداخت وام اصلی در ماه ژوئن را انجام دهد. منابع از تامین مالی مجدد 1.3 میلیارد دلار وام تجاری پاکستان و بازگرداندن 1 میلیارد دلار بدهی دولت چین خبر داده اند.

https://www.express.pk/story/2488583/1/

 راه اندازی تاکسی‌های برقی در سند

در جلسه ای با ریاست وزیر اطلاع رسانی سند شرجیل انعام میمن، طرحی از 200 تاکسی برقی در کراچی که شامل 50 تاکسی صورتی که مخصوص مسافران زن است، مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، در این جلسه تصمیمی‌برای خرید 500 اتوبوس جدید به ارزش 25 میلیارد روپیه نیزگرفته شد. وی همچنین به مقامات مربوطه دستور داد تا تمام اتوبوس های خدمات اتوبوسرانی مردمی را به خیابانهای کراچی بیاورند تا حداکثر راحتی را برای مردم تضمین نمایند. او اعلام کرد که 20 اتوبوس اضافی تا 15 ژوئن در اختیار ایالت سند قرار گرفته و در خدمات اتوبوسرانی مردمی‌گنجانده خواهد شد و تسهیلات سفر را بیشتر خواهد کرد.

https://tribune.com.pk/story/2418666/launch-of-electric-taxis-in-sindh-soon

 افتتاح پروژه خط انتقال 550 کیلووات در مناطق مختلف ایالت سند

خرم دستگیرخان وزیر انرژی پاکستان، یک خط انتقال 550 کیلووات به طول 220 کیلومتر را افتتاح کرد. این خط قابلیت انتقال برق 1980 مگاواتی تولید شده از زغال سنگ از منطقه تهر به ماتیاری رادارد. وزیر انرژی پاکستان ضمن قدردانی از شرکت ملی انتقال و دیسپاچینگ (NTDC) برای تکمیل پروژه در مدت سه ماه و نیم و از تلاش های صرفه جویی در هزینه‌ها که منجر به صرفه جویی 1 میلیارد روپیه شده است قدردانی نیزکرد. وزیر انرژی پاکستان خاطرنشان کرد: با توجه به ساخت محلی کابل ها و لوازم دیگر، خط انتقال با هزینه 20 میلیارد روپیه ساخته شده است. وی از تاخیر در تکمیل این پروژه که باید چندین سال پیش انجام می‌شد ابراز تاسف کرد و آن را ناشی از شرایط ناگوار حاکم بر پاکستان در آن زمان دانست. وزیر انرژی تصریح کرد که قطع طولانی برق به دلیل کمبود برق نیست، بلکه به دلیل تلفات خطوط شرکت های توزیع است. وی تاکید کرد: این مشکل تنها زمانی قابل حل است که مصرف کنندگان قبوض خود را پرداخت کنند، ضمن اینکه ایرادات موجود در سیستم انتقال برق نیز ترجیحا رفع گردد.

https://translate.google.com/?sl=en&tl=fa&text=550KV%20transmission%20line%20inaugurated%0A&op=translate

تقاضا برای اعمال مالیات بر صادرات برنج

بانک توسعه آسیایی در گزارشی جدید خواستار اعمال مالیات بر صادرات برنج شده است. زیرا قیمت برنج پاکستانی در بازارهای داخلی و بین المللی تقریبا برابر گردیده است. در سپتامبر سال گذشته، هند مالیاتی بر صادرات برنج غیر باسماتی وضع کرد و در عین حال صادرات برنج شکسته را ممنوع نمود که منجر به کاهش قیمت داخلی در مقایسه با جهانی شد. گزارش بانک توسعه آسیایی کاهش خطرات نوظهور امنیت غذایی در بازارهای برنج نشان داد که سه کشور از پنج کشور بزرگ واردکننده برنج جهان (پاکستان، تایلند، ویتنام) تقریباً یک سوم قیمت‌های داخلی و جهانی را دارند. هیچ سیاستی در این زمینه در این کشورها وجود ندارد. بر اساس این گزارش، قیمت برنج در برخی کشورها به ویژه در پاکستان (51 درصد) و ازبکستان (50 درصد) افزایش چشمگیری داشته است. گندم در بسیاری از کشورها، غذای اصلی است، اما افزایش قیمت ها مردم را به مصرف بیشتر برنج ترغیب کرده و این امر بر قیمت های محلی برنج افزوده است. این گزارش می افزاید که از زمان شروع همه گیری کرونا، مصرف کنندگان از قیمت نسبتاً ثابت برنج منتفع شده اند. اما شاخص بین‌المللی برنج در سال 2022 به افزایش پیوسته ادامه داد و در ژانویه 2023 به بالاترین سطح در 11 سال گذشته رسید. قیمت ها به دلیل شرایط نامساعد جوی، مانند خشکسالی در چین، سیل شدید در پاکستان و عدم اطمینان در مورد فصل باران‌های موسمی در هند افزایش یافت. در این گزارش آمده است که امنیت غذایی در این منطقه می‌تواند به طور جدی با افزایش قیمت ها به ویژه به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی به خطر بیفتد. این امر چالش های اقتصادی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت، زیرا آسیا 90 درصد تولید و مصرف برنج را تشکیل می دهد و اشتغال میلیون‌ها کشاورز آسیایی نیز به محصول برنج بستگی دارد.

https://www.dawnnews.tv/news/1204512/

درخواست  GCCI از ژاپن برای سرمایه گذاری در گوادر

اتاق بازرگانی و صنعت گوادر (GCCI) از شرکت‌های ژاپن خواسته است در بخش‌های مختلف در منطقه ساحلی گوادر بویژه در مورد ماهیگیری، سرمایه‌گذاری کنند. نوید کلمهتی، رئیسGCCI، با سید ندیم علم شاه، سرکنسول افتخاری ژاپن در بلوچستان، و سیدفیروز شاه، رئیس مجمع تجاری پاکستان ژاپن و مشاور هیئت سرمایه گذاری دولت فدرال، دیدار کرد. در این دیدار وی گفت: ژاپن باید با ارائه موتورهای دریایی، تورهای ماهیگیری مدرن و سایر تجهیزات جدید به ماهیگیران پاکستانی کمک کند. سرکنسول افتخاری ژاپن نیز بر ضرورت استقرار یک سیستم امنیتی بدون خطا، تاکید کرد تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در گوادر جذب شوند. سرکنسول افتخاری ژاپن گفت: از آنجایی که توسعه آینده پاکستان با بلوچستان، به ویژه منطقه مکران مرتبط است، دولت باید از سرمایه گذاران سراسر جهان برای سرمایه گذاری در گوادر دعوت نمایند. وی افزود: ژاپن موتورهای دریایی و سایر تجهیزات را در گذشته در اختیار ماهیگیران گوادر قرار داده است و در آینده نیز برای توسعه بخش ماهیگیری در خطوط مدرن این کار را انجام خواهد داد.

https://www.dawn.com/news/1756545/gcci-urges-japanese-to-invest-in-gwadar

تصویب 213 میلیون دلار برای سیل زدگان پاکستان

بانک جهانی با اعطای 213 میلیون دلار به پاکستان برای کمک به سیل زدگان موافقت کرده است. این بودجه برای ایجاد فرصت های شغلی و بهبود خدمات ضروری برای قربانیان سیل در بلوچستان و همچنین حفاظت از جمعیت محلی استفاده خواهد شد.

https://www.express.pk/story/2488954/1/

 تصویب عنوان "منطقه ویژه اقتصادی" برای گوادر

حکومت بلوچستان به گوادر عنوان منطقه ویژه اقتصادی (SED) برای ارتقای فعالیت های بندری و توسعه سریع منطقه ساحلی، داده است. مسئولین اداره برنامه ریزی و توسعه روز سه شنبه اعلام کردند که میرعبدالقدوس بیزنجو، سروزیر ایالت بلوچستان، این طرح را تصویب کرده و گوادر را منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرده است. هدف از اعلام گوادربعنوان منطقه ویژه اقتصادی  SED یکی از سیاست های حرفه ای دولت برای توسعه و ارتقای سریع منطقه ساحلی گوادر است.

https://epaper.dawn.com/DetailNews.php?StoryText=31_05_2023_005_004

 سروزیر ایالت بلوچستان: مشکل دیرینه آب و برق در گوادر حل شد

میر عبدالقدوس بزنجو، سروزیر بلوچستان در نشست خبری گفت که مشکلات دیرینه گوادر در ارتباط با برق و آب حل شده است. وی اظهار داشت: دولت گام های شجاعانه و تاریخی برای توسعه و آبادانی استان برداشته است. پست های بازرسی غیرضروری حذف شده و مشکلات دیرینه گوادر در ارتباط با برق و آب حل شده اند. ما می‌خواهیم گوادر را با بهترین امکانات خود تسهیل نماییم. او افتتاح بازارچه مرزی در مرز پاکستان و ایران و پروژه برق ایران وگوادر را (نقطه مثبت) برای هر دو کشور خواند. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه فرصت‌های زیادی برای ارتقای تجارت منطقه‌ای دوجانبه با ایران از جمله نفت خام، گاز، مواد غذایی و بخش‌های انرژی وجود دارد، افزود: تجارت سالانه بین پاکستان و ایران میلیاردها روپیه است. مرز پاکستان و ایران یک کریدور تجاری تاریخی می‌باشد که نه تنها برای دو کشور بلکه برای کل منطقه اهمیت زیادی دارد.

https://www.pakistantoday.com.pk/2023/05/30/gwadars-long-standing-problems-relating-to-electricity-and-water-resolved-cm/

تکمیل پروژه ساخت نمایشگاه و مرکز تجاری در بندر گوادر

طبق بیانیه رسمی صادرشده در روز 29 مئی، پروژه تعمیر نمایشگاه و مرکز تجاری متعلق به چین در بندر گوادر تکمیل شد. در این بیانیه آمده است که سومین نمایشگاه بین المللی گوادار در ژوئن 2023 و جشن 10 ساله CPEC در جولای 2023، در این نمایشگاه، برگزار خواهد شد. این نمایشگاه و مرکز تجاری چین با هزینه 12 میلیون دلار در بندر گوادر در مدت زمان بی سابقه 6 ماه تکمیل شده است.

https://www.quettavoice.com/2023/05/29/china-exhibition-and-trading-center-at-gwadar-port-completed/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما