معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تکمیل پروزه کانال آبرسانی کاچی در منطقه بلوچستان

پروژه توسعه کانال کاچی، که در حال حاضر توسط WAPDA در منطقه دره بوگتی بلوچستان در حال ساخت است، در حال تکمیل است و انتظار می رود در چند ماه آینده به پایان برسد.پس از تکمیل، این پروژه آبیاری 30000 هکتار زمین کشاورزی در منطقه اضافه و قابل کاشت می‌شود. . در نتیجه، کل منطقه فاز یک کانال کاچی به 102000 هکتار افزایش خواهد یافت. این پروزه در راستای فقر زدایی منطقه است.

https://tribune.com.pk/story/2417308/kachhi-canal-extension-project-nears-completion

 پیشگامی تجار برای مذاکره با سیاستمداران برای پایان دادن به بن بست سیاسی

 جامعه تجاری پاکستان برای ایفای نقشی حیاتی در پر کردن شکاف بین ذینفعان سیاسی، با هدف پایان دادن به بن بست طولانی مدت و بازگرداندن فعالیت های اقتصادی و تجاری که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، پیش قدم شده است.

با به خطر افتادن اقتصاد کشور و رفاه مردم، چهره‌های برجسته بخش تجاری تلاش‌هایی را برای تعامل با بازیگران کلیدی دولتی از جمله ژنرال عاصم منیر رئیس ستاد ارتش، سیاستمداران ارشد و رهبران احزاب مختلف سیاسی از جمله تحریک پاکستان آغاز کرده‌اند. گوهر اعجاز، رئیس سابق انجمن کارخانه‌های نساجی تمام پاکستان (APTMA)، رهبران تجاری با نفوذ این کشور در روزهای اخیر جلسات متعدد داخلی را برای طراحی یک استراتژی جامع برگزار کرده‌اند. از چهره‌های قابل توجه این گروه می‌توان به بازرگانان باتجربه و دلالان سهام عارف حبیب و عقیل کریم دهدی اشاره کرد.

https://tribune.com.pk/story/2417315/business-tycoons-to-broker-peace-in-historic-political-crisis

کمیته محاسبات عمومی : اگر پاکستان پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان را پیش نبرد، باید مبلغ هنگفتی 18 میلیارد دلار جریمه بپردازد.

اگر آمریکا و ایران پروژه خط لوله گاز را نپذیرفتند، باید جریمه را بپردازد. نور علم خان، رئیس کمیته محاسبات عمومی (PAC) گفت: ایالات متحده باید استانداردهای دوگانه را از بین بردارد .این مشاهدات پس از آن صورت گرفت که وزارت امور خارجه طی نامه ای به PAC اطلاع داد که پس از بازگشت سفیر ایالات متحده از واشنگتن ملاقاتی با وی ترتیب داده خواهد شد. این نامه در پاسخ به نگرانی ناشی از مذاکراتی بود که PAC در 1 مارس برگزار کرد.رئیس PAC می‌گوید که اگر امریکا به جلوگیری از معامله خط لوله ادامه دهد باید خود جریمه را بپردازد.این وزارتخانه اعلام کرد: با توجه به اهمیت بسیار زیاد پروژه خط لوله گاز ایران – پاکستان (IP) در شرایط نوظهور منطقه ای، این وزارتخانه در حال بررسی همه گزینه‌های ممکن از جمله تعامل نزدیک و تبادلات معنادار با طرف های ذیربط از جمله ایران و ایالات متحده آمریکا است

در همین راستا یک تیم فنی از بخش نفت در ژانویه به تهران سفر کردند تا راه‌ها و راهکارهای پیشبرد پروژه گاز IP را بررسی کنند. دفتر نخست وزیری جلسات بین‌وزارتی را با همه ذینفعان برگزار کرده و بر روی یک برنامه عملیاتی برای ادامه پروژه خط لوله گاز IP به توافق رسیده است.

https://www.dawn.com/news/1754035/18bn-penalty-feared-if-pakistan-doesnt-complete-iran-gas-project

مفتاح اسماعیل وزیر سابق دارایی وضعیت اقتصادی در ماه‌های آینده «بسیار دشوار» خواهد بود و ذخایر ارزی نقدینگی بانک مرکزی احتمالاً تا پایان سپتامبر به زیر سطح بحرانی ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

 مفتاح اسماعیل در جلسه ای با تجار در کنسولگری آلمان، گفت که بحران اقتصادی جاری "شبیه رکودهای قبلی نیست".با توقف برنامه وام ۷ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای ماه‌ها، ذخایر ارز نقدی بانک مرکزی به ۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.به گفته آقای اسماعیل، پاکستان باید 3.7 میلیارد دلار به عنوان بازپرداخت بدهی استهلاک و 400 میلیون دلار به عنوان بهره در دو ماه آینده بپردازد.

به عبارت دیگر، خروج دلار از نظر پرداخت های مربوط به وام های خارجی بالغ بر 4.1 میلیارد دلار است در حالی که کل ذخایر بانک دولتی پاکستان (SBP) تنها 4.4 میلیارد دلار است. از رقم 4.1 میلیارد دلاری، 1 میلیارد دلار سپرده امن از چین است، به این معنی که این پولی است که بانک مرکزی چین در SBP سپرده گذاری کرده است. چین احتمالاً آن را مجدداً عرضه خواهد کرد و کل خروجی مورد انتظار را به 3.1 میلیارد دلار خواهد رساند. او افزود که اسلام آباد 1.5 میلیارد دلار دیگر به دو بانک چینی بدهکار است که ممکن است این مبلغ را مجدداً بازگردانند، اما این روند زمان می‌برد. چینی‌ها روش متفاوتی برای بازگرداندن وام دارند. شما برای آنها چک می نویسید و آنها (پول) را به مدت یک ماه نگه می دارند و سپس دوباره چک می‌کنند.» بنابراین تا اول اکتبر، ما احتمالا کمتر از ۲ میلیارد دلار خواهیم داشت. بعد از آن چقدر می‌توانیم زنده بمانیم، فقط خدا می داند. به طور موقت اوضاع برای پاکستان بسیار سخت خواهد شد.»

https://www.dawn.com/news/1754043/miftah-says-sbp-reserves-will-drop-below-2bn-by-september-end

شهباز شریف نخست‌وزیر و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به طور مشترک بازار معیشت مند-پیشین و خط انتقال برق پلان-گبد را در گذرگاه مرزی مند-پیشین افتتاح خواهند کرد.

یکی از شش بازارچه مرزی که قرار است در امتداد مرز مشترک پاکستان و ایران احداث شود، بازارچه معیشتی مرزی مند-پیشین است که بستری پررونق برای افزایش تجارت فرامرزی، تقویت رشد اقتصادی و گشودن فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارهای محلی فراهم می‌کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: «خط انتقال برق پولان-گابد با آوردن 100 مگاوات برق اضافی از ایران، نقشی محوری در تامین نیازهای انرژی منطقه از جمله خانوارها و مشاغل دارد»

https://www.dawn.com/news/1754070/shehbaz-raisi-to-open-border-market-transmission-line-today

 افزایش مجدد نرخ ارز و کمبود دلار

بار دیگر دلار در بازار آزاد از مرز 300 روپیه عبور کرد و اختلاف نرخ ارز را در مقایسه با بازار بین بانکی به بیش از 14 روپیه افزایش داد. دلالان ارز، کمبود دلار را دلیل اصلی افزایش قیمت عنوان کردند، اما عوامل دیگری نیز بر نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرگذار بوده است.

دلار در بازار آزاد تا 301 روپیه معامله شد در حالی که انجمن شرکت های بورس پاکستان (ECAP) قیمت بسته شدن آن را 299.70 روپیه گزارش کرد. این نرخ 14.30 روپیه بالاتر از نرخ بین بانکی 285.40 روپیه در برابر دلار در روز چهارشنبه بود.

https://www.dawn.com/news/1754045/dollar-again-crosses-rs300-in-open-market

 کاهش 38 درصدی جریان تامین مالی خارجی در سال مال جاری

بدون چتر صندوق بین المللی پول، جریان تامین مالی خارجی پاکستان به نظر می رسد که در حال خشک شدن است زیرا در سال جاری  پاکستان 38 درصد جریان ورودی کمتری نسبت به سال گذشته دریافت کرده است( تنها 8.1 میلیارد دلار در 10 ماه اول سال مالی جاری (ژوئیه تا آوریل) در مقابل بیش از 13 میلیارد دلار در دوره مشابه گذشته). برخلاف سال‌های گذشته، تنها سه منبع اصلی ورودی خارجی شامل 4.135 میلیارد دلار از وام‌دهندگان چندجانبه و پس از آن 1.243 میلیارد دلار از وام دهندگان دوجانبه و تنها 900 میلیون دلار از بانک‌های تجاری در مقابل هدف بودجه 7.5 میلیارد دلاری وجود داشت.

از بین چندجانبه، بانک توسعه آسیایی با پرداخت 1.975 میلیارد دلار وام در 10 ماهه و پس از آن 1.32 میلیارد دلار از بانک جهانی و سپس 1.166 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول که پرداخت بعدی آن (1.17 میلیارد دلار) برنامه ریزی شده بود، بزرگترین وام دهنده بود.

مجموع ورودی‌ها به مقدار 8.1 میلیارد دلار در 10 ماهه اول تنها 35.5 درصد از برآورد بودجه 22.817 میلیارد دلاری برای کل سال مالی بوده است. سال گذشته (2021-2022)، جریان ورودی 10 ماهه اول 13.03 میلیارد دلار، 93 درصد از برآوردهای بودجه سالانه 14.1 دلار را به خود اختصاص داد.

https://www.dawn.com/news/1754287/govt-gets-a-paltry-81bn-in-financing

کاهش محسوس حواله‌های کارگران

پاکستانی‌های خارج از کشور این روزها دلارهای کمتری را به خانه می‌فرستند و حواله‌های کارگران طی دوره 10 ماهه بین ژوئیه و آوریل سال مالی جاری در مقایسه با سال گذشته 13 درصد به 22.7 میلیارد دلار کاهش یافته است. از دست دادن 3.4 میلیارد دلار در حواله‌های خانگی تقریباً با بازپرداخت بدهی‌های آینده 3.7 میلیارد دلاری در ماه می تا ژوئن مطابقت دارد.

سرمایه گذاری 2 میلیاردی امارات در پاکستان

یک هیئت عالی رتبه از امارات متحده عربی از کراچی بازدید کرد و با فیصل سبزواری، وزیر فدرال امور دریایی دیدار کرد تا یادداشت تفاهم راهبردی (MoU) را امضا کند که مجموعاً بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پی خواهد کرد. سرپرستی هیئت گروه بنادر ابوظبی (AD Ports) را کاپیتان محمد جمعه الشمیسی، مدیرعامل و مدیر عامل گروه بنادر AD به همراه تیم ارشد خود بر عهده داشت. بنادر AD متعهد به سرمایه گذاری در زیرساخت های بندری، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن باری و بنادر داخلی با مجموع سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد دلار به عنوان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان شده است.

https://www.nation.com.pk/19-May-2023/uae-group-commits-over-dollar-2b-direct-foreign-investment-in-pakistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما