معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی قزاقستان-آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نمایندگان پارلمان کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا از ابتکار قزاقستان در مورد توسعه ترانزیت و پتانسیل حمل و نقلی حمایت کردند(3 خرداد)

باکو میزبان کنفرانس بین المللی "نقش پارلمان‌های ملی در تضمین امنیت و ثبات از طریق اقتصاد سبز، پیوستگی و توسعه پایدار" بود که توسط مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا به طور مشترک با مجلس ملی جمهوری آذربایجان برگزار شد.

رؤسای مجالس تعدادی از کشورها، اعضای دولت آذربایجان و همچنین مارگارت سدرفلت رئیس مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا و روبرتو مونتلا  دبیر کل این سازمان، در کار آن شرکت داشتند.

نمایندگان پارلمان سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد موضوعات مهم افزایش ثبات عرضه از طریق تسهیل حمل و نقل و تجارت بین المللی و همچنین نقش مفاهیم و فناوری‌های سبز در توسعه پایدار و بهبود اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

عسکر شکیروف مدیر کنفرانس، نایب رئیس مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا و نماینده ویژه مجمع برای اهداف توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: جهان در دهه‌های گذشته با یک بحران امنیتی جدی مواجه بوده است. آسیب به زنجیره‌های تامین جهانی ناشی از بیماری‌های همه گیر، درگیری‌ها، اثرات شدید آب و هوایی و بلایای طبیعی، نیاز مبرم به کار جمعی نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و اهمیت همسویی این تلاش ها را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار روشن کرده است.

این سناتور قزاق تاکید کرد: "ماموریت ما به عنوان نمایندگان پارلمان این است که این نیات را به سیاست جهانی عینی و دوراندیشانه تبدیل کنیم، منابع لازم را بسیج کنیم و دولت های خود را پاسخگو کنیم."

صحن برگزاری کنفرانس به نمایندگان پارلمان OSCE اجازه داد تا نظرات خود را تبادل کرده و بهترین شیوه‌ها در زمینه توسعه پایدار و اتصال در منطقه OSCE را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

شرکت کنندگان در کنفرانس از ابتکار رئیس جمهور قزاقستان، برای ایجاد شورایی برای اتصال پایدار در چارچوب کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا به منظور توسعه موثر پتانسیل ترانزیتی و حمل و نقلی کشورهای مشارکت کننده، استقبال کردند.

اهمیت تشکیل کریدورهای حمل و نقل موثر برای توسعه اقتصاد جهانی به هم پیوسته و پایدار و همچنین اهمیت توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر به عنوان ابزار ثبات و امنیت در منطقه OSCE ، در جریان این گفتگوها مورد توجه قرار گرفت.

https://www.inform.kz/ru/parlamentarii-stran-chlenov-obse-podderzhali-kazahstanskuyu-iniciativu-o-razvitii-tranzitno-transportnogo-potenciala_a4070708

 

توکایف: ما در حال شکل دهی یک چارچوب حمل و نقل جدید برای اوراسیا هستیم (3 خرداد)

قاسم جومارت توکایف در همایش اقتصادی اوراسیا تحت عنوان "ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی" سخنرانی کرد.

توکایف:"ما در واقع، در سال 2020 دستورالعمل های استراتژیک برای توسعه یکپارچگی اقتصادی اوراسیا تا سال 2025 را پذیرفتیم. این در اصل، ارزیابی است از آنچه انجام شده و آنچه در آینده به دست خواهد آمد. پوشش جغرافیایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توسعه اتصال زیرساختی انجام شده است.  ما در اینجا همزمان در دو سطح درون اتحادیه ( از طریق ادغام کشورهای عضو در زمینه حمل و نقل و ارتباطات) و بین المللی کار می‌کنیم.  توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل و لجستیک با کشورهای ثالث به عنوان بخشی از اجرای دستور کار بین المللی مورد نظر است. یکی از برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین ابتکارات ما در شرق، برای ایجاد اتصال استراتژیک قاره‌ای، پروژه کمربند و جاده جمهوری خلق چین است. تقاضا برای همکاری تجاری و اقتصادی در امتداد خط شمال- جنوب نیز چندین برابر شده است. رویدادهای سال گذشته بار دیگر اهمیت توسعه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب را به عنوان عنصر کلیدی "لجستیک جدید جهانی" به وضوح نشان داد."

او افزود: "من هفته گذشته یک سفر دولتی به چین داشتم که طی آن ساخت یک مرکز لجستیک قزاقستان را در بندر خشک شیان راه اندازی کردیم. انتظار داریم این بندر به قطب اصلی ارسال قطارهای کانتینری مستقیم به آسیای مرکزی و اروپا، ترکیه و ایران تبدیل شود. همچنین برنامه ریزی شده است که با احداث یک گذرگاه مرزی جداگانه به چین، یک اتصال ریلی در بخش بختی - آیاغوز راه اندازی شود. در اینجا ما امیدواریم که همکاری مثمر ثمر با روسیه وجود داشته باشد، زیرا این پروژه به طور قابل توجهی مسافت و زمان تحویل کالا به چین، نه تنها از قزاقستان، بلکه از سیبری غربی را کاهش می دهد. علاوه بر توسعه زیرساخت های فیزیکی، توجه ویژه به ایجاد زیرساخت های نرم یعنی دیجیتالی سازی، ساده سازی امور گمرکی و کاهش بار اداری از اهمیت اساسی برخوردار است. به طور کلی می‌توان بدون اغراق گفت که اکنون در واقع در حال شکل دادن به یک چارچوب حمل و نقلی جدید برای اوراسیا هستیم که قبلاً وجود نداشته است. در این راستا، من فکر می‌کنم که ما درک مشترکی از اهمیت همکاری کامل و سازنده بین المللی داریم، از این رو، تعامل فعال با چین، هند، ویتنام، ایران، مصر، رژیم صهیونیستی، صربستان و سایر شرکا، شاخص مهمی از بلوغ اتحادیه و جذابیت تجاری و اقتصادی آن است."

https://baigenews.kz/my-formiruem-novyy-transportnyy-karkas-evrazii-tokaev_153323/

 

موافقتنامه بین قزاقستان و ترکیه در مورد تسهیل کنترل گمرکی توسط مجلس قزاقستان تصویب شد(3 خرداد)

نمایندگان مجلس قزاقستان پیش نویس قانون "موافقت نامه بین دولت جمهوری قزاقستان و دولت جمهوری ترکیه در مورد سازماندهی تبادل اطلاعات و تسهیل رویه‌های کنترل گمرکی" را تصویب کردند.

یرولان ژامائوبایف معاون نخست وزیر و وزیر دارای قزاقستان در نشست عمومی مجلس اظهار داشت:" این توافقنامه به منظور افزایش کارایی و کاهش زمان کنترل گمرکی از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات در مورد کالاها و وسایل نقلیه جابجا شده بین قلمروهای طرفین منعقد شد. طبق مفاد این موافقتنامه، مقامات گمرکی دو طرف، فهرست مقامات ذیصلاح را که مسئول اجرای تبادل اطلاعات اولیه و مجاز به انجام تماس‌های مستقیم هستند را تعیین خواهند کرد... تصویب این موافقتنامه عواقب منفی اجتماعی-اقتصادی و حقوقی برای کشور ما در پی نخواهد داشت و نیازی به تخصیص اعتبار از بودجه کشوری نخواهد داشت."

همچنین ضوابط فنی برای تبادل اطلاعات و ایجاد یک پروژه آزمایشی تدوین خواهد شد و پس از آن مقامات گمرکی طرفین تبادل اطلاعات را به صورت منظم آغاز خواهند کرد.

https://www.inform.kz/ru/soglashenie-mezhdu-kazahstanom-i-turciey-po-uproscheniyu-tamozhennogo-kontrolya-ratificiroval-mazhilis_a4070733

 

هلدینگ بین المللی پاور می‌تواند پروژه‌های سرمایه گذاری را در قزاقستان اجرا کند(3 خرداد)

دوحه میزبان همایش اقتصادی قطر است و علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان در چارچوب آن با موتاز الخیاط رئیس هلدینگ بین المللی پاور (Power International Holding) دیدار کرد.

در این نشست اجرای طرح های سرمایه گذاری در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هلدینگ پاور اینترنشنال یکی از بزرگترین شرکتهای بزرگ در خاورمیانه است. آنها قبل از جام جهانی در ساخت تاسیسات بزرگ در قطر شرکت کردند. این هلدینگ در صنایعی چون ساختمان، کشاورزی، ماشین سازی و بهداشت و درمان فعالیت دارد.

نخست وزیر تصریح کرد که همه این بخش ها برای اقتصاد قزاقستان اولویت دارند و ما فرصت های خوبی برای همکاری‌های سازنده در این زمینه‌ها داریم.

وی گفت که هلدینگ مذکور نقش کلیدی در ایجاد و توسعه مشارکت بین قطر و قزاقستان بازی می‌کند.

https://bizmedia.kz/2023/05/24/power-international-holding-mozhet-realizovat-investiczionnye-proekty-v-rk/?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 

صادرات قزاقستان در سه ماهه اول سالجاری 2.1 درصد کاهش یافته است(3 خرداد)

صادرات قزاقستان در سه ماه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.1 درصد کاهش داشته است. این پویایی منفی ناشی از کاهش قیمت نفت است. علاوه بر سنگ معدن مس، عرضه سایر فلزات که به طور سنتی جزء 10 قلم کالای صادراتی برتر قرار می‌گیرند، مانند مس کاتدی و فروکروم، در حال کاهش است. کاهش قیمت نفت (که البته هنوز در سطح مناسبی برای اقتصاد قزاقستان می‌باشد) ساختار جغرافیایی را تحت تاثیر قرار داده است و تحویل آن به پنج کشور، که قزاقستان عمدتا به آنها نفت می فرستد، کاهش یافته است. در شرایطی که تحریم‌ها اقتصاد روسیه را مسدود کرده است، صادرات به فدراسیون روسیه افزایش یافته است.

مجموع صادرات قزاقستان طی ژانویه تا مارس 2023 بالغ بر 18.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.1 درصد کاهش داشته است. سهم طلای سیاه از کل ساختار کالایی صادراتی در سه ماهه اول سال 2023 معادل 54.6 درصد یا 10.2 میلیارد دلار بوده است.

https://kz.kursiv.media/2023-05-19/print986-rmch-exp/

 

رویه‌های گمرکی برای شرکت کنندگان صادق اتحادیه اقتصادی اوراسیا تسهیل شد(3 خرداد)

رئیس جمهور قزاقستان قانون " موافقتنامه ویژگی‌های اجرای تعهد به پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و همچنین عوارض ویژه، ضد دامپینگ و جبرانی در جریان انتقال کالا (حمل و نقل کالا) را امضا کرد.

 این توافقنامه به توسعه پتانسیل ترانزیت اوراسیا و بهبود شرایط حمل و نقل کالا کمک خواهد کرد و روابط حقوقی در زمینه پرداخت حقوق و عوارض اجباری گمرکی و سایر پرداخت ها هنگام حمل و نقل کالا در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تنظیم می‌کند. این سند رویه‌های گمرکی خاصی را برای شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی تسهیل می‌کند و تاثیر مثبتی بر سازماندهی یک سیستم واحد برای ترانزیت کالا در اوراسیا خواهد داشت.

https://kazpravda.kz/n/tamozhennye-protsedury-uprostili-dlya-dobrosovestnyh-uchastnikov-eaes/

چه اسنادی توسط قزاقستان و سنگاپور امضا شد(1 خرداد)

در چارچوب سفر دولتی حلیمه یعقوب رئیس جمهور سنگاپور به قزاقستان، اعضای هیئت های رسمی‌با حضور روسای جمهور دو کشور اسناد زیر را امضا کردند:

  1. موافقتنامه بین جمهوری قزاقستان و جمهوری سنگاپور در مورد تجارت خدمات و سرمایه گذاری؛
  2. یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری قزاقستان و دولت جمهوری سنگاپور در مورد همکاری در چارچوب برنامه افزایش ظرفیت کارمندان دولت در کشورهای آسیای مرکزی (C5)؛
  3. موافقتنامه همکاری بین مرکز مالی بین المللی آستانه و " Enterprise Singapore"؛
  4. یادداشت تفاهم بین مرکز توسعه سیاست های تجاری QazTrade و Enterprise Singapore.

https://www.inform.kz/ru/kakie-dokumenty-podpisali-kazahstan-i-singapur_a4069926

 

قزاقستان قصد دارد صادرات خود به بازار عربستان سعودی را گسترش دهد(1 خرداد)

کایرت توریبایف معاون وزیر بازرگانی و همگرایی جمهوری قزاقستان در یک نشست خبری اظهار داشت که قزاقستان قراردادهای راهبردی برای همکاری با شرکت بزرگ آلومینیوم تاجیکستان "تالکو" امضا کرده است. در چارچوب سفر اخیر رئیس جمهور تاجیکستان، 39 قرارداد تجاری به ارزش بیش از 1.8 میلیارد دلار امضا شد که از این میزان 155.7 میلیون دلار مربوط به عرضه محصولات غیر خام و فرآوری شده به بازار تاجیکستان بود.

کار برای گسترش فهرست شرکت هایی که توانایی صادرات به بازار  عربستان سعودی را دارند، ادامه دارد. اکنون 34 شرکت تولید کننده گوشت و عسل در این زمره وجود دارند.

پیشتر گزارش شده بود که از ابتدای سال 2023 تا کنون،  5 ماموریت تجاری و اقتصادی در کشورهایی مانند ویتنام (هانوی)، آذربایجان (باکو)، ایران (تهران)، چین (شیان)، ازبکستان (تاشکند) انجام شده است و در نتیجه آنها قراردادهای صادراتی به ارزش بیش از 300 میلیون دلار به امضا رسیده است.

https://www.inform.kz/ru/rasshirit-eksport-na-rynok-saudovskoy-aravii-namereny-v-kazahstane_a4069987

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما