معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

طرح دولت برای توزیع مواد غذایی ارزان برای خانواده‌های آسیب پذیر

دولت از طریق شرکت بازرگانی ملی کنیا (KNTC) در حال وارد کردن طیف وسیعی از مواد غذایی تحت برنامه 24 میلیارد شیلینگی برای مقابله با تورم 9 درصدی است. بر این اساس شرکت بازرگانی ملی کنیا کیوسک‌هایی را با هدف فروش به خانوارهایی که بیشترین آسیب پذیری را پایینی دارند، شناسایی نموده است.

شرکت KNTC که یک شرکت دولتی زیر نظر وزارت کشاورزی است، مجاز به واردات 150000 تن برنج، 80000 تن لوبیا، 200000 تن شکر، 25000 تن گندم و 125000 تن روغن پخت و پز با قیمت مناسب است. برنامه واردات معاف از عوارض گمرکی، از فوریه به مدت یک سال اجرا می‌شود.

 

چگونگی توزیع مواد غذایی

KNTC که وظیفه آن مشارکت در ترویج تجارت عمده یا خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک است، می‌گوید که لیست ‌برداری از مغازه‌ها را در سراسر کشور با هدف قرار دادن جمعیت‌های آسیب‌پذیر در مناطق کم‌درآمد انجام داده است. بر این اساس 500,000 کیوسک با هدف فروش به خانوارهایی که بیشترین آسیب پذیری و درآمد پایینی دارند، را شناسایی نموده است.

چه کسی توزیع را انجام خواهد داد؟

دولت از شرکت های فناوری Twiga Foods، iProcure و Market Force برای توزیع این کالاها استفاده کرده است. انتخاب این سه شرکت بر اساس پوشش گسترده توزیع و تجربه آنها در تحویل صورت گرفته است. چگونه KNTC تضمین می‌کند که هیچ دستکاری قیمت وجود نخواهد داشت؟ پلتفرم تجارت الکترونیکی که KNTC از آن استفاده کرده است، انطباق و اجرای قیمت خرده فروشی (RRP) را با هر گونه نقض قیمت فروش، تضمین می‌کند.

چگونگی اطمینان KNTC از موجودی کالا در فروشگاه‌های انتخاب شده

از طریق برنامه توزیع و فروشگاه‌های نقشه‌برداری شده، KNTC انتظار دارد به اطلاعات فروش دسترسی داشته باشد تا از تکمیل روزانه موجودی در تمام فروشگاه‌های شرکت‌کننده در سراسر کشور اطمینان حاصل کند. آیا در پی دو مجموعه قیمت‌های بازار که همزمان اجرا می‌شوند، قیمت ها در بازار پایین می آید؟ قیمت RRP توسط نیروهای عرضه و تقاضا مدیریت خواهد شد. KNTC می‌گوید که این امر بازار را دچار آسیب نکرده بلکه رقابت را افزایش می‌دهد، زیرا تضمین می‌کند که سایر معامله‌گران و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری خود را مدیریت می‌کنند و به هدف کلی تثبیت قیمت دست می‌یابند.

چگونگی شناسایی مصرف کنندگان کالاهای فروخته شده توسط KNTC

تمام کالاهایی که توسط دولت تحت این برنامه فروخته می‌شوند، نام تجاری KNTC را روی بسته بندی خود خواهند داشت. این شرکت همچنین قیمت خرده فروشی توصیه شده را برای همه کالاهای خود در بازار از طریق پوسترها و تبلیغات در رسانه‌های اصلی منتشر خواهد کرد.

چگونگی تضمین KNTC برای رسیدن کالاها به خانواده‌های مورد نظر

KNTC علاوه بر مدیریت از طریق پلت فرم تجارت الکترونیک، تیمی را برای انجام بررسی‌های میدانی و جمع‌آوری داده‌های بازار و ایجاد آگاهی در میان مردم مستقر خواهد کرد. در حال حاضر KNTC کدام کالاها را عرضه می‌کند؟  تاکنون برنج به ارزش 1.9 میلیارد شیلینگ از کشاورزان محلی در مرکز و غرب کنیا خریداری کرده است. انتظار می رود بار روغن خوراکی نیز در اواسط این ماه در بندر مومباسا پهلو بگیرد. منبع تامین مالی پروژه یک تسهیلات 24 میلیاردی از KCB است که برای حمایت از این برنامه تضمین شده است. البته KNTC می‌گوید این بودجه کافی نیست و در حال مذاکره با بانک مصری Afrexim bank و بانک توسعه تجارت است تا بودجه کافی برای تثبیت قیمت ها را تامین کند.

منبع:

روزنامه Business Daily

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما