معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

کاهش اشتغال در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در کنیا

گزارش جدید بانک جهانی نشان داده است که در کنیا یک پنجم افراد 26 ساله در سال 2019 یا به طور فعال به دنبال شغل نبودند یا در جستجوی شغل بودند ولی شغلی پیدا نکرده اند. این میزان نسبت به سال 2015 ، حدود 17 درصد افزایش یافته است.

تعداد فارغ‌التحصیلان کنیایی که پس از اتمام تحصیل به دنبال شغل می‌گردند، افزایش یافته است و این درحالی است که بسیاری دیگر از جستجوی شغل نیز دست کشیده اند که این خود نشان‌دهنده شرایط سخت اقتصادی است. گزارش جدید بانک جهانی نشان داده است که یک پنجم افراد 26 ساله در سال 2019 یا به طور فعال به دنبال شغل نبودند یا در جستجوی شغل بودند ولی کاری پیدا نکرده اند یا از نظر فنی بیکار بودند، که نسبت به 17 درصد در سال 2015 افزایش یافته است.

این گزارش با عنوان «بررسی هزینه‌های عمومی حفاظت اجتماعی و مشاغل»، مشکلاتی را که جوانان فارغ‌التحصیل در جستجوی مشاغل مناسب با آن مواجه هستند با داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اشتغال رسمی‌ برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رو به کاهش است. مطابق گزارش بانک جهانی جوانان کنیایی پس از گذراندن دوران مدرسه وارد عرصه کار می‌شوند و ادامه کار معمولا تا سن 20 تا 30 سالگی به خوبی ادامه دارد. از این رو وزارت خزانه داری کنیا به دنبال تحول در بخش های کشاورزی، شرکت های خرد، کوچک و متوسط، مسکن و شهرک سازی، مراقبت های بهداشتی و صنایع دیجیتال و خلاق است تا در اشتغال زایی جوانان کمک کننده باشند.

 وزیر خزانه داری گفته است تمرکز ویژه دولت بر افزایش اشتغال، توزیع عادلانه‌تر درآمد، تامین اجتماعی و همچنین گسترش پایه درآمد مالیاتی و افزایش درآمدهای ارزی خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره ملی کنیا، تا پایان سال 2021، داده‌های آمار ملی(KNBS) نشان می‌دهد که 18332800 کنیایی شاغل وجود داشته است که در مقایسه با 17406700 نفر در سال 2020 ، افزایش نشان می دهد. بخش بزرگی از این مشاغل، 15,261,800 یا 82.3 درصد، در بخش غیررسمی‌ بودند که کارگران از امنیت شغلی برخوردار نیستند یا مزایایی مانند بیمه درمانی یا مستمری دریافت نمی‌کنند.

یک نظرسنجی داخلی که سال گذشته توسط بانک مرکزی کنیا، FSD کنیا و KNBS انجام شد، نشان داد که کمتر از 10 درصد از بزرگسالان کنیایی دارای مشاغل تمام وقت دائمی هستند که نشان دهنده سطح بالای فقر در این کشور است. این گزارش نشان می دهد که 25.2 درصد از مردم کنیایی برای بقا به دیگران وابسته هستند و 28.5 درصد به عنوان نیروی کار فصلی و غیردائمی فعالیت می‌کنند.

بانک جهانی در گزارش دیگری که به بررسی سلامت اقتصادی کنیا می‌پردازد، بر این باور است که شکاف بین ثروتمندان و فقرا نسبت به سال 2015 تغییر چندانی نکرده است و البته اضافه می‌کند که بین سال های 2005 و 2015 کاهش یافته بود. این سازمان می‌گوید ساختار اقتصاد کنیا در سالهای اخیر نتوانسته است میلیون‌ها نفر را از فقر رهایی بخشد.

 با اینکه کنیا در دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی بیش از پنج درصد را داشته است که رقم قابل توجهی است، بانک جهانی در این گزارش آورده است: «اگرچه رشد اقتصادی به طور قابل توجهی به کاهش فقر در کنیا کمک کرد، اما رشد اقتصادی در سال‌های اخیر کمتر به نفع فقرا بوده است.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما