معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی کره جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کره جنوبی در هفته دوم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه گذاری 122 میلیارد دلاری کره جنوبی در فناوری‌های کلیدی تا 2027

وزارت علوم اعلام کرد کره جنوبی در مجموع 160 تریلیون وون (122 میلیارد دلار) را به تحقیق و توسعه برای تقویت قابلیت های تحقیقاتی در سه بخش فناوری کلیدی نیمه‌هادی‌ها، نمایشگرها و باتری‌های نسل بعدی تا سال 2027 اختصاص خواهد داد. بر اساس نقشه راه ارائه شده به جلسه دولت، بودجه مشترک دولت و بخش خصوصی برای کمک به شرکت های محلی و مراکز تحقیقاتی در ایمن سازی فناوری‌های پیشرفته و ایجاد بازارهای جدید در سه بخش علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود. در مجموع 100 فناوری مشخص شده از جمله دستگاه‌های نیمه‌هادی، نمایشگرهای آزاد و سلول های سوختی هیدروژنی در اولویت بودجه دولت قرار خواهند گرفت.

منبع: یونهاپ

 تنوع بخشی کره جنوبی به مشارکت های تجاری

وزیر دارایی گفت، کره جنوبی شراکت های تجارت آزاد خود با کشورهای بیشتری را برای مقابله با عدم قطعیت های اقتصادی فزاینده و آشفتگی‌ها در زنجیره تامین جهانی متنوع خواهد کرد. به گفته وزارت اقتصاد و دارایی، چو کیونگ هو، وزیر دارایی، این اظهارات را پیش از نشستی بیان کرد که پشت درهای بسته، جایی که وزرای اقتصادی درباره موضوعات مختلف از جمله گسترش معاملات تجارت آزاد و مقابله با حمایت گرایی کشورهای بزرگ مورد بحث و بررسی قرار دادند. چو با اشاره به اینکه جنگ طولانی روسیه و اوکراین نیز بر اقتصاد این کشور تأثیر می‌گذارد، گفت: اخیراً، اقتصاد جهانی و بازار مالی با نوسانات و عدم اطمینان به دنبال حرکت های تهاجمی انقباض پولی در اقتصادهای بزرگ مواجه شده اند. صادرات کره جنوبی در ماه مارس برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت که عمدتاً به دلیل تقاضای ضعیف جهانی برای نیمه‌هادی‌ها در بحبوحه رکود اقتصادی بود و این کشور برای 13 ماه متوالی با کسری تجاری مواجه شد. چو گفت برای احیای کاهش صادرات، این کشور به تلاش ها برای تنوع بخشیدن به سبد تجاری خود و سرعت بخشیدن به مذاکرات تجارت آزاد، از جمله مذاکرات با اکوادور و شورای همکاری خلیج فارس ادامه خواهد داد.

منبع: یونهاپ

 رشد ذخایر خارجی در ماه مارس به دلیل کاهش ارزش دلار

داده‌های بانک مرکزی کره نشان داد که ذخایر خارجی کره جنوبی در ماه مارس با افزایش ارزش تبدیلی دارایی‌ها به ارزهای دیگر افزایش یافت. بر اساس داده‌های بانک مرکزی کره، ذخایر خارجی این کشور تا پایان مارس به 426.07 میلیارد دلار رسیده است که 780 میلیون دلار نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. بانک مرکزی توضیح داد که سقوط دلار در ماه گذشته باعث افزایش ارزش تبدیل شده دارایی‌های دارای ارزهای دیگر شد. بانک مرکزی اعلام کرد که شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در برابر سایر همتایان اصلی ارزیابی می‌کند، در ماه گذشته حدود 2.4 درصد کاهش یافت. ذخایر ارزی شامل اوراق بهادار و سپرده‌هایی است که به ارزهای خارجی، موقعیت‌های ذخیره صندوق بین‌المللی پول، حق برداشت ویژه و شمش طلا تعیین می‌شوند.

منبع: یونهاپ

 کاهش شالیزارهای برنج برای تثبیت قیمت ها

وزارت کشاورزی کره جنوبی اعلام کرد کره جنوبی شالیزارهای برنج را کاهش داده و اقدامات مختلفی را برای ترویج مصرف غلات اصلی به منظور جلوگیری از کاهش قیمت برنج و تثبیت بازار اجرا خواهد کرد. دولت در حالی قیمت هدف برنج برداشت شده را 200,000 وون (151.61 دلار آمریکا) در هر 80 کیلوگرم در سال جاری تعیین کرد که در سال گذشته 187.268 وون بوده است.به گفته این وزارتخانه برای رسیدن به هدف یادشده، دولت به دنبال کاهش حدود 5 درصدی شالیزارهای برنج در سال جاری است تا با ارائه یارانه به کشاورزان در هنگام کشت انواع محصولات دیگر مانند لوبیا و زمانی که آنها با کاهش تولید برنج موافقت کنند، تولید را تعدیل کند. مجموع وسعت شالیزارهای برنج در سال گذشته به حدود 727,000 هکتار رسید و دولت در تلاش است تا آن را تا سال 2025 به 661,000 هکتار کاهش دهد.

منبع: یونهاپ

 ثبت کسری حساب جاری در فوریه برای دومین ماه متوالی

داده‌های بانک مرکزی کره نشان داد که کره جنوبی به دلیل ضعف صادرات در ماه فوریه برای دومین ماه متوالی کسری حساب جاری را ثبت کرد. بر اساس داده‌های اولیه بانک مرکزی کره، کسری حساب جاری این کشور در ماه فوریه به 520 میلیون دلار رسید در حالی که کسری ماه قبل 4.21 میلیارد دلار بود. کسری ماه فوریه زمانی رخ داد که تراز کالا به دلیل کاهش صادرات و افزایش واردات، بدتر شد. صادرات در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد کاهش یافت که ناشی از تقاضای ضعیف برای نیمه‌هادی‌ها بود که بر اساس اعلام گمرک کره 41.5 درصد کاهش یافت. صادرات به چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا به ترتیب 24.3 درصد و 25 درصد در مدت مشابه کاهش یافت.

منبع: یونهاپ

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما