معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

بررسی اکوسیستم استارتاپی الجزایر

یکی از راهکارهای الجزایر برای تنوع بخشی به اقتصاد خود و همچنین کاهش نرخ بیکاری، سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان و استارتاپ ها است. به همین منظور در سال های اخیر با توجه به افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز، توجه به این بخش و سرمایه گذاری در آن افزایش پیدا کرده است.

 بازیگران اصلی اکوسیستم استارتاپی الجزایر

وزارت اقتصاد دانش، استارتاپ ها و شرکت های کوچک[1] به عنوان متولی اصلی اکوسیستم استارتاپی در الجزایر می‌باشد. دو سازمان زیرمجموعه این وزارتخانه وجود دارند که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ الجزایر ونچر[2] و صندوق استارتاپی الجزایر[3]. الجزایر ونچر اولین شتاب‌دهنده استارتاپی دولتی در الجزایر می‌باشد و وظیفه اصلی صندوق استارتاپی الجزایر نیز تامین مالی استارتاپ های منتخب می‌باشد.

وزارت اقتصاد دانش، استارتاپ ها و شرکت های کوچک

آقای یاسین المهدی ولید در ژانویه 2020 به عنوان وزیر اقتصاد دانش بنیان و استارتاپ ها انتخاب شدند. این وزارتخانه در اصلاحاتی که در سپتامبر 2022 در کابینه دولت ایجاد شد، با وزارتخانه شرکت‌های کوچک ادغام شد و ایشان به عنوان وزیر در وزارت اقتصاد دانش، استارتاپ ها و شرکت های کوچک در کابینه دولت ابقا شدند.

آقای یاسین ولید به عنوان یکی از جوان‌ترین افراد کابینه، 29 ساله هستند و در سال 2022 توسط نشریه فوربس به عنوان یکی از شخصیت های تاثیرگذار قاره آفریقا معرفی شدند.

الجزایر ونچر

این شرکت به عنوان اولین شتاب دهنده[4] دولتی استارتاپ ها، به ابتکار دولت الجزایر و از طریق همکاری بین وزارت اقتصاد دانش، استارتاپ‌ها و شرکت های کوچک و شرکت سوناتراک، شرکت ملی نفت و گاز الجزایر تاسیس شد.

الجزایر ونچر با هدف ارائه زیرساخت های لجستیکی و توسعه ای برای استارتاپ‌ها و انکوباتورها و همچنین ارائه برنامه‌های مختلف به منظور انطباق استارتاپ های الجزایر با استانداردهای بین‌المللی به وجود آمد. بهره گیری از پتانسیل نیروی جوان و تحصیل‌کرده الجزایر به منظور توسعه اقتصادی از طریق رشد فضای کارآفرینی از اولویت های اصلی این سازمان است. الجزایر ونچر علاوه بر کمک به استارتاپ‌های با پتانسیل بالا در تنظیم فرآیندهای کسب‌وکارشان، بستری برای ارتباط سرمایه‌گذاران با استارتاپ‌های منتخب از طریق برگزاری برنامه‌های جذب سرمایه نیز می‌باشد.

برخی از مهمترین خدماتی که این سازمان ارائه می‌دهد شامل شتاب‌دهی، منتورینگ و کوچینگ و خدمات مالکیت معنوی می‌باشد. استارتاپ هایی که می خواهند مورد حمایت قرار بگیرند، در وبسایت این سازمان ثبت نام کرده و بر اساس ویژگی‌هایی مانند اندازه شرکت، گردش مالی، نوآوری و پتانسیل رشد، یکی از دو لیبل "استارتاپ" و یا "پروژه نوآورانه" را دریافت خواهند کرد. فقط استارتاپ های لیبل‌دار می‌توانند به فرایند درخواست حمایت های مالی وارد شوند.

صندوق استارتاپ الجزایر

صندوق استارتاپ الجزایر یک شرکت سرمایه گذاری است که به تامین مالی استارتاپ ها و پروژه‌های نوآورانه با پتانسیل رشد بالا اختصاص دارد. این صندوق که در اکتبر 2020 راه اندازی شد، تکمیل‌کننده شتاب‌دهنده الجزایر ونچر است. این صندوق با مشارکت 6 بانک دولتی تاسیس شده است.

این صندوق علاوه بر تامین مالی خدماتی مانند مشاوره مدیریتی، شبکه سازی، مهندسی مالی و حمایت از صادرات را نیز ارائه می دهد.

جایگاه جهانی اکوسیستم استارتاپی الجزایر

موسسه استارتاپ بلینک هر سال گزارشی با عنوان شاخص اکوسیستم استارتاپی جهانی منتشر می‌کند و در آن به رتبه بندی اکوسیستم های استارتاپی در جهان می‌پردازد. در گزارش سال 2022 نیز 100 کشور و 1000 شهر در این رتبه بندی تعریف شده اند. اگر چه الجزایر در رتبه بندی 100 کشور قرار ندارد، اما به عنوان یکی از اکوسیستم های استارتاپی معرفی شده است که پتانسیل این را دارند در سال 2023 در این رتبه بندی قرار گیرند. در این گزارش الجزایر شایسته تقدیر معرفی شده است، چرا که پایتخت الجزایر با یک جهش چشمگیر از جایگاه 984 در سال 2021 به جایگاه 771 در سال 2022 رسیده است. این بزرگترین پیشرفت سالانه را در بین تمام اکوسیستم های موجود بوده است. همچنین به این اشاره شده است که اگر این روند ادامه یابد، الجزایر ممکن است به یک گزینه جدی برای ورود به 100 اکوسیستم استارتاپی برتر در سال 2023 تبدیل شود.

 پاورقی‌ها:

[1] Ministry of the Knowledge Economy and Startups and Micro-enterprises

[2] Algeria Venture

[3] Algerian Startup Fund

[4] Startup Accelerator

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما