معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

همفکری برای جلوگیری از مرگ دسته جمعی آبزیان در رودخانه اورال و دریای خزر

در آتیراو، جلسه ای برای جلوگیری از مرگ دسته جمعی آبزیان در پهنه آبی خزر در استان آتیرائو به ریاست معاون استاندار منطقه آقای "کایرات نورتایف" برگزار شد. به گفته آرتور سادیبکولی، رئیس اداره شیلات این منطقه، اقدامات گسترده ای در استان آتیرائو برای جلوگیری از خطر مرگ دسته جمعی آبزیان برای بازه زمانی 2021 تا 2025 انجام شده است. به همین منظور فهرستی از مناطق خطرناک به لحاظ زیست محیطی تهیه شده است وتلاش خواهد شد این مناطق تحت پایش بیشتری قرار گیرند. از جمله مهمترین دلایل مرگ آبزیان در استان آتیرائو آلودگی‌های زیست محیطی؛ حجم بالای گیاهان وجلبک های دریا و رودخانه و نیز افزایش میزان ورودی آب از رودخانه بزرگ این شهر (اورال) به دریا بواسطه شدت بارندگی‌ها عنوان شده است.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/v-atyrau-prorabotany-mery-po-preduprezhdeniyu-massovoj-gibeli-ryby

 

برگزاری بزرگترین نمایشگاه آموزشی آسیای میانه در آکتائو

    بزرگترین نمایشگاه آموزشی آسیای مرکزی روز 16 مارس 2023 (25 اسفند 1401) در کتابخانه مرکزی شهر آکتائو قزاقستان برگزار شد. این یک فرصت منحصر به فرد برای بازدید از ظرفیت دانشگاه‌های شرکت کننده به طور همزمان، گفتگو با نمایندگان آنها و پرسش و پاسخ درمورد مسائل تحصیلی و آموزشی است.

https://www.instagram.com/p/CpvqT4wI1CA/?utm_source=ig_web_copy_link

 

برگزاری جشنواره جوانان در مراسم نوروز امسال استان مانگیستائو

     امسال جشنواره سنتی نوروز 2023 به همت جوانان منطقه در استان مانگیستائو برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره ده روزه، تجلیل از قالب جدید مراسم ملی نوروز خواهد بود. این جشنواره از 14 مارس با یک اقدام درختکاری توسط جوانان آکتائو آغاز می‌شود. در پایان این اقدام برای اهالی و مهمانان شهر شیرینی توزیع می‌شود. در 14 مارس چندین رویداد در سایر نقاط منطقه برگزار می‌شود. به ویژه به مناسبت جشن امل، در منطقه کراکیه، مسابقات ملی آشپزی و ورزشی با حضور اهالی منطقه برگزار خواهد شد. مراسم برکت در منطقه "مونایلی" برگزار خواهد شد و روز درهای باز در منطقه "بینو" به افتخار این تعطیلات ترتیب داده خواهد شد. در 24 اسفند، داوطلبان منطقه هدایایی را به کودکان پرورشگاه‌ها و مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست منطقه اهدا می‌کنند. در تاریخ 16 تا 17 مارس مسابقات ورزشی ملی در بین جوانان در منطقه مانگیستاو برگزار می‌شود ، در تاریخ 17 مارس رویدادی در "توپکاراگان" برای انتخاب بهترین عروس برگزار می‌شود. در 27 اسفند مسابقات مناظره منطقه ای جوانان و 29 اسفند جلسه انگیزشی برای جوانان برگزار می‌شود. در تاریخ 21 تا 22 مارس، به منظور رواج ورزش ملی، همراه با حرکات ورزشی سنتی از جمله سوار کاری و شکار یک رویداد برگزاری مراسم سنتی عروسی به شیوه قزاقی نیز در شهر "بینو" برگزار خواهد شد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/molodezhniy_festivaly%C2%BB_mangystau_nauryz_fest_-_2023%22_prohodit_v_regione

 

آغاز طرح شرکت ملی نفت قزاقستان برای صادرات نفت میدان تنگیز از بندر آکتائو به خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTD)

به نقل از خبرگزاری "رویترز" و "آستانا تایمز" آقای "بولات زاکیروف" معاون شرکت ملی نفت قزاقستان  (Kazmunaigaz.KMG) قصد دارد صادرات نفت میدان تنگیز در دریای خزر را از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان (BTD) ازماه مارس امسال آغاز کند.

     آقای زاکیروف در این خصوص اعلام داشته است: کازمونایگز در پایان سال 2022 قراردادی را با شرکت دولتی سوکار آذربایجان برای انتقال نفت به میزان 1.5 میلیون تن در سال امضا کرد.

     زاکیروف همچنین خاطرنشان کرده است که کازمونایگز در حال بررسی گزینه‌های متنوع سازی برای صادرات نفت است، علیرغم این واقعیت که پایانه بارگیری کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) همچنان مسیر اصلی صادرات نفت قزاقستان باقی خواهد ماند.

به گفته یک منبع در بندر آکتائو، نفتکش TC Aktau با وزن 12.400 تن نفت TCO قرار است در 20 مارس اولین محموله این مسیر جدید را حمل نماید.

https://astanatimes.com/2023/03/kashagan-to-ship-7000-tons-of-oil-through-aktau-seaport-to-baku/

واکنش وزارت خارجه قزاقستان به احیای روابط ایران و عربستان

وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران استقبال کرد. سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان در این خصوص اعلام داشته است: «جمهوری قزاقستان از توافقات منعقده در 10 مارس 2023 در شهر پکن در مورد احیای روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.» سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه قزاقستان در این خصوص خاطرنشان کرده است: توافقات به دست آمده کاملاً با ابتکار قزاقستان در مورد آشتی اسلامی مطابقت دارد.

https://www.zakon.kz/6387096-mid-kazakhstana-otreagiroval-na-vosstanovlenie-otnosheniy-irana-i-saudovskoy-aravii.html

دستور نخست وزیر قزاقستان برای رفع موانع و تسهیل حمل و نقل بار از چین

    به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیری، نخست وزیر قزاقستان، علیخان اسماعیلوف، از دولت خواست ظرف سه روز موانع حمل و نقل را بردارد و عبور کامیون‌ها از پست های بازرسی در مرز قزاقستان و چین را تسهیل کند. پس از برداشته شدن محدودیت ها از طرف چینی، حجم تردد محموله‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت و باعث ایجاد صف طولانی حامل ها در ایست بازرسی نور ژولی شد. در حال حاضر، ایست بازرسی با ظرفیت محدود کار می‌کند و روزانه به بیش از 100 کامیون خدمات نمی دهد. این امر بر اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری تأثیر منفی می‌گذارد و مانع از توسعه اقتصاد کشور می‌شود. اسماعیلوف به نهادهای مربوطه دستور داده است تا مشکلات گذرگاه‌های مرزی را از بین ببرند، جریان عبور روزانه و ظرفیت عبور گذرگاه‌های مرزی را به 1000 کامیون افزایش دهند.

https://astanatimes.com/?p=66832

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما