معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درآمد ۶۰ میلیون افغانی اداره‌های ترانسپورت و ترافیک ننگرهار

مسئولین ریاست حمل‌ونقل ننگرهار، در سال جاری 53 میلیون افغانی و مدیریت ترافیک این استان، حدود نُه میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری کرده‌اند مسئولین ریاست حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک ننگرهار طی کنفرانس خبری گزارش دست‌آوردهایشان را با رسانه‌ها به شریک ساختند. قاری محمدجواد شیرزاد مدیر ترافیک ننگرهار، در این کنفرانس گفت در سال جاری برای 5720 نفر مجوز رانندگی (گواهینامه) و 744 نفر مجوز ماشین (جواز سیر) توزیع‌شده است که از این مدرک، هشت میلیون و نه صد و شصت‌وچهار هزار و سیصد و شصت‌ونه (8964369) افغانی جمع‌آوری و به خزانه دولت واریز شده است.  بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود صد هزار ماشین در این استان تردد می‌کنند. هم‌زمان، مفتی محمد زمان مزمل، رئیس حمل‌ونقل ننگرهار در این کنفرانس خبری گفت پس از روی کار آمدن امارت اسلامی تمامی امور ترمینال تورخم به ریاست حمل‌ونقل سپرده‌شده، به همین دلیل تردد ترافیک در تورخم کاهش چشمگیری داشته است. آقای مزمل افزود، در سال جاری حدود 53 میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری کرده‌اند که نسبت به سال گذشته، 35 میلیون افزایش را نشان می‌دهد. وی گفت، تمامی ایستگاه‌های بزرگ از شهر جلال‌آباد به مکان‌های مناسب در اطراف شهر، منتقل‌شده‌اند و جواز شرکت‌های غیرفعال در بخش حمل‌ونقل لغو شده است.

https://bakhtarnews.af/dr/اداره-های-ترانسپورت-و ترافیک-ننگرهار،/

مزرعه دامپروری ننگرهار، روزانه حدود سیصدو پنجاه لیتر شیر تازه تولید دارد

مسئولین مزرعه دامپروری استان ننگرهار، روزانه حدود 350 لیتر شیر تازه را به بازار عرضه می‌کند. مسئولین در دامپروری ریاست کانال ننگرهار می‌گویند: در این مزرعه 238 رأس گاو و گوساله نگهداری می‌شوند که از این تعداد چهل رأس آن روزانه 3650 لیتر شیر تازه تولید و به بازار عرضه می‌شود. یک مسئول دامپروری در ریاست کانال ننگرهار گفته‌اند این مزرعه در هفده جریب زمین منطقه فارم هده ساخته‌شده و علاوه بر آن در چهل جریب زمین کشتزار دارد که برای ده‌ها نفر زمینه کار را فراهم کرده است. شیر تولیدی فارم ننگرهار، کیفیت عالی داشته و خریداران زیادی در بازار دارد.

https://bakhtarnews.af/dr/فارم-مالداری-ننگرهار-روزانه-حدود-سه-ص/

فراهم ساختن زمینه آموزش‌های فنی به صدها زن در استان ننگرهار

مقامات محلی استان ننگرهار می‌گویند به بیش از 1800 دختر و زن با کمک سازمان‌های غیردولتی در برخی شهرستان‌های این استان ازجمله شهر جلال‌آباد مرکز ننگرهار زمینه آموزش فنی فراهم‌شده است. در این مرکز آموزشی بسیاری از دخترانی که از تحصیل محروم شده‌اند مشغول یادگیری خیاطی هستند. این دختران می‌گویند پس از بستن مدارس دخترانه بالای کلاس ششم از سوی طالبان، آن‌ها به دنبال آموزش فنی برای خودکفایی هستند. آن‌ها می‌گویند اگر از تحصیل محروم بمانند، می‌خواهند با فراگیری یک حرفه، نیازهای روزانه خانواده‌هایشان را تأمین کنند. مولوی فریدالله حقانی، رئیس کار و امور اجتماعی طالبان در ننگرهار می‌گوید به این دختران و زنان در زمینه خیاطی، گلدوزی، تزئینات، سوزن‌دوزی و کفش‌دوزی آموزش داده می‌شود. وی می‌افزاید در مرکز و شهرستان‌ها به یک هزار و 878 خواهر در رشته‌های مختلف آموزش داده‌ایم تا درآمد حلال برای خانواده‌های خود به دست آورند. اخیراً علاقه دختران به تحصیلات فنی حرفه‌ای افزایش‌یافته و برخی از آن‌ها دلیل این امر را تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گویند. آن‌ها سعی می‌کنند از فرصت برای یادگیری یک حرفه استفاده کنند تا بتوانند در حد توان به خانواده خود کمک کنند.

https://amu.tv/ps/38676/

اهداء دارو و تجهیزات بهداشتی به بیمارستان ولایتی کنر

مسئولین و پزشکان بیمارستان ولایتی استان کنر می‌گویند در حال حاضر بیمارستان مرکزی اسدآباد با کمبود شدید دارو مواجه است و به همین دلیل به بیماران داروی کافی داده نمی‌شود که اساساً حل این مشکل را می‌طلبد. بیمارستان مرکزی کنر دارای 150 تخت می‌باشد و در بخش‌های جراحی عمومی، پذیرش، زنان، تشخیص و پشتیبانی خدمات ارائه می‌کند. در همین راستا کمیته سوئد در افغانستان مقادیر دارو و تجهیزات پزشکی باارزش حدود 10 میلیون افغانی به این بیمارستان کمک کرده است. دکتر اسدالله فضلی، رئیس سازمان سوئد گفته است: بیمارستان مرکز اسدآباد نه‌تنها برای ساکنین کنر خدمات ارائه می‌کند، بلکه ساکنین نورستان برای درمان نیز به این مرکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و بیمارستان اسدآباد با کمبود تجهیزات پزشکی و دارو مواجه بود و به بیماران رسیدگی نمی‌شد. ملا داد افضل، رئیس بیمارستان اسدآباد نیز در گفتگو با تلویزیون آمو گفت: در میان این لوازم پزشکی اهدایی، یک دستگاه ایکس‌ری که در اتاق عمل استفاده می‌شود و دستگاه دندانپزشکی است. علاوه بر این، مقداری دارو است که در صورت نیاز مبرم نیز به بیماران داده می‌شود. به گفته نامبرده به‌طور متوسط 25 تولد، 15 عمل بزرگ، 1500 مراجعه‌کننده، 60 رادیوگرافی و 20 سونوگرافی در بیمارستان ولایت اسدآباد انجام می‌شود. بیمارستان مرکزی اسدآباد درمجموع دارای 173 کارکنان شامل 16 متخصص، 14 پزشک، 10 ماما، 34 پرستار، 3 مشاور بهداشتی و 10 کادر اداری می‌باشد.

https://amu.tv/ps/38589/

آغاز کار ساخت ۷ کیلومتر جاده در استان لغمان

مسئولین ریاست احیاء و توسعه لغمان می‌گویند کار ساخت ۷ کیلومتر جاده در منطقه کرنج شهر مهترلام، مرکز لغمان آغاز شده است. در مراسم افتتاح این جاده، قاری زین‌العابدین عابد، استاندار لغمان، مولوی محمدظاهر زرکمر، رئیس احیاء و توسعه‌ای دهات و تعدادی از ساکنین منطقه کرنج و سایر مسئولین این استان حضور داشتند. در ابتدا مولوی محمد ظاهر زرکمر گفت که این جاده با حمایت مالی سازمان غذایی جهان با هزینه 3 میلیون و 440 هزار افغانی ساخته می‌شود. زمینه اشتغال 200 نفر فراهم شده است. در همین حال، قاری زین‌العابدین عابد استاندار لغمان نیز از آغاز این پروژه ابراز خرسندی کرد و از مسئولین سازمان غذایی جهان برای تصویب این پروژه مهم برای این استان تشکر کرد. قابل ذکر است عملیات ساخت این جاده در مدت 4 ماه به اتمام می‌رسد.

https://bakhtarnews.af/لغمان-کې-د-٧-کیلومتره-سړک-د-جوړولو-چ/

کار ساخت سردخانه استاندارد در زمین ریاست کانال ننگرهار دوباره آغازشده است

مسئولین ریاست کانال ننگرهار می‌گویند که ساخت سردخانه استاندارد در مساحت 10 جریب در نزدیکی جاده حلقوی در منطقه فارم هدا متعلق به این ریاست دوباره آغازشده است. مسئولین ریاست کانال استان ننگرهار می‌گویند کار ساخت این سردخانه تقریباً دو سال قبل آغازشده بود ولی به دلایل نامشخصی تاکنون متوقف گردیده بود. به گفته این مقامات، 25000 جریب زمین در ننگرهار باغ‌های مرکبات، خرما، توت فرهنگی و سایر میوه‌ها ساخته‌شده است که با این سردخانه‌ها به محصولات آنان همکارهای لازم صورت خواهد گرفت.

https://bakhtarnews.af/د-ننګرهار-د-کانال-ریاست-په-ځمکه-د-مع/

 ملاقات استاندار ننگرهار با مرغداران استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه‌ای نوشته است استاندار ننگرهار در ملاقات با مرغداران استان با حضور دکتر حسیب‌الله، معاون اتاق زراعت و دامپروری این استان به آنان اطمینان داد که مشکلات آنان را برای حل آن با ادارات مربوطه در میان خواهد گذاشت. ملامحمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار به مولوی سمیع الله، مسئول ارتباطات این استان هدایت داد تا مشکل را با مسئولین شهرستان در میان بگذارد تا برای حل آن اقدامات قانونی صورت گیرد. در این نشست دکتر حسیب نیز پیشنهاد تشکیل کمیته کنترل قیمت مرغ را مطرح کرد و استاندار ننگرهار نیز از همکاری اطمینان داد.

https://t.me/nmic96/92802

ملاقات معاون استاندار ننگرهار با رئیس سازمان UNOPS

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه‌ای نوشته است مولوی محمدربانی ناصح، معاون استاندار ننگرهار به‌منظور اجرای تعدادی پروژه‌های توسعه‌ای با نیکلاس جورج، رئیس UNOPS در افغانستان دیدار کرد. این دیدار که در کاخ استاندار ننگرهار برگزار شد؛ ملانعمت‌الله اخند، شهردار جلال‌آباد، مهندس عبیدالله شیرزاد، رئیس سکتوری و فنی شهرداری، مولوی امین‌الله، رئیس اقتصاد، مولوی قسمت الله مبارز، رئیس احیاء و توسعه دهات، اکبر شیر، آگاه سیاسی استان ننگرهار و تعدادی دیگر از مسئولین این استان شرکت کرده بودند. مولوی ناصح از رئیس و کارمندان سازمان UNOPS به خاطر اجرای پروژه‌ها را با کیفیت و خوب در این استان آغاز کرده‌اند تشکر و قدردانی کرد و در تمام مسائل حقوقی از همکاری اطمینان داد. وی اظهارداشت که نتایج پروژه‌های سازمان مذکور مثبت بوده و مردم از کارکردهای آن رضای هستند و خواهان اجرا بیشتر پروژه‌هایی مانند درمانگاه، سدهای آبی، مدارس، بیمارستان یک هزار تختخوابِ و بسیاری مناطق دیگر می‌باشند. نیکلاس جورج نیز از وضعیت امنیت و هماهنگی و همکاری خوبی مسئولین امنیتی این استان تشکر کرد. وی گفت که در شهرستان‌های مومندری، رودات، کوت و پچیرآگام با هماهنگی مسئولین ولایتی پروژه‌ها بر اساس اولویت جوامع در حال اجراست که برای هزاران نفر فرصت شغلی فراهم می‌کند.

https://t.me/nmic96/92875

پایان کار ساخت ده سد کوچک در ننگرهار

روزنامه دولتی باختر با صدور خبرنامه‌ای نوشته است کار ساخت ده سد کوچک آب و یکصدو ده متر دیوار ضد سیل در شهرستان کوز کنر ننگرهار، تکمیل و به بهره‌برداری رسید . یک منبع ریاست مبارزه با حوادث طبیعی ننگرهار گفته است: این سدها و دیوارها به کمک مالی ژاپن از سوی بنیاد خدمات اجتماعی در آسیا در روستای سربند شهرستان کوز کنر، ساخته شده است. به گفته مسئولین، با ساخت این سدها زمینه آب‌رسانی صدها جریب کشتزار در این شهرستان تأمین و بسیاری خانواده‌ها به آب بهداشتی دسترسی پیدا خواهند کرد.

https://bakhtarnews.af/dr/کار-ساخت-ده-بند-کوچک-در-ننگرهار-خاتمه-یا/

طالبان و پاکستان در مورد تسهیل ترانزیت و جلوگیری از درگیری‌های مرزی در تورخم گفتگو کردند

مقامات طالبان و پاکستانی در نشست کمیته مدیریت مرزی در مورد تسهیل تجارت و ترانزیت و جلوگیری از درگیری در مرز تورخم بحث کردند. روزنامه دان گزارش داد که دو طرف در منطقه مرزی گمرک گفتگو کردند. در ترکیب هیئت‌های طرفین بیشتر نظامیان حضور داشتند و ظاهراً مذاکرات برای جلوگیری از اختلافات مرزی بوده است. طالبان در این نشست بار دیگر از ممانعت از ورود بیماران و زائران افغان بدون ویزا در مواقع اضطراری و همچنین ممانعت از ورود رانندگان افغان با کالاهای تجاری شکایت کرداند. این گروه از هیئت پاکستانی خواست تا کارت اقامت موقت اتباع افغانستان را مصادره نکند. این در حالی است که هیئت پاکستانی گفته است که قبل از تصمیم‌گیری، موضوعات مطرح شده در این نشست را با اسلام‌آباد در میان خواهند گذاشت. هر دو طرف به‌طور مداوم بر اصل حل و فصل مناقشات و جلوگیری از بسته‌شدن ناگهانی این مرز در آینده تأکید کردند. این منبع همچنین گفته است که طالبان و پاکستان در مورد تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از قاچاق شکر و ... به افغانستان و قاچاق کالا توسط کودکان به پاکستان توافق نمودند. هر دو طرف گفته‌اند که قاچاق کالا توسط کودکان از مرزها نه‌تنها برای عبور و مرور مردم از مرزها مشکل ایجاد می‌کند، بلکه مانع تردد خودروها در دو سوی مرز می‌شود.

https://8am.media/ps/the-taliban-and-pakistan-discussed-facilitating-transit-and-preventing-border-conflicts-in-torkham/

کنر، ولایتی مناسب برای تولید مرکبات

استان کنر، یکی از گرم‌ترین مناطق کشور است که آب‎ و هوای آن برای رشد مرکبات مناسب است. به گفته منابع محلی کنر، ۴ هزار و ۱۲۵ جریب زمین به باغ‌های میوه‌ ستروس اختصاص داده شده‌است. در این میان تنها ۱۶۰۰ جریب باغ پرتغال است که در سال جاری ۳ هزار و ۷۰۰ تُن پرتغال و نارنج از آن به دست آمده‌است. باغداران این استان می‌گویند که محصولات‌ شان افزایش یافته و در صدد افزایش باغ‌های میوه‌ی ستروس هستند. بیان‌الله یکی از ساکنین شهرستان ثوکی کنر در این باره گفت که در سه جریب زمین خود باغ‌های پرتغال و نارنج ساخته‌است. رئیس زراعت طالبان می‌گوید که زمین‌های کنر دارای ویژگی‌هایی است که درختان مرکبات در آن خوب رشد می‌کند. به گفته مسئولین ریاست زراعت این استان، برداشت در سال جاری به ۳۷ هزار تُن می‌رسد که نسبت به سال گذشته، افزایش تقریباً دو برابری را نشان می‌دهد. گفته می‌شود برداشت سال گذشته این میوه در این استان، نزدیک به ۱۸ هزار تُن بوده است. همه ساله در فصل بهار، انواع میوه‌ها و گیاهان دیگر از استان کنر به مناطق گوناگون افغانستان فرستاده می‌شود.

https://amu.tv/39589/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما