معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

برنامه‌های ایالت پنجاب برای توسعه صنایع کوچک

صنایع کوچک و متوسط SMEs در ایالت پنجاب وابسته به شرکت صنایع کوچک پنجاب (PSIC) هستند. این شهرک های صنعتی توسط دفاتر مرکزی منطقه ای PSIC مدیریت و اداره می‌شوند.

صنایع کوچک و متوسط  SMEs در ایالت پنجاب  وابسته به شرکت صنایع کوچک پنجاب (PSIC)هستند. این شهرک های صنعتی توسط دفاتر مرکزی منطقه ای PSIC ( https://www.psic.gop.pk/) مدیریت و اداره می‌شوند. با این حال، مدیریت PSIC  یک تغییر خط مشی عمده را ابداع کرده و تصمیم گرفته است برای هر SME یک هیئت مدیره تشکیل دهد که متشکل از صنعتگرانی است که واحدهای صنعتی در منطقه مربوطه دارند و کنترل اداری آنها را به این هیأت ها واگذار نماید.این هیئت مسئول کنترل کلیه عملیات اعم از تعیین و وصول هزینه‌ها و جریمه‌های مختلف و هزینه آن برای نگهداری SME ها خواهد بود. علاوه بر این، سیاست‌هایی را برای بهبود وتوسعه SIEs و وضع قوانین برای اجرای آن طراحی می‌کند. با این حال، مالکیت SME در اختیار شرکت خواهد بود.

ایجاد شهرک های صنعتی جدید:

الف- تقاضای مداوم اتاق‌های بازرگانی و صنایع مختلف و انجمن‌های صنعتی برای گسترش SMEهای موجود و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید در شهرهای مختلف وجود داشته است. با توجه به این موضوع، مدیریت PSIC یک طرح جامع برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید و گسترش شهرک‌های صنعتی موجود، بر اساس « نیازسنجی» که با همکاری نزدیک و مشورت با همه ذینفعان انجام می‌شود، طراحی کرده است. به علاوه ارتقا و نوسازی شهرک های صنعتی موجود نیز برنامه ریزی شده است. این برنامه در یک دوره 5 ساله و در دو مرحله اجرا می‌شود.

ب- فاز اول

در فاز اول شهرک های صنعتی جدید در وزیرآباد، گجرانوالا، مندی بها الدین و سیالکوت برنامه ریزی شده است. شهرک های صنعتی موجود در داسکا و میان چانو گسترش خواهند یافت تا زمین‌های بیشتری را برای کارآفرینان بالقوه فراهم کنند. علاوه بر آن تسهیلاتی نیز برای تعمیر / نوسازی / ارتقاء شهرک های صنعتی موجود در گوجرانوالا، سیالکوت، باهاوالپور و فیصل آباد نیز برنامه ریزی شده است. کل برنامه با مشورت نزدیک با اتاق بازرگانی و صنایع و انجمن‌های صنعتی تنظیم شده است. هیئت اعضای PSIC، فاز اول "طرح اصلی" طراحی شده توسط مدیریت PSIC را تصویب کرده است.

ج- فاز دوم

در فاز دوم شهرک‌های صنعتی در راولپندی، گجرات، صهیوال، مولتان و بهاوالپور به همراه ارتقاء درجه‌بندی و ارائه تسهیلات در شهرک‌های صنعتی موجود در گجرات، کسور، تاکسیلا و خانوال ایجاد خواهند شد.

شهرک های صنعتی جدید در فاز اول: شهرک های صنعتی جدید درگجرانوالا، وزیرآباد، مندی بها الدین، سیالکوت

- گوجرانوالا مرکز فعالیت های صنعتی در خوشه‌های لوازم خانگی، ماشین آلات، ریخته گری، ادوات کشاورزی و غیره است. در حال حاضر 3 شهرک صنعتی درگوجرانوالا وجود دارد  اما با توجه به نیازهای صنعتگران، اتاق بازرگانی و صنعت گوجرانوالا، انجمن صنعتگران و گجرانوالا به طور مداوم درخواست راه اندازی مجتمع های صنایع کوچک جدید در گوجرانوالا را داشته اند. بر اساس درخواست آنها و در نتیجه انتخاب محل، زمینی به مساحت حدود 200 هکتار است. در جاده امین آباد - سیالکوت خریداری شده است و روند تملک زمین توسط دولت پنجاب طبق بند 4 قانون تملک در حال انجام است.

- وزیرآباد به دلیل ساخت سنتی کارد و چنگال برای بیش از یک قرن شهرت دارد. بیش از 200 واحد خوشه صنعت کارد و چنگال در مناطق شهری پراکنده شده است. انجمن‌های کارد و چنگال از دیرباز خواستار ایجاد شهرک های صنایع کوچک برای کارد و چنگال سازان وزیرآباد بوده است. بر اساس درخواست آنها حدود 70 جریب زمین در جاده اصلی وزیرآباد - سیالکوت در حال تملک است.

- موندی بها الدین دارای مجموعه بزرگی از صنعت ساخت قطعات تراکتور و موبایل است. بنا به درخواست آنها سایت های مختلفی شناسایی شده و در حال بررسی است تا با در نظر گرفتن تمام جوانب فنی و نیازهای همه ذینفعان، مناسب ترین سایت انتخاب شود.

- سیالکوت دارای یک مجموعه تولید صنعتی بزرگ از کالاهای ورزشی، پوشاک چرمی و ابزار جراحی است. در حال حاضر یک شهرک صنعتی کوچک توسط PSIC در سیالکوت ایجاد شده است که به طور کامل تملک شده است. اما صنعتگران به فضای بیشتری برای توسعه و همچنین راه اندازی واحدهای جدید نیاز داشتند. سایت های مختلف پیشنهاد شده توسط اتاق بازرگانی و صنعت سیالکوت، انجمن صنعتگران سیالکوت، در حال بررسی هستند تا با توجه به تمام جنبه‌های فنی و نیازهای همه ذینفعان، مناسب ترین سایت انتخاب شود.

توسعه، ارتقاء / نوسازی شهرک های صنایع کوچک موجود:

الف) داسکا:

داسکا یک شهر صنعتی کوچک، سنتی و تاریخی است که در بین دو قطب اصلی صنعت تولید در استان یعنی گوجرانوالا و سیالکوت واقع شده است. در حال حاضر دارای یک منطقه صنعتی کوچک است که به طور کامل تملک شده است. با توجه به تقاضای صنعتگران محلی برای توسعه منطقه صنعتی کوچک موجود، یک قطعه زمین اضافی به مساحت 50 هکتار توسط شرکت خریداری شد.

ب)شهرک صنعتی میان چانو :

 در سال 1991 تحت طرح خود تأمین مالی در 50 هکتار تأسیس شد. بعداً 120 هکتار مجاور SME به دستورسر وزیر وقت پنجاب در اختیار PSIC برای توسعه این شهرک قرار گرفت. قطعه دیگری از زمین به اندازه 60هکتار برای یک تالاب در نظر گرفته شده بود تا پسماندهای شهرک را دفع کند .

با توجه به استراتژی ایالت پنجاب برای نوسازی و توسعه صنایع در این ایالت در جهت کاهش بیکاری وافزایش تولید به نظر می رسد زمینه خوبی برای مشارکت با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت انتقال تجربه به پاکستان وجود داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما