معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

انعقاد قرارداد تجاری بین پاکستان و ازبکستان

یک قرارداد تجاری یک میلیارد دلاری بین پاکستان و ازبکستان به منظور تشویق تبادل کالا و خدمات امضا شده است.  در هشتمین نشست کمیسیون بین‌دولتی پاکستان و ازبکستان در زمینه تجارت، اقتصاد و همکاری‌های علمی و فناوری که در تاشکند برگزار شد، دو کشور یک قرارداد تجاری به ارزش یک میلیارد برای تشویق تبادل کالا و خدمات امضا کردند. نهمین نشست کمیسیون بین دولتی ، سال آینده در پاکستان برگزار خواهند کرد. بر اساس اعلام وزارت دارایی، هشتمین نشست کمیسیون بین‌دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی و علمی و فنی پاکستان و ازبکستان روز جمعه در تاشکند برگزار شد که بیشتر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه شامل بانک‌ها، صنعت و تولید، سرمایه‌گذاری می‌باشد. صنعت نساجی، انرژی، نفت ، منابع طبیعی، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، گردشگری و توسعه فرهنگی نیز موارد بحث در کنفرانس بودند. این نشست به طور مشترک به ریاست اسحاق دار وزیر دارایی و لازیز قدیروف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان برگزار شد. قرار است قرارداد تجاری یک میلیارد دلاری امضا گردد که تبادل کالا و خدمات را بیشتر کرده و تجارت را تسهیل می‌بخشد. اسحاق دار از تلاش های ازبکستان در زمینه‌های خودرو، فناوری اطلاعات و مواد معدنی طبیعی استقبال کرد. کمیسیون از حجم تجارت دوجانبه بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و خواستار افزایش بیشتر آن در آینده شد. اسحاق دار در دیدار با لازیز کدیرتوف وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان گفت: روابط نزدیک برادرانه بین پاکستان و ازبکستان وجود دارد و پاکستان برای روابط با کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان اهمیت زیادی قائل است. در این دیدار راه‌های توسعه همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه بین دو کشور بررسی گردید.

https://www.express.pk/story/2447140/6/

 پاکستان: دریافت 700 میلیون دلار از بانک توسعه چین

پاکستان 700 میلیون دلار از بانک توسعه چین دریافت کرد. اسحاق دار وزیر دارایی فدرال در بیانیه ای در وب سایت رسانه‌های اجتماعی گفت که الحمدالله 700 میلیون دلار توسط بانک دولتی پاکستان از بانک توسعه چین دریافت شده است. شایان ذکر است که اسحاق دار در 22 فوریه اعلام کرده بود که هیئت مدیره بانک توسعه چین پس از انجام تشریفات، تسهیلات 700 میلیون دلاری را تایید کرده است. وی گفت: پیش بینی می‌شود این مبلغ در هفته جاری توسط بانک دولتی پاکستان دریافت شود که موجب افزایش ذخایر ارزی این کشور می‌شود. در این گزارش آمده است که پاکستان به دلیل مواجهه با چالش های بحران اقتصادی به شدت به منابع مالی نیاز دارد در حالی که بانک مرکزی دارای ذخایر ارزی حدود 3 میلیارد دلار بوده که به سختی برای پوشش سه هفته واردات کافی است. دولت در حال مذاکره مجازی با صندوق بین المللی پول (IMF) برای کمک مالی می‌باشد که بر اساس آن پاکستان 1.2 میلیارد دلار پول دریافت می‌کند. جدای از این، راه دریافت وجوه از کشورهای دوست و موسسات مالی بین المللی نیز هموار خواهد شد. اسحاق دار در اوایل سال جاری گفته بود که وضعیت ذخایر ارزی کشور تا پایان ماه جون بسیار بهتر از حد انتظار خواهد بود. وی گفت که چین و عربستان سعودی حمایت خود را افزایش خواهند داد و کسری حساب جاری حدود 3 میلیارد دلار نسبت به برآوردهای قبلی کاهش خواهد یافت.

https://www.dawnnews.tv/news/1197725/

 نخست وزیرپاکستان پروژه انتقال برق ایران-گوادر را افتتاح خواهد کرد

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، در کنار پروژه‌های دیگر، پروژه انتقال برق 100 مگاواتی ایران-گوادر را برای پایان دادن به مشکلات برق در گوادر افتتاح خواهد کرد. گوادر از طریق پروژه انتقال نیرو، برق بدون وقفه از ایران وارد خواهد نمود.

https://e.jang.com.pk/detail/381446%22

 صادرات خدمات بازرگانی 4 درصد افزایش یافت

صادرات خدمات بازرگانی در 7 ماهه نخست سال مالی جاری به صورت سالانه 4 درصد رشد داشته است. بر اساس داده‌های بانک دولتی و اداره آمار پاکستان، این کشور در بازه زمانی ژوئیه تا ژانویه 2023، 942 میلیون دلار ارز از طریق صادرات خدمات تجاری به دست آورده است که 4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال مالی قبل است. صادرات خدمات بازرگانی در مدت مشابه سال مالی گذشته 906 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است. در ژانویه 2023، حجم صادرات خدمات تجاری 129 میلیون دلار ثبت شد که 12 درصد بیشتر از ژانویه سال گذشته است. پاکستان در ژانویه سال گذشته 115 میلیون دلار ارز از محل صادرات خدمات بازرگانی به دست آورده است. در مقایسه با دسامبر، صادرات خدمات تجاری در ژانویه 13 درصد کاهش سالانه را ثبت کرد. صادرات خدمات تجاری در دسامبر 148 میلیون دلار ثبت شده که در ژانویه به 129 میلیون دلار کاهش یافت.

http://epaper.jasarat.com/2023/02/28/230228-06-21/

 کاهش صادرات، واردات و سرمایه گذاری طی 7 ماه نخست سال جاری

کسری بودجه در 7 ماهه نخست سال مالی جاری افزایش یافته و صادرات، واردات و سرمایه گذاری کاهش یافته است. وزارت دارایی گزارش اقتصادی جولای تا ژانویه سال جاری را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، پرداختی‌ها از جولای تا ماه ژانویه با 11 درصد کاهش به 16 میلیارد دلار رسیده و هزینه‌های دولت نیز 19.8 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، در بازه زمانی جولای تا ژانویه 77 درصد افزایش بهره وام وجود داشته است، نرخ تورم از جولای تا ژانویه 25.4 درصد بوده است، هزینه‌های فدرال به 6382 میلیارد روپیه رسیده است. بر اساس گزارش وزارت دارایی، سرمایه گذاری از جولای تا ژانویه ۶۸۳ میلیون و 500 هزار دلار با ۴۴ درصد کاهش دیده می‌شود. از جولای تا دسامبر، درآمدات مالیاتی با 18.8 درصد افزایش داشته، صادرات از جولای تا ژانویه با 7.4 درصد کاهش به 16.4 میلیارد دلار، واردات از جولای تا ژانویه با 20.9 درصد کاهش به 33.5 میلیارد دلار رسیده است.

 https://www.express.pk/story/2448706/

 یک کشور توسعه یافته خاص مسئول وضعیت اقتصادی پاکستان است

 چین ضمن انتقاد از انحصار کشورها و موسسات وام دهنده، سیاست های مالی یک کشور توسعه یافته را عامل بدتر شدن وضعیت اقتصادی سایر کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان دانسته است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوال خبرگزاری جهانی بلومبرگ، نظرات خود را بیان کرد. از او در مورد معافیت بدهی پاکستان پرسیده شد. لازم به ذکر است که بر اساس گزارش مودیز و فیچ، پاکستان تا ماه ژوئن 7 میلیارد دلار بدهی دارد که شامل بدهی به چین نیز می‌شود. مونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال که چین از پاکستان حمایت اقتصادی و مالی کرده است و به حمایت از تلاش های پاکستان برای حفظ ثبات اقتصادی، بهبود زندگی و دستیابی به توسعه ادامه خواهد داد. سخنگوی مونینگ گفت: اما ذکر این نکته ضروری است که به دلیل سیاست های مالی رادیکال یک کشور توسعه یافته خاص، پاکستان و بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر به دلیل گرفتار شدن در بدهی با مشکلات مالی عظیمی روبرو هستند. مونینگ همچنین گفت که چین و پاکستان همیشه در هر شرایط سختی از یکدیگر حمایت کرده اند. چین خواستار تلاش های مشترک همه طرف ها برای ایفای نقش سازنده در تلاش های ثبات اقتصادی و اجتماعی پاکستان است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اکثر بدهی‌های کشورهای در حال توسعه به وام دهندگان تجاری تحت کنترل کشورهای غربی و موسسات مالی چندجانبه است که با اشاره‌های کشورهای توسعه یافته حرکت می‌کنند. مونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه خواستار آن شد که با توجه به وضعیت اقتصادی پاکستان، موسسات مالی و کشورهای وام دهنده برای کمک به این کشور وارد عمل شوند.

 https://www.express.pk/story/2449537/10/

 کشتی حامل 5 هزار تن گندم از روسیه به بندر گوادر رسیده است

اولین کشتی حامل گندم از روسیه با موفقیت در بندر گوادر کناره گیری کرده است. بر اساس گزارش ها، یک کشتی از روسیه با موفقیت در بندر گوادر لنگر انداخته و حامل 5 هزار تن گندم می‌باشد. بر اساس این گزارش، این اولین کشتی از 9 کشتی می‌باشد که با گندم از روسیه به گوادر رسیده و 8 کشتی دیگر نیز طی روزهای آینده به گوادر خواهند رسید.

https://www.express.pk/story/2449649/1/

 بستن کارخانه‌های آرد در سند توسط دولت

فروش آرد گران در سند ممنوع شده است، دولت سند بستن کارخانه‌های آرد در سند را آغاز کرده است. به دستور سهیل راجپورت، دبیر ارشد سند، افسران و دستیاران بخش‌های مربوطه به کارخانه‌های مختلف آرد در کراچی و منطقه شهید بی‌نظیرآباد رفته و ۶ کارخانه آرد را پلمب کردند. سهیل راجپوت، می‌گوید که دولت سند موجودی رسمی‌گندم و قیمت آرد را اعلام کرده است. چهار کارخانه آرد با برخورد قانونی با گرانفروشان و سودجویان پلمپ شده است.

https://www.express.pk/story/2449261/6/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما