معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

انتشار اوراق قرضه دولتی در کرواسی برای اولین بار

حداقل مبلغ سپرده در این اوراق، 500 یورو و حداقل سودی که محاسبه خواهد شد 3.25 درصد در سال اعلام شده است. تاریخ سررسید اوراق قرضه نیز 2025 است.

برای اولین بار در کرواسی از چهارشنبه 22 فوریه (3 اسفند) ثبت‌نام یک میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی یا به اصطلاح «اوراق ملی» برای شهروندان آغاز شد. حداقل مبلغ سپرده در این اوراق 500 یورو و حداقل سودی که محاسبه خواهد شد 3.25 درصد در سال اعلام شده است. تاریخ سررسید اوراق قرضه نیز 2025 است. این اوراق قرضه در دو نوبت پذیره‌نویسی می‌شود؛ نوبت اول برای شهروندان است و پس از آن، ثبت‌نام برای سرمایه‌گذاران در بیش از 500 شعبه بانکی انجام خواهد شد. دولت کرواسی قصد دارد با انتشار این اوراق قرضه، یک میلیارد یورو برای به حرکت در آوردن پروژه‌های اقتصادی و کمک به تامین سرمایه کارآفرینان جمع‌آوری کند.

بر اساس فراخوان عمومیِ ثبت این اوراق که در وب سایت بورس اوراق بهادار زاگرب منتشر شد، این خرید به مثابه ثبت اسناد دولتی در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر شهروندان کرواسی، شهروندان خارجی که به سن قانونی رسیده‌اند و شرایط قانونی اقامت در کرواسی را دارا هستند، می‌توانند اوراق ملی یاد شده را خریداری کنند.

مارکو پریموراک، وزیر دارایی کرواسی از شهروندان درخواست کرد که پس‌اندازهایی را که در دو سال آینده به آن نیازی ندارند، در اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری کنند، زیرا کسانی که اوراق را تا سررسید نگه می‌دارند، می‌توانند کاملا به دریافت سود خود مطمئن باشند و در سررسید، مبلغ اسمی سرمایه‌گذاری شده و نرخ بهره اوراق را دریافت کنند. وی گفت: این اوراق در درجه اول به نفع شهروندانی است که قصد دارند اوراق قرضه را تا سررسید نگه دارند. آنها می‌توانند کاملا مطمئن باشند که هر سال نرخ سود حداقل 3.25 درصد و همچنین مبلغ اسمی سرمایه‌گذاری شده را در پایان دوره سررسید دریافت خواهند کرد، اما اگر شهروندان اوراقی را خریداری کنند و قصد فروش آن را در بازار ثانویه داشته باشند، این احتمال وجود دارد که مبلغ اسمی سرمایه‌گذاری شده را دریافت نکنند و ممکن است مبلغ کمتری باشد.

بر اساس فراخوان عمومی منتشر شده، حداقل نرخ سودی که بر روی اوراق محاسبه می‌شود 3.25 درصد در سال خواهد بود، اما پریموراک اظهار داشت که شرایط بازار هنگام انتشار اوراق، رصد خواهد شد و نرخ نهایی ممکن است بالاتر از حداقل مقدار تعیین شده باشد، اما کمتر نخواهد بود. به گفته وی، سود این موضوع برای شهروندان، با توجه به اینکه نرخ سود سپرده در بانک‌ها (از جمله سپردۀ مدت‌دار) در مقایسه با نرخ سودی که در انتشار اوراق قرضه دولتی خواهد بود، نسبتا پایین است، بسیار واضح است. وزیر دارایی خاطرنشان کرد: این سود تقریبا ده برابر بیشتر از آنچه شهروندان در حال حاضر در بانک‌ها دریافت می‌کنند خواهد بود. آندره پلنکوویچ نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم (HDZ)، اعلام کرد که خودش هم اوراق قرضه دولتی را خواهد خرید و از شهروندان خواست که همین کار را انجام دهند و اعتماد به دولت را نشان دهند.

ایوان ساریچ، مدیر انجمن کارفرمایان کرواسی در واکنش به این اقدام گفت: اقدامات دولت برای کمک به کارآفرینان قابل ستایش است، اما فضا برای حمایت بیشتر و بهتر وجود دارد. تزریق این یک میلیارد یورو به همراه اعتبار پروژه‌های عمرانی اتحادیه اروپا می‌تواند انگیزۀ جدیدی برای کارفرمایان و شرکت‌های کرواسی باشد. به گفته وی اقتصاد کرواسی، علیرغم اندازه کوچک در مقیاس جهانی، در وضعیت بدی قرار ندارد که در درجه اول به دلیل اقتصادی است که ثابت کرده است سخت، قوی و بسیار مقاوم‌تر از شوک‌های خارجی است.

https://vijesti.hrt.hr/gospodarstvo/krece-upis-narodnih-obveznica-minimalna-kamata-325--10624265

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما