معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱۶

تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی بین ایران و قزاقستان

محصولات کشاورزی اعم از غلات، محصولات زراعی و باغی و صنایع غذایی جایگاه خاصی در مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان دارد. بخش عمده واردات ایران از قزاقستان را گندم و جو تشکیل می دهد که برای تامین نیازهای داخلی کشور اهمیت زیادی دارد. در طرف مقابل بخش قابل توجهی از صادرات ایران به قزاقستان شامل محصولات لبنی، میوه جات، سبزیجات و خشکبار است. نگاهی به آمار مبادلات تجاری دو کشور در چندسال اخیر بخوبی بیانگر این امر می‌باشد.

سال 2020

براساس آمار منتشرشده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در سال 2020 ارزش محصولات صادراتی ایران در بخش کشاورزی، میوه جات، خشکبار و لبنیات بالغ بر 63 میلیون دلار بوده است. ارزش مجموع صادرات ایران به قزاقستان در سال یادشده 108 میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب محصولات کشاورزی و غذایی در سال مورد نظر بیش از 58 درصد صادرات ایران به این کشور را تشکیل داده است.

 جدول زیر ارزش محصولات مختلف غذایی صادراتی ایران به قزاقستان در سال 2020 را نشان می دهد.

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قزاقستان در سال 2020

طبق آمار طرف قزاقستانی، درسال مورد نظر ارزش مجموع صادرات این کشور به ایران 129 میلیون دلار بوده است. از این مقدار 126.7 میلیون دلار صادرات جو، گندم، کلزا و سایر دانه‌ها و حبوبات بوده است. درواقع فقط 2.3 میلیون دلار از واردات ایران در سال یادشده محصولات غیر کشاورزی بوده است. به عبارت دیگر بیش از 98 درصد از واردات ایران از قزاقستان در سال مزبور محصولات کشاورزی بوده است.

جدول زیر واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان را درسال 2020 نشان می دهد.

واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان در سال 2020

سال 2021

مطابق با آمار منتشرشده از سوی کمیته آمار قزاقستان، ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قزاقستان درسال 2021  بیش از 77 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال قبل بیش از 14 میلیون دلار افزایش یافته است که رشدی معادل22 درصد را نشان می دهد. در این سال مجموع صادرات ایران به قزاقستان به ارزش 165 میلیون دلار بوده است.  بدین ترتیب ارزش محصولات صادراتی بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران به قزاقستان در سال مورد بررسی حدود 47 درصد از مجموع صادرات را تشکیل داده است.

جدول زیر ارزش صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران به قزاقستان در سال 2021 را نشان می دهد.

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قزاقستان در سال 2021

درسال 2021 ارزش واردات ایران از قزاقستان بالغ بر 275 میلیون دلار بوده است. از این مقدار 273 میلیون دلار مربوط به محصولات بخش کشاورزی است. به عبارت دیگر بیش از 99 درصد از واردات ایران از قزاقستان در سال مورد بررسی را محصولات کشاورزی تشکیل داده است.

جدول زیر نوع و ارزش محصولات کشاورزی وارداتی ایران از قزاقستان در سال 2021 را نشان می دهد.

واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان در سال 2021

سال 2022

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در سال 2022، ارزش محصولات غذایی و کشاورزی صادراتی ایران به قزاقستان بیش از 76 میلیون دلار بوده است. ارزش کل صادرات ایران به قزاقستان در همین مدت حدود 210 میلیون دلار بوده است. بر این اساس 36 درصد از محصولات صادراتی ایران در سال2022 محصولات کشاورزی و غذایی بوده است.

جدول زیر ارزش محصولات کشاورزی و لبنی صادراتی ایران به قزاقستان در سال 2022 را نشان می دهد.

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قزاقستان در سال 2022

ارزش واردات ایران از قزاقستان درسال2022 به میزان 318 میلیون دلار بوده است. از این میان ارزش محصولات کشاورزی وارداتی ایران حدود 315.3 میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان بیش از 99درصد کل واردات را دربرگرفته است.

جدول زیر واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان در سال 2022 را نشان می دهد.

واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان در سال2022

درادامه به عنوان نمونه، آمار صادرات دو محصول صادراتی ایران به قزاقستان یعنی کیوی و خرما در سالهای اخیر بررسی می‌شوند.

کیوی صادراتی ایران به قزاقستان

آمار منتشر شده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در 5 سال گذشته بیانگر افزایش چشمگیر وزن و ارزش کیوی صادراتی ایران به این کشور ظرف سالهای گذشته است.  ارقام زیر خود گویای بالارفتن میزان صادرات کیوی کشورمان به قزاقستان ظرف 5 سال گذشته است.

صادرات کیوی ایران به قزاقستان در 5 سال اخیر

قابل ذکر است که درسال 2021 پس از ایتالیا، ایران دومین کشوری بوده است که بیشترین کیوی را به قزاقستان صادر کرده است. کشورهای چین، شیلی و یونان در رده‌های بعدی قرار دارند.

درسال 2022 ایران با پشت سر گذاشتن ایتالیا در صدر صادرکنندگان کیوی به قزاقستان قرار گرفت. نکته جالب توجه اینکه چین هم در سال یادشده ایتالیا را پشت سر گذاشت و پس از ایران در رده دوم قرار گرفت. میزان صادرات کیوی ایران به قزاقستان در سال 2022 به لحاظ وزن بیش از 10 برابر و به لحاظ قمیت 6 برابر چین بوده است.

خرمای صادراتی ایران به قزاقستان

بازار خرمای قزاقستان به طور سنتی عمدتا در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده است. هم آمارهای سازمانهای دولتی قزاقستان و هم گزارشات منتشر شده توسط تارنماهای خارجی بر این امر دلالت دارد.

براساس آمار منتشر شده از سوی کمیته آمار قزاقستان، حجم و ارزش خرمای صادراتی ایران به این کشور ظرف سالهای گذشته به شرح جدول زیر بوده است:

صادرات خرمای ایران به قزاقستان در پنج سال گذشته

آمارهای رسمی جمهوری اسلامی ایران

آمارمنتشر شده از سوی دستگاههای داخلی ایران هم جایگاه مهم صادرات محصولات کشاورزی، میوه جات، لبنیات و خشکبار به قزاقستان را نشان می دهد. براساس گزارش منتشرشده توسط سازمان توسعه تجارت صادرات انواع محصولات یادشده از ایران به قزاقستان به شرح جدول زیر بوده است.

 

محصولات کشاورزی، خشکبار و مواد لبنی صادراتی ایران به قزاقستان- سال 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما