معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تورم به 8.4 درصد در ژانویه

اداره آمار فنلاند گزارش داد که نرخ تورم از 9.1 درصد در دسامبر 2022 به 8.4 درصد در ژانویه 2023 کاهش یافته است. این کاهش تورم به عواملی مانند تعدیل افزایش قیمت برق نسبت داده می‌شود. با این وجود، قیمت برق در کنار قیمت گازوئیل و نرخ بهره در وام مسکن و اعتبار مصرفی، یکی از محرک‌های اصلی تورم باقی ماند. در مقابل، عوامل کاهش دهنده تورم شامل کاهش قیمت خانه‌های تک خانواری و قیمت داروهای تجویزی غیرقابل استرداد است.

میکائیل پنتیکاینن، مدیر عامل فدراسیون شرکت‌های فنلاند، اعلام نمود که تورم نه تنها قدرت خرید حقوق بگیران، بلکه قدرت خرید کسب و کارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مشاغل در حال حاضر تحت فشار قرار دارند. افزایش بیش از حد دستمزدها به ناچار به اخراج موقت و دائمی منجر خواهد شد. اقتصاددانان بارها هشدار داده‌اند که افزایش بیش از حد دستمزد می‌تواند یک مارپیچ دستمزد-قیمت ایجاد کند. قیمت مصرف کننده فنلاند در 13 ماه گذشته تقریباً به طور مداوم افزایش یافته است؛ به نحوی که افزایش سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده که در دسامبر 2021 برار با 0.2 درصد بود، در دسامبر 2022 به 9.1 درصد رسید. بر اساس آمار، اگرچه نرخ تورم در ماه گذشته کاهش یافت، اما در سطحی باقی می‌ماند که طی 40 سال گذشته در فنلاند مشاهده نشده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/22997-statistics-finland-inflation-slowed-to-8-4-in-january.html

نرخ اشتغال فنلاند در ژانویه به 76.6 درصد رسید

بر اساس آخرین نظرسنجی نیروی کار، در ماه گذشته در مقایسه با ژانویه 2022، تعداد شاغلین در فنلاند حدود 25 هزار نفر بیشتر شده است. بدین ترتیب نرخ اشتغال در فنلاند در بین افراد 20 تا 64 ساله در ژانویه به 76.6 درصد افزایش یافت که نسبت به رقم 76.5 درصدی که در مدت مشابه سال گذشته ثبت شده بود، اندکی افزایش یافت. آخرین نظرسنجی نیروی کار که توسط اداره آمار فنلاند منتشر شد، نشان داد که نرخ اشتغال مردان در این رده سنی با 0.4 درصد افزایش به 77.2 درصد رسیده است، در حالی که نرخ اشتغال زنان با 0.2 درصد کاهش به 75.9 درصد رسیده است.

https://yle.fi/a/74-20018974

شرکت هواپیمایی فنلاند در آستانۀ عبور از بحران

تاپی مانر، مدیرعامل شرکت هواپیمائی فنلاند عنوان کرد که درآمد این شرکت بین اکتبر تا دسامبر 2022، نسبت به مدت مشابه سال قبل 66.2 درصد افزایش یافته و به 687 میلیون یورو رسیده است که 16 میلیون یورو بیشتر از انتظارات تحلیلگران است. تعداد مسافران حمل شده توسط این شرکت هوایی نیز با 61 درصد افزایش به 2.5 میلیون نفر رسیده است. وی افزود که شرکت هواپیمائی فنلاند در آستانه پشت سر گذاشتن مرحله حاد سه ساله بحران است. وی یادآور شد که علیرغم چالش‌های پایدار مانند قیمت بالای سوخت، جنگ در اوکراین و بسته شدن حریم هوایی روسیه، سه ماه آخر سال گذشته نیز خبرهای خوبی را به همراه داشت؛ ژاپن مرزهای خود را به روی مسافران بین‌المللی باز کرد. چین نیز محدودیت‌های عمومی خود را کاهش داد و راه را برای از سرگیری تدریجی سفر هموار کرد.

https://www.helsinkitimes.fi/business/22975-acute-phase-of-crisis-is-over-says-finnair.html

نیمی از کارگران فنلاند به ترک شغل‌های بدون امکان دورکاری فکر می‌کنند

بر اساس نظرسنجی اخیر در محل کار، نیمی از کارگران فنلاند اگر اجازه کار از راه دور را نداشته باشند، به فکر تغییر شغل هستند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که تعداد کارمندانی که تمام وقت از خانه کار می‌کنند، از 44 درصد در سال گذشته به 25 درصد کاهش یافته است. از بین کسانی که از راه دور کار می‌کردند، تقریبا نیمی (48 درصد) گفتند که اگر دیگر قادر به کار در خانه نباشند، موقعیت فعلی خود را ترک خواهند کرد. این موضوع بیشتر در بین جوانان 18 تا 29 ساله وجود داشت و 64 درصد آنها اظهار داشتند که توانایی کار از راه دور عامل مهمی در انتخاب شغل آنهاست. علیرغم بازگشت به دفتر، این نظرسنجی نشان داد که کار از راه دور تأثیر مثبتی بر رضایت شغلی، بهره‌وری و استقلال کاری داشته است و به ترتیب 60، 54 و 50 درصد از پاسخ‌دهندگان، بهبود در این زمینه‌ها را گزارش کرده‌اند. این مطالعه همچنین نشان داد که ترتیبات کاری ترکیبی، که در آن کارکنان به طور متناوب بین کار از راه دور و در دفتر کار می‌کنند، به یک هنجار تبدیل شده است.

https://www.helsinkitimes.fi/business/23015-half-of-finnish-workers-would-consider-leaving-jobs-without-remote-work-option-survey.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما