معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۹

تولیدکنندگان اصلی انواع کامیون در برزیل

برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در منطقه‌ی آمریکای لاتین می‌باشد و این کشور در سال 2022 با تولید 162 هزار کامیون و بیش از 31 هزار اتوبوس به رکورد تازه‌ای دست یافت.

برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در منطقه آمریکای لاتین است و تاثیر قابل توجهی بر بازار خودروهای تجاری در منطقه دارد. حجم تولید کامیون در برزیل می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وضعیت اقتصادی، مقررات دولتی و تقاضای بازار باشد.

 تولیدکنندگان برزیلی ملزم به رعایت استاندارد یورو 6 بوده و از نظر کیفی کامیون‌های تولید شده ویژگی‌هایی مانند کارایی سوخت، دوام و قابلیت اطمینان را ارائه می‌دهند. تولید خودروهای سبک و سنگین در برزیل با همکاری شرکت های بزرگ خارجی انجام می‌شود و در مجموع صنعت خودرو و قطعات در برزیل بیش از یکصد میلیارد دلار تولید سالانه دارد.

تولید کنندگان اصلی کامیون در برزیل عبارتنداز[1]:

    - فولکس واگن

   - مرسدس بنز برزیل

   - اسکانیا آمریکای لاتین

   - مان آمریکای لاتین

   - اویکو آمریکای لاتین

   - فورد برزیل

   - کامیون ولوو آمریکای لاتین

تولید 162 هزار کامیون در برزیل در سال 2022:

این رقم 1.9 درصد بیشتر از کل تولید در سال 2021 است. برزیل از نظر تعداد ثبت‌ پلاک کامیون‌های جدید نیز با افت 1.6 درصدی مواجه شده و نسبت به سال 2021 تعداد  126.6 هزار مورد کامیون در بازار داخلی به ثبت رسیده است.

در بخش اتوبوس، یک جهش در تولید وجود داشت. حمل و نقل مسافری که قبل از سال 2022 تضعیف شده و به شدت تحت تأثیر تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته بود، بهبود یافت و اعداد ارائه شده از سوی انجمن ملی تولیدکنندگان وسایل موتوری برزیل (آنفاویا)[2] منعکس کننده این بهبود هستند. طبق گزارش انجمن، در مجموع 31664 شاسی اتوبوس در برزیل در سال 2022 در مقابل 18881 دستگاه در سال 2021 تولید شد که نشان دهنده جهشی 67.7 درصدی در تولید اتوبوس در بازرا برزیل است. تولیدات سال 2022 آخرین سری از مدل کامیون‌ها و اتوبوس‌های یورو 5 در برزیل بود. از ابتدای سال 2023 میلادی، سازندگان برزیلی تنها مجاز هستند خودروهای جدید را با فناوری یورو 6 تولید کنند که قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای انتشار گازهای آلاینده دارد.

در مجموع برای تولید کامیون ‌و اتوبوس‌، انجمن مذکور کاهش 20 درصدی تعداد خودروهای تولید شده در سال جاری میلادی را نسبت به سال 2022 پیش‌بینی می‌کند. گوستاوو بونینی، نایب رئیس این نهاد، به برخی عوامل موثر در کاهش تولید در سال جاری اشاره نمود: «مونتاژکاران در سال 2022 به دلیل اطلاع از سختگیرانه‌تر شدن قوانین برزیل از ابتدای سال 2023، اقدام به افزایش تولید خود در سال 2022 نمودند و با آغاز سال 2023 به دلیل شروع تعطیلات سال نو و همچنین لزوم مطابقت محصولات با قوانین یورو 6 که کار بسیار زیادی را مطالبه خواهد نمود (اجرای قانون جدید ممانعت از انتشار گازهای گلخانه‌ای)، ظرفیت و ریتم تولید آنها به طور نسبی کاهش یافته‌است.

در پایان لازم به ذکر است مدل های اصلی کامیون تولیدشده در برزیل بسته به سازنده متفاوت است، اما برخی از مدل‌های محبوب عبارتند از:

   - Volkswagen Constellation (Volkswagen Caminhões e Ônibus)

   - Mercedes-Benz Actros (Mercedes-Benz do Brasil)

   - Scania G Series (Scania Latin America)

   - MAN TGE (MAN Latin America)

   - Iveco Stralis (Iveco Latin America)

   - Ford Cargo (Ford Brasil)

   - Volvo FM (Volvo Trucks Latin America)

نکته قابل توجه:

این مدل‌ها برای پاسخگویی به نیازهای بخش‌های مختلف بازار از جمله حمل و نقل سنگین (در حوزه معدن و کشاورزی)، مسافت‌های طولانی و محورهای مواصلاتی توزیع شده در پهنه قاره مانند برزیل، ساخته و طراحی شده‌اند. آنها با شرایط و مقررات بازار برزیل سازگار شده و ویژگی‌هایی مانند کارایی سوخت، دوام و قابلیت اطمینان را ارائه می‌دهند. این امر بدان معنی است که در عمل، علیرغم وجود امکانات لوکس کمتر کامیون و اتوبوس‌ها در بازار برزیل نسبت به نمونه‌های مطرح اروپایی، به دلیل زیرساخت‌های نه چندان مناسب جاده‌ای برزیل، ماشین‌های سنگین این کشور استانداردهای ملی سختی را پشت سر گذاشته و بسیار کم‌مصرف‌تر و مقام‌تر از نمونه‌های خارجی هستند.

منبع:

https://www.transportabrasil.com.br/2023/01/brasil-produziu-quase-162-mil-caminhoes-em-2022/

[1] Volkswagen Caminhões e Ônibus, Mercedes-Benz do Brasil, Scania Latin America, MAN Latin America, Iveco Latin America, Ford Brasil & Volvo Trucks Latin America

[2] ANFAVEA - National Association of Motor Vehicle Manufacturers

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما