معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۶- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

موفقیت ویتنام در ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد محصولات

بر اساس اطلاعات مرکز تجاری ویتنام در کامبوج، ویتنام در سال گذشته 1 میلیارد دلار بادام هندی از کامبوج وارد و پس از فرآوری و بسته بندی، با صادرات بخشی از آن درآمدی به میزان 3 میلیارد دلار کسب نموده است. به عبارتی بخش فرآوری این محصول در ویتنام، در سال گذشته ارزش افزوده حداقل300 درصدی کسب نموده است.

بر اساس اطلاعات مرکز تجاری ویتنام در کامبوج، ویتنام در سال گذشته 1 میلیارد دلار بادام هندی از کامبوج وارد نموده است. کامبوج در سال گذشته 1.07 میلیارد دلار بادام هندی صادر نموده که 98.5 درصد آن به ویتنام بوده است. اتحادیه بادام هندی ویتنام اعلام داشته این کشور در سال گذشته 1.9 میلیون تن بادام هندی خام به ارزش 2.66 میلیارد دلار از کشورهای مختلف وارد نموده است. مقدار قابل توجهی از بادام هندی وارداتی ویتنام پس از فرآوری، صادر می‌گردد. ویتنام در سال 2022 میزان 515 هزار تن بادام هندی به ارزش 3.05 میلیارد دلار صادر نموده است که نسبت به سال قبل از آن به لحاظ وزنی 12.5 درصد و به لحاظ ارزش 16 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حال حاضر، در ویتنام در سطح 300 هزار هکتار بادام هندی تولید و برداشت می‌شود که این میزان تنها 30 درصد تقاضای صنعت فرآوری این محصول در ویتنام را پاسخ می‌دهد. در سالهای اخیر، از نواحی تحت کشت این محصول کاسته شده که دلیل آن توجه کشاورزان به کاشت محصولات با درآمدزایی اقتصادی بالاتر بوده است. اتحادیه بادام هندی با توجه به نیاز بخش فرآوری این کشور به بادام هندی خام، از وزارت کشاورزی ویتنام درخواست ارائه برنامه و حمایت‌های لازم جهت توسعه کشت این محصول در داخل ویتنام و یا توسعه کشت فراسرزمینی این محصول در کشورهای کامبوج و لائوس را ارائه نموده است.

همانگونه که پیداست ویتنام در سال 2022 میزان 1.9 میلیون تن بادام هندی خام به ارزش 2.66 میلیارد دلار وارد نموده و پس از فرآوری این محصول، با صادرات 515 هزار تن یعنی یک چهارم میزان واردات، درآمدی به میزان 3 میلیارد دلار کسب نموده است. به عبارتی بخش فرآوری این محصول در ویتنام، در سال گذشته ارزش افزوده حداقل300 درصدی کسب نموده است. ویتنام نه تنها محصول خام را به میزان کافی در اختیار نداشته، بلکه توانسته است با واردات محصول خام، ارزش افروده سه برابری ایجاد نماید که ضمن ایجاد ارزش افزوده، فرصت‌های شغلی زیادی نیز فراهم نموده است.

در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، همواره بحث از جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر محصولات خام مطرح بوده و هست، لیکن استفاده از آن نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه جهت ایجاد صنایع فرآوری از یک سو و دسترسی به بازارهای صادراتی از سوی دیگر می‌باشد. به نظر می‌رسد ویتنام از جمله کشورهایی است که در هر دو مورد، بسیار موفق عمل کرده است و ضمن جذب سرمایه‌های خارجی فراوان در بخش‌های مختلف به ویژه بخش فرآوری، تمهیدات خوبی در این زمینه ایجاد کرده است. یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی در ویتنام در سالهای اخیر، بخش فرآوری محصولات بوده است. این بخش در کنار بخش املاک و ساخت و ساز، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2022 را به خود جذب نموده‌اند.

در سال 2022، ویتنام 230 هزار تن دانه فلفل به خارج صادر نمود که برای این کشور 970 میلیون دلار ارزآوری داشته است. شرکت‌های ویتنامی فلفل را به منظور فرآوری از برخی از کشورها نظیر برزیل و اندونزی وارد نموده و سپس با ارزش افزوده بالاتری صادر می‌نمایند. بنا بر اعلام اتحادیه فلفل ویتنام، این کشور به دلیل موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، نسبت به رقبای خود نظیر اندونزی، مالزی، هند، سریلانکا و کامبوج دارای مزیت صادراتی می‌باشد. بر مبنای این موافقتنامه، تعرفه واردات فلفل در اتحادیه اروپا برای فلفل وارداتی از ویتنام از 4 درصد به صفر کاهش یافته است.

در مجموع می‌توان گفت موفقیت ویتنام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف از جمله بخش فرآوری محصولات و واردات مواد و محصولات خام و فرآوری در این کشور و صادرات روز افزون در سایه موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با سایر کشورها و مناطق جهان، از جنبه‌های موفقیت‌ ویتنام در ایجاد تولید و اشتغال و افزایش رشد اقتصادی بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما