معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

کسب درآمد روستائیان کنیایی از فروش کربن

در اولین پروژه کربن در سال 2013 که در مراتع شمالی کنیا انجام شد درآمد (NKRCP) 14.6 میلیون دلاری برای آن منطقه به دست آورد. در سال 2022، هر بخش حفاظت شده شرکت‌کننده در طرح 324000 دلار دریافت کرد و پیش‌بینی می‌شود که مبالغ مشابه در سال های 2023 و 2024 نیز به شرکت‌کنندگان در پروژه پرداخت شود.

به دنبال اعلامیه سازمان ملل مبنی بر اینکه سال 2026 سال بین المللی مراتع و دامداران خواهد بود، روستاهای شمال کنیا به سهم میلیاردها شیلینگ از اعتبار کربن چشم دوخته اند. دامداران در این مناطق پروژه اعتبار کربن را پذیرفته اند تا از تکنیک های سنتی حفاظت از محیط زیست خود برای حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و معیشت مقاوم استفاده کنند. فروش کربن متصاعد شده از مراتع، علاوه بر اثرات مثبت مقابله با تغییر اقلیم، همچنین به ایجاد درآمد برای جوامع و حفاظت آنها از زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری منجر می‌شود.

به گفته اندرو دوخل، مدیر شرکت NRT Carbon Credit، در ابتدا این موضوع یک چالش بزرگ بود زیرا جوامع محلی تمایلی به پذیرش این پروژه نداشتند. او وظیفه توضیح یک پروژه پیشنهادی حذف کربن از خاک را از یک دهه پیش بر عهده گرفت تا در مورد مزایای این موضوع برای ساکنان عمدتاً کم سواد شمال کنیا توضیح دهد. مساحتی بالغ بر 1.9 میلیون هکتار از مراتع شمال کنیا به این پروژه اختصاص داده شد. در این پروژه هدف جذب دی اکسید کربن جو توسط مراتع و تصفیه جو می‌باشد. این ابتکار که در دسامبر 2012 آغاز شد اولین مورد از نوع خود است که از روش جدید VM0032 با تمرکز کامل بر حذف کربن خاک استفاده می‌کند.

منطقه تحت این پروژه از طریق یک سیستم سنجش از راه دور موسوم به NDVI نظارت می‌شود که عکس‌های ماهواره‌ای از سطح زمین را برای ارزیابی پوشش گیاهی و چگونگی تأثیر چرا بر آن، تجزیه و تحلیل می‌کند. این دستگاه برای حذف و ذخیره 50 میلیون تن دی اکسید کربن برای بیش از 30 سال طراحی شده است که معادل انتشار سالانه بیش از 10،000،000 خودرو است.

در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر در این طرح از جوامع روستایی مشارکت دارند. فروش کربن جدا شده از مراتع، علاوه بر اثرات مثبت مقابله با تغییر اقلیم، همچنین به ایجاد درآمد برای جوامع و حفاظت آنها از زیستگاه چهار گونه بومی در معرض خطر انقراض مانند کرگدن سیاه شرقی، گورخر گروی، زرافه مشبک و بیسا اوریکس منجر شده است.

در اولین پروژه کربن در سال 2013 که در مراتع شمالی کنیا انجام شد درآمد (NKRCP) 14.6 میلیون دلاری برای آن منطقه به دست آورد. در سال 2022، هر بخش حفاظت شده شرکت‌کننده در طرح 324000 دلار دریافت کرد و پیش‌بینی می‌شود که مبالغ مشابه در سال های 2023 و 2024 نیز به شرکت‌کنندگان در پروژه پرداخت شود که تنها 5 درصد از این درآمد به سازمان مجری داده خواهد شد و بقیه به شرکت کنندکان در طرح ارائه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما