معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سوئیس به دنبال حفاظت از منابع گاز برای زمستان آینده

با توجه به کمبودهای احتمالی در زمستان آینده، دولت سوئیس قصد دارد استراتژی مورد استفاده در سال گذشته را استفاده کرده و اطمینان حاصل کند که کشور می‌تواند روی شش تراوات ساعت گاز ذخیره از کشورهای همسایه حساب کند. سوئیس، تولیدکننده بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر (به ویژه آبی)، نیاز نسبتاً کمی‌ برای گاز دارد که حدود 15 درصد از کل مصرف انرژی آن را پوشش می‌دهد. حدود 42 درصد این میزان گاز برای گرمایش خانه‌ها و بقیه در بخش‌های صنعت، خدمات و حمل و نقل استفاده می‌شود.

سوئیس همچنین فاقد تأسیسات ذخیره‌سازی فصلی گاز است، به همین دلیل مجبور است چنین قراردادهایی را با کشورهای همسایه مانند فرانسه امضا کند. دولت  اعلام کرد در حالی که دریافت این ذخیره از فرانسه طی امضای یک قرارداد، تضمین شده است، ذخایر موجود در کشورهای دیگر، این خطر را دارند که در صورت کمبود شدید گاز که کل اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در دسترس نباشند. در حالی که اقدامات سال گذشته، شامل در نظر گرفتن گزینه‌های اضطراری برای گاز غیرروسی بود، امسال احتمالاً هیچ گونه گازی از روسیه در بازار اروپا وجود نخواهد داشت و بنابراین چنین اقدامی‌ بخشی از برنامه‌ها نیست.

منبع: سایت swissinfo

کسب‌ و کارهای کوچک سوئیسی، هدف اصلی کالاهای تقلبی هستند

یک گزارش جهانی نشان می‌دهد که تجارت کالاهای تقلبی و غیرقانونی، یک مشکل بزرگ برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) در سوئیس است. بر اساس گزارشی که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) منتشر کرده است، بین سال‌های 2011 تا 2019، میزان 13 درصد از توقیف کالاهای تقلبی در جهان مربوط به محصولات کپی از محصولات اصلی شرکت‌های کوچک و متوسط سوئیسی بوده است و در این خصوص، سوئیس پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. ایتالیا (11 درصد از کشفیات)، انگلیس (7 درصد) و فرانسه (4 درصد) در میان پنج هدف اصلی قرار داشتند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ سوئیسی، با کمتر از 5 درصد از توقیف‌های جهانی، به اندازه شرکت‌های کوچک و متوسط تحت تأثیر جاعلین قرار نگرفتند.

این گزارش نشان داد که شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر در برابر کپی محصولاتشان آسیب‌پذیرتر هستند. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های فعال در پوشاک (29 درصد توقیف‌ها در میان شرکت‌های کوچک و متوسط در مقابل 16 درصد برای شرکت‌های بزرگ)، ساعت‌سازی (11 درصد در مقابل 7 درصد) و بخش ماشین‌آلات (3 درصد در مقابل 1 درصد) می‌شود. این آمار نشان دهنده تفاوت در اهمیت SME‌ها در بخش‌های مختلف تولید است. برای مثال، نقش نسبتاً مهم ساعت‌ها در تجارت کالاهای تقلبی که بر شرکت‌های کوچک و متوسط تأثیر می‌گذارد، تا حدی با حضور قوی شرکت‌های کوچک و متوسط در صنعت ساعت‌سازی سوئیس مرتبط است.

منبع: سایت swissinfo

کسب و کارهای سوئیسی برای تشدید احتمالی تنش با چین آماده می‌شوند

رئیس سازمان ترویج صادرات سوئیس (S-GE) در مصاحبه با Schweiz am Wochenende گفت کسب و کارهای کوچک و متوسط سوئیسی (SMEs) که برای بازار آسیا طراحی شده‌اند، کارخانه‌های تولید خود را به ویتنام، تایلند یا هند منتقل می‌کنند تا بدین صورت، برای تشدید احتمالی شرایط در چین آماده شوند. وی در ادامه اظهار داشت: با وجود خطرات، چین همچنان سومین شریک تجاری مهم ماست و احتمالا در آینده هم بعد از ایالات متحده، در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. با این حال، هر شرکتی باید بداند که در شرایط اضطراری کدام کشور را انتخاب کند.

منبع: سایت swissinfo

سوئیس در نمایشگاه ژاپن، غرفه دوستدار محیط زیست به نمایش می‌گذارد

سوئیس به عنوان بخشی از تلاش خود برای نشان دادن فناوری‌های کشور، زیست‌محیطی‌ترین غرفه را در نمایشگاه اکسپو 2025 ژاپن به نمایش خواهد گذاشت. این نمایشگاه بین‌المللی از 13 آوریل تا 13 اکتبر 2025 با موضوع «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» در اوزاکای ژاپن برگزار خواهد شد. پوسته غرفه سوئیس که دارای پنج فضای کروی است، از یک فویل قابل بازیافت با وزن 400 کیلوگرم ساخته خواهد شد که تنها 1 درصد وزن سازه‌های عادی نمایشگاه است و می‌توان آن را با دوچرخه حمل کرد.

سوئیس در این نمایشگاه، سه موضوع «زندگی» (علوم زندگی، سلامت و تغذیه)، «سیاره» (محیط‌زیست، پایداری، آب و هوا و انرژی) و «انسان تکمیل شده» (رباتیک و هوش مصنوعی) را به نمایش خواهد گذاشت. همچنین از حضور سوئیس در این نمایشگاه برای تعمیق روابط با ژاپن استفاده خواهد شد که یکی از بزرگترین شرکای تجاری این کشور در منطقه است. بودجه لازم برای مشارکت سوئیس در اکسپو 2025 از محل بودجه عمومی (19.4 میلیون فرانک معادل 21 میلیون دلار) و پرداخت حامیان مالی (13.2 میلیون فرانک معادل 14 میلیون دلار) تأمین می‌شود.

منبع: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما