معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات مواد معدنی

وزیر معدن بولیوی، اعلام نمود که صادرات مواد معدنی تا ماه نوامبر سال گذشته، 6 میلیارد و 358 میلیون دلار بوده است. بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، فلز روی با یک میلیارد و 671 میلیون دلار، نقره با 686 میلیون دلار و سرب با 178 میلیون دلار، از مهم ترین مواد معدنی صادراتی بولیوی بوده است. از جمله محصولات معدنی نیز، طلا به ارزش 2 میلیارد و 735 میلیون دلار، قلع به ارزش 477 میلیون دلار، و نقره به ارزش 108 میلیون دلار، صادر گردید.

https://www.paginasiete.bo/economia/exportacion-de-minerales-llego-a-us-6358-millones-DD6207665

شاخص فساد بولیوی

براساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی درباره شاخص فساد در سال 2022 ، بولیوی با کسب 31 امتیاز، در رتبه ی صد و بیست و ششم قرار گرفته است. سازمان مذکور، در سال گذشته امتیاز بولیوی را نسبت به سال قبل از آن که 30 امتیاز داشت، یک امتیاز افزایش داد. این امر به معنای صعود دو پله ای بولیوی از رتبه ی 128 به 126 در رتبه بندی عمومی است. شاخص درک فساد یا سی‌پی‌آی ۱۸۰ کشور و منطقه را در سراسر جهان بر اساس سطوح موجود فساد در بخش دولتی رتبه‌بندی می‌کند. نتایج در مقیاس ۰ (بسیار فاسد) تا ۱۰۰ (بسیار سالم) ارائه شده است.

https://erbol.com.bo/nacional/%C3%ADndice-anticorrupci%C3%B3n-sit%C3%BAa-bolivia-con-puntuaci%C3%B3n-de-31-sobre-100

کاهش ذخایر ارزی

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ذخایر ارزی از 2 میلیارد و 386 میلیون دلار در سال 2020 به 702 میلیون دلار در ماه ژانویه سال جاری رسید. به عبارت دیگر، در مدت کمی‌بیش از دو سال ذخایر ارزی یک میلیارد و 684 میلیون دلار کاهش یافت و به یکی از پایین ترین سطوح از سال 2018 رسید. 

https://www.paginasiete.bo/economia/las-reservas-en-divisas-cayeron-en-us-1684-mm-y-el-bcb-habla-de-estabilidad-FD6216135

همکاری دولت بولیوی با کنسرسیوم چینی در زمینه ی لیتیوم

شرکت لیتیوم بولیوی اخیرا قراردادی با کنسرسیوم چینی CBC متشکل از سه شرکت بزرگ پیشرو در انتقال انرژی از جمله شرکت CATL، سازنده باتری‌های لیتیومی‌برای شرکت های اصلی خودروسازی در جهان (هوندا، بی ام و، فولکس واگن، تویوتا، ولوو، تسلا)، شرکت برامپ، پیشرو جهانی در بازیافت باتری‌های لیتیومی و شرکت CMOC، تولید کننده بزرگ مواد معدنی انرژی، مانند کبالت و نیوبیم منعقد نمود. قرارداد مذکور در رابطه با "استخراج مستقیم لیتیوم" است و بر اساس آن، کنسرسیوم چینی مذکور بیش از یک میلیارد دلار در بولیوی برای ساخت دو مجتمع صنعتی در استانهای ارورو و پوتوسی سرمایه گذاری خواهد کرد؛ شرکت مذکور تامین مالی مطالعات اولیه ی مهندسی جهت تعیین امکان‌سنجی پروژه‌ها را با مسئولیت خود بر عهده خواهد گرفت.

https://correodelsur.com/economia/20230201_edl-la-nueva-tecnica-para-el-litio.html

واردات سوخت در سال گذشته

بر اساس اطلاعات معاونت تجارت خارجی وزارت امور خارجه بولیوی، این کشور در 11 ماه نخست سال گذشته به طور متوسط روزانه 11.8 میلیون دلار سوخت، جهت پاسخگویی نیاز داخلی، وارد نموده است. در مدت مذکور ارزش واردات گازوئیل بیش از 2 میلیارد و 729 میلیون دلار (8.15 میلیون دلار در روز) و ارزش واردات بنزین یک میلیارد و 240 میلیون دلار (3.7 میلیون دلار در روز) بوده است. واردات گازوئیل از شیلی،  آرژانتین، سنگاپور، آمریکا، سوئیس، پاراگوئه ، هند، برزیل، هلند و الجزایر، و واردات بنزین از آمریکا، آرژانتین، شیلی، سوئیس، پرو، آلمان، سنگاپور، لیتوانی، بلژیک، روسیه، هلند، جزایر ویرجین، لتونی، پاراگوئه و پاناما انجام می‌گردد. بر اساس گزارش مذکور در سال گذشته یارانه ی سوخت هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون دلار را برای دولت داشت.

https://www.paginasiete.bo/economia/en-2022-bolivia-importo-por-dia-118-millones-de-dolares-en-combustibles-DY6247050

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما