معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

صندوق توسعه حمل و نقل زمینی سنگال

در سال 2011 به منظور تامین و مدیریت منابع مالی برای توسعه بخش حمل و نقل زمینی سنگال صندوق توسعه حمل و نقل زمینی (FDTT) توسط وزارت امور زیربنایی، حمل و نقل زمینی و توسعه سنگال به طور رسمی آغاز به کار نمود.

هدف کلی از ایجاد این صندوق، مدیریت منابع مالی حاصل از فعالیت های این بخش، تامین مالی یا مشارکت در بسیج منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری، تحقق برنامه‌ها و پروژه‌های نوسازی ناوگان وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی، نوسازی ایستگاه‌ها و جاده‌ها عنوان شده است.

در حال حاضر سنگال دارای 2526 کیلومتر جاده آسفالته، 210 کیلومتر بزرگراه، 21 پل و همچنین 6673 کیلومترجاده روستایی است. دولت سنگال با راه اندازی این صندوق، در صدد ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی مدرن بر آمده است که این کشور را در میان پیشرفته ترین کشورهای منطقه از نظر بخش حمل و نقل زمینی قرار خواهد داد. طبیعتاً ایمنی بیشتر جاده‌ها، سودآوری افزونتر فعالیت‌های متخصصان و بهبود قابل‌توجه در رقابت شرکت‌های فعال، نتایج تجدید ناوگان وسایل نقلیه حمل‌ونقل در سنگال خواهد بود. از سوی دیگر، نوسازی و بازسازی این  ناوگان، سنگال را قادر می‌سازد تا وسایل نقلیه حمل‌ونقلی داشته باشد که در جهت حفظ محیط زیست گام بر می دارد و دارای به روزترین استانداردهای ملی و جهانی خواهد بود. شکل دهی مثبت و پایدار به اکوسیستم خدمات حمل و نقل باعث رشد اقتصادی پایدار در کشور است. همچنین فرسودگی تجهیزات و وضعیت فرسوده وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و ناامن بودن راه می‌تواند خسارات زیاد مادی و انسانی در بر داشته باشد. لذا با اتخاذ سیاست های عمومی مناسب تر می‌توان این موانع و مشکلات را کاهش داد. از این رو، ارتباط راه اندازی صندوق و اتخاذ یک مکانیسم تامین مالی عملیاتی و پایدار در نظر گرفته شده برای تضمین پایدار کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی، ایجاد اشتغال و دسترسی مردم به کالاها و خدمات ضروری بوده که برای رقابت اقتصادی لازم خواهد بود. در این راستا صندوق یک رویکرد جامع را اتخاذ می‌کند که ارتقاء زیرساخت ها و بهبود خدمات حمل و نقل را در هم ادغام می نماید. این شرط ضروری، مکانیزمی‌کارآمد، عادلانه و پایدار برای سفرهای شهری و بین شهری است.

به طور خاص صندوق در سطح ملی اهداف زیر را دنبال می‌کند:

-بازسازی و نوسازی ناوگان خودرویی جاده ای کشور.

- بهبود ایمنی راهها و جاده‌ها.

- کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل شهری و بین شهری.    

- مدیریت، ارزیابی و نظارت منظم بر نیازها.

- عملیاتی بودن در تمامی حوزه‌های خدمات حمل و نقل عمومی زمینی.

- شفافیت در ترتیبات تامین مالی.

- مشارکت ثمربخش در خدمت حمل و نقل عمومی.

- گفتگوی مداوم و حفظ روابط اعتماد آمیز با بازیگران حمل و نقل.

- تضمین کیفیت خدمات عمومی.

- تامین نیازمندیهای اقشار مختلف مردم از جمله افراد دارای معلولیت برای جابجایی مناسب.

- تسهیل دسترسی شرکت های حمل و نقل به اعتبارات مالی.

- تجهیز منابع مالی برای تامین خودروهای عمومی از قبیل مینی بوس و اتوبوس

- بسیج منابع و ارائه حمایت مالی برای هر اقدامی‌که به توسعه حمل و نقل زمینی کمک می‌کند.

- توسعه زیرساخت های جاده ای و ریلی برای ایجاد اقتصاد رقابتی و افزایش رشد پایدار.

اهداف اجتماعی-اقتصادی صندوق 

1- امکان انطباق سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری افراد و کالاها با الزامات رشد جمعیت و هنجارهای فنی و استانداردهای ایمنی راه.

2-اتخاد سیاست فراگیر و پشتیبانی بهتر برای رفع نیازهای خاص فعالان صنعت حمل و نقل.

3-ایجاد یک مکانیسم مالی کارآمد که منابع کافی و پایدار را برای حمل و نقل عمومی تضمین کند.

 در فوریه سال 2022 در مراسم افتتاحیه کارگاه اطلاع‌رسانی اشتراک‌گذاری مطالعات و فعالیت‌های مرتبط با نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی اعلام گردید  این صندوق یک حلقه اساسی در سازوکار مبارزه با ناامنی جاده‌ها و حوادث جاده ای است و همچنین صندوق قصد دارد خودروهای جدیدی را برای ایمن سازی ناوگان حمل و نقل سنگال خریداری کند. در این کارگاه عنوان گردید با تقویت سیستم تامین مالی و پشتیبانی برای فعالان، نقطه عطف مهمی در تلاش مداوم برای نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی‌پدید خواهد آمد. در این کارگاه باباکار گی مدیر عامل صندوق مذکور اظهار داشت: از زمان تاسیس صندوق به عنوان بخشی از برنامه نوسازی ناوگان خودرویی حدود پانزده تاکسی را در اختیار اپراتورهای حمل‌ونقل در شهر سنت لوئی قرار داده است. همینطور اولین محموله از پنجاه مینی بوس دارای تهویه مطبوع از یک پروژه 550 دستگاهی به شرکت های حمل و نقل مستقر در شهر تیس تحویل داده شد. فرآیند نوسازی ناوگان تاکسی‌های بین شهری که هم اکنون در حال انجام است امکان خروج خودروهای مذکور از تردد با اعطای پاداش اسقاط به اپراتورها را فراهم می‌کند. همچنین در همین راستا قرار است صندوق بر روی پروژه‌های ساختاری دیگر نیز از جمله خرید و تحویل 2000 تاکسی و 100 تاکسی ون مسافربری تمرکز نماید.

به گفته باباکار گی، مطالعات انجام شده و شرایط موجود به ما اجازه می دهد تا یک سازمان و سیستم مدیریت موثر راه اندازی نماییم تا به بهترین شکل انتظارات مقامات دولتی، شرکا، اپراتورها و کاربران این بخش را برآورده کنیم. این منابع باید ما را قادر به ایفای نقش رهبری در سازماندهی و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی نماید. از سوی دیگر هم اکنون بیش از 450000 وسیله نقلیه بالای 20 سال در سنگال در حال تردد هستند که نیاز به نوسازی دارند. صندوق توسعه حمل و نقل زمینی در صدد است تا این وسائط نقلیه را طی یک دوره پنج ساله تا سال 2028 بتدریج از ناوگان حمل و نقل سنگال حذف کند. در این راستا صندوق در اواخر سال گذشته میلادی یک بانک ملی  اطلاعات در مورد تعیین معیارهای واجد شرایط بودن متقاضیان برای دریافت تأمین مالی ایجاد نمود. این طرح اولین مرحله از ابتکار عمل دولت سنگال برای نوسازی خودروهای فرسوده به شمار می رود. برآورد میشود بدین منظور مبلغ 1200 میلیارد فرانک سیفا مورد نیاز است. در این جهت، صندوق توسعه حمل و نقل زمینی رایزنی‌ها با بخش خصوصی از جمله بانک ها را شروع کرده است. دراین رابطه مالکانی که مایل به تجدید خودروی حمل و نقل عمومی خود هستند باید دارای مجوز معتبری باشند که توسط ادارات حمل و نقل زمینی منطقه ای صادر شده باشد. آنها همچنین باید از قبل از کارکرد وسایل نقلیه ای که قرار است در مسیرهای مجاز توسط مقامات دولتی بکار گرفته شوند اطمینان حاصل کنند و به آنها اطمینان دهند که در طول مدت بازپرداخت وام ها خودروهای جدید را توسط نمایندگی‌های انتخاب شده از سوی صندوق بکار می‌گیرند. همچنین هر فرد متقاضی برای دریافت وام باید وسیله نقلیه ای را نیز به نام خود ثبت کند که دارای مجوز حمل و نقل عمومی‌شهری یا بین شهری باشد. متقاضیان همچنین بایستی عضو یک سازمان معتبر مورد تایید مقامات ایالتی و محلی باشند. سپس صندوق که تحت نظارت فنی وزارت حمل و نقل زمینی قرار دارد از وزارت اقتصاد و دارایی بودجه لازم را تامین مالی می نماید.

در مجموع می‌توان گفت بخش حمل و نقل جاده ای سنگال با مشکلات زیادی مواجه بوده که عموماً شامل کسری ساختاری عرضه حمل و نقل در رابطه با تقاضا و وضعیت فرسوده ناوگان وسایل نقلیه عمومی است. صندوق حمل و نقل زمینی در کنار سایر نهادهای مالی و غیر مالی مسئول بهبود و سازماندهی بخش حمل و نقل زمینی سنگال در صدد غلبه بر این مشکلات و بهبود این بخش می‌باشند که در این راه تاکنون موفقیتهایی نیز کسب کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما