معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۵

جایگاه نفت و انرژی در اقتصاد جمهوری فدرال نیجریه

نیجریه پرجمعیت ترین و بزرگترین اقتصاد قاره آفریقاست. کشوری که در 62 سال گذشته به عنوان یک کشور وابسته به نفت مطرح بوده است.

 بخش نفت و گاز نیجریه، رگ حیات بزرگترین اقتصاد آفریقا بوده و افزایش قیمت جهانی نفت از سال 1973 باعث رشد سریع اقتصادی در بخش های مختلف این کشور شده است. شش شرکت نفتی - شل، شورون، موبیل، آگیپ، الف و تگزاکو - در حال حاضر بر صنعت نفت کشور تسلط دارند. آنها با هم حدود 98 درصد از ذخایر نفت و دارایی‌های عملیاتی را در اختیار گرفته اند. حدود 50 شرکت دیگر دارای منافع جزئی هستند.

امروزه ذخایر قابل استحصال نیجریه 28.5 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود که میانگین بهره وری آن حدود 2.5 میلیون بشکه در روز با احتساب میعانات است.

کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه (NUPRC) اعلام کرد که تولید نفت خام در نیجریه به 1.235 میلیون بشکه در روز در دسامبر 2022 افزایش یافت، که نشان دهنده بالاترین میزان تولید از ماه مارس است که این کشور 1.237 میلیون بشکه در روز تولید کرد.

ارقام به دست آمده از کمیسیون در ابوجا نشان می دهد که تولید نفت از 1.185 میلیون بشکه در روز در نوامبر به 1.235 میلیون بشکه در روز در دسامبر افزایش یافته است، که نشان می دهد تلاش های دولت فدرال و سازمان‌های امنیتی برای مهار سرقت نفت نتیجه داده است.

تولید نفت خام در نیجریه در سپتامبر سال گذشته به 937 هزار بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان تولید در نیجریه در چند سال اخیر بود.

نیجریه نهمین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز طبیعی در جهان و همچنین دومین تولیدکننده بزرگ LPG در آفریقا پس از الجزایر است. البته LPG در بازار نیجریه با مصرف سرانه در حدود 1.8 کیلوگرم، کمتر از میانگین غرب آفریقا است. ذخایر گاز نیجریه بیش از 166 تریلیون فوت مکعب استاندارد (TCF) تخمین زده می‌شود. این امر نیجریه را در میان ده کشور برتر دارای بزرگترین ذخایر گاز در جهان قرار می دهد.

دولت فدرال می‌گوید که نیجریه در حال حاضر سالانه حدود پنج میلیون تن گاز مایع (LPG) تولید می‌کند و تنها هشت درصد از تولید آن در داخل کشور استفاده می‌شود و عمده آن صادر می‌شود. همچنین تولید LPG داخلی حدود 45 درصد از مصرف سالانه است، شرکت گاز طبیعی مایع نیجریه (NLNG) سالانه 450000 متریک تن تولید می‌کند و 55 درصد آن وارداتی است.

شش اپراتور بزرگ دارای گستره جغرافیایی متفاوتی هستند. فعالیت‌های شل در کل دلتای نیجر گسترش یافته در حالی که سایر شرکت‌های اصلی در بخش‌های خاصی از کشور متمرکز هستند.

میادین نفتی نیجریه

500 میدان در دلتای نیجر وجود دارد. بیش از 55 درصد از آنها در خشکی هستند، در حالی که بقیه در آب های کم عمق (کمتر از 500 متر) قرار گرفته اند. از این تعداد، 193 میدان در حال حاضر در حال تولید بوده در حالی که 23 میدان تعطیل یا متروکه شده اند.

حفاری و تولید

با ظهور تکنیک های پیشرفته اکتشاف، میانگین میزان موفقیت اکتشاف در حال حاضر از حدود 11% به بیش از 60% رسیده است. یکی از بهترین‌ها در جهان. تا به امروز، حدود 5284 حلقه چاه در منطقه عمدتاً دلتای نیجر در نیجریه حفر شده است. از این تعداد حدود 603 چاه اکتشافی هستند.

تأکید کنونی بر افزایش تعداد چاه‌های با کارایی بالا با قابلیت تولید 20000 بشکه در روز و بالاتر است. متوسط هزینه تولید هر بشکه به ترتیب 3.5 و 5 دلار در خشکی و فراساحل است. بنابراین، تعجب آور نیست که نیجریه همچنان یکی از سودآورترین شرایط سرمایه گذاری و دارای گرایش زیادی برای سرمایه گذاری‌های خارجی را ارائه می دهد.

https://www.opec.org/opec_web/en/about_us/167.htm

https://www.nannews.ng/2022/09/29/nigerias-lpg-production-hits-5m-tonnes-utilises-8-domestically-presidential-aide/

https://guardian.ng/business-services /nigeria-misses-10-per-barrel-production-target-over-rising-crude-theft-insecurity/

https://economicconfidential.com/2022/08/oil-earnings-decline/

https://www.vanguardngr.com/2022/12/nigerias-oil-output-rises-17-to-1-2-mb-d-opec

https://napims.nnpcgroup.com/Pages/Crude-Oil-Reserves-Production.aspx

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما