معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته اول بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیش‌بینی جدید بانک مرکزی ایتالیا از رشد اقتصادی این کشور

بانک مرکزی ایتالیا در گزارشی، برآورد خود از رشد اقتصادی ایتالیا برای سال 2023 میلادی را از 0.4 درصد به 0.6 درصد افزایش داد. بنا بر همین گزارش، پیش‌بینی می‌گردد اقتصاد ایتالیا در سال 2024، رشدی برابر با 1.2 درصد داشته باشد. بانک مرکزی ایتالیا همچنین پیش‌بینی می‌نماید در صورت قطع گاز روسیه، اقتصاد کشور ایتالیا هم در سال 2023 و هم در سال 2024 به میزان 1 درصد کوچکتر شود

بانک مرکزی ایتالیا هشدار داد که پیش‌بینی‌های انجام شده همچنان در معرض عدم قطعیت فوق‌العاده بالا قرار دارد و ارتباط مستقیمی‌با روند قیمت‌ها و در دسترس بودن مواد خام (که به‌ویژه تحت تأثیر تحولات احتمالی درگیری در اوکراین قرار دارند) خواهد داشت. بنا به گفته کارشناسانِ این نهاد اقتصادی، هزینه بالای انرژی، دلیل بیش از دو سوم تورم در ایتالیا است. با در نظر گرفتن هر دو اثر مستقیم و غیرمستقیم، در سه ماهه چهارم سال 2022 کمی‌بیش از 70 درصد از تورم کلی، مربوط به انرژی بوده و افزایش بهای انرژی به طور قابل توجهی بر شاخص عمومی قیمت‌ها تأثیر گذاشته است.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

تعادل شکنندۀ سیستم بازنشستگی ایتالیا

بنا به گزارش مرکز مطالعات سیستم تامین اجتماعی و رفاه که توسط رئیس این مرکز، آلبرتو برامبیللا در مجلس نمایندگان ایتالیا ارائه گردید، تعادل سیستم بازنشستگی ایتالیا در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. این سیستم از یک سو با معضل پیری جمعیت روبرو گشته و از سوی دیگر، نرخ اشتغال در ایتالیا در حدود 10 رتبه پایین‌تر از میانگین این نرخ در اتحادیه اروپاست و نمی‌تواند جهشی از خود نشان دهد. به گفته برامبیللا، در چنین وضعیتی دولت باید از اصلاحاتی که سن موثر بازنشستگی را کاهش می‌دهد، اجتناب کند. در ایتالیا این سن در حدود 63 سال است، در حالی که میانگین آن در اتحادیه اروپا، 65 سال می‌باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 2021، پس از وضعیت اضطراری کووید، نسبت شمار کارگران فعال و بازنشستگان اندکی بهبود یافته و اکنون در سیستم بازنشستگی ایتالیا به ازای هر 1.42 کارگر برای پرداخت حقوق، یک بازنشسته وجود دارد. به عبارت دیگر 22.8 میلیون شاغل و تعداد 16.1 میلیون مستمری بگیر وجود دارد. نسبتی که هنوز با رقم 1.5 که حداقل آستانه لازم برای ثبات میان‌مدت در نظر گرفته می‌شود، فاصله دارد.

شایان ذکر است مجموع هزینه‌های دولت در بخش کمک‌های رفاهی با رشد سالیانه 6 درصد از 73 میلیارد یورو در سال 2008 به 144 میلیارد یورو در سال 2021 (افزایش 97.7 درصدی در طول 13 سال) رسیده است. همچنین هزینه‌های سیستم رفاه و تامین اجتماعی ایتالیا در سال جاری، 518 میلیارد یورو می‌باشد که از این میزان 238.2 میلیارد یورو هزینه حقوق بازنشستگان می‌باشد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

کاهش موجودی حساب‌های بانکی شهروندان ایتالیایی در اثر بالا رفتن هزینه‌های زندگی

بنا به گزارش بانک مرکزی ایتالیا، افزایش هزینه‌های زندگی به ویژه در بخش انرژی موجب گردیده تا رقم کل موجودی حساب‌های جاری شهروندان ایتالیایی طی چهار ماه آگوست تا نوامبر 2022 به میزان 18 میلیارد یورو کاهش پیدا کند.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

افرایش چشم‌گیر تقاضای جهانی برای پسته

در سال‌های اخیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هیبرید، به منظور افزایش تولید پسته در زمین‌های غیرقابل کشت، طرح‌های زیادی را تامین مالی کرده‌اند، به طوری‌که طی سال‌های 2013 تا 2021، مساحت زیر کشت پسته در اروپا به 55 هزار هکتار رسیده است. این در حالی است که در کشور ایتالیا تنها 3862 هکتار از زمین‌های کشاورزی که 90 درصد آن در استان سیسیل واقع شده است، به تولید این محصول اختصاص داده شده است.

امروزه برای پاسخ به تقاضای رو به رشد جهانی پسته، در کنار تولیدکنندگان بزرگ تاریخی (یعنی ایالات متحده و ایران)، رقبای جدیدی مانند اسپانیا (اولین تولیدکننده در اتحادیه اروپا پس از ایتالیا و یونان) نیز ظهور کرده‌اند که روی این محصول تمرکز کرده‌اند. در حال حاضر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال ساخت مزارع بزرگ در زمین‌های غیر قابل کشت اروپا و شرکت‌ها در حال ساخت کارخانه‌های بزرگ مانند کارخانه‌ای با ظرفیت 6 هزار تن هستند که توسط گروه Iberopistacho افتتاح شده است. سرمایه‌گذاری‌هایی که فاصله کشور اسپانیا را از ایتالیا بیشتر می‌کند، به طوری‌که که طبق داده‌های سال 2021 مؤسسه تحقیقات آماری در بخش کشاورزی ایتالیا، Ismea، کشور ایتالیا در پنج سال گذشته به طور متوسط سالیانه از 3862 هکتار زمین زیر کشت پسته، 40 هزار تن محصول برداشت کرده است. این آمار طی این دوره تنها 1.5 درصد از نظر مساحت زیر کشت و 5.2 درصد از نظر تولید محصول رشد داشته است.

بنا به گزارش اداره آمار ایتالیا (Istat)، 90 درصد از باغات پسته ایتالیا در سیسیل واقع شده است، به ویژه در منطقه کاتانیا که تولید آن به 3.430 تن می‌رسد. بیشترین پسته سبز، از نوع «برونته داپ» (Bronte Dop) است که در آخرین برداشت در سال 2021 در حدود 2100 تن از آن برداشت شده است. این میزان در سال 2015 تنها 189 تن بودند.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله

پیشنهاد شرکت لوفت هانزا جهت سرمایه‌گذاری در شرکت هواپیمایی ایتالیا (Ita Airways)

پس از گذشت یک سال از اولین پیشنهاد، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا مجددا پبشنهاد خود را مبنی بر خرید 40 درصد از سهام شرکت هواپیمایی ایتالیا (Ita Airways)، به ارزش تخمینی 300 میلیون یورو به وزارت دارایی ایتالیا ارائه نمود. لوفت هانزا قصد دارد پس از به نتیجه رسیدن مرحله اول این معامله، بقیه سهام این شرکت را تا 100 درصد خریداری نماید. سندیکاهای اصلی کارگری ایتالیا که همواره طرفدار ورود آلمانی‌ها در سرمایه شرکت هواپیمایی ایتا بوده‌اند از دولت خواسته‌اند تا در به سرانجام رساندن این طرح تعجیل کند.

شایان ذکر است که شرکت هواپیمایی ایتالیا در وضعیت بحرانی بسر می‌برد و آخرین تراز مالی این شرکت با زیان 466 میلیون یورویی بسته شده است. شرکت لوفت هانزا در مذاکرات با رم به صراحت اعلام کرده است که به چشم می‌خورند از طریق ادغام این شرکت در گروهی که در سال 2022 مبلغ 1.5 میلیارد یورو سود ناخالص داشته است، بتواند این زیان را تعدیل نموده و ابتدا به نقطه سربه سر و سپس به سودآوری بازگرداند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما