معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمۀ اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تورم در سوئیس به بالاترین حد خود در 30 سال گذشته رسید

اداره آمار فدرال (FSO) در بیانیه‌ای اعلام کرد تورم سالانه سوئیس در سال گذشته، 2.8 درصد بوده است؛ یعنی بالاترین میزان از 1993 که در آن سال، نرخ تورم به 3.4 رسیده بود. به گزارش این اداره، افزایش قیمت محصولات نفتی، گاز، خودرو و اجاره خانه، عوامل اصلی این تورم بوده‌اند. تورم در ژانویه سال گذشته برابر با 1.6 درصد بود و به طور پیوسته افزایش یافت تا در ماه اوت به 3.5 درصد رسید، سپس اندکی کاهش یافت. با این حال، این میزان تورم به طور قابل توجهی کمتر از سایر کشورها است. اخیرا آلمان، شریک تجاری اصلی سوئیس، اعلام کرد که تورم سال 2022 این کشور به 7.9 درصد رسیده است.

منبع: سایت SWISSINFO

تجارت بین سوئیس و روسیه، با وجود تحریم‌ها در حال رونق است

پس از جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورها متعهد شدند که روابط اقتصادی خود را با مسکو محدود یا قطع کنند و لذا تحریم‌هایی علیه اقتصاد روسیه اعمال کردند. اما اکنون تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری نشان می‌دهد که این اقدامات تأثیر کمی داشته است؛ بر اساس ارقام اداره فدرال گمرک و امنیت مرزی، سوئیس و روسیه از سال 2017 تا 2021 هر ماه کالاهایی به ارزش 321 میلیون فرانک (در حدود 325 میلیون یورو) مبادله کرده‌اند که از زمان آغاز جنگ، به طور متوسط تقریبا 383 میلیون فرانک در ماه بوده است که به معنای افزایش 19 درصدی است. حتی واردات از روسیه، 54 درصد افزایش یافته است که عمدتا به دلیل ورود محموله‌های طلای روسیه است. اگرچه این فلز گرانبها در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، اما همچنان می‌توان آن را وارد سوئیس کرد.

منبع: روزنامه Tages Anzeiger

دیدگاه مردم سوئیس نسبت به آینده مالی خود

یک چهارم از پاسخ دهندگان به یک نظرسنجی سالانه در مورد امور مالیِ شخصی، انتظار دارند که اوضاع در سال 2023 بدتر شود و دلیل اصلی آن، افزایش چشمگیر میزان حق بیمه سلامت است. بر اساس نظرسنجی‌ای که نتایج آن، اخیرا توسط comparis.ch منتشر شد، در مجموع 27.5 درصد انتظار دارند وضعیت مالی آنها در سال آینده بدتر شود. هرچه درآمد کمتر باشد، چشم‌انداز تیره تر است. 41.8 درصد از افرادی که درآمد ناخالص ماهیانه خانوار تا 4 هزار فرانک است، 28.1 درصد از کسانی که درآمد ناخالص آنها بین 4 تا 8 هزار فرانک است و  21 درصد از افرادی که درآمد ناخالص ماهیانه خانوار بیش از 8 هزار فرانک است، انتظار دارند که اوضاع بدتر شود.

نیمی (49 درصد) از گروه با دستمزد پایین، 27.2 درصد از گروه درآمد 4 تا 8 هزار فرانک و 6.3 درصد از گروه درآمدی 8 هزار فرانک به بالا هم می‌گویند که به سختی می‌توانند تمام صورت حساب‌هایشان را بپردازند و لذا باید هزینه‌ها را به شدت کاهش دهند.

حتی پاسخ دهندگان غیر بدبین نیز تورم شدیدی را احساس می‌کنند؛ 71.2 درصد می‌گویند که در بودجه خانوار خود تورم را به شدت تا بسیار شدید احساس می‌کنند که بیشتر در قیمت انرژی برای گرمایش مشهود است. اثر تورم هم به این صورت است که 52.6 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی می‌گویند که قصد دارند بیشتر پس‌انداز کنند و کمتر هزینه کنند. بیش از نیمی (50.9 درصد) می‌گویند که از خریدهای عمده مانند مبلمان یا اتومبیل صرف نظر می‌کنند. این نظرسنجی، توسط موسسه تحقیقات بازار Innofact به نمایندگی از comparis.ch در ماه دسامبر در میان 1047 نفر ساکن در مناطق مختلف سوئیس انجام شد.

منبع: سایت swissinfo

کاهش 30 درصدی مصرف گاز در نوامبر

به گفته پورتال اطلاعاتی اداره فدرال انرژی (SFOE)، در ماه نوامبر نیز مصرف گاز در سوئیس به میزان قابل توجهی کاهش یافت اما به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار، هزینه‌های مربوط افزایش نشان داد. به گفته پورتال این اداره فدرال، در ماه نوامبر، سوئیس در مجموع 3084 گیگاوات ساعت گاز وارد کرده است که حدود 29 درصد کمتر از میانگین همان ماه در پنج سال گذشته است. پیش از این در ماه اکتبر، 1756 گیگاوات ساعت، یعنی تقریباً 40 درصد کمتر از میانگین بلندمدت، واردات خالص انجام شده بود. این امر تاکنون موجب شده است که مصرف در هر دو ماه مزبور حدود یک سوم کاهش یابد که سوئیس را در مسیر هدف خود برای صرفه جویی قرار می‌دهد. هدف دولت فدرال این است که در فصل سرد سال، یعنی از اکتبر 2022 تا مارس 2023، حداقل 15 درصد کمتر از میانگین پنج سال گذشته گاز مصرف کند. با این حال، ماه‌های زمستان از دسامبر تا فوریه، معمولاً پر مصرف‌ترین ماه‌ها هستند.

از آنجا که هیچ نوع گاز طبیعی در سوئیس تولید نمی‌شود و این کشور هیچ گونه تأسیسات بزرگی برای ذخیره کردن گاز ندارد، واردات خالص، شاخص خوبی برای مصرف است. به گفته SFOE، داده‌های مربوط به واردات خالص ماهانه را انجمن صنعت گاز سوئیس (VSG) ارائه می‌کند، اما هنوز اطلاعات جدید و موثقی منتشر نکرده است. در خصوص هزینه گاز، طبق آخرین داده‌های تجارت خارجی اداره فدرال گمرکات و امنیت مرزی (BAZG) تنها در نوامبر 2022، سوئیس حدود 430 میلیون فرانک برای مواد خام پرداخت کرد که بیش از سه برابر بیشتر از نوامبر 2021 بود. در کل سال گذشته، هزینه واردات گاز سوئیس در مقایسه با سال قبل تقریبا پنج برابر افزایش یافته است.

منبع: سایت swissinfo

سوئیس یک نیروگاه ذخیره جدید تامین کرد

به منظور اطمینان از تامین مناسب انرژی در زمستان امسال، دولت فدرال قراردادی امضا کرد تا علاوه بر نیروگاه هشت توربینه در Birr AG، نیروگاه حرارتی موجود گروه E Cornaux NE نیز به عنوان نیروگاه ذخیره مورداستفاده قرار گیرد. در بیانیه دولت آمده است که اگر کشور با کمبود برق مواجه شود، Cornaux می‌تواند 36 مگاوات برق اضافه تولید کند. نیروگاه ذخیره موقت Birr  از اواسط فوریه با توان خروجی حدود 250 مگاوات در دسترس خواهد بود تا در صورت اضطرار استفاده شود. نیروگاه Cornaux می‌تواند با گاز طبیعی یا نفت کوره فوق سبک کار کند.

منبع: روزنامه Berner Zeitung

تاسیس 50 هزار شرکت جدید در سوئیس

مؤسسه شرکت‌های جوان دیروز اعلام کرد در مقایسه با بالاترین رکورد در سال قبل، تعداد شرکت‌های تازه تاسیس در سال 2022 در سوئیس تنها اندکی کاهش یافت. به گفته این موسسه، با ثبت تقریبا 50 هزار استارت آپ، این سطح تنها 1.4 درصد کمتر از رکورد سال 2021 و بسیار بالاتر از میانگین ده سال گذشته بوده است. با بیش از 7 هزار مورد ثبت، بیشترین تعداد شرکت‌های جدید در حوزه صنایع دستی ثبت شده‌اند. پس از آن، املاک، مشاوره و خرده فروشی قرار دارند که هر یک بین 4 هزار تا 5 هزار شرکت جدید را تشکیل می‌دهند. از نظر جغرافیایی نیز، بیشترین شرکت‌های جدید در کانتون زوگ با بیش از 23 استارت آپ به ازای هر هزار نفر تأسیس شد.

منبع: روزنامه Tages Anzeiger

رکورد تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در سوییس

سال گذشته ورشکستگی شرکت‌ها در سوئیس بیش از هر زمان دیگری بود. کانون کریدترفرم اعلام کرد که با ثبت 10 هزار و 126 پرونده، برای اولین بار تعداد آن از آستانه 10 هزار ورشکستگی در یک سال عبور کرده است. این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود 37 درصد افزایش داشته است. حدود دو سوم از ورشکستگی‌ها به دلیل درماندگی از پرداخت دیون و حدود یک سوم، به دلیل مشکلات سازمانی بوده است. از سوی دیگر، تعداد ورشکستگی‌های شرکت‌های خصوصی با 5 درصد کاهش به 8228 مورد رسید. بیشترین ورشکستگی نیز مربوط به افراد متوفی بوده است.

منبع: روزنامه Tages Anzeiger

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما