معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر کشاورزی اکوادور در مورد عدم عقد قراردادهای بلندمدت میان تولیدگنندگان و صادرگنندگان موز: اجازه نخواهیم داد موز تولیدی در کشور بماند

برناردو مانسانو وزیر کشاورزی اکوادور طی مصاحبه‌ای در خصوص عدم امضاء قراردادهای بلندمدت فروش موز میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز که نگرانی‌هایی را در خصوص صادرات این محصول ایجاد نموده، ابراز داشت که وزارت کشاورزی به عنوان میانجی تمامی تلاش خود را برای ایجاد توافق میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز بکار بسته و اجازه نخواهد داد این اختلافات منجر به عدم صادرات این محصول کشاورزی شود.

برغم تصویب حداقل قیمت موز برای سال ۲۰۲۳ مبنی بر خرید هر جعبه موز با وزن ۴۳ پوندی(۱۹.۵ کیلویی) از کشاورزان به قیمت ۶.۵ دلار و حداقل قیمت FOB صادرات از قرار ۸.۶۶ دلار ، کشاورزان از امضاء ‌قراردادهای بلند مدت امتناع کرده و به دنبال کسب قیمت بهتر و قراردادهای اسپات می‌باشند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو و اونیورسو، ۹ ژانویه ۲۰۲۳

وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور میزان فروش کالا و خدمات در سال ۲۰۲۲ را ۲۲۵ میلیارد دلار برآورد کرد

پابلو آروسمِنا، وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور ابراز داشت که طبق برآوردها، میزان فروش کالا و خدمات تا پایان سال ۲۰۲۲ به رقم رکورد ۲۲۵ میلیارد دلار به معنی ۱۳٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ رسیده‌است. وی تصریح نمود که بیشترین میزان افزایش مربوط به بخش کالا و خدمات هنری با ۳۷٪، مواد معدنی با ۲۶٪، حمل و نقل با ۲۷٪ و توریسم با ۲۲٪ بوده است.لازم به ذکر است که وزیر توریسم اکوادور نیز تاکید نمود که صنعت توریسم بزودی به جایگاه سوم صادرات غیرنفتی اکوادور ارتقاء پیدا خواهد کرد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۱۰ ژانویه۲۰۲۳

اعطای وام، صادرات مازاد برنج و واردات نهاد گونه‌های جدید موز؛ برنامه‌های وزارت کشاورزی اکوادور در سال جدید میلادی

ادواردو مانسانو، وزیر کشاورزی اکوادور درخصوص چالشها و برنامه‌های این وزارتخانه برای سال جدید میلادی ابراز داشت که در خصوص مازاد تولید برنج پیش بینی می‌شود که این میزان در فصل برداشت ماه آوریل و مه سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۲۰ هزار تن برسد. وی گفت که طبق مذاکرات با کلمبیا، انتظار می‌رود بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن از مازاد تولیدی برنج به کلمبیا صادر شود و همچنین گمانه‌زنی‌هایی نیز با شیلی شده و برنامه صادرات آزمایشی ۲ هزار تن به این کشور در دستور کار وزارت کشاورزی می‌باشد.

وی همچنین در خصوص مشکلات مربوط به کنترل آفت موز موسوم به فوساریوم ۴ ابراز داشت که سال گذشته دولت ۸ میلیون دلار به اقدامات کنترل این آفت از جمله واردات نهادهای گونه‌های مقاوم در برابر فوساریوم ۴ اختصاص داد و برنامه دولت حفظ همین میزان بودجه برای سال جدید میلادی می‌باشد. وی افزود البته در صورت نیاز و وضعیت اضطراری، امکان افزایش این بودجه وجود خواهد داشت. وی تصریح کرد که با توجه به چرخه‌ باردهی نهالهای جدید، ترجیح دولت اقدامات شناسایی و  کنترل این آفت می‌باشد ولیکن امکان جایگزین نمودن نهالهای مقاوم نیز برای دولت فراهم می‌باشد.

وزیر کشاورزی اکوادور در خصوص تسهیلات بانکی دولت برای کشاورزان ابراز داشت که در سال ۲۰۲۲ دولت ۱۳۵ میلیون دلار برای اعطای وام با بهره ۱٪ و ۳۰ سال مهلت بازپرداخت اختصاص داد و قرار است در سال ۲۰۲۳ وامهای جدید با نرخ بهره ۵٪ و مهلت بازپرداخت ۱۰ ساله با ۳ سال تنفس ارایه نماید.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳

اکوادور سال ۲۰۲۲ را با نرخ تورم ۳.۷۴٪  به پایان رساند

طبق گزارش سازمان آمار و سرشماری اکوادور، نرخ تورم سالانه در ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش ۳.۷۴٪ را نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به مواد غذایی و خدمات درمانی و بهداشتی بوده است. این در حالی است که میزان تورم در دسامبر ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، ۱.۹۴٪ بوده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور ۳ ژانویه ۲۰۲۳

رئیس جمهور اکوادور از کاهش برخی مالیاتها طی سال ۲۰۲۳ خبر داد

گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور روز ۱۰ ژانویه طی پیامی ویدئویی از تصمیم دولتش برای کاهش برخی مالیاتها طی سال ۲۰۲۳ با هدف ترویج رونق اقتصادی خبر داد. بنابه اعلام رئیس جمهور اکوادور مالیات خروج ارز تا پایان سال ۲۰۲۳ به صورت تدریجی از ۴٪ به ۲٪ و مالیات بر ارزش افزوده طی ۴ تعطیلی بلندمدت سال ۲۰۲۳ از ۱۲٪ به ۸٪ کاهش یافته و مالیات بر کالاهای خاص ازجمله نوشیدنی‌های غیرالکلی و نوشابه حذف خواهد شد. وی خاطر نشان نمود کاهش مالیات بر خروج ارز به جذب سرمایه‌ های خارجی و کاهش دیگر مالیاتهای مذکور باعث رونق بازار شده و برای فروشنده و مصرف‌کننده منفعت خواهد داشت.

منبع: روزنامه ال کومرسیو ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما