معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم دی ماه(بخش دوم) 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست نخست‌وزیر ژاپن از کارفرمایان برای افزایش دستمزدها

کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن از رهبران تجاری خواسته است که برای تقویت اقتصاد این کشور دستمزدها را افزایش دهند. او گفت برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر نرخ افزایش دستمزدها از تورم عقب بماند، همان طور که در آمریکا و اروپا مشاهده شده است، ژاپن دچار رکود تورمی یا افزایش قیمت‌ها همراه با کند شدن اقتصاد خواهد شد.

او همچنین گفت کارشناسان دیگر پیش‌بینی می‌کنند که ژاپن طی چند دهه گذشته فرصت آن را داشته است که از افزایش تقاضا پس از پیامدهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا بهره گیری کرده و ماهیت کلی اقتصادش را تغییر دهد.

کیشیدا گفت وجه اشتراک این دو دیدگاه این باور است که چشم‌انداز اقتصادی ژاپن تا حد زیادی به نتایج مذاکرات امسال بر سر دستمزدها بستگی دارد.

 

بیشترین افت قدرت خرید حقوق دریافتی در ژاپن از سال ۲۰۱۴

با کاهش قدرت خرید به دلیل افزایش قیمت ها در ژاپن، نوامبر ۲۰۲۲، حقوق بگیران ژاپنی شاهد بیشترین کاهش سال به سال قدرت خرید حقوق دریافتی خود در طول ۸ سال اخیر بودند.

 به گفته وزارت کار ژاپن، در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱، قدرت خرید حقوق دریافتی تنظیم شده با نرخ تورم ۸ / ۳ درصد افت داشت و نشان دهنده هشتمین ماه متوالی کاهش بود.این افت بیشترین کاهش از مه ۲۰۱۴ بود که افزایش مالیات بر مصرف قدرت خرید حقوق دریافتی را ۱ / ۴ درصد پایین برد.

 نوامبر ۲۰۲۲، میانگین حقوق دریافتی ۲۸۳۸۹۵ ین، تقریبا ۲۱۰۰ دلار، بود که در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱، نیم درصد از لحاظ ین افزایش نشان می داد و حاکی از یازدهمین ماه متوالی افزایش سال به سال بود گرچه آهنگ آن آهسته تر شده بود.

مقام های وزارت کار می‌گویند این افزایش های جزئی علاوه بر تورم بدان معنی است که قدرت خرید حقوق دریافتی در واقع در حال کاهش است.

 میزان صادرات مواد غذایی ژاپن به حد بی‌سابقه‌ای رسید

ارزش صادرات مواد غذایی ژاپن در سال گذشته به بالاترین حد تا کنون رسید. در پایان ماه نوامبر، رکورد پیشین اینگونه صادرات شکسته شد. کاهش ارزش ین و افزایش مجدد تقاضا در صنعت رستوران‌داری در جهان، به بالا رفتن میزان صادرات کمک کرد.دولت ژاپن می‌گوید که صادرات محصولات کشاورزی، جنگلداری و شیلات از ماه ژانویه تا نوامبر اندکی بیش از ۳ / ۹ میلیارد دلار بود. بر حسب ین، ارزش صادرات نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن بیش از ۱۵ درصد افزایش داشت.

 صادرات مواد غذایی دریایی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. فروش صدف اسکالوپ ۴۷ درصد و فروش ماهی دم‌زرد حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.دولت ژاپن گفته است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات مواد غذایی داشته باشد. اکنون دولت می‌گوید که می‌خواهد زودتر به آن هدف دست یابد.

کارکنان ۹ / ۲۷ درصد شرکت‌های ژاپنی مجاز به ادامه کار تا ۷۰ سالگی هستند

نتایج یک نظرسنجی دولت ژاپن حاکی از آن است ۹ / ۲۷ درصد شرکت‌های ژاپنی به کارکنان خود اجازه می‌دهند تا سن ۷۰ سالگی به کار ادامه دهند. این رقم در مقایسه با یک سال قبل از آن، ۳ / ۲ واحد درصد بیشتر است.

 مطابق قانونی که از آوریل ۲۰۲۱ در ژاپن اجرایی شد، با توجه به این که جمعیت این کشور به سرعت در حال سالخورده شدن است، شرکت‌ها ملزم هستند در صورتی که کارکنانشان تمایل به ادامه کار داشته باشند، تمام تلاش خود را برای حفظ آنها تا سن ۷۰ سالگی به کار ببرند.در نظرسنجی انجام شده توسط وزارت کار، تا ژوئن ۲۰۲۲ از ۲۳۰ هزار شرکت با ۲۱ کارمند یا بیشتر درباره شرایط کارکنان مسن سؤال شد.

 طبق یافته‌های این نظرسنجی، ۴ / ۲۰ درصد از شرکت‌های بزرگ ساز و کارهایی را معرفی کرده بودند که به کارکنان امکان ادامه کار تا سن ۷۰ سالگی را می‌داد در حالی که این رقم برای شرکت‌های کوچکتر ۵ / ۲۸ درصد بود.

 از میان آنها ۱ / ۷۸ درصد دارای ساز و کارهایی بودند که به کارکنان اجازه می‌داد پس از گذشتن از سن معین بازنشستگی نیز به شغل خود ادامه دهند.در حالی که ۱۴ درصد تعیین هرگونه سنی برای بازنشستگی را به طور کلی لغو کرده‌اند، ۵ / ۷ درصد سقف سن کاری را افزایش دادند و ۱ / ۰ درصد دارای ساز و کارهایی برای واگذاری قراردادها و پروژه‌های مشارکت اجتماعی بودند.

تشدید کنترل‌های مرزی ژاپن برای مسافران از چین

ژاپن در واکنش به افزایش شدید تعداد مبتلایان به کرونا در چین، کنترل ‌های مرزی موقت برای مسافران ورودی از چین را تشدید می‌کند.مسافرانی که با پروازهای مستقیم از سرزمین اصلی چین می‌آیند ملزم به ارائه گواهی نتیجه منفی آزمایش کرونا هستند که ۷۲ ساعت پیش از پرواز گرفته‌ باشند.

آزمایش‌ هایی که به محض ورود از مسافران گرفته می ‌شود به طور مرحله‌ ای از آزمایش‌های ساده آنتی‌ ژن به آزمایش‌های دقیقتری مانند آزمایش پی ‌سی ‌آر تغییر داده می‌شود. افرادی که نتیجه آزمایششان مثبت شود، باید در مراکز قرنطینه بمانند.

 دولت ژاپن از شرکت‌ های هواپیمایی خواهد خواست پروازهای مستقیم از سرزمین اصلی چین را به ۴ فرودگاه ناریتا، هاندا، کانسای و چوبو محدود کنند. این اقدام از ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ اجرایی شده است.

 از شرکت‌ های هواپیمایی همچنین خواسته می‌ شود تعداد پروازهای مستقیم خود را اضافه نکنند.این ۴ فرودگاه همچنین به روی پروازهایی از هنگ ‌کنگ و ماکائو باز هستند.

  هواپیماهای این ۲ منطقه می‌توانند به شرط آنکه هیچکدام از مسافرانشان ۷ روز پیش از پرواز در سرزمین اصلی چین اقامت نداشته باشند، وارد فرودگاه ‌های دیگر ژاپن نیز بشوند. این فرودگاه ‌ها همچنین باید برای رسیدگی به کنترل‌ های مناسب قرنطینه آماده باشند.

وزارت بهداشت ژاپن می‌گوید از ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۵ ژانویه ۲۰۲۳، از ۴۸۹۵ مسافر ورودی از چین به محض ورود، آزمایش کرونا گرفته شد. نتیجه آزمایش ۴۰۸ نفر مثبت بود.

بیش از ۱۰ میلیون قطعه طیور به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی در ژاپن معدوم می‌شود

به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی در ژاپن قرار است ۱۰ میلیون قطعه مرغ و جوجه و سایر انواع طیور معدوم شوند.از روز ۲۸ اکتبر سال گذشته که اولین موارد آنفلوآنزای مرغی فصلی در شهر کوراشیکی در استان اوکایاما و در شهرستان آتسوما درهوکایدو شناسایی شدند، این ویروس با سرعت بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است.

 وزارت کشاورزی می‌گوید شمار مرغداری‌ها و سایر مکان‌هایی که در آنها آنفلوآنزای مرغی شیوع پیدا کرده با احتساب یک مرغداری در شهرستان کاوامینامی در استان میازاکی در روز سه شنبه به رقم بی‌سابقه ۵۷ مکان در ۲۳ استان رسید.

 وزارت کشاورزی همچنین می‌گوید شمار طیوری که تنها در یک فصل معدوم می‌شود ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار قطعه خواهد بود که برای اولین بار از ۱۰ میلیون عبور می‌کند. رکورد قبلی ۹ میلیون و ۸۷۰ هزار قطعه و مربوط به بازه زمانی پاییز ۲۰۲۰ تا بهار ۲۰۲۱ بود.

مقام‌های وزارت کشاورزی از صاحبان دامداری‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند تاسیساتشان کاملا ضدعفونی شده باشد و همچنین از آنها می‌خواهند که تعمیرات لازم را در این تاسیسات انجام دهند تا حیوانات غیراهلی که می‌توانند حامل ویروس باشند، جدا از طیور نگهداری شوند.

تورم مصرف‌کننده در توکیو بار دیگر به بیشترین درصد در ۴۰ سال گذشته رسید

قیمت مصرف‌کننده در پایتخت ژاپن با بیشترین نرخ طی حدود چهار دهه گذشته در حال افزایش است. مردم توکیو بخصوص با هزینه‌های سرسام‌آور برق، گاز و مواد غذایی مواجه شده‌اند.

وزارت کشور می‌گوید شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه دسامبر نسبت به یک سال قبل از آن در ۲۳ بخش این کلانشهر ۴ درصد افزایش یافته است. این بالاترین رقم از آوریل ۱۹۸۲ است.

افزایش قیمت‌ها توسط شرکت‌ها، قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی را تا ۵ / ۷ درصد بالا برد. این بیشترین افزایش از ۱۹۷۶ است. در محاسبه این رقم، مواد غذایی تازه، که قیمت آنها بسته به شرایط آب‌و‌هوایی بطور گسترده‌ای نوسان می‌کند، در نظر گرفته نشده‌اند.

 افزایش قیمت منابع طبیعی باعث افزایش کل هزینه انرژی شد و قبض‌های گاز ۲ / ۳۶ درصد و برق ۲۶ درصد افزایش یافتند.این وزارتخانه اعداد مربوط به کل سال را هم منتشر کرد.

 تورم مصرف‌کننده در توکیو در سال ۲۰۲۲ به ۲ / ۲ درصد رسید. اگر اثرات افزایش مالیات بر مصرف حذف شود، این بیشترین نرخ افزایش طی ۳۰ سال گذشته است.شاخص قیمت مصرف‌کننده در توکیو به عنوان شاخص تورم در سراسر کشور در نظر گرفته می‌شود.

بیشترین مازاد حساب جاری ژاپن در ماه نوامبر

ژاپن برای ماه نوامبر بیشترین مازاد حساب جاری تاکنون را گزارش کرده است. این رقم در نتیجه بازدهی سرمایه گذاری‌ها در خارج افزایش یافت.ارقام اولیه وزارت دارایی نشان می‌دهد که این مازاد ۱ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد ین یا حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است. حساب جاری شاخص اصلی تجارت و سرمایه گذاری ژاپن با بقیه جهان است.

تراز تجاری هنوز کسری دارد. این کسری حدود ۱۲ میلیارد دلار بود که عمدتا به دلیل هزینه‌های بالاتر واردات منابع انرژی از قبیل زغال سنگ و نفت خام بود.بیشترین تفاوت از مازاد درآمد اولیه بود که نسبت به سال قبل از آن حدود ۲۸ میلیارد دلار بیشتر شده بود. این رقم سود و بهره حاصل از سرمایه گذاری‌ها در اوراق بهادار در خارج را نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما