معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

رویکرد و استراتژی جدید ترکیه در بازار جهانی وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه

ترکیه در سال جدید میلادی سعی دارد با اتخاذ رویکرد و استراتژی جدید سهم بیشتری از بازار جهانی وسایل خانگی و لوازم آشپزخانه را به خود اختصاص دهد.

ترکیه قرار است در سال 2023 میلادی در 9 نمایشگاه و رویداد بین المللی جهان در بخش وسایل خانگی و لوازم آشپزخانه به منظور معرفی توانمندیها و ظرفیتهای تولیدی این بخش با شعار ساخت ترکیه   ‘’  Made in Türkiye ‘’شرکت نمایند.     

در سال 2022 میلادی،افزایش قیمت انرژی، افزایش هزینه‌ها ی تولید به لیر ترکیه و جنگ روسیه و اوکراین بر صادرات وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی ترکیه تاثیر منفی گذاشت و فعالان این بخش مجبور شدند تا قیمت های خود را بر حسب دلار در دوره زمانی که با افزایش تقاضا همراه بود در داخل و بازارهای بین المللی افزایش دهند که منجر به کاهش میزان فروش شد.

ترکیه علی رغم مشکلات فوق در سال 2022 میلادی به تولید خود ادامه داد و صادرات محصولاتی مانند انواع چینی،سرامیک، شیشه و پلاستیک که نیاز بالایی به مصرف انرژی در تولید دارند را نسبت به دیگر گروههای کالاهای صادراتی افزایش داد.

صادرات وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی این کشور در سال 2022 میلادی به 184 کشور مختلف بوده و سهم این بخش در میان 10 بازارنخست صادراتی بیش از 49 درصد می‌باشد .بازار کشورهای اروپایی مهمترین بازار صادراتی این بخش است که 55 درصد از صادرات ترکیه را به خود اختصاص داده است.

بخش وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه ترکیه از نظر ارزش، پس از چین، آلمان، ایتالیا، هلند و آمریکا رتبه ششم صادرات در جهان را دارد. در سال 2022 میلادی ارزش صادرات این بخش در ترکیه به ازای هر واحد کیلوگرم 3.7 دلار بود که این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی آن را به ازای هر واحد کیلوگرم به 4 دلار برساند.

ترکیه قصد دارد تا دامنه صادرات خود در بخش وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه در کشورهای اروپایی و به ویژه در منطقه بالکان را افزایش دهد.

انجمن وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه قرار است در سال 2023 میلادی در 9 رویداد بین المللی شرکت کند که بر همین اساس در تاریخ 8 الی 10 مارس سال جاری برنامه ملاقات تولید کنندگان این بخش با 150 هیئت خرید خارجی در مرکز کنگره خلیج در استانبول انجام خواهد شد.

بر اساس برنامه‌های تنظیمی، در تاریخ 11 الی 16 ژوئن در شهر مکزیکوسیتی، 9 الی 11 جولای در توکیو،12 الی 14 جولای در سئول، 13 الی 16 آگوست در قزاقستان و در تاریخ 3 الی 8 سپتامبر تولید کنندگان این بخش در سانتیاگوی شیلی با مشتریان و خریداران خارجی ملاقات و دیدارهای دو جانبه خواهند داشت.

دست اندرکاران این بخش در ترکیه قصد دارند تا با شرکت در رویدادهای بین المللی نسبت به معرفی توانمندیهای صنعتی و تولیدی بخش وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه در بازارهای جهانی با شعار ‘’ساخت ترکیه‘’ اقدام نموده و موجب افزایش درک مصرف کنندگان از برند ترک در بازارهای جهانی گردد.  برند سازی، طراحی صنعتی و طراحی بسته بندی از جمله اقدامات تولید کنندگان ترک در بخشهای مختلف صنفی برای گسترش دامنه صادرات کالاهای تولیدی در بازارهای بین المللی است که با حمایت مالی دولت همراه است. دولت ترکیه پروژه‌های برند سازی، طراحی صنعتی و طراحی بسته بندی را تا سقف 75 درصد حمایت مالی می‌کند. افزایش هزینه‌های انرژی،گاز طبیعی و لجستیک از بزرگترین مشکلات صنعتگران و تولید کنندگان در کشور است . مسئولان اقتصادی کشور برای افزایش رقابت کالاهای تولیدی در بازارهای جهانی به بهبود شبکه حمل و نقل پرداخته اند.

دراین راستا، راه اندازی سیستم ریلی به مناطق صنعتی سازمان یافته و مناطق تولیدی کشور به ویژه در خارج از منطقه مرمره به عنوان قطب تولیدی کشور آغاز شده است که این خود مزیت بزرگی برای شرکتهای تولیدی در انتقال مستقیم کانتینرهای حامل بار به بنادر به شمار میرود. در نتیجه این گونه اقدامات، شرکت‌ها میتوانند انعطاف‌پذیری لازم برای سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، خرید مواد خام و مشاغل مختلف را به دست آورند.  

افزایش سرمایه گذاری شرکتهای تولیدی در این بخش در ایجاد تنوع قالبهای تولیدی و تولید محصولات جدید از جمله اقدامات لازم در حفظ پویایی بازار کشورهای هدف است. در سال های اخیر حجم تجارت الکترونیک در بخش وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه نیز روندی صعودی داشت.

افزایش جمعیت، تغییر رفتار عمومی در جوامع مختلف پس از پاندمی‌کرونا و افزایش تمایل برای گذراندن وقت در خانه، دور کاری و پخش برنامه‌های تلویزیونی متنوع و سرگرم کننده از جمله برنامه‌های آموزش آشپزی سبب شده است تا مصرف وسایل خانگی و ظروف آشپزخانه نسبت به گذشته روندی افزایشی داشته باشد و ترکها نیز با برخورداری از بسترهای مناسب تولیدی در تلاشند تا سهم بیشتری از بازار جهانی در این بخش را در سال جدید میلادی به خود اختصاص دهند.

 منبع : انجمن صنعتگران و صادر کنندگان وسایل خانگی و لوازم آشپزخانه ترکیه http://evsid.org

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما