معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۱

پرتغال در جستجوی بازارهای جدید در حوزۀ گردشگری

صنعت گردشگری، تکیه‌گاه اقتصادی پرتغال است و نزدیک به 10 درصد از اشتغال و تولید ناخالص داخلی پرتغال را شکل می‌دهد، با این وجود دولتمردان این کشور در تلاش برای نفوذ در بازارهای جدید و افزایش سهم این صنعت در اقتصاد این کشور هستند.

گردشگری و صنایع وابسته، اصلی‌ترین بخش اقتصادی پرتغال را تشکیل می‌دهد. طبق آمارهای سازمان گردشگری پرتغال، درسال 2019 تعداد 27 میلیون گردشگر از این کشور دیدن نمودند که درآمد 24 میلیارد دلاری برای پرتغال به همراه داشته است. به دنبال شیوع ویروس کرونا، این رقم شدیدا افت داشت و ضربه سختی برای اقتصادِ به شدت وابسته به این صنعت بود و بر اساس آمار رسمی، در سال 2021، تنها  9.6 میلیون نفر گردشگر از این کشور دیدن کردند، اما بر اساس آمار غیررسمی، این رقم در سال 2022 به حدود 19 میلیون گردشگر رسید که نشان از قرار گرفتن در مسیر بهبود بوده است؛ اما تورم و نگرانی‌ها از رکود مجدد در اقتصاد جهانی در سال 2023، مسئولین پرتغال را به تکاپو برای استفاده بیشتر و بهینه از این ظرفیت و جستجوی بازارهای جدید برای افزایش تاب‌آوری در روزهای سخت وا داشته است. اخیرا وزیر اقتصاد پرتغال در همایشی به این نکته اشاره کرد و گفت: پرتغال باید صادرات خود را به ویژه در صنعت گردشگری، جهت کاستن از تاثیرات رکود بالقوه در اروپا توسعه دهد. بخش توریسم مثالی است از متنوع‌سازی در اقتصاد که می‌تواند فشارها و فاصله‌هایی که ممکن است از رکود اقتصادی در یکی از اعضای اتحادیه پیش بیاید را رفع کند. وی به افزایش 30 درصدی ورود گردشگر از آمریکا در سال جاری اشاره نمود و تصریح کرد: ما کشوری هستیم که به طور تاریخی با همه قاره‌های جهان ارتباط داریم. اگر ما بر روی تمامی‌بازارهای گردشگری این کشورها به شیوه‌ای درست کار کنیم، می‌توانیم بر مشکلات اقتصادی تا حد زیادی فائق بیایم و یا حداقل تاثیر منفی آنها را کاهش دهیم، زیرا صنعت گردشگری با بسیاری از صنایع، مرتبط است و تقویت آن به تقویت سایر صنایع کمک می‌کند.

از سوی دیگر خانم ریتا مارکوس معاون وزیر گردشگری پرتغال ضمن اظهار خوشحالی و خوش‌بینی نسبت به آینده، به رونق صنعت گردشگری این کشور در سال جاری اشاره کرده و علائمی از این رونق را اعلام نموده است. به گفته خانم مارکوس، پرتغال برای سال 2027 درآمد 27 میلیارد یورویی را در بخش گردشگری هدف‌گذاری کرده است که دور از دسترس نیست. بخش گردشگری، 9 درصد درآمد ناخالص داخلی پرتغال را تشکیل می‌دهد و 10 درصد از نیروی شاغل به کار در این کشور در این بخش فعال هستند. وی افزود: بر اساس استراتژی‌ای که در سال 2017 برای جذب گردشگر تدوین شده است، ما می‌توانیم به این رقم در سال 2027 برسیم. قبل از پاندمی‌ کرونا حدود 400 هزار نفر در این بخش مشغول بودند، ولی بعد از پاندمی، 20 درصد از نیروی کار خود را از دست دادیم. به نظر من بزرگترین چالش صنعت گردشگریِ جهان در حال حاضر کمبود نیروهای آموزش دیده است، چون در دوره پاندومی‌کرونا، بیشتر نیروهای این بخش خارج شدند. لذا نیاز داریم که درها را به روی نیروی کار مهاجر برای ورود به این بخش باز کنیم. وظیفۀ همه ما، سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی است. چرا که ما ممکن است طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده و همه اینها را داشته باشیم، ولی اگر نیروی انسانی آموزش دیده نداشته باشیم، میزبانی و پذیرش گردشگران سخت می‌شود.

بر اساس آمار اداره گردشگری پرتغال، بیشتر گردشگر‌های ورودی به پرتغال در سال جاری از کشورهای فرانسه، آلمان، و انگلیس بوده است. همچنین بین ژانویه تا سپتامبر 2022، بیش از 1.1 میلیون مسافر از آفریقای جنوبی وارد این کشور شده‌اند. بر اساس این آمار، در سپتامبر سال 2022، تعداد 204 هزار نفر از آمریکا نیز از این کشور دیدن نموده‌اند، اما به همۀ این موارد، پرتغال به شدت به دنبال بازارهای جدید در این حوزه است؛ اخیرا خانم مارکوس، طی سخنانی در اجلاس شورای جهانی حمل و نقل و گردشگری (WTTC) که در تاریخ 29 نوامبر 2022 در ریاض برگزار شد، به لزوم همکاری بین کشورها در موضوع گردشگری پرداخته و گفته بود: قطعا بازار کشور عربستان برای ما مهم است و بر روی برنامه پرواز مستقیم بین دو کشور برای استفاده از این ظرفیت در حال کار هستیم. در همین اجلاس احمد الکاتب وزیر گردشگری عربستان سعودی از برنامه سرمایه‌گذاری 6 تریلیون دلاری در بخش گردشگری این کشور تا سال 2030 خبر داد. وی گفت: برنامه داریم که به یکی از 5 مقصد گردشگری جهان و تا مرز پذیرش 100 میلیون گردشگر داخلی و خارجی برسیم. در این اجلاس، آرنولد دونالد، رییس شورای جهانی حمل و نقل و گردشگری نیز ضمن اشاره به سرعت رشد عربستان در دستیابی به اهداف توسعه در صنعت گردشگری گفت: این کشور به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان است.

منابع:

 https://www.arabnews.com. Business-econpmy

https:// www.schengenvisainfo.com

Portugal National Institute of Statistics

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما