معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شهر هوشی‌مین ویتنام راه آهن شهری تحت حمایت ژاپن را آزمایش کرد

یک آزمایش موفقیت آمیز، هوشی‌مین را یک قدم به ساخت اولین راه‌آهن شهری خود با حمایت ژاپن نزدیک کرده است. انتظار می‌رود این پروژه که مدت‌ها به تاخیر افتاده، تراکم ترافیک در بزرگترین شهر ویتنام را کاهش دهد.

 آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (جایکا) از طریق پرداخت وام به ین در تامین مالی این پروژه شرکت دارد. شرکت‌های ژاپنی نیز در این پروژه مشارکت دارند. واگن‌های ریلی توسط هیتاچی غول الکترونیک ساخته می‌شوند. خط ۱ مجموعا ۲۰ کیلومتر طول خواهد داشت و مرکز شهر را به حومه آن متصل می‌کند و دارای ایستگاه‌های روی زمین و زیرزمینی خواهد بود.

 بیش از ۹۰ درصد راه‌ آهن تکمیل شده است اما ساخت و ساز با تاخیرهای مکرر مواجه شده که بیشتر به دلیل مشکلات اداری بوده است. در حال حاضر هدف مقامات ویتنامی این است که تا سال آینده این پروژه را به پایان برسانند.

بهای مواد غذایی و نوشیدنی در ژاپن بالا می‌رود

 نظرسنجی جدید انجام شده در ژاپن نشان می‌دهد بهای بیش از ۷۰۰۰ قلم مواد غذایی و نوشیدنی به میزان میانگین تقریبا ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۳ بالا خواهد رفت.شرکت تحقیقاتی خصوصی «تیکوکو دیتابنک» این نظرسنجی را بین ۱۰۵ شرکت بزرگ تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی در ژاپن انجام داد.

 در این نظرسنجی معلوم شد تولید کنندگان در نظر دارند بهای ۷۱۵۲ قلم کالا را بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ افزایش دهند که حدود ۵ / ۱ برابر قیمت این کالاها در دوره مشابه در سال قبل است. حدود ۴۰۰۰ محصول غذایی فرآوری شده مانند غذاهای یخ زده و کنسرو شده در بین این اقلام هستند. این شرکت پژوهشی می‌گوید تعداد روز افزونی از تولید کنندگان برای دومین یا سومین مرتبه در حال بالا بردن بهای کالاهای خود یا کاهش وزن محتویات آنها هستند.

تورم در ژاپن به بالاترین حد طی ۴۰ سال گذشته رسید

 تداوم افزایش قیمت‌‌ها در ژاپن مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده است.آخرین داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تورم قیمت مصرف‌کننده در ماه نوامبر به بالاترین حد طی ۴۰ سال گذشته رسیده است. وزارت امور داخلی می‌گوید شاخص بهای مصرف‌کننده، به استثنای موادغذایی تازه، در ماه نوامبر نسبت به همین ماه در سال پیش از‌ آن ۷ / ۳ درصد افزایش یافت.این بیشترین افزایش قیمت‌ها از ماه دسامبر سال ۱۹۸۱ است.هزینه‌های فزاینده‌ی مواد غذایی و همچنین قبض‌های برق و گاز باعث افزایش ارقامِ کلی شدند.

۲۶ درصد کارآموزان خارجی زن در ژاپن در صورت بارداری بیکار می‌شوند

۲۶ درصد کارآموزان خارجی زن در ژاپن در صورت بارداری بیکار می‌شوندیافته ‌های یک نظرسنجی دولت ژاپن حاکی از آن است از هر ۴ کارآموز فنی خارجی خانم به حدود یک نفر به صورت ناعادلانه ای گفته شده است در صورت باردار شدن در طول دوره کارآموزی در ژاپن، از کار اخراج خواهند شد.

 در ژاپن ساز و کاری طراحی شده است که کارآموزان کشورهای در حال توسعه در این کشور را قادر می‌سازد ضمن اشتغال، انواع مهارت‌ها، فناوری‌ها، و تخصص‌ها را فرا گیرند. به دنبال افزایش روزافزون مشکلاتی در رابطه با بارداری و زایمان کارآموزان خانم، آژانس خدمات مهاجرتی ژاپن این نظرسنجی را در بازه زمانی اوت تا پایان نوامبر امسال انجام داد. این نظرسنجی از ۶۵۰ کارآموز از ۷ کشور، شامل ویتنام و فیلیپین به عمل آمد.

 نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۲۶ درصد پاسخ‌ دهندگان گفته ‌اند از سوی کارفرما یا موسسات مربوطه به آنها گفته شده است در صورت بارداری، باید کارشان را رها کنند.مطابق قوانین ژاپن، اخراج از کار یا هرگونه رفتار تبعیض‌آمیز دیگر با کارآموزان خانم به دلیل بارداری یا زایمان ممنوع است.

۷۳ درصد پاسخ ‌دهندگان که در وضعیت این چنینی قرار دارند گفتند موسساتی که در کشور خودشان مسئول اعزام کارآموزان به ژاپن هستند آنها را از اخراج از کار در صورت بارداری باخبر کرده بودند. ۱۴ درصد گفتند این مطلب را از موسسات ناظر ژاپنی و ۱۱ درصد نیز گفتند از کارفرمایان ژاپنی خود شنیده اند.

شیوع همزمان کووید و آنفلوانزا در ژاپن شدت می‌گیرد

ان اچ کی- یومیوری ژ. نیوز- ژ.تایمز: پزشکان متخصص در ژاپن نسبت به همه گیری همزمان ویروس کرونا و آنفلوانزا در زمستان هشدار می دهند.موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر کشور در آستانه تعطیلات سال نو در حال افزایش است. همزمان، آمار بیماران حاکی از آن است که ممکن است فصل آنفلوانزا در توکیو، ایواته و چهار استان دیگر شروع شده باشد.

وزیر بازسازی در ارتباط با تخلفات بودجه‌‌های سیاسی استعفا داد

کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، عملا آکیبا کنیا، وزیر بازسازی، را در ارتباط با تخلفات مربوط به بودجه‌های سیاسی و سایر موارد از سمتش برکنار کرده است.

 آکیبا پس از نشست با کیشیدا حوالی  با خبرنگاران صحبت کرد. او گفت او در هیچ کار غیرقانونی نقش نداشته ولی باید انتقادهایی که در طول جلسه فوق‌العاده پارلمان از او شد را بپذیرد.

آکیبا گفت عدم ایجاد اختلال در اقدامات قانونی پارلمان، که قرار است ماه آینده شروع شود، اولویت دارد. او گفت معتقد است در چهارماهی که عهده دار این سمت بوده در امر بازسازی پیشرفت قابل توجهی داشته و امیدوار است مردم آسیب دیده این پیشرفت‌ها را حس کرده باشند.

آکیبا در ماه اوت برای اولین بار به وزارت رسید. او چهارمین وزیری است که از ماه اکتبر تاکنون استعفا می‌دهد. انتظار می‌رود که احزاب مخالف مسئولیت کیشیدا در انتصاب وزیران را پی‌گیری ‌کنند.کیشیدا وزیر سابق بازسازی، واتانابه هیرومیچی، را به جانشینی او منصوب کرده است. واتانابه سه سال پیش در همین سمت بود.

نرخ بیکاری در ژاپن در ماه نوامبر به ۵ / ۲ درصد کاهش یافت

نرخ بیکاری تعدیل‌شده فصلی ژاپن در ماه نوامبر به ۵ / ۲ درصد رسید. این نرخ با ۱ / ۰ درصد کاهش نسبت به ماه اکتبر، برای اولین بار طی سه ماه گذشته بهبود یافته است.وزارت کشور اعلام کرد که ۶۷ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر شاغل و یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر بدون شغل هستند.

 تعداد شاغلین در صنعت هتلداری و رستورانداری با ۱۹۰ هزار نفر افزایش نسبت به سال قبل، به سه میلیون و ۹۳۰ هزار نفر رسید. شاغلین بخش تولید ۱۶۰ هزار نفر افزایش یافته و به مجموع ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر رسید.در بخش پزشکی و خدمات اجتماعی ۳۱۰ هزار نفر مرخصی گرفتند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار نفر افزایش یافت. مقامات این افزایش را ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌دانند.

کیشیدا مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای ورود مسافران از چین به ژاپن اعلام کرد

 کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده است که به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین، کنترل اضطراری مرزی برای مسافران چینی افزایش خواهد یافت.کیشیدا این اقدامات را در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد. او گفت این قوانین جدید کنترل مرزی از روز جمعه اعمال خواهند شد.

 همه مسافران از سرزمین اصلی چین و افرادی که طی هفت روز گذشته آنجا بوده‌اند، در زمان ورود به ژاپن تست کرونا خواهند داد. اگر نتیجه این آزمایش مثبت باشد، نمونه‌های آنها برای آزمایش ژنوم ارسال خواهد شد و آنها عملا باید هفت روز قرنطینه شوند.

 افزایش شمار پروازهای بین ژاپن و چین نیز محدود خواهد شد.کیشیدا گفت درک این وضعیت چالش‌برانگیز است چرا که گزارش‌هایی مبنی بر افزایش مبتلایان جدید در چین وجود دارد، اما اطلاعات دولت مرکزی با دولت‌های محلی، و همینطور اطلاعات دولت چین با بخش خصوصی اختلاف زیادی دارند.

افزایش ۱۲ برابری اقامت یک شبه گردشگران خارجی در هتل‌های ژاپن

تعداد اقامت‌های یک شبه بازدیدکنندگان خارجی در هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی ژاپن در ماه نوامبر نسبت به ماه‌ مشابه سال قبل تقریباً ۱۲ برابر شده است. سازمان گردشگری ژاپن رقم اولیه را چهار میلیون نفر اعلام کرده است.

 این افزایش پس از دور دیگری از کاهش محدودیت‌های مرزی صورت گرفت. تعداد مسافران داخلی که یک شب اقامت داشتند به ۷ / ۴۱ میلیون نفر رسید که نسبت به سال قبل ۹ / ۱۳ درصد افزایش داشت. این حتی بالاتر از قبل از آغاز همه‌گیری کرونا است، یعنی ۷ / ۲ درصد افزایش نسبت به همان ماه در سال ۲۰۱۹.کمپین دولتی تخفیف‌هایی که به گردشگران داخلی ارائه شد به این افزایش کمک کرد.در مجموع ۷ / ۴۵ میلیون اقامت یک شبه توسط کل مسافران ثبت شده است که ۷ / ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

قیمت کلی‌فروشی تخم‌مرغ در توکیو در ماه دسامبر رکورد زد

قیمت تخم‌مرغ در ژاپن در حال افزایش است که عمدتا بخاطر هزینه بالاتر خوراک مرغ و شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور است.یک شرکت تابع فدراسیون ملی انجمن‌های تعاونی کشاورزی می‌گوید متوسط قیمت کلی‌فروشی ماه دسامبر تخم‌مرغ‌های با اندازه متوسط در توکیو ۲۸۴ ین به ازای هر کیلوگرم بود که حدود ۲ دلار و ۱۴ سنت می‌شود.

 این قیمت نسبت به سال پیش از آن ۷۴ ین بالاتر است که برای این ماه بالاترین رکورد تا به حال است.وزارت کشاورزی می‌گوید قیمت ذرت و سایرغلاتی که مرغ‌ها از آنها تغذیه می‌کنند بخاطر مناقشه روسیه و اوکراین در حال افزایش است و اینکه حمل و نقل تخم‌مرغ‌ در بحبوحه شیوع آنفلوآنزای پرندگان کاهش یافته است.

نظرسنجی: معلم‌های ژاپنی ساعات زیادی را بدون استراحت کار می‌کنند

یک نظرسنجی نشان داده است که بیش از ۴۰ درصد از معلم‌های مدارس ابتدایی و راهنمایی دولتی در ژاپن طی روزهای کاریشان وقت استراحت ندارند. این رقم ظرف سه سال گذشته بالاترین است.

 اتحادیه معلم‌های ژاپن در فصل پاییز این نظرسنجی آنلاین را انجام داد. حدود ۹۷۰۰ معلم مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و سایر مدارس به این نظرسنجی پاسخ دادند.این نتیجه، عمل تثبیت شده کار در مدت زمان زیاد را برجسته می‌کند که شامل زمانی است که معلمان وظایف باقیمانده خود را در منزل انجام می‌دهند.

 بار کاری روزانه، از جمله آماده‌سازی در منزل، بطور متوسط بیش از ۱۱ ساعت برای معلمان دوره ابتدایی و راهنمایی و بیش از ۱۰ ساعت برای دبیران دبیرستانها است.متوسط زمان استراحت روزانه برای معلمان دوره ابتدایی فقط کمی‌بیش از ۹ دقیقه، برای معلمان دوره راهنمایی ۱۳ دقیقه و برای دبیران دبیرستان ۲۸ دقیقه بود.

کاهش تولید صنعتی ژاپن برای سومین ماه متوالی

تولید صنعتی ژاپن در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافت.جدیدترین داده‌های دولت نشان می‌دهد که شاخص تولید صنعتی نسبت به ماه اکتبر ۱ / ۰ درصد کاهش یافته است.

 وزارت صنایع ارزیابی کلی خود را کاهش داد و گفت: «تولید صنعتی تضعیف شده است.» این وزارتخانه پیشتر گفته بود که تولید صنعتی «به کندی بهبود می‌یابد، اما تا بخشی نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهد.»

 این وزارتخانه دلیل کاهش شاخص تولید صنعتی را کم‌شدن تولید به دلیل پایین‌رفتن تقاضا برای نوار نقاله و سایر ماشین‌آلات و همچنین تجهیزات ساخت تراشه ذکر کرد. این به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در کشورهای غربی و افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین است.

 مقامات این وزارتخانه می‌گویند تولید ممکن است در بحبوحه نگرانی‌های زیاد در مورد کندی رشد اقتصاد آمریکا، اروپا و چین افزایش پیدا نکند.مقامات می‌گویند به نظارت بر وضعیت سرایت کرونا و افزایش قیمت‌ها ادامه خواهند داد.

 پیش‌بینی کاهش فروش کتاب و مجله در ژاپن در سال ۲۰۲۲

 انتظار می رود فروش کتاب و مجله در ژاپن در سال ۲۰۲۲ برای هجدهمین سال متوالی کاهش یابد و ۶ درصد نسبت به سال قبل کمتر باشد.موسسه تحقیقاتی برای انتشارات بر اساس نتایج فروش از ماه ژانویه تا نوامبر این پیش بینی را کرد.

 تخمین زده می‌شود که رقم فروش سال جاری حدود ۱ تریلیون و ۱۳۰ میلیون ین یا حدود ۸ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار باشد.سال گذشته به دلیل اینکه افراد بسیاری بخاطر دنیا گیری کرونا در منزل ماندند فروش کتاب برای اولین بار طی ۱۵ سال افزایش یافت اما انتظار می رود چنین فروشی در سال جاری بطرز چشمگیری کاهش یابد.

 محبوبیت حراج اقلام غذایی که تاریخ انقضای‌شان نزدیک است در میان مشتریان ژاپنی

 در ژاپن درحالی که مردم با افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند یک سایت ژاپنی خرید آنلاین عرضه کننده اقلام غذایی که تاریخ انقضایشان نزدیک است، توجه مشتریان زیادی را بخود جلب کرده است.

 در سال ۲۰۱۵ گرداننده سایت خرید «کوراداشی» شروع به خرید محصولاتی کرد که قرار بود به دلیل نزدیک شدن تاریخ انقضا و یا معیوب بودن بسته‌بندیشان دورریخته شوند. این شرکت این اقلام را با قیمت‌های ارزان می‌فروشد.

 این شرکت حدود ۲۰۰۰ قلم از جمله مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت، سبزیجات و میوه و نوشیدنی‌های الکلی را ارائه می‌دهد. برخی از این اقلام حدود نصف قیمت یا با ۹۰ درصد تخفیف فروخته می‌شوند.

این شرکت می‌گوید از فوریه سال ۲۰۱۵ تا سپتامبر سال جاری درمجموع ۱۲۰۰۰ تن به کاهش اتلاف مواد غذایی کمک کرده است.یک مقام این شرکت گفت که این شرکت می‌خواهد درحالی که مشتریان از خرید خود لذت می‌برند اتلاف موادغذایی را کاهش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما