معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شیوه‌ نامه اصلاح مالیاتی در ژاپن نهایی شد

حزب لیبرال دموکرات ژاپن و حزب کومی، احزاب شریک در ائتلاف حاکم، شیوه‌ نامه‌ اصلاح مالیاتی را نهایی کرده اند که شامل طرح‌هایی برای افزایش مالیات‌ بر درآمد شرکت‌ها، مالیات بر درآمد اشخاص و مالیت بر سیگار به منظور تامین بودجه دفاع ملی می‌ شود.

 قانون ‌گذاران حزب لیبرال دموکرات و حزب کومی طی جلسه‌ای درباره شیوه ‌نامه‌ ذکر شده تصمیم گیری کردند.در این شیوه‌ نامه‌ آمده است به منظور جبران کسری بودجه دفاعی سالانه به میزان بیش از یک تریلیون ین، حدود ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، که انتظار می‌رود از سال مالی ۲۰۲۷ به بعد رخ دهد، افزایش برنامه‌ ریزی شده مالیات انجام خواهد گرفت.

 این شیوه‌ نامه همچنین خواستار وضع مالیات مضاعف ۴ تا ۵ / ۴ درصدی بر درآمد شرکت‌ها شده است و در عین حال می‌خواهد اقداماتی نیز برای کم کردن تاثیر این اقدام بر شرکت های کوچک و متوسط انجام شود. در رابطه با مالیات بر درآمد اشخاص، مالیات مضاعف یک درصدی وضع خواهد شد.

 در این شیوه‌ نامه‌ کاهش یک واحد درصد از مالیات بر درآمد ویژه بازسازی مناطقی که در زمین ‌لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ آسیب دیدند، در نظر گرفته شده است. طبق برنامه، قرار است مالیات بر درآمد ویژه بازسازی در سال ۲۰۳۷ پایان یابد اما این زمان تا هنگامی‌که میزان کل مبلغ مورد نیاز برای بازسازی این مناطق تامین شود، تمدید خواهد شد.

 افزایش مالیات بر سیگار در چند مرحله انجام خواهد گرفت تا کلا به میزان ۳ ین به ازاء هر نخ سیگار برسد. بر اساس این شیوه ‌نامه،‌ این افزایش مالیات ها در زمان مناسبی در سال ۲۰۲۴ یا پس از آن انجام خواهد شد.

 

جلسه بانک مرکزی ژاپن بر افزایش دستمزدها تمرکز می‌کند

 بانک ژاپن جلسه دو روزه سیاستگذاری پولی خود را در حالی که احتمالا سیاستگذاران بر دورنمای افزایش دستمزد در کشور تمرکز می‌کنند، آغاز کرد. به طور گسترده پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی سیاست عظیم پولی خود را ادامه دهد، زیرا سیاستگذاران امیدوارند که حمایت ادامه‌دار از اقتصاد باعث افزایش دستمزدها شود.

بانک مرکزی ژاپن معتقد است که افزایش دستمزد‌ها برای تحقق هدف خود مبنی بر تورم ۲ درصدی پایدار ضروری است. قیمت‌های مصرف کننده در ژاپن برای هفت ماه پیاپی از این سطح فراتر رفته است. این شاخص اصلی در ماه اکتبر نسبت به همین ماه در سال قبل ۶ / ۳ درصد افزایش داشت.

تشکیل یک اتحادیه برای نیروی کار خارجی در ژاپن

کارآموزان فنی خارجی و نیروی کار پاره‌وقت در ژاپن یک اتحادیه تشکیل داده‌اند تا قدرت چانه‌زنی بیشتری با کارفرمایان به دست آورند.مراسم افتتاحیه این اتحادیه در توکیو برگزار شد. این اتحادیه که منحصرا مختص نیروی کار خارجی است، حدود ۲۰ عضو دارد. بسیاری از آنها کارآموزان فنی ویتنامی و دانشجویانی هستند که به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند.

با افزایش تعداد نیروی کار خارجی در ژاپن، مشکلات مختلفی مانند عدم پرداخت حقوق و اخراج ناعادلانه گزارش شده است. این اتحادیه جدید از یک سازمان غیرانتفاعی که از ویتنامی‌های ساکن ژاپن حمایت می‌کند، کمک می‌گیرد.

این اتحادیه می‌گوید به «رِنگو توکیو»، که بخشی از بزرگترین سازمان کارگری ژاپن است، می‌پیوندد. هدف این اتحادیه استفاده از شبکه و دانش رنگو برای حل سریع مشکلات است.رنگو می‌گوید یک اتحادیه که منحصرا برای نیروی کار خارجی باشد نادر است، و این احتمالا اولین اتحادیه در ژاپن است که اعضای آن عمدتا ویتنامی‌ها هستند.

استفاده از هوش مصنوعی در فروشگاه‌های شبانه روزی ژاپن

فروشگاه‌های شبانه‌روزی ژاپن استفاده از فناوری هوش مصنوعی را افزایش داده تا به مدیرانشان کمک کند کسب و کار خود را با کارایی بیشتری اداره کنند.

فروشگاه فامیلی مارت در نظر دارند تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۴ تبلت‌هایی مجهز به اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را به حدود ۵۰۰۰ شعبه خود توزیع کند. این تبلت‌ها تراکنش‌های روزانه صورت گرفته توسط مدیران شعبه را تجزیه و تحلیل می‌کند. از این داده‌ها میتوان برای پی بردن به عادات تجاری مدیران شعبات و ارائه راهنمایی به آنها استفاده کرد.

مدیرانی که در پی توسعه کسب و کار خود هستند می‌توانند به داده‌های مربوط به رتبه فروش فروشگاهشان نسبت به شعبات دیگر دسترسی یافته و پیرامون اینکه آیا افتتاح یک شعبه جدید ایده خوبی خواهد بود یا خیر مشاوره دریافت کنند. در صورتیکه مدیر فروشگاه از جمله افرادی است که معمولا سفارش محصولات جدید را فراموش می‌کنند هوش مصنوعی فهرستی از اقلام پیشنهادی را به همراه چند نکته دیگر در اختیار او قرار خواهد داد.

رقیب فامیلی مارت، لاسون نیز در نظر دارد از فناوری هوش مصنوعی برای کاهش تعداد غذاهای آماده فروش نرفته و دیگر اقلام فاسدشدنی استفاده کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان دوره‌های بیشتر یا کمتر شدن فروش را پیش‌بینی کرد. در صورتیکه فروش سیر نزولی داشته باشد هوش مصنوعی میزان تخفیف مناسب را توصیه می‌کند. لاسون در نظر دارد از ماه آوریل سال آینده و بطور مرحله‌ای ارائه این سیستم را در تمامی‌شعب خود در سراسر کشور آغاز کند.

حمایت نخست‌وزیر ژاپن از درخواست اتحادیه آفریقا برای پیوستن به گروه ۲۰

 کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن حمایت این کشور را از تقاضای اتحادیه آفریقا برای عضویت در گروه ۲۰ ابراز کرده است. کیشیدا در توکیو با مکی سال رئیس‌جمهور سنگال گفتگو کرد. سال در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد. این گروه یکی از بزرگترین سازمان‌های منطقه ای با ۵۵ عضو است.

کیشیدا برای ابراز حمایت ژاپن، به نقش فزاینده کشورهای آفریقایی در جامعه بین‌المللی اشاره کرد. جهت تعمیق روابط بین ژاپن و سنگال، آنها تائید کردند که کشورهایشان برای توسعه منابع طبیعی و حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در کشورهای آفریقایی تلاش خواهند کرد.

پس از این نشست کیشیدا در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که ژاپن قصد دارد روابط خود با آفریقا را بیشتر تقویت کند. کیشیدا همچنین گفت که به باور او افزایش حضور آفریقا در گروه ۲۰ حائز اهمیت است.

تغییر شگفت‌انگیز سیاست پولی بانک ژاپن

بانک مرکزی ژاپن، در اقدامی‌شگفت‌انگیز، سیاست پولی خود را تغییر داده است. بانک ژاپن تصمیم گرفت تا سود اوراق قرضه ۱۰ ساله را افزایش دهد. این بانک گفت طیف قبلی سود ممکن بود به عملکرد‌های بازار ضرر بزند.

این سود حال در بازه حدود مثبت و منفی ۵ / ۰ درصد تغییر خواهد کرد که بازه قبلی مثبت و منفی ۲۵ / ۰ درصد بود. سیاستگذاران جلسه دو روزه خود را پایان دادند. تصمیم آنها در بحبوحه فشار بر ژاپن برای افزایش نرخ‌های بهره گرفته شد چون سایر بانکهای مرکزی بزرگ نیز نرخ‌های بهره خود را افزایش داده‌اند.

بانک ژاپن به طور بی‌سابقه‌ای بیش از نیمی از اوراق قرضه دولتی را در اختیار دارد

داده‌های بانک ژاپن نشان می‌دهند که این بانک برای اولین بار تا کنون بیش از نیمی از اوراق قرضه دولتی را در اختیار دارد. در اختیار گرفتن این اوراق قرضه به دلیل برنامه عظیم بانک ژاپن برای خرید دارایی افزایش یافته است که با هدف پایین نگه داشتن نرخ بهره صورت گرفته است.

در گزارش سه ماهانه بانک مرکزی آمده است که این بانک در پایان ماه سپتامبر ۵۳۶ تریلیون ین معادل با حدود ۹ / ۳ تریلیون دلار اوراق قرضه دولتیِ منتشر شده را در اختیار داشته است. این میزان برابر با ۳ / ۵۰ درصد از کل این اوراق قرضه است. این مبلغ شامل اسناد بهادار دولتی کوتاه مدت نمی‌شود. بانک ژاپن مقادیر نامحدودی از اوراق قرضه دولت ژاپن را خریداری کرده است. هدف از این اقدام توقف افزایش نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله است.

دولت ژاپن: اقتصاد با روندی «آهسته و پیوسته» بهبود می‌یابد

دولت ژاپن می‌گوید اقتصاد کشور با روندی آهسته و پیوسته در حال بهبودی است. دفتر کابینه در گزارش ماهیانه اقتصادی‌اش برای ماه دسامبر که اخیرا منتشر شد، ارزیابی کلی خود را تغییر نداد. این دفتر می‌گوید مصرف شخصی در حال افزایش است چون تقاضا در بخش‌های مسافرت و هتلداری در حال بهتر‌شدن است.

این گزارش پیش‌بینی نمود رزرواسیون برای مسافرتهای آخر سال بیشتر از سال قبل باشد و در عین حال تعداد گردشگران خارجی بخاطر کاهش کنترل‌های مرزی نیز افزایش یافته است. هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در مقایسه با سه سال پیش بخاطر کاهش ارزش ین بشدت افزایش یافته است.

اما دفتر کابینه ارزیابی خود از تولید صنعتی را کاهش داد. این دفتر می‌گوید به نظر می‌آید افزایش در این بخش متوقف شده باشد. این توقف بخاطر افت تولید قطعات الکترونیک است چون تقاضای جهانی برای تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی متوقف شده است.

برنامه ژاپن برای کاهش اتکا به واردات محصولات کشاورزی

ژاپن قصد دارد به منظور بهبود حفاظت از مواد غذایی داخلی، اتکای بیش از حد به واردات محصولات کشاورزی را کاهش دهد. بهای کالاهای اساسی از جمله گندم و لوبیای سویا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

در پیشنویس یک پیشنهاد دولت که به دست ان اچ کی رسیده، آمده است که ضروری است تولیدات کشاورزی و کود داخلی تقویت شود. این برنامه در مقایسه با سال گذشته خواهان ۹ درصد گسترش زمین‌های کشاورزی برای کشت گندم و ۱۶ درصد گسترش برای کشت لوبیای سویا تا سال ۲۰۳۰ است.

دولت در تبدیل شالیزارهای برنج به گندم زار و حمایت از سرمایه گذاری در تاسیسات جهت حصول این هدف کمک و حمایت تامین خواهد کرد.این پیشنهاد همچنین خواهان ۲۰ درصد کاهش در استفاده از کود شیمیایی در همین بازه زمانی است.

ژاپن اکثر مواد خام برای ساخت کود شیمیایی را وارد می‌کند. دولت قصد دارد استفاده بیشتر از کمپوست را ارتقا دهد. دولت می‌گوید در نشست آینده جزئیات این برنامه و تغییرات قانونی لازم را نهایی خواهد کرد.

افزایش مقطعی ارزش ین به محدوده ۱۳۰ در مقابل دلار پس از تصمیم بانک مرکزی ژاپن

صبح روز چهارشنبه در بازار تبادلات ارز توکیو، ارزش ین در برابر دلار آمریکا در یک برهه تا محدوده ۱۳۰ افزایش یافت. از ماه اوت سال جاری این اولین بار بود که پول ژاپن به این محدوده می‌رسید.این افزایش ارزش ین پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد خط‌ مشی خود را تغییر می‌دهد.

در همین شرایط، در روز چهارشنبه و پس از افزایش ارزش ین، قیمت سهام در بازار توکیو کاهش یافت.شاخص میانگین نیککی با ۱۸۰ واحد کاهش نسبت به قیمت پایانی روز سه‌شنبه، در سطح ۲۶ هزار و ۳۸۷ واحد بسته شد.

وزیر احیای اقتصادی ژاپن: اقدام بانک مرکزی، سیاست تسهیل مالی را موثرتر می‌کند

گوتو شیگه‌یوکی وزیر احیای اقتصادی ژاپن گفت که تصمیم بانک مرکزی برای نوسان بیشتر نرخ‌های بهره بلندمدت، سیاست تسهیل مالی این کشور را موثرتر خواهد کرد.

سیاستگذاران بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفتند اجازه دهند که بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ژاپن در محدوده وسیع‌تری حرکت کند. آنها این بازدهی را از مثبت و منفی ۲۵ / ۰ درصد به حدود مثبت و منفی ۵ / ۰ درصد افزایش دادند.

گوتو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «این تصمیم بانک ژاپن، به معنای اصلاح یا خروج از سیاست تسهیل مالی نیست. این تصمیم به منظور گسترش موثرتر نتایج اقدامات تسهیل مالی گرفته شده است.»کورودا هاروهیکو رئیس بانک ژاپن گفت که این اقدام به معنای انقباض پولی نیست. او همچنین گفت که این تغییر، تاثیر منفی بر اقتصاد نخواهد داشت.

اما باور معامله‌گران بازار ارز بر این بود که این اقدام بانک مرکزی، عملا به معنای افزایش نرخ بهره است و به این دلیل ارزش ین در برابر دلار تقویت شد.روز سه‌شنبه نرخ تبادل ین در برابر دلار در نیویورک برای اولین بار طی حدود چهار ماه و نیم، به مدت کوتاهی به محدوده ۱۳۰ ین رسید.

دو برابر شدن تعداد گردشگران خارجی در ژاپن در ماه نوامبر

شمار گردشگران خارجی که به ژاپن آمدند در ماه نوامبر تقریبا دو برابر ماه قبل از آن بود که دلیل آن تسهیل در کنترل های مرزی اقدامات ضد ویروس کرونا بود.طبق تخمین سازمان گردشگری ملی ژاپن ۹۳۴ هزار و ۵۰۰ جهانگرد خارجی درماه نوامبر به ژاپن آمدند.

از این تعداد ۳۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر از کره جنوبی، ۹۹ هزار و ۵۰۰ نفر از تایوان و ۸۴ هزار و ۳۰۰ نفر از آمریکا بود.اما در مجموع در مقایسه با قبل از دنیاگیری کرونا این رقم بسیار کاهش داشت. شمار گردشگرانی که به ژاپن آمده‌اند در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

دولت ژاپن سیاست انتقال به انرژی سبز را تدوین کرد

دولت ژاپن جهت تحقق یک جامعه کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ و تأمین با ثبات انرژی یک سیاست پایه ای تدوین کرده است. این سیاست در نشست «شورای اجرای انتقال سبز» که در دفتر نخست وزیر برگزار شد تأیید شد.

طبق این سیاست دولت درحالی که ایمنی را در اولویت قرار می دهد از سرگیری فعالیت نیروگاه‌های هسته ای در کشور را پیش خواهد برد. این سیاست همچنین می‌گوید دولت، توسعه و ساخت راکتورها نسل آینده ارتقا خواهد داد و به «۶۰ سال حداکثر عمر نیروگاه‌های هسته ای» از طریق مستثنی کردن دوره‌هایی که این نیروگاه‌ها به دلیل بازرسی و دلایل دیگر غیر فعال بودند، اجازه تمدید می دهد.

در مورد سامانه بهای کربن، دولت قصد دارد فعالیت ها در مقیاس گسترده یک بازار را آغاز کند جائیکه شرکت ها قادر خواهد بود اعتبارهای بدست آورده از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سال مالی ۲۰۲۶ را مبادله کنند. دولت قصد دارد این سیاست را در نشست کابینه تصویب کرده و سال آینده لوایحی به پارلمان ارائه دهد.

شورای حسابرسی ژاپن: دولت ۵ / ۲ برابر رقم گزارش شده در بازی‌های توکیو هزینه کرد

شورای حسابرسی ژاپن می‌گوید که دولت مرکزی برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو مجموعا بیش از ۴۶۰ میلیارد ین هزینه کرده است. این رقم ۵ / ۲ برابر رقمی است که کمیته برگزاری بازی‌ها در اوایل سال جاری اعلام کرده بود.

این کمیته در ماه ژوئن اعلام کرد که هزینه کل بازی‌ها ۴۲۳۸ / ۱ تریلیون ین بوده است و دولت مرکزی ۹ / ۱۸۶ میلیارد ین از این هزینه را تقبل کرده است.شورای حسابرسی می‌گوید رقم پرداختی دولت هزینه‌هایی که باید گنجانده می‌شد را شامل نمی‌شود.

مقامات می‌گویند که دولت مرکزی حدود ۲۸۰ میلیارد ین بیشتر از گزارش کمیته برگزاری بازی‌ها در ماه ژوئن هزینه کرده است. آنها می‌گویند که به این ترتیب هزینه کل بازی‌ها به تقریبا ۷ / ۱ تریلیون ین یا حدود ۹ / ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.این مقامات از دولت خواستند که مخارج برای رویدادهای بزرگ آینده را به طریقی اعلام کند که برای عموم مردم به راحتی قابل درک باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما