معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

چگونگی توسعه استان آلماتی

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه سفرهای کاری خود به مناطق، از منطقه آلماتی بازدید نمود و چشم انداز و اولویت های توسعه این منطقه را تشریح کرد.

افزایش بودجه ساخت مسکن

رئیس جمهور در سخنانی با مردم منطقه گفت که منطقه آلماتی برای دستیابی به توسعه ارضی متوازن با وظیفه مهمی روبروست. "شاخص های اصلی در این کار تضمین دسترسی برابر و گسترده شهروندان به خدمات اساسی اجتماعی، بهبود شرایط مسکن و جمعی است. با وجود ورود 686 هزار مترمربع مسکن به این منطقه از ابتدای سال تاکنون، مشکل مسکن یکی از مشکلات حاد منطقه است.  بیش از 180000 نفر به طور دائم فقط در نواحی ویلاهای منطقه زندگی می‌کنند. قاسم ژومارت توکایف گفت: علاوه بر این، تعداد زیادی مسکن فرسوده در منطقه وجود دارد و سطح فرسودگی بالا است. وی در رابطه با این وضعیت به دولت دستور داد تا بودجه ساخت مسکن و تعمیرات اساسی مسکن‌های فرسوده را افزایش دهد.

 

اولویت های توسعه شهر کونایف(مرکز جدید استان آلماتی)

رئیس جمهور قزاقستان خاطرنشان کرد که شهر کونایف باید به یک مرکز منطقه ای تمام عیار و جذاب تبدیل شود و اولویت های توسعه این شهر را مشخص کرد. وی افزود: ساخت و ساز وسیع ساختمان‌های اداری، مسکن، بیمارستان‌ها، مدارس، مهدکودک ها، اماکن فرهنگی و ورزشی در منطقه آغاز می‌شود، آسایشگاه‌ها و مناطق تفریحی جدید نمایان می‌شود. مرکز منطقه ای باید به عنوان یک شهر بسیار زیست محیطی، "هوشمند" و راحت برای زندگی توسعه یابد. رئیس جمهور گفت: مرکز منطقه ای جدید به یک طرح جامع جدید نیاز دارد که وضعیت جدید آن را در نظر بگیرد. وی تاکید کرد که ساخت مراکز درمانی در اینجا یکی از کارهای اولویت دار است.

رئیس جمهور معتقد است: «در حال حاضر نیاز به نوسازی بیمارستان‌ها و پلی کلینیک ها مطابق با نیازهای روز است. این کار مستقیماً بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارد. امروزه 396 موسسه بهداشتی درمانی در این منطقه وجود دارد. به دستور وی، یک پروژه ملی برای نوسازی مراقبت های بهداشتی روستایی در حال اجرا است. در چارچوب این پروژه طی سه سال 38 مرکز بهداشتی درمانی در منطقه ساخته می‌شود.

 

درشهر کونایف  شهرک دانشمندان( آکادمیک) ایجاد خواهد شد

به دستور رئیس جمهور، کونایف باید به یک مرکز علمی و آموزشی و شهر جذاب برای دانشجویان و جوانان تبدیل شود. تا به امروز، بیشتر موسسات آموزش عالی در آلماتی متمرکز شده اند. این بر وضعیت کلان شهر پرجمعیت تأثیر می‌گذارد: ترافیک وجود دارد، خوابگاه‌های کافی و مسکن مقرون به صرفه وجود ندارد. علاوه بر این، کیفیت هوا در این شهر به شدت بدتر شده است. با در نظر گرفتن مشکلات موجود، به نظر من مصلحت است که موضوع ایجاد یک شهرک دانشمندان( آکادمیک)  در شهر کونایف را در نظر بگیریم. مراکز نوآوری در بسیاری از کشورها نزدیک به شهرهای بزرگ پیدا  شده اند. وی ادامه داد: دولت باید تا پایان سال جاری پیشنهادات مشخصی را در این زمینه ارائه کند.

 

افتتاح شرکتهای تولیدی جدید

قاسم ژومارت توکایف همچنین دستور داد تا موضوع مکان یابی شرکت هایی که از کشورهای دیگر در امتداد جاده کمربندی بزرگ آلماتی (باکاد) جابجا می‌شوند را بررسی کنند. در حال حاضر بیش از 50 شرکت بین المللی از روسیه به قزاقستان نقل مکان کرده اند. تمرکز همه آنها در شهرهای بزرگ بی فایده است. استانداری نیاز به کار برای قرار دادن چنین صنایعی در نزدیکی آلماتی در امتداد جاده کمربندی بزرگ آلماتی دارد که کمک قابل توجهی به اقتصاد منطقه خواهد کرد. رئیس جمهور دستور داد این موضوع را با دولت و شرکت ها در میان بگذارید.

باید گفت که در منطقه سهم صنعت تولیدی یکی از بالاترین‌های کشور و بالغ بر 90 درصد است. این منطقه در تولید مواد غذایی، نوشیدنی، محصولات کاغذی، لوله‌های پلاستیکی و سایر کالاهای مورد استفاده برای مقاصد صنعتی و اقتصادی پیشرو است.

شرکت‌های بزرگی مانند FoodMaster، Danone، Adal، Rayymbek Agro، Hamle، Galans Bottlers، Coca Cola، Knauf Gips Kapshagay در اینجا مستقر هستند. همچنین دو ناحیه صنعتی در منطقه و دو ناحیه دیگر در مرحله ایجاد وجود دارد.

«تعدادی از شرکت‌های بزرگ صادراتی در این منطقه فعالیت می‌کنند که وصول مالیات اصلی از آن‌ها تامین می‌شود. ما باید به آنها کمک کنیم تا تولید خود را از طریق ارائه اقدامات حمایتی دولتی گسترش دهند. رئیس جمهور قزاقستان دستور داد وزارتخانه‌های اقتصاد ملی و دارایی باید ظرف یک ماه پیشنهادات خود را ارائه دهند.

 

استان آلماتی باید به نمونه ای از اجرای موثر پتانسیل گردشگری تبدیل شود

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منطقه آلماتی گل سرسبد صنعت گردشگری کشورمان است که مزیت رقابتی اصلی آن طبیعت غنی این منطقه است. غیرقابل قبول است که ثروت ملی - بخش ها و دره‌های زیبا، خطوط ساحلی و مخازن، پارک های ملی و ذخایر - به طور غیرقانونی خصوصی شود. رئیس جمهور گفت: دولت و جامعه باید به این واقعیت ها توجه ویژه داشته باشند.

همچنین به دولت دستور داده شد که وضعیت مخزن آب  کاپشاگای را به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری کلیدی در قزاقستان تعیین کند. افزایش ظرفیت گردشگری منطقه با برگزاری مسابقات بین المللی مانند Tengri Ultra در مسیر تانبالی تاس و شنای Oceanman در مخزن کپساگای تسهیل می‌شود. در حال حاضر از این آب انبار به عنوان منبع تامین آب شرب، آبیاری، ماهیگیری و تفریح استفاده می‌شود. قاسم ژومارت توکایف معتقد است که دولت باید وضعیت مخزن آب کاپشاگای را به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری کلیدی کشور اصلاح کند.به گفته رئیس جمهور، گردشگری می‌تواند به رشد پایدار کشاورزی در منطقه کمک کند.

توسعه مجتمع کشت و صنعت

برنامه ای برای توسعه کمربند غذایی در اطراف آلماتی در حال توسعه است. اجرای موفقیت آمیز این پروژه به توسعه پویای کشاورزی کمک می‌کند. «سطح توسعه مجتمع کشاورزی و صنعتی منطقه آلماتی و کل قزاقستان به طور مستقیم بر رفاه شهروندان ما تأثیر می‌گذارد. آشفتگی ژئوپلیتیک و بحران فزاینده در اقتصاد جهانی فشار تورمی را در جهان افزایش می دهد. رئیس دولت گفت: این امر به ویژه در بازار مواد غذایی احساس می‌شود.

وی گفت که در ماه سپتامبر تورم در قزاقستان از 17 درصد فراتر رفت و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. این امر منجر به کاهش درآمد واقعی شهروندان می‌شود. تورم مواد غذایی که به 20 درصد رسیده است، بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت ها دارد.

این امر بیشتر به دلیل افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی است. برنامه امنیت غذایی 2024 برای کاهش وابستگی ما به واردات در حال اجراست. دولت قصد دارد بیش از 100 میلیارد تنگه را برای وام های آینده اختصاص دهد. رئیس جمهور گفت: این امر به کشاورزان این امکان را می دهد که کارهای مزرعه ای بهاره را به موقع انجام دهند و فروش محصولات را در پاییز تضمین کنند. وی افزود که افزایش قیمت مواد غذایی از بسیاری جهات توسط واسطه‌ها تحریک می‌شود.

 

قزاقستان به طور موثر ارزش های صلح را ترویج می‌کند

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با مردم منطقه آلماتی در مورد سیاست خارجی کشور صحبت کرد و خاطرنشان کرد که قزاقستان به طور مداوم و مؤثر ارزش های صلح، همکاری و اعتماد متقابل را ترویج می‌کند. رئیس دولت گفت: "بنابراین، قزاقستان اعتبار بین المللی بالایی به دست آورده است و خود را به عنوان یک کشور مترقی و مسئولیت پذیر نشان می دهد. در ادامه مسیر راهبردی خود، باید به طور عملگرایانه بر اساس منافع بلندمدت کشور و مردم خود هدایت شویم. در دنیای مدرن جهانی، توسعه موفق بدون سیاست خارجی فعال غیرممکن است. جایگاه و مقام قزاقستان به عنوان یک کشور مستقل باید در جهان شناخته شود و صدای ما باید در کل جامعه بین المللی قابل تشخیص باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما