معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل در نیمه دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشورها، به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

گلنکور انتظار کمبود مس را در میان تقاضا برای انتقال انرژی دارد

رئیس Glencore، غول تجارت معدنی سوئیسی، انتظار کمبود مس را در مواجهه با تقاضا برای تجهیزات انرژی تجدیدپذیر و افزایش خودروهای الکتریکی دارد. او طی کنفرانسی برای سرمایه‌گذاران گفت انتظار دارد کسری بیش از 50 میلیون تنی مس در سرتاسر جهان طی هشت سال آینده به دلیل انفجار تقاضای مرتبط با انتقال انرژی صورت پذیرد. برای پر کردن این شکاف، گروه مستقر در کانتون زوگ سوئیس، نه تنها بر افزایش تولید در معادن خود بلکه روی بخش بازیافت مس حساب می‌کند. او گفت: «در طول هشت سال آینده، جهان فقط برای منابع انرژی تجدیدپذیر به 100 میلیون تن مس نیاز خواهد داشت. رئیس Glencore تصریح کرد علاوه بر این، نیاز به مس حدود 19.4 میلیون تن بین سال‌های 2022 تا 2030 برای وسایل نقلیه الکتریکی، اتومبیل‌ها، اتوبوس‌های برقی و ایستگاه‌های شارژ پیش بینی می‌شود. یک وسیله نقلیه الکتریکی می‌تواند تا "چهار برابر بیشتر" مس نیاز داشته باشد. برای ساخت یک وسیله نقلیه موتور احتراقی و تا "پنج برابر بیشتر" با در نظر گرفتن پایانه‌های شارژ مجدد آن به مس نیاز است. با این حال، عرضه برای پاسخگویی به تقاضا ناکافی خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌های گلنکور، نیاز جهانی به مس بین سال‌های 2022 تا 2030 باید به 355 میلیون تن با احتساب تقاضا به استثنای انتقال انرژی برسد، در حالی که تولید جهانی باید 304.5 میلیون تن باشد که نشان‌دهنده کسری 50.5 میلیون تنی در هشت سال آینده است. . با این حال، برای سال 2023، گروه گلنکور هدف تولید مس خود را به 1.04 میلیون تن کاهش داده است، در مقابل 1.06 میلیون تن برای سال 2022، به دلیل "چالش های تولید"، به ویژه در معدن کاتانگا در جمهوری دموکراتیک کنگو. با نگرانی‌های عرضه در آغاز جنگ در اوکراین، قیمت مس در ماه مارس افزایش یافت و در بورس فلزات لندن به 10845 دلار در هر تن رسید. اما از این اوج، قیمت آن به دلیل ترس از رکود و وضعیت همه گیری کرونا در چین، مصرف کننده بزرگ فلزات اساسی، حدود 22 درصد کاهش یافته است. روز سه شنبه هر تن مس در بازار لندن 8415 دلار و 50 سنت معامله شد.

وضعیت اقتصادی: نرخ ارز و تورم ثابت است

کمیته وضعیت اقتصادی در پایان جلسه خود به ریاست نخست وزیر سما لوکوند به ثبات نرخ ارز و تورم اشاره کرد. کریستین مواندو، وزیر امور بودجه و برنامه ریزی گفت در این جلسه مهم پارامترهای کلان اقتصادی کشور به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت که نشان دهنده ثابت ماندن نرخ ارز و تورم است. ذخایر ارزی دائما در حال افزایش است. هم چنین موضوع بسته‌های پایان سال کارگران را بررسی کردیم. وزیر برنامه ریزی با توجه به جابجایی جمعیت در تعطیلات پایان سال، اطمینان داد: برای گذراندن بهتر این تعطیلات از نظر حمل و نقل، کمیته وضعیت اقتصادی به بررسی وضعیت سوخت پرداخت. با توجه به مأموریت کنترلی در رابطه با قیمت کالاهای اساسی در بازار طبق دستورالعمل نخست وزیر، کمیته وضعیت اقتصادی اطمینان داد که این مأموریت قبلاً انجام شده است و همین امر باعث شده تا امروز قیمت ها تثبیت شود. . با این حال، کریستین مواندو تأکید کرد، کمیته به پیشنهاد نخست وزیر تصمیم گرفت این اقدامات را با تعلیق کنترل اقتصادی در طول دوره تعطیلات تقویت کند تا به معامله گران اجازه دهد تا قیمت پایین را بدون دردسر اعمال کنند.

ذخایر بین المللی بانک مرکزی در سپتامبر 2022 به 4.1 میلیارد دلار افزایش یافت

فلیکس تشیسکدی، رئیس دولت، 10 دسامبر از افزایش ذخایر بین المللی BCC به 4.1 میلیارد دلار در سپتامبر گذشته خبر داد.. وی طی پیامی خطاب به ملت در جمع نمایندگان و سناتورهای حاضر در کنگره هم چنین به بازگرداندن 60 درصد از درآمدهای معدنی و احیای دارایی‌های معدنی و نفتی بیش از 2 میلیارد دلار اشاره کرد. این‌ها همه عملکردهایی است که رئیس دولت به اعتبار مدیریت خود در کشور می‌گذارد. وی گفت اجازه دارم از بالای این تریبون به عملکرد بسیج درآمدهای عمومی ادای احترام کنم. سه ماهه سوم پایان می یابد. عملکرد قابل توجه درآمدهای عمومی‌که امکان افزایش هزینه سرمایه گذاری روی حقوق صاحبان سهام را به میزان 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی، یعنی 20 درصد دستاورد سال فراهم می‌کند. او این بهبود را به اجرای پیمان ثبات بین دولت و بانک مرکزی برای هماهنگی خوب سیاست های مالی و پولی از سال 2020 نسبت می دهد. فلیکس تشیسکدی، تنش‌های تورمی مشاهده شده در بازار کالا و خدمات را ناشی از شوک‌های بیرونی دانست و افزود  اقتصاد کنگو از تورم وارداتی به ویژه از قیمت های بین المللی محصولات غذایی و سوخت ضربه خورده است. او هم چنین گفت که از ثبات برابری پول آمریکا و فرانک کنگو که با این وجود در سال 2022 0.6 درصد کاهش یافت، راضی است.

نیکلاس کزادی از سوی Financial Afrik به عنوان بهترین وزیر دارایی آفریقا انتخاب شد.

روزنامه پان آفریقایی فایننشال آفریک در پنجمین دوره جایزه (جوایز) در لومه (توگو)، جایزه بهترین وزیر دارایی قاره آفریقا در سال 2022 را به نیکلاس کزادی وزیر کنگو اعطا کرد. به گفته وزارت دارایی، مجله مالی آفریک به ویژه بر اساس "افزایش تاریخی درآمد عمومی" با وجود بحران اقتصادی پس از کووید-19، پیامدهای جنگ در اوکراین و وضعیت امنیتی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو این نشان را به کزادی اعطا نموده است. .

جمهوری دموکراتیک کنگو از زمان انتصاب نیکلاس کزادی به عنوان وزیر وزارت دارایی در آوریل 2021 افزایش تاریخی در درآمد عمومی را تجربه کرده است. درآمدهای داخلی (مالیاتی و غیر مالیاتی) جمع آوری شده در سال 2021 نسبت به سال 2020؛ 68 درصد افزایش یافته است. این افزایش تأثیر مثبتی بر امور مالی عمومی در جمهوری دموکراتیک کنگو داشته است.

عامل دیگر مبتنی بر اصلاحات مختلف آغاز شده است که برخی از آن‌ها تأثیرات فوری داشته است: نهادینه شدن قراردادهای عملکرد با سازمان‌های مالیاتی، اخذ مالیات ویژه بر سود شرکت های معدنی، کامپیوتری شدن شرکت های معدنی. رویه‌ها با نرم‌افزار Isys-regies، اصلاح مالیات بر درآمد شخصی، اصلاح سیستم مالیاتی قمار، مدیریت مالیات بر ارزش افزوده، از طریق ارائه لایحه عادی، ... اقتصاد کنگو علیرغم شوک‌ها، انعطاف‌پذیری قوی نشان داده است. (خارجی و داخلی) با توجه به سرمایه گذاری عمومی در زیرساخت ها و اصلاحات انجام شده، سهم رشد غیر استخراجی به وضوح در حال افزایش است.

بانک مرکزی کاهش هفتگی قیمت نفت را 11.93 درصد اعلام کرد.

بانک مرکزی کنگو در یادداشت هفتگی شرایط اقتصادی هفته 5 تا 9 دسامبر، کاهش 11.93 درصدی قیمت نفت را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات این سند، هر بشکه نفت در ارزش 76.76 دلار آمریکا قرار دارد، قیمتی که به دنبال تحول سهم "افزایش تولید آمریکا در بنزین و از سوی دیگر به نگرانی در مورد کاهش تقاضای جهانی برمی‌گردد. تراز تجاری، مازاد 6512.30 میلیون دلاری را در مقابل 3316.80 میلیون دلار ثبت شده در دوره مشابه سال 2021 نشان می دهد. این تحول ناشی از عملکرد خوب قیمت جهانی محصولات صادراتی یعنی مس و کبالت است.

هم چنین، قمت هرتن مس 8537 دلار افزایش 3.90 درصدی را ثبت کرد. این با "سیگنال هایی که نشان می دهد محدودیت های ضد کووید-19 باید در جمهوری خلق چین کاهش یابد" توضیح داده می‌شود، زیرا همانطور که سند BCC اعلام می‌کند، "محصولات در چین، بزرگترین واردکننده جهان مواد خام، بر تقاضا برای این محصول تاثیر گذاشته است.»

به نوبه خود، قیمت برنج و ذرت به ترتیب 5.62 و 2.24 درصد کاهش محدودی را تجربه کردند و قیمت هر تن به ترتیب در 370.42 دلار و 236.44 دلار آمریکا قرار گرفت. در همین ثبت نام، قیمت گندم 323.00 دلار آمریکا باقی مانده است.

لازم به ذکر است در حالی که اونس طلا با افزایش هفتگی اندک ۱۷۹۲ دلار و ۱۱ سنت معادل ۰.۷۲ درصد به ثبت رساند، در عین حال قیمت کبالت نیز همانند هفته گذشته با نرخ ۵۶ هزار و ۲۶ دلار و ۴۹ سنت در هر تن حفظ شد.

کنگو و امارات متحده عربی قراردادی را برای مبارزه با تقلب در معدن امضا کردند.

جمهوری دموکراتیک کنگو و امارات متحده عربی 10 دسامبر قرارداد مشارکتی برای مبارزه با تقلب در معدن امضا کردند. وب سایت Primature گزارش می دهد که این مشارکت منجر به ایجاد دو شرکت شده است: Primera Gold DRC برای بخش طلای صنایع دستی و Primera Metals DRC برای بخش صنایع دستی 3T (قلع، تنگستن، تانتالوم). هدف جلوگیری از قاچاق در این دو بخش است. سرپرستی هیات اماراتی بر عهده مدیر بازرگانی این کشور در جمهوری دموکراتیک کنگو که در عین حال یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Primera Group Limited است، بود. دو طرف با امضای این قرارداد متعهد می‌شوند که بخش های صنایع دستی این دو بخش را پاکسازی کنند.

Primera Gold DRC زنجیره ای از نگهداری طلای صنایع دستی قابل قبول در همه سطوح را راه اندازی خواهد کرد.

Primature فاش می‌کند: "غیرقابل قبول است که جمهوری دموکراتیک کنگو می‌تواند به طور رسمی فقط 3 کیلوگرم در سال طلا صادر کند، در حالی که 15 تا 20 تن طلای استخراج شده از معادن صنایع دستی با تقلب صادر می‌شود. این سرمایه زیادی است که اینگونه از کشور فرار می‌کند.

به نوبه خود، Primera Metals DRC مسئولیت ردیابی سنگ معدن 3T را بر عهده خواهد گرفت و منجر به یک زنجیره ارزش افزوده شده توسط پردازش محلی می‌شود. امضای این قراردادها نقطه اوج مذاکراتی است که یک سال پیش با دیدار فلیکس آنتوان تشیسکدی رئیس جمهور کنگو با همتای اماراتی خود در ابوظبی آغاز شد. این مذاکرات در سطح نخست وزیری بین نخست وزیر سما لوکوند و نمایندگان اماراتی ادامه یافت.

محیط زیست - ایجاد اوپک جنگل های استوایی پیش بینی شده است

در مواجهه با وضعیت اضطراری آب و هوایی، سه کشور با بیش از نیمی از جنگل‌های استوایی اولیه روی زمین، برزیل، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) در حال مذاکره برای تشکیل یک اتحاد استراتژیک برای تضمین حفاظت هستند. در سال 1960 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تشکیل شد، یک سازمان بین دولتی تا کشورهای اصلی صادرکننده نفت بتوانند قیمت آن را کنترل و تنظیم کنند و دیگر متحمل تعرفه‌هایی نشوند که توسط شرکت‌های نفتی تعیین می‌شد. امروزه و با روحیه ای نسبتاً مشابه، نوعی "اوپک جنگل های استوایی" می‌تواند به زودی شکل بگیرد. برزیل متعهد شده است که با جنگل زدایی در آمازون با هدف صفر جنگل زدایی مبارزه کند  و از زمان انتخابش، رئیس جمهور لولا تلاش کرده به وعده خود عمل کند. از این نظر است که برزیل، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو، سه کشوری که در مجموع 52 درصد از جنگل‌های استوایی اولیه جهان را در اختیار دارند، مایلند اتحادی استراتژیک از نوع «اوپک جنگل‌های استوایی» تشکیل دهند. حفاظت از این سرزمین‌ها برای جلوگیری یا حداقل محدود کردن فاجعه آب و هوایی بسیار مهم است. این سه کشور، خانه آمازون، حوضه کنگو و همچنین جنگل‌های بورنئو و سوماترا که در معرض تهدید تجاری، معدنی و قطع درختان غیرقانونی هستند، در COP 26 در گلاسکو توافقنامه‌ای را برای توقف و معکوس کردن جنگل‌زدایی تا سال 2030 امضا کردند. لولا قبل از انتخاب شدن گفته بود که هر اتحادی را می‌توان به سایر کشورهای جنگل های بارانی گسترش داد. به مردم بومی و جوامع محلی احترام بگذارید. این سه اکوسیستم برای ثبات اکولوژیکی جهان ضروری هستند، اما راه‌حل رشد این جنگل‌ها در افرادی است که در آنجا زندگی می‌کنند. دانشمندان هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی در گزارش اخیر به وضوح نیاز فوری به به رسمیت شناختن حقوق مردمان بومی و حمایت از سازگاری اکوسیستم ها را نشان دادند. در همین حال، رئیس جمهور لولا با اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو برای حفاظت از تمام جنگل های بارانی سیاره همکاری می‌کند. اجرای چنین پروژه ای نه تنها می‌تواند از رسیدن جنگل های آمازون به نقطه اوج تخریب که همه دانشمندان از آن بیم دارند جلوگیری کند، بلکه بیش از یک میلیارد تن CO2 را برای چندین دهه از جو خارج می‌کند.

گلنکور عملکرد فعالیت های خود را در چهارمین کنفرانس سالانه خود در کینشازا ارائه داد

چهارمین کنفرانس سالانه شرکت گِلنکور (Glencore) در روز سه‌شنبه 13 دسامبر 2022 (22 آذر 1401) در سالن کاپیتول در هتل روتانا شهر کینشازا برگزار شد. موضوع این کنفرانس تمرین مسئولیت‌پذیری تحت عنوان "گلنکور، شریک انتقال انرژی و توسعه پایدار جمهوری دموکراتیک کنگو" است.

ماری شانتال کانیندا (Marie-Chantal Kaninda)، نایب رئیس شرکت گِلنکور در ج.د. کنگو و رئیس هیئت مدیره شرکت مس کاموتو (KCC) در سخنرانی خود به طور خلاصه عملکرد گلنکور در کشور را در سال 2022 ارائه کرد. این شرکت بیش از 8 میلیارد دلار آمریکا در طول سالیان فعالیت اش عمدتا در شرکت مس کاموتو (KCC) و معدن موتاندا (Mutanda Mining) سرمایه گذاری کرده است، و تنها برای سال 2021، رقم سرمایه گذاری این شرکت 293 میلیون دلار آمریکا است.

اجمالی از عملکرد شرکت گلنکور به نقل از ماری شانتال کانیندا به شرح ذیل است:

✓ در مورد سرمایه گذاری اجتماعی ما برای سال 2021 بیش از 4.3 میلیون دلار بود.

✓ سهم ما از نظر مالیات، عوارض و حق امتیاز 856 میلیون دلار آمریکا برای سال 2021 بود.

✓ انجام خوب کارها یک عملکرد نیست، بلکه یک استاندارد و وظیفه برای هر فعال اقتصادی است، با احترام به قوانین کشور و آگاه به نقش، مأموریت خود و همچنین مسئولیت خود در قبال جوامع و کل جمعیت کنگو.

✓ توجه به این نکته حائز اهمیت است که طی سه سال گذشته از 2 میلیارد دلار تعهدات مالیاتی بسیار فراتر رفته ایم.

✓ این مبالغ با امضای مشخصات تعهد اجتماعی توسط KCC و MUMI با جوامع مربوطه، مطابق با الزامات کد معدن، تقویت می‌شوند.

جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز چالش‌های انتقال انرژی قرار دارد و گلنکور معتقد است که در آنجا نقش کلیدی را از طریق بهره‌برداری صنعتی از مس و کبالت ایفا می‌کند، "که به شیوه‌ای مسئولانه انجام می‌شود و ما یکی از بزرگترین آنها هستیم. ماری شانتال کانیندا گفت: تولیدکنندگان در جهان.

شرکت Visa متعهد شد برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال، یک میلیارد دلار در آفریقا سرمایه گذاری کند

در طول مجمع تجاری ایالات متحده و آفریقا، ویزا اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2027 یک میلیارد دلار در آفریقا سرمایه گذاری کند تا تجارت خود را توسعه دهد، فناوری‌های نوین نوآورانه را به کار گیرد و همکاری با شرکا را تقویت کند.

در جریان مجمع تجاری ایالات متحده و آفریقا، شرکت ویزا تعهد خود را برای سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری طی پنج سال آینده برای پیشبرد اقتصادهای انعطاف پذیر، نوآور و فراگیر در قاره آفریقا اعلام کرد. افزایش سرمایه‌گذاری‌های شرکت ویزا ضمن نشان دادن تعهد بلندمدت این شرکت به پتانسیل رشد آفریقا امکان دسترسی بیشتر به پرداخت‌های دیجیتال به عنوان نقطه ورودی برای گسترش خدمات مالی رسمی‌برای آفریقایی‌ها، افراد و معامله‌گران کمک می‌کند.

آلفرد اف. کلی جونیور، مدیر عامل شرکت ویزا این تعهد را در مجمع تجاری ایالات متحده و آفریقا، همزمان با اجلاس سران رهبران ایالات متحده و آفریقا در واشنگتن دی سی، مورد تاکید قرار داد. این تعامل باعث تقویت بخش عملیات شرکت ویزا در آفریقا و تعمیق همکاری با شرکای استراتژیک از جمله دولت ها، موسسات مالی، اپراتورهای شبکه تلفن همراه، فین تک ها و بازرگانان خواهد شد.

سرمایه‌گذاری‌ها هم چنین بر تقویت اکوسیستم پرداخت از طریق نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، حمایت از دیجیتالی‌سازی اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ارتقای مهارت‌ها، توسعه استعدادها و ظرفیت‌سازی متمرکز خواهد بود. سال چهارم این رویداد بسیاری از سهامداران از جمله تیم هایی از شرکت گِلِنکور جمهوری دموکراتیک کنگو به رهبری ماری-شانتال کانیندا، تیم هایی از گِلِنکور بین المللی سوئیس، تیم هایی از  بخش عملیات گِلِنکور در Kolwezi در Lualaba به رهبری آقای پالاسید انکالا، معاون مدیر عامل شرکتKamoto  و کریستیان رامپا لوئموه، مدیر عامل شرکت معدنی موتاندو را گرد هم آورد.

در مقابل حضار متشکل از نمایندگان، سناتورها، نمایندگان دولت و ریاست جمهوری جمهوری دموکراتیک کنگو، نمایندگان جامعه مدنی، کارشناسان در بخش معدن، فعالان اقتصادی متعدد، مدیران کابینه رئیس دولت برگزار می‌شود. و نخست وزیر، که گلنکور دستاوردهای مختلف خود را ارائه کرد. آل کلی، رئیس و مدیر اجرایی شرکت ویزا گفت: "شرکت ویزا برای دهه‌ها در آفریقا سرمایه گذاری کرده است تا یک تجارت واقعاً بومی ایجاد کند، و امروز تعهد ما به این قاره مانند همیشه قوی و تزلزل ناپذیر باقی مانده است. شرکت ویزا از تجارت دیجیتال و انتقال پول در هر کشور در قاره حمایت می‌کند و آفریقا همچنان در قلب برنامه‌های رشد بلندمدت شرکت ویزا قرار دارد. ایجاد اقتصادهای انعطاف‌پذیر، نوآور و فراگیر که فرصت‌های مشترک ایجاد می‌کند و اقتصاد دیجیتال آفریقا را بیشتر تقویت می‌کند."

هدف شرکت ویزا ارائه بهترین راه برای پرداخت و دریافت حقوق است، این سرمایه‌گذاری‌ها فرصت‌های بیشتری را برای گسترش شمول مالی تسهیل می‌کند. ویزا به توانمندسازی مشاغل کوچک و مشاغل تحت رهبری زنان در آفریقا از طریق فعالیت ها و برنامه‌های اجتماعی اختصاص دارد. امروزه، تخمین زده می‌شود که 500 میلیون نفر در آفریقا به خدمات مالی سنتی دسترسی ندارند، کمتر از 50 درصد از جمعیت بزرگسال پرداخت‌های دیجیتالی را در آفریقا انجام داده یا دریافت کرده‌اند، و بیش از 40 میلیون تاجر پرداخت‌های دیجیتال را نمی‌پذیرند.

آیدا دیارا، معاون ارشد شرکت ویزا در کشورهای جنوب صحرای آفریقا گفت: "آفریقا در حال تجربه شتاب دیجیتال بی‌سابقه‌ای است، با تعداد فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان، تجار و کسب‌وکارها که به مزایای پرداخت‌های دیجیتال امن و راحت برای تجارت قدرت و جابجایی پول پی می‌برند." شرکت ویزا طی سال گذشته به افزایش سرمایه گذاری خود در آفریقا از طریق دفاتر جدید، نوآوری‌ها و راه حل های جدید و برنامه‌هایی که مستقیماً از مشمولیت های مالیاتی حمایت می‌کند، ادامه داده است. تعهد ما در سرمایه گذاری بلندمدت در آفریقا و کاری که برای کمک به پیشرفت اکوسیستم مالی انجام خواهیم داد تأکید می‌کند. لیلا سرهان، معاون ارشد ویزا در شمال آفریقا گفت: "گسترش راهکارهای مالی برای رونق اقتصادی درازمدت حیاتی است و ما مفتخریم که با شرکای مالی و بخش عمومی‌برای راه‌اندازی ابتکارات جدیدی مانند پاکستان کار کرده‌ایم. ما مشتاقانه منتظر ادامه حمایت از برنامه‌هایی هستیم که دربرگیرندگی و رفاه را پیش می‌برند، در حالی که نوآوری‌های جدید طراحی شده برای مصرف کنندگان و مشاغل در سراسر آفریقا را معرفی می‌کنند." شرکت ویزا اخیرا سرمایه گذاری‌های استراتژیک قابل توجهی را برای پیشبرد گسترش خود در آفریقا انجام داده است، از جمله: -انجام عملیات محلی برای اولین بار در جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی و سودان برای کمک به حمایت و تقویت اکوسیستم مالی بومی. شرکت ویزا دارای 10 دفتر در آفریقا است که از طریق آنها پرداخت ها را در تمام 54 کشور پشتیبانی می‌کند؛

-رونمایی از اولین استودیوی نوآوری ویزا برای کشورهای جنوب صحرای آفریقا، در نایروبی، کنیا، برای ارائه یک محیط پیشرفته برای گرد هم آوردن مشتریان و شرکا برای طراحی راه‌حل‌های پرداخت و تجارت آینده؛

-معرفی و توسعه فناوری‌های جدیدی که به مصرف‌کنندگان و بازرگانان آفریقایی در انجام و دریافت پرداخت‌های دیجیتالی کمک می‌کند، مانند Tap to Phone که می‌تواند یک تلفن همراه ساده را به وسیله پرداخت تبدیل کند، و هم چنین کاهش هزینه‌های انتقال وجوه از طریق راه‌حل‌های نوآورانه مانند ویزا دایرکت؛

-راه اندازی برنامه‌های جدید برای حمایت از توانمندسازی زنان با همکاری شرکای مالی، از جمله She's Next، که بودجه، راهنمایی و فرصت های شبکه ای را برای زنان کارآفرین پیشرو SME های رو به رشد در مصر، کنیا، مراکش و آفریقای جنوبی فراهم می‌کند.

 سنا بودجه سال 2023 را به 16 میلیارد دلار افزایش داد

جلسه ماه سپتامبرِ مجلس پنجشنبه 15 دسامبر 2022 (24 آذر 1401) تمام شد. در مجلس سنا، پیش‌نویس قانون مالی برای سال مالی 2023 به مبلغ 16.034 میلیارد دلار آمریکا با اتفاق آرای موافق 86 سناتور حاضر در جلسه عمومی‌بسته شد. این لایحه مالی برای سال 2023 در مجلس ملی 15.8 میلیارد دلار برآورد شده است. سنا این بودجه را 468 میلیارد فرانک کنگو یا نزدیک به 234 میلیون دلار آمریکا به لطف درآمد اضافی ایجاد شده توسط کمیسیون پس از 9 روز کار افزایش داد.

لازم به ذکر است که یک کمیسیون مشترک ECOFIN برای هماهنگ کردن دیدگاه‌ها در مورد این متن بین مجلس شورای ملی و مجلس سنا قبل از ارسال به رئیس جمهور برای اعلام آن تشکیل خواهد شد.

جمهوری کنگو (برازاویل) ؛

Jean-Jacques Mbungani

پروژه ای برای بهبود ناوبری رودخانه در چشم انداز

کوروتومو اواتارا نماینده مقیم بانک جهانی برای کنگو، در پایان دیدار با وزیر اقتصاد رودخانه و راه‌های کشتیرانی، گای جورج امباکا، در 13 دسامبر در برازاویل، از آماده سازی یک پروژه منطقه ای برای بهبود ناوبری در رودخانه اوبانگی خبر داد. هدف این پروژه بهبود قابلیت کشتیرانی و تقویت تجارت در امتداد رودخانه تا بانگی، در جمهوری آفریقای مرکزی است تا بخش خصوصی بتواند تا حد امکان از آن بهره مند شود. کوروتومو اواتارا در گفتگو با مطبوعات گفت: مهم است که ما با مقامات صحبت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که پروژه‌های پیشنهادی مطابق با انتظارات در این بخش هستند تا تاثیر مطلوبی داشته باشند. برای تحقق آن، هر دولت موافقت کرد که مبلغ معینی از پول را کمک کنند. از طرف کنگو، شصت میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است. بر اساس این طرح، چندین فعالیت به عنوان بخشی از اجرای آن انجام خواهد شد، از جمله حمایت از نهادهای مرتبط با توسعه رودخانه و حاکمیت کشتیرانی در رودخانه‌های اوبانگی-چاری، ساخت زیرساخت ها، خرید تجهیزات و بازسازی برخی بنادر در امتداد رودخانه

 زیرساخت های دیجیتال - سرمایه گذاری شرکت هندی ATDXT

ATDXT هند که در دیجیتالی سازی تخصص دارد، قصد دارد ساخت زیرساخت دیجیتال کنگو را تامین مالی کند. یک یادداشت تفاهم در 13 دسامبر در برازاویل توسط وزیر اقتصاد دیجیتال، لئون جاست ایبومبو، و نایب رئیس ATDXT، سیواکوماران کاتیرسان، امضا شد.

ATDXT مستقر در دبی، امارات متحده عربی شرکتی است که در انگلیس، ایالات متحده آمریکا، هند و جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت دارد. امضای یادداشت تفاهم امکان تحقق سه پروژه مهم از جمله دیجیتالی کردن(Société des Postes et de l'Epargne du Congo (Sopéco را از طریق معرفی "Fintech" یا دیجیتال مالی برای ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال با هدف مشارکت در دیجیتالی‌سازی اقتصاد کنگو فراهم می‌کند. معاون رئیس گروه ATDXT بدون جزئیات بیشتر در مورد میزان سرمایه گذاری‌های آتی اشاره کرد ما مراکز داده ایجاد می‌کنیم، دیجیتالی‌سازی سوپکو را تامین مالی می‌کنیم، راه‌اندازی مجدد فعالیت‌های آن را ترویج می‌کنیم و با طراحی فروشگاه‌های یک مرحله‌ای در کنگو ادامه می‌دهیم.  وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال، لئون جاست ایبومبو، به نوبه خود از ورود یک سرمایه گذار جدید در بخش استراتژیک که توسط فناوری دیجیتال نمایندگی می‌شود، استقبال کرد و گفت امید است که شرکت هندی ATDXT بتواند از دولت در اجرای سیاست توسعه دیجیتال خود حمایت کند. وزیر افزود پروژه مهم در چهارچوب این توافقنامه دیجیتالی کردن سوپکو به منظور رساندن فین تک، مالی دیجیتال به سطح اپراتور عمومی است. بزرگترین چالش ما احیای سوپکو و ساخت مراکز داده است که به کشور این امکان را می دهد تا اطمینان حاصل کند. حاکمیت آن در ذخیره سازی داده‌های دیجیتال محلی است.»

کنگو برازاویل به ثبت نام بیومتریک کارمندان دولتی را ادامه می دهد تا از تعداد دقیق آنها مطلع شود

عملیات ثبت نام بیومتریک برای کارمندان دولت در کنگو-برازاویل از دوشنبه 18 دسامبر (28 آذر) وارد دومین هفته خود شد و قرار است تا 20 فوریه 2023 ادامه یابد. این عملیات با هدف کنترل تعداد و حقوق و دستمزد کارمندان دولت، معلمان موقت و ثابت و کارگرانی که سال ها منتظر ادغام خود در خدمات دولتی هستند را نیز شامل می‌شود.

پاتریشیا انتولا، خانم 45 ساله، معلم موقت در مهدکودک از سال 2003 در حال خروج از دفتر مرکزی موسسه ملی تحقیقات و اقدام آموزشی (Inrap) در برازاویل اعلام کرد:

"ما معلمان موقت هستیم، اما مانند افراد عادی کار می‌کنیم. ما می خواهیم ادغام شویم. کارهای دفتری که من به تازگی انجام داده ام، برای آخرین بار است. من هرگز دوباره این کار را انجام نخواهم داد."

پروفسور فلسفه در دبیرستان Kintélé در نزدیکی برازاویل، Ferrol Mambéké در همین وضعیت شکایت کرد: "ما خیلی جوان برای تدریس آمدیم. اما، امروز در حال پیر شدن هستیم و وضعیت اجتماعی به همین شکل باقی مانده است. پس هیچ پیشرفتی در وضعیت موجود نیست" ژول سامبا، کارمند دولت از سال 2011، از استخدام سربازی که در حال حاضر فقط مربوط به شهر برازاویل است، استقبال کرد: "این دولت است که تصمیم گرفت ما را برای کنترل نیروی کارش استخدام کند. این اقدام برای ما یک عمل عادی است." عملیات سرشماری توسط بانک جهانی پشتیبانی می‌شود. طبق آخرین سرشماری در سال 2016، کنگو دارای بیش از 64000 کارمند دولتی است.

برنامه جدید مدیریت حساب واحد AMS/X

کار برای پیاده سازی برنامه جدید مدیریت حساب واحد AMS/X Treasury در 14 دسامبر (23 آذر) در برازاویل آغاز شد. خزانه داری دولتی در حال مهاجرت به سیستم مدیریت حساب واحد AMS/X است. این تصمیم سران کشورهای منطقه Cémac گرفته شد. هدف این اصلاحات استانداردسازی و نوسازی استانداردهای مدیریت مالی دولتی است. این سیستم در حال استقرار به بهبود هزینه کرد های دولتی کمک خواهد کرد.  آندره لما، دومین نماینده مجاز خزانه داری عمومی‌کنگو گفت: "این اصلاحات مورد نیاز و تشویق صندوق بین المللی پول است که به مدیریت کلی خزانه داری ما کمک می‌کند، نه تنها برای اطمینان از مدیریت بهتر درخزانه داری، بلکه در کوتاه مدت و میان مدت نقش بانک دولتی را به طور کامل ایفا کند. مراحل نصب برنامه AMS/X و تست های عملکردی تحت نظارت کارشناسان Cémac به اپراتورهای ورود داده‌ها و کنترل کننده‌های دولتی سپرده می‌شود. قبل از برازاویل، همین سیستم قبلاً در نوامبر گذشته در کامرون و اخیراً از 5 تا 9 دسامبر در گابن مستقر شده بود."

لازم به ذکر است که نظارت بر AMS/X توسط بانک کشورهای آفریقای مرکزی (BEAC) انجام خواهد شد که باید مکانیزمی را برای مصرف نرخ ارز برای ادغام آن در برنامه پیشنهاد کند. BEAC مسئول انتقال عناصر فنی رابط بین AMS/X و راه حل جدید IMTF (ماژول مبارزه با تقلب و مبارزه با پولشویی) به مقامات است. هم چنین مسئول ایجاد فهرست کاملی از حساب‌های خزانه‌داری فردی و بستن حساب‌های افتتاح شده در بانک‌های تجاری برای راه‌اندازی برنامه در برخی کشورها، به منظور اعتبار حساب‌های خزانه‌داری فردی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما