معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم آذرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کشاورزان استان لباب تولید سیب زمینی را افزایش دادند.

خبرگزاری جیحون نیوز: در کل مزارع استان 109.9 هزار تن سیب زمینی در ده ماهه سال جاری میلادی برداشت شد. حجم تولید این محصول مهم غذایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 2.2 درصد افزایش داشته است.

کشاورزان بخش چارجو نمونه خوبی در رشد و برداشت را نشان می دهند. تاکنون 31 هزار تن از این محصول در بخش جمع آوری شده که این بالاترین رقم در استان است.

 

همایش بزرگی در شهرداری شهر ترکمن آباد برگزار شد.

خبرگزاری جیحون نیوز: به همت کانون انجمن‌های صنفی استان لباب و انجمن استان جامعه زنان ترکمنستان همایش بزرگی در شهرداری شهرستان ترکمن آباد برگزار شد. زنان شاغل در صنایع مختلف، فعالان نهادهای دولتی، مادران و دانشجویان در این مراسم حضور داشتند.

عنوان این همایش"کار صادقانه ضامن زندگی شاد" بود. سخنرانان در مورد احترام و ارجی که به زنان در جامعه ترکمنستان می‌شود، ارزش سوزن دوزی آنها و نقشی که زن در خانواده ایفا می‌کند، صحبت کردند. زنان مسن با تکیه بر تجربه زندگی خود به جوانان در مورد قوانین رفتاری در جامعه، معیارهای اخلاقی زندگی توصیه می‌کردند.

 

افتتاح مرزهای جدیدی در حمل و نقل کالا و مسافر در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز: در ده ماهه سال 2022 میلادی، 84077.1 هزار تن محموله در استان لباب جابه جا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 2.4 درصد بیشتر است. حجم تردد مسافر به 135178.6 هزار نفر رسید که نسبت به سال گذشته میلادی نیز بسیار بیشتر است.

طی دوره گذشته سال جاری میلادی، در شرکت های آژانس ترکمن اوتو اولاگلاری، در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 میلادی، حجم گردش کالا 18.5 درصد و ترافیک مسافری 11.3 درصد افزایش یافته است. این شاخص ها در حمل و نقل ریلی طی ماه‌های گذشته به ترتیب 12.2 و 81.6 درصد افزایش داشته است.

 

تولید محصولاتی به ارزش بیش از 18.1 میلیارد منات در استان لباب

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به گفته رسانه‌های رسمی‌کشور روز پنجشنبه؛ حجم کل تولیدات صنعتی تولید شده در استان لباب ترکمنستان در ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی بالغ بر 18 میلیارد و 168 میلیون و 500 هزار منات بوده است. شرکت های مجتمع نفت و گاز 71.8 درصد از محصولات را تولید کردند.

بر اساس این گزارش، در ده ماهه سال جاری میلادی تولید برق 64.5 درصد، تولید پارچه پنبه 41.5 درصد، نخ پنبه 25.4 درصد، سیمان 14.5 درصد افزایش داشته است.

به ویژه حجم ارسال محصولات صنعتی به مصرف کنندگان بالغ بر 5 میلیارد و 866 میلیون و 600 هزار منات بوده که 73.9 درصد از این محصولات به خارج از کشور صادر شده است.

بر اساس این داده‌ها، در ژانویه تا اکتبر سال گذشته میلادی 3 میلیارد و 176 میلیون کیلووات ساعت برق در استان لباب تولید شده است. سهم قابل توجهی در این موفقیت توسط نیروگاه‌های دولتی "لباب" و "وطن" انجام شد.

در مدت مشابه، بخش تولید لباب در شرکت دولتی ترکمن گاز حدود 100 هزار تن گاز مایع تولید کرده و 97 هزار و 236 تن را صادر کرده است.

محصولات شرکت های خصوصی مستقر در استان لباب و عضو در اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان به کشورهای ازبکستان، ترکیه، بلاروس، افغانستان، قرقیزستان، آذربایجان، روسیه و چین عرضه می‌شود.

 

تولید برق در استان لباب رشد می‌کند.

خبرگزاری جیحون نیوز(7 آذر): از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 3 میلیارد و 176 میلیون کیلووات ساعت برق در استان لباب تولید و به مصرف رسیده است.

در استان لباب، برق در نیروگاه‌های لباب، وطن و نیروگاه حرارتی سیدی تولید می‌شود. ظرفیت نیروگاه دولتی لباب 581.2 مگاوات، نیروگاه وطن 254 مگاوات و نیروگاه حرارتی سیدی 160 مگاوات برق است. این نه تنها جهت مصرف کنندگان داخلی می‌باشد ، بلکه محصولات اضافی را به کشورهای دیگر نیز ارسال می‌کند.

 

در استان لباب، حجم تولید کالاهای مصرفی 35 درصد افزایش یافت.

خبرگزاری جیحون نیوز(7 آذر): از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 3 میلیارد و 983.5 میلیون منات کالای روزانه در استان لباب تولید شده است. این رقم 35 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

تنها در ماه گذشته 10.1 هزار تن گوشت و 46 هزار تن شیر برای مصرف کنندگان ارسال شده است. همچنین 106.5 تن نان و فرآورده‌های نانوایی، 107.4 تن آرد تولید کرد. رشد تولید این امکان را فراهم می‌کند که نیازهای مردم در کالاهای روزمره برآورده شود.

 

در استان لباب، تعداد طیور در حال افزایش است.

خبرگزاری جیحون نیوز(9 آذر): در استان لباب 199.8 میلیون تخم مرغ در مدت ده ماه تولید و به خرده فروشی‌ها ارسال شد. در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 0.4 درصد از نرخ رشد حاصل شد.

در حال حاضر در تمامی مزارع استان لباب تعداد پرندگان به 4.1 میلیون نزدیک می‌شود. مزارع بخش حلچ میزان بالایی از تولید تخم مرغ را دارد. طی دوره گذشته 34.4 میلیون قطعه از این محصول رژیمی در اینجا تولید شده است. تامین بازار و سایر مراکز فروش در حجم زیاد باعث کاهش قیمت آنها شده است.

 

کاهش قیمت محصولات غذایی در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز(9 آذر): برای ده ماه از سال جاری میلادی، کاهش قیمت محصولات مهم غذایی وجود داشته است. به طور دقیق تر، در اکتبر ماه نسبت به ده ماه سال گذشته میلادی قیمت پنیر 24.4 درصد، انگور 8.59 درصد، هویج 5.17 درصد، کلم 4.55 درصد، پیاز 4.01 درصد کاهش داشته است. قیمت لیمو، لوبیا خشک، برنج و شکر نیز در حال کاهش است.

کاهش قیمت ها با تامین منظم بازارها با محصولات غذایی با تقاضای بالا همراه است و با رشد حجم تولید محصولات غذایی در کشور کافی است.

 

دو کارآفرین دیگر صادرات محصولات خود را در استان لباب آغاز کردند.

خبرگزاری جیحون نیوز(10 آذر): در ماه نوامبر، تعداد شرکت های کوچکی که محصولات خود را برای صادرات ارسال می‌کردند در استان لباب افزایش یافتند. شرکت اقتصادی "تاسین حاصیل" و شرکت خصوصی "STT" به صادرکنندگان سابق پیوستند.

شرکت اقتصادی "تاسین حاصیل" حدود 814.5 تن ماستیک قیری با نام تجاری تاسین ماستیک به آذربایجان و تقریباً 1118 تن ماستیک امولسیون مایع با همین نام تجاری به ازبکستان ارسال کرد. 6204 ورق مقوای گچ تولید شده توسط شرکت خصوصی "STT" به قزاقستان، 715.6 تن آهک به ازبکستان و 87 تن نمک به روسیه ارسال شد.

به این ترتیب تعداد کارآفرینانی که صادرات کالاهای صنعتی خود را ایجاد کرده اند به 16 نفر رسیده است و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون محصولاتی به ارزش بیش از 33 میلیون و 643 هزار منات به کشورهای دیگر ارسال کرده اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما