معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

لزوم بازسازی و توسعه کشور بر اساس استراتژی برقابی

روزنامه آواز خیبر چاپ پاکستان طی مقاله ای با ذکر ضرورت تامین برق بعنوان اصلی ترین نیاز روزمره مردم و کاهش هزینه سالانه 27 میلیاردی برای تامین انرژی و سوخت فعلی کشور، بر لزوم رویکرد کشور به انرژی های تجدید پذیر تاکید نمود.

روزنامه آواز خیبر با تاکید بر لزوم استفاده از گسترش سدها و استفاده از مواهب باد ، استفاده حداکثری از سدها و در یک کلام اتخاذ استراتژی  تامین انرژی برقابی  و نوشته است :

 * برق در پاکستان یکی از نیازهای اساسی مردم این کشور به شمار می رود. هیچ یک از بخش های زندگی مردم  بدون بهره مندی از برق تکمیل نمی‌شود. مردم پاکستان به دلیل فقر و بیکاری با هر بار افزایش  بهای برق دچار نگرانی  بسیاری می‌شوند .

* دولت فدرال این کشور در رابطه با کاهش بهای برق در صدد راه اندازی پروژه‌های مختلفی می‌باشد که پس از تکمیل آن، پاکستان در صحنه انرژی و برق به خود کفائی برسد . در همین راستا روز گذشته شهباز شریف نخست وزیر پاکستان واحد پنج و شش برقآبی سد منگل را افتتاح کرد. پروژه مذکور بدون شک بهترین الگوی همکاری میان آمریکا و پاکستان به شمار می رود.

*لازم به ذکر است این پروژه در سال 1960 ( بیش از 70 سال پیش ) آغاز گردیده بود و بزرگترین سد ذخائر آب تکمیل شده کشور می‌باشد . این امتیاز یکی از امتیازات دولت آن زمان به شمار می رود.

* هیچ  شک و تردیدی در مورد  نقش بسزائی که دولت  وقت آن زمان جهت توسعه ملت پاکستان  با تامین برق ارزان و شفاف برای مردم پاکستان، خصوصا" برای توسعه صنعت و کشاورزی ایفا کرد ، وجود ندارد .طی پنجاه سال گذشته این سد در توسعه و تثبیت اقتصاد پاکستان نقش مهم و بسزائی را ایفا کرده است.

* بازسازی، بهبودی و به روزرسانی این سد که طی چندین دهه ، درخدمت ملت بوده  نیازمند زمان است. توسعه و ارتقای سد منگلا بسیار مهم به نظر می رسد. زیرا این پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و  برای توسعه آن جامعه بین المللی همکاری ویژه ای را کرده است.

*در این خصوص آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده آمریکا (یو اس اید) مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون دلار و آژانس توسعه فرانسه نود (90 ) میلیون یورو ( شصت و پنج میلیون یورو دیگر نیز متقبل شده) پرداخت کرده اند . علاوه بر این سازمان آب و برق پاکستان نیز از امکانات خود بیست میلیارد روپیه در این پروژه هزینه نموده است .

*بدون شک امروز پاکستان دچار چالش ها و تهدیدهای سختی می‌باشد. دولت فدرال با تلاش های جدی با  این چالش ها  مبارزه می‌کند  ولی متاسفانه و از بخت بد مردم پاکستان،  هزینه انرژی پاکستان در سال به هفتاد میلیارد روپیه رسیده که یک کشور در حال توسعه مانند پاکستان نمی‌تواند آن را تحمل نماید. سدهای منگلا و تربیلا و سایر سدها در حال ساخت، هدیه ای برای پاکستان از سوی خداوند متعال به شمار می رود.

*اگر سدها احداث می‌شد امروز  نیازی نبود که مبلغ هنگفت بیست و هفت میلیارد دلار هزینه تامین انرژی بر مردم تحمیل شود . دولتها می‌توانستند با چند میلیارد دلار سد ها را ایجاد  و مابقی هزینه‌های میلیاردی  هر ساله بخش انرژی را  صرفه جوئی و در سایر بخش ها هزینه کرده  و باعث توسعه کشور و رفاه مردم گردند .

*ما باید به سوی جلو گام برداریم و رهبری نیز با تلاش و زحمت بسیار نگاه به جلو داشته باشد . به جای چشم دوختن به خارج از کشور باید در خودمان انرژی و همت را پیدا کنیم. برای تکمیل کمبود انرژی، آغاز پروژه مذکور به ما این پیام را می دهد که باید به سوی جلو گام برداریم.

* تردیدی نیست که راز توسعه پاکستان بر پایه استراتژی تامین انرژی بر اساس برقآبی نهفته است. در اوضاع کنونی ما نمی‌توانیم متحمل برق گران باشیم. ما از نعمت وجود باد، ذغال و ذخائر (سدهای) خود پاکستان استفاده نکرده ایم  وبالعکس بطور بی وقفه و شبانه روزی به خرید نفت  ادامه دادیم و به دیگران تکیه کرده ایم اما حالا باید این درب را ببندیم و بر پاهای خودمان بایستیم. تا در صحنه اقتصاد و سایر مسایل مهم به سوی جلو گام بر داریم و استقلال واقعی اقتصادی را بدست آوریم.                  

 

*  منبع: روزنامـه آوازِخیبر (اردو)  چاپ پیشـاور - 9 دسامـبر سـال 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما