معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

درخواست عزیزی از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت از سرمایه‌گذاران ایرانی خواست که در افغانستان سرمایه گذاری کنند. آقای عزیزی، با تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی در محل این وزارت دیدار و با طرح آنان برای سرمایه گذاری در بخش‌های صنایع و استخراج معادن افغانستان آشنا گردید. به گفته عزیزی، افغانستان دارای معادن و فرصت‌های زیادی است و هر سرمایه گذار می‌تواند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند. او به سرمایه گذاران ایرانی وعده داد که وزارت صنعت و تجارت افغانستان با آنان همکار و از برنامه‌های شان حمایت خواهد کرد. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156056/

درخواست طالبان از چین برای تسریع فعال‌سازی «مسیر واخان»

نورالدین عزیزی؛ وزیر تجارت طالبان، از دولت چین خواستار سرعت بخشیدن به کار فعالسازی مسیر واخان شد و گفت: از این طریق سطح تجارت بین دو کشور افزایش خواهد یافت. وزیر تجارت طالبان، افغانستان را «مسیری مطمئن برای ترانزیت کالاها» توصیف و اذعان کرده که برای گسترش مبادلات تجاری، باید زیرساخت‌های لازم در افغانستان به وجود بیاید. این در حالی است که طالبان بر سرمایه‌گذاری چین در افغانستان بیش از هر کشور دیگری تاکید کرده؛ اما شرکت‌های چینی هنوز برای سرمایه‌گذاری اقدامی نکرده‌اند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/206718

 افزایش بازدید گردشگران از شهرک بندری حیرتان

بندر حیرتان یکی از شهرک های صنعتی و تفریحی استان بلخ است که در کنار رودخانه آمو در همسایگی ازبکستان قرار دارد و همه روزه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی است. قاری خلیل الله، رئیس اداره شهرک بندری حیرتان می‌گوید: با روی کار آمدن نظام امارت اسلامی زمینه امنیت و آرامش برای همه مردم کشور فراهم شده و در آینده‌ای نزدیک برای بازسازی مناطق گردشگری بندر حیرتان سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت و هم اکنون این شهرک در حالت پیشرفت و ترقی است. از سوی دیگر کار حفر کانال آبی قوش تپه در چند کیلومتری بندر حیرتان و در کنار ریل قطار به شدت جریان دارد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/261595/افزایش-بازدید-گردشگران-شهرک-بندری-حیرتان

 صدور نخستین محموله بیسکویت بلخ به قزاقستان

آژانس خبری باختر گزارش داده است که 4 تن بیسکویت تولید‌شده در افغانستان به‌عنوان نخستین محموله صادراتی به قزاقستان صادر شده است. قرار است فراروده‌های شرکت تولید بیسکویت افغانستان به کشورهای دیگر نیز صادر شود. احمد ‌شکیب اکبری، رییس اتاق صنعت و تجارت بلخ، این اقدام را گامی مثبت و ارزنده در بخش صادرات اموال داخلی افغانستان دانسته و اظهار امیدواری کرده است که صدور این محموله بتواند در راه‌یابی سایر تولیدات داخلی به بازار‌های جهانی موثر واقع شود. (خبرگزاری شفقنا)

 افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی امام ابوحنیفه در کابل

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با همکاری  وزارت‌‎های ذیربط  حکومت سرپرست نخستین نمایشگاه بین المللی امام ابوحنیفه را افتتاح کرده و بر حل چالش‌های سرمایه گذاران کشور تاکید می‌کنند. این نمایشگاه 7 روزه 10 آذر تحت عنوان" افغانستان سرزمین فرصت‌های بی شمار" توسط مقامات حکومت سرپرست در کابل افتتاح شد که در آن 700 شرکت داخلی و خارجی از کشور‌های ایران، پاکستان و ترکیه تولیدات خویش را به نمایش گذاشته است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156189/

 توقف انتقال زغال‌سنگ از دره‌ صوف سمنگان

طالبان از رانندگان کامیون‌های حمل زغال سنگ‌ خواسته‌اند که 6 هزار تن زغال را با کاهش 50 درصدی کرایه به کابل انتقال دهند و تا تکمیل روند انتقال این مقدار زغال، کامیون‌ها اجازه‌ی بارگیری زغال را ندارند. قرار است یک شرکت 6 هزار تن زغال‌سنگ را به کابل انتقال دهد، اما وسایط کافی ندارد و طالبان نیز بر انتقال سریع این مقدار زغال تأکید دارند. شرکت مذکور از رانندگان کامیون‌های زغال خواسته که در انتقال آن حجم از زغال‌سنگ به کابل همکاری کنند.طبق آمار، بیش از 2 هزار کامیون برای انتقال زغال‌سنگ از دره صوف بالای استان سمنگان فعال هستند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/160952/توقف-انتقال-زغال-سنگ-از-دره-صوف/

 افزایش قیمت تعرفه انتقال داخلی «لاجورد» بدخشان  

وزارت معادن و صنایع طالبان براساس پیشنهاد اداره معادن و صنایع بدخشان، قیمت تعرفه انتقال داخلی لاجورد این استان را از ۳۰ هزار افغانی به ۲۰ هزار افغانی برای هر تن کاهش داده است. هدایت‌الله حکیمی، رییس اتاق معادن و صنایع بدخشان می‌گوید که طالبان براساس تقاضای بازرگانان سنگ لاجورد، در قیمت تعرفه انتقال داخلی و خارجی، ۱۰ افغانی در هر کیلو گرم تخفیف داده است. حکیمی می‌گوید: «در زمان جمهوریت، انتقال داخلی سنگ لاجورد رایگان بود اما برای صادرات خارج از کشور در هر کیلو ۵۰ افغانی پرداخت می‌شد. اما فعلا قیمت تعرفه انتقال داخلی هر کیلو لاجورد ۲۰ افغانی و تعرفه انتقال خارج از کشور ۴۰ افغانی تعیین شده است.» هر کیلوگرم لاجورد عالی از ۲۰۰ تا ۸۰۰ دلار در خارج از کشور خرید و فروش می‌شود. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/160922/قیمت-هر-تن-لاجورد-بدخشان-20-هزار-افغانی/

 صدور 112 میلیارد افغانی کالا به خارج از افغانستان

معاونت اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان اعلام کرده که در 8 ماه گذشته به ارزش 112 میلیارد افغانی کالا به کشور‌های خارج صادر شده است. در اعلامیه آمده است این مقدار صادرات در تاریخ تجارت کشور موفقیتی بی‌سابقه است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/545053

 ممنوعیت خروج مواد خام فلزی از افغانستان

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست با مسئولان شرکت‌های فلزات رنگی دیدار کرده و گفته که به هیچ صورت و به هیچ کسی اجازه صادرات مواد خام فلزی را نمی‎دهد. کارخانه‌داران ذوب فلزات رنگی؛ شمش تولیدی خود را به آزمایشگاه ارسال کنند تا کیفیت آن توسط وزارت صنعت و تجارت بررسی شود. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156253/

 واگذاری حفظ و مراقبت خط آهن حیرتان- مزار به یک شرکت قزاقستانی

اداره خط آهن افغانستان، مسئولیت حفظ و مراقبت خط آهن حیرتان-مزار شریف را به یک شرکت قزاقستانی سپرد. امضای این قرارداد در تاریخ 14 آذر بین اداره خط آهن افغانستان و مسئولان شرکت قزاقستانی در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل امضا شد. بر طبق این قرار داد، شرکت قزاقستانی، خط اهن حیرتان- مزار شریف را حفظ و مراقبت خواهد کرد. ملا بخت‌الرحمن شرافت سرپرست اداره خط آهن گفت که این قرارداد در مورد عرضه خدمات به مدت دو سال به ارزش سالانه مبلغ 4.1 میلیون دلار منعقد شده‌است. قرارداد قبلی حفظ و مراقبت خط آهن حیرتان- مزار شریف، به مبلغ سالانه 15 میلیون دلار، با شرکت ازبکستانی منعقد شده بود. آقای شرافت گفته که براساس قرارداد جدید، دامنه عرضه خدمات از یک ایستگاه به سه ایستگاه گسترش می‌یابد، در روند جمع‌آوری عوارض گمرکی شفافیت تأمین خواهد شد و همچنین شرکت قراردادی پرسنل خط آهن افغانستان را آموزش خواهد داد. گفتنی است که طول خط آهن حیرتان- مزار شریف، 106 کیلومتر است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156286/

 علاقمندی صنعت‌کاران ترکیه برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

ملاعبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب با تعدادی از صنعت‌کاران و جامعه آزاد تجاری ترکیه در کابل دیدار کرده و در مورد سرمایه گذاری در پروژه‌های تولید انرژی از منابع مختلف بحث و تبادل نظر کرده است. صنعت‌کاران و جامعه آزاد تجاری ترکیه در مورد فعالیت‌های خویش گزارش داده و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولید انرژی از ذغال سنگ، باد و منابع خورشیدی ابراز علاقمندی کردند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156285/

 واگذاری استخراج 8 معدن به شرکت‌های داوطلب

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و صنایع، می‌گوید که روند بررسی اسناد و مدارک شرکت‌های متقاضی استخراج معادن 15 روز زمان می‌برد و سپس 8 معدن در استان‌های غور و هرات به شرکت‌های خصوصی واگذار خواهند شد. او با اشاره به جزییات این معادن، می‌افزاید که چهار معدن سرب و جست به مساحت ٨۰۰ کیلومتر مربع در استان غور و ۴ واحد معدن بزرگ آهن در بخشداری غوریان هرات به شرکت‌های خصوصی سپرده می‌شوند. وزارت معادن و صنایع گفته است که در بیش از یک سال گذشته، کار استخراج ۱۸۰ معدن کوچک به شرکت‌های داخلی واگذار شده‌ است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-181050

 افزایش ۴۰ درصدی محصولات پنبه در جوزجان

عبادالله انصار، رییس کشاورزی و آبیاری جوزجان، ۱۶ آذر گفت: درسال جاری ۵۶۰۰ هکتار زمین در جوزجان پنبه کشت شده و ۵۵۹۶ تن محصول به دست آمده است. به گفته او، سال گذشته ۹۶۳ هکتار زمین در جوزجان تحت کشت پنبه قرار گرفته بود و ۱۳۴۸ تن برداشت شده بود که محصولات امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/261970/افزایش-۴۰-درصدی-محصولات-پنبه-جوزجان

 صادرات 5 میلیون دلاری افغانستان به ایران

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که میزان صادرات افغانستان در شش ماه به 5 میلیون دلار و برعکس میزان واردات کشور از ایران به 351 میلیون دلار رسیده‌است. افغانستان به ایران میوه خشک و پنبه صادر کرده‌است. اما؛ این وزارت افزوده که برعکس صادرات، میزان واردات افغانستان از ایران در مدت زمان مشابه به 351 میلیون دلار رسیده است. به گفته این وزارت، اقلام کالای وارداتی از ایران بیشتر مواد نفتی و غذایی بوده‌است. این در حالی است که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی روز یک‌شنبه گذشته در دیدار با سید حسن مرتضوی معاون سفیر ایران در کابل گفت که زمان آن فرا رسیده که معاملات اقتصادی میان افغانستان و ایران بیشتر شود. آقای متقی از دولت ایران خواسته که در بخش تجارت و ترانزیت با افغانستان تسهیلات بیشتری فراهم سازد. سیدحسن مرتضوی نیز اطمینان داده که کشورش به منظور تقویت مناسبات تجاری با افغانستان، نسهیلات لازم را فراهم خواهد کرد. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/156312/

 کاهش 20 درصدی تعرفه گمرکی بر واردات پیاز و گوجه

وزارت دارایی طالبان می‌گوید که برای کاهش قیمت پیاز و گوجه در افغانستان، تعرفه گمرکی بر واردات این سبزیجات را از ۲۰ درصد به پنج درصد کاهش داده است. در گذشته از هر تُن پیاز 3180 افغانی عوارض گمرکی اخذ می‌شد؛ اما اکنون این مبلغ 1350 افغانی کاهش یافته است. قبلا بر هر تن گوجه فرنگی 3430 افغانی عوارض گمرکی وضع می‌شد، که اکنون این مبلغ به 1450 افغانی تقلیل یافته است. چندی پیش قرار بود افغانستان به پاکستان گوجه فرنگی و پیاز صادر کند. در گذشته هم قرار بود افغانستان به کشورهای عربی پیاز صادر کند. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/161138/تعرفه-گمرکی-بر-واردات-پیاز-و-بادنجان-رو/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما