معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
تصویب لایحه بودجه سال 2023 در مجلس ملی مردمی 
نمایندگان مجلس ملی مردمی الجزایر با انجام برخی اصلاحات، لایحه بودجه سال 2023 را با اکثریت آرا تصویب کردند. این لایحه بر مبنای نرخ مرجع 60 دلار برای هر بشکه نفت طی بازه زمانی 2023 تا 2025 تهیه شده، همچنین میانگین نرخ رشد اقتصادی در سال های 2023 و 2024 به میزان 4.1 (چهار و یک دهم) و 4.4 درصد،  نرخ تورم در سال های 2023  و 2024 به میزان 5.1 (پنج و یک دهم) و 4.5 (چهار و نیم) درصد برآورد شده است. انتظار می رود درآمدهای حاصل از صادرات کالا در سال 2023 به بیش از 46 میلیارد دلار، واردات به حدود 37 میلیارد دلار و ذخایر ارزی نیز به حدود 60 میلیارد دلار  برسد. ابراهیم جمال کسالی وزیر دارایی الجزایر پس از تصویب لایحه اظهار داشت لایحه بودجه دستاوردهای اجتماعی را با بهبود قدرت خرید شهروندان، حفظ یارانه برای کالاهای اساسی و پرمصرف در کنار افزایش حقوقها تقویت می‌کند. 
پیش بینی مثبت مقام صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی الجزایر 
رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول در الجزایر گفت: چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد الجزایر به‌ویژه به دلیل افزایش قیمت‌های هیدروکربور و تلاش‌ها برای متنوع‌سازی اقتصاد بهبود یافته است. خانم وردیه در پایان سفرش به الجزایر به خبرنگاران گفت: اقتصاد الجزایر پس از دوره سخت بحران کرونا، رشد را تجربه می‌کند و چشم انداز کوتاه‌مدت آن مساعد است و ما از این وضعیت استقبال می‌کنیم. وی افزود: ما تلاش‌های مقامات الجزایر برای ارتقای تنوع اقتصادی و اقدامات دولت با هدف تقویت بخش خصوصی به‌ویژه از طریق قانون سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار می‌دهیم. همچنین افزایش ارزش افزوده در صادرات محصولات غیرنفتی یک تحول مثبت به شمار می رود. 
تکذیب بازنگری در توافق اخیر اوپک پلاس 
محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن وجود گفتگو درباره بازنگری توافق اخیر اوپک و متحدانش (اوپک +) جهت کاهش تولید نفت در 5 اکتبر را رد کرد. وی اظهار داشت: هیچگونه بحثی درباره بازبینی توافق 5 اکتبر در جریان نیست و تصمیمات اوپک پلاس در شفافیت کامل و با اجماع اعضای آن گرفته می‌شود. به گفته وی گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره احتمال بازبینی سطح تولید در اوپک پلاس با هدف مختل کردن عملکرد عادی بازارهای نفتی مطرح می‌شود. 
الجزایر، سومین تولید کننده نفت آفریقا
 بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت الجزایر در ماه جاری بالغ بر یک میلیون و 60 هزار بشکه بوده که آن را در رتبه سوم آفریقا در تولید ماهانه قرار می‌دهد. لیبی با تولید یک میلیون و 163 هزار بشکه در روز در صدر فهرست کشورهای تولیدکننده نفت آفریقا قرار دارد و پس از آن آنگولا با یک میلیون و 67 هزار بشکه و نیجریه با تولید یک میلیون و 24 هزار بشکه در روز در رتبه چهارم تولید نوامبر قرار دارند. 
رتبه نخست الجزایر در اکتشافات جدید نفت و گاز 
بر اساس گزارش سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (OAPEC) در اکتبر 2022، الجزایر از نظر اکتشافات جدید نفت و گاز در هشت ماهه اول سال جاری 2022 رتبه اول را در جهان عرب کسب کرد. این سازمان در گزارشی که در بولتن ماهانه خود درج شده است اعلام کرد الجزایر از ابتدای سال‌جاری تا پایان ماه اوت گذشته، هفت اکتشاف جدید شامل چهار اکتشاف نفت و سه اکتشاف گاز را ثبت کرده است. پس از الجزایر، امارات با پنج اکتشاف جدید بین ژانویه تا آگوست 2022 (3 اکتشاف نفت، 2 کشف گاز)، عربستان سعودی با پنج اکتشاف گاز، سپس مصر با دو اکتشاف (یکی برای نفت و یکی برای گاز) و همچنین سوریه با یک اکتشاف گاز قرار دارند. 
صرفه جویی یک میلیارد دلاری در واردات تجهیرات صنعت برق با بومی سازی 
احمد زغدار وزیر صنایع الجزایر اظهار داشت: صنایع داخلی فعال در بخش برق موفق شدند طی سال جاری بیش از یک میلیارد دلار واردات کالاهای مورد استفاده در این بخش را کاهش دهند. وی در سخنرانی افتتاحیه خود در اولین سمپوزیوم ملی «بهره وری انرژی در بخش روشنایی عمومی»، خاطرنشان کرد: ارزش واردات تجهیزات و نهاده‌های برق طی سال های اخیر به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده بود و شرکت سونلگاز به تنهایی حداقل 30000 محصول نهایی را وارد می‌کرد اما به لطف راهبرد ملی توسعه صنعت برق کشور، این بخش توانست  طی سال جاری  واردات به ارزش 1.2 میلیارد دلار را در سال گذشته کاهش داده و جبران کند.
ورود خودورهای وارداتی به بازار طی سه ماهه نخست سال 2023
احمد زاید سالم مدیرکل توسعه صنعتی وزارت صنایع الجزایر پیش‌بینی کرد نخستین خودورهای وارداتی به کشور طی سه ماهه نخست سال 2023 وارد بازار شوند. وی با اشاره به انتشار آیین نامه‌های واردات خودرو طی هفته گذشته افزود بر اساس این آیین نامه شرکت‌های واردکننده تنها می‌توانند با یک شرکت تولید کننده خودرو خارجی قرارداد نمایندگی فروش منعقد کنند و این سیاست به خاطر مبارزه با انحصارگرایی برخی شرکت ها صورت گرفته است. وی همچنین درباره تولید خودرو گفت آیین نامه مربوطه بر بومی سازی تدریجی، حداقل ده درصد در پایان سال دوم، 20 درصد در سال سوم و 30 درصد در سال پنجم تولید تاکید دارد. 
افتتاح همزمان دو نمایشگاه تجاری بین المللی در شهر وهران
به صورت همزمان هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی املاک، مسکن و خانه‌های هوشمند و نهمین دوره نمایشگاه دکور در شهر وهران آغاز به کار کرد. در این دو نمایشگاه که به مدت 5 روز برگزار می‌شود بیش از 90 شرکت داخلی و همچنین  شرکت‌هایی خارجی از کشورهای ترکیه، فرانسه و اسپانیا مشارکت کرده اند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما