معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان-باکو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش میزان صادرات غیرنفتی آذربایجان(خبرگزاری آپا)

در ژانویه تا سپتامبر 2022، کل صادرات آذربایجان 29.5 میلیارد دلار و صادرات در بخش غیر نفتی 2.1 میلیارد دلار بوده است. بر اساس این اطلاعات، صادرات بخش غیرنفتی نسبت به 9 ماهه سال 2021 ، 17 درصد افزایش داشته است. در ژانویه تا سپتامبر 2022، صادرات محصولات صنایع شیمیایی 2.4 برابر، صادرات آلومینیوم و محصولات آن 38 درصد و صادرات فلزات آهنی و محصولات ساخته شده از آنها 20.7 درصد افزایش یافته است.

 

افزایش تورم سالانه آذربایجان فراتر از پیش بینی‌ها(خبرگزاری آپا)

براساس اعلام اتاق محاسبات درباره پیش‌نویس «بودجه دولتی جمهوری آذربایجان برای سال 2023» پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2022 تا 2026، میانگین تورم 6.2 درصدی در هر سال برای این کشور ثبت شود. این در حالی است که در «راهبرد توسعه اقتصادی-اجتماعی جمهوری آذربایجان برای سال‌های 2026-2022» پیش بینی شده بود که تورم بین 4 تا منفی 2 درصد باشد. دورنمای تورم 6.2 درصدی کمی‌بیشتر از سطح بالای دامنه هدف است. در این تبصره آمده است که در اسناد ارائه شده به همراه لایحه بودجه سال 2023، میانگین تورم در سال 2022، 12.5 درصد و در سال 2023 ،6.9 درصد پیش بینی می‌شود.

افزایش 97.7 درصدی تراکنش بانکی اتباع خارجی(خبرگزاری ریپورت)

به گزارش خبرگزاری ریپورت براساس اعلام مرکز تحلیل ارتباطات و اصلاحات اقتصادی در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، اتباع خارجی با استفاده از کارت های بانکی، تراکنش هایی به ارزش یک میلیارد و 657.7 میلیون منات (حدود یک میلیارد دلار) انجام داده اند. این میزان 97.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 

افزایش درآمدهای مالیاتی از محل میدان گازی شاه دنیز(خبرگزاری آپا)

درآمد بودجه سال آینده آذربایجان از محل مالیات بر درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی تولیدی میدان میعانات گازی شاه دنیز 2875 میلیون منات پیش بینی شده است که در مقایسه با شاخص سال جاری 78.6 درصد بیشتر است.

 

نظر مدیر منطقه ای بانک جهانی درباره توسعه اقتصادی آذربایجان(خبرگزاری آپا)

سارا مایکل، مدیر کشوری بانک جهانی در آذربایجان هنگام سخنرانی در کنفرانس "اهداف توسعه پایدار برای تحول سبز در آذربایجان" گفت: آذربایجان طی 30 سال به توسعه اقتصادی قابل توجهی دست یافته و از یک کشور کم درآمد به یک کشور با درآمد متوسط به بالا تبدیل شده است.

 

تمایل سوکار برای تولید کاملا  پاک انرژی(خبرگزاری ترند)

خالک ممدوف، معاون سوکار در بخش منابع انسانی، فناوری اطلاعات و مقررات در تاریخ 2 نوامبر در جلسه ای با موضوع «تعریف راه‌های جدید برای تسریع تحول سبز در آذربایجان» گفت: سوکار (شرکت دولتی نفت آذربایجان) قصد دارد تا سال 2030 به تولید کاملاً پاک انرژی دست یابد.

 

طرح بودجه سال 2023 آذربایجان در مجلس ملی(خبرگزاری آپا)

پیش نویس قانون «بودجه دولتی جمهوری آذربایجان برای سال 2023» در جلسه کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

تلاش بانک مرکزی برای ثبات نرخ ارز(خبرگزاری ترند)

طالح کاظیموف، رئیس کل بانک مرکزی آذربایجان گفت: بانک مرکزی آذربایجان برای ادامه سیاست ثبات نرخ ارز در سال آینده تلاش خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای تضمین ثبات انجام خواهد داد.

 

تلاش آذربایجان برای کاهش وابستگی به واردات غله(خبرگزاری ترند)

سمیر شریف اف، وزیر دارایی، در جلسه امروز پارلمانی کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی پارلمان آذربایجان (مجلس ملی) در مورد بودجه دولتی برای سال 2023 گفت: آذربایجان برنامه مربوطه را برای کاهش وابستگی به واردات غلات توسعه خواهد داد.

 

خبر وزیر اقتصاد از بالاترین تولید ناخالص داخلی در سال 2022(خبرگزاری ترند)

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در سوم نوامبر در نشست کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی در بحث بودجه دولتی سال 2023 پارلمان آذربایجان گفت: انتظار می رود تولید ناخالص داخلی آذربایجان تا پایان سال 2022 به 130 میلیارد منات (76.4 میلیارد دلار) برسد که بالاترین سطح در تاریخ این کشور است.

 

رشد سالانه 1.7 درصدی اقتصاد آذربایجان تا سال 2050(خبرگزاری ترند)

ووسال قاسملی، مدیر اجرایی مرکز تحلیل اصلاحات اقتصادی و ارتباطات آذربایجان CAERC))گفت: اقتصاد آذربایجان در سال های 2024 تا 2050 سالانه 1.7 درصد رشد خواهد کرد.

 

درآمدسرانه بالاتر از 7 هزار دلار در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت)

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در نشست کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی اعلام کرد که درآمد سرانه ملی آذربایجان در سال آینده از 7 هزار دلار آمریکا فراتر خواهد رفت.

 

برداشت 221 هزار تن پنبه در آذربایجان(خبرگزاری ریپورت)

بیش از 221000 تن پنبه به وزن مناسب جمع آوری و به مراکز عرضه در آذربایجان تحویل داده شده است.

 

معافیت های گمرکی برای واردات ماسک و مواد تولیدی(خبرگزاری ترند)

هیات دولت آذربایجان اعلام کرد که مواد منسوج دولایه یا تک لایه تولید ماسک طبی تا 31 دسامبر 2024 از حقوق گمرکی واردات معاف هستند. این معافیت قبلا تا 31 دسامبر 2022 بود. ضمناً مدت معافیت از حقوق گمرکی واردات ماسک پزشکی و ماسک‌های تنفسی پزشکی نیز به مدت 2 سال تمدید می‌شود.

همچنین سرنگ های پلاستیکی با ظرفیت 2 میلی لیتر یا کمتر، دو تا پنج میلی لیتر، پنج تا ده میلی لیتر، ده تا 20 میلی لیتر و سایر سرنگ های پلاستیکی سوزن دار و بدون سوزن از 31 دسامبر 2024 از پرداخت عوارض گمرکی معاف می‌شوند. بر این اساس تا 31 دسامبر 2024 واردات سرنگ با ظرفیت دو میلی لیتر یا کمتر با سوزن یا بدون سوزن مشمول عوارض 0.02 دلار، از دو تا پنج میلی لیتر - 0.025 دلار، از پنج تا ده میلی لیتر - 0.03 دلار، از ده تا 20 میلی لیتر - 0.04 دلار و انواع دیگر - 0.04 دلار خواهد بود.

واردات سرنگ پلاستیکی انسولین با سوزن یا بدون سوزن یک میلی لیتر یا کمتر به کشور از پرداخت عوارض گمرکی معاف است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما