معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در نیمه اول آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازدید وزیر اقتصاد ژاپن از نمونه اولیه راکتور هسته ای نسل فردا

 نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن، از یک راکتور هسته‌ای نسل فردای در حال توسعه برای تولید انرژی با بهینه بیشتر بازدید کرده‌ است. نیشیمورا از مرکز تحقیقات آژانس انرژی اتمی ژاپن در استان ایباراکی در نزدیکی توکیو بازدید کرد.

او از نمونه اولیه یک راکتور خنک شونده با گاز داغ (HTGR) بازدید کرد. این راکتور به عنوان عامل خنک‌ کننده از گاز هلیوم استفاده می‌کند و به دلیل ویژگی‌های عالی ایمنی و اقتصادی مورد تمجید قرار گرفته است.

با توجه به این که دولت ژاپن ارتقا توسعه و ساخت راکتورهای نسل فردا را بررسی می‌کند، این دیدار نیشیمورا انجام شد. نیشیمورا در جمع خبرنگاران گفت معتقد است برق هسته‌ای برای تحقق تامین برق باثبات و کربن زدایی عامل بسیار مهمی است.

او گفت شنیده است برخی از زنجیره‌های تامین به دلیل تعلیق فعالیت تعدادی از نیروگاه‌های هسته‌ای در معرض خطر هستندنیشیمورا گفت دولت برای ارتقا خط‌ مشی انرژی از جمله منابع انسانی و فناوری، حمایت لازم را ارائه خواهد کرد.

 بانک ژاپن سیاست تسهیل پولی خود را ادامه می‌دهد

 بانک ژاپن به رغم فشار فزاینده برای افزایش نرخ‌های بهره به دلیل کاهش ارزش ین، همچنان به سیاست‌ تسهیل پولی کلان خود ادامه می‌دهد. اعضای هیئت مدیره بانک ژاپن در حال جمع ‌بندی مباحث جلسه ۲ روزه خود پیرامون سیاست پولی بانک مرکزی هستند.

بنا به تصمیم اعضای هیئت مدیره، این بانک نرخ بهره کوتاه‌ مدت را در محدوده منفی حفظ می‌کند و همچنین به منظور حفظ نرخ بهره بلند مدت در حدود صفر درصد، به خرید اوراق قرضه دولتی ادامه خواهد داد.

هیئت مدیره بانک ژاپن همچنین پیش ‌بینی خود از تورم در سال مالی جاری را که مارس ۲۰۲۳ پایان می‌یابد، افزایش داد. اکنون، بانک ژاپن انتظار دارد قیمت‌ها ۹ / ۲ درصد افزایش یابند که از ۳ / ۲ درصد اعلام شده در ماه ژوئیه بیشتر است.

این رقم، پیش ‌بینی میانگین شاخص قیمت مصرف ‌کننده به غیر از مواد غذایی تازه است. این افزایش پیش ‌بینی با توجه به بالا رفتن قیمت انرژی و مواد خام و روند سریع کاهش ارزش ین صورت گرفته است.

 قیمت بیش از ۸۰۰ محصول غذایی در نوامبر افزایش می‌یابد

تحقیقی که توسط یک شرکت خصوصی تحقیقاتی انجام شده نشان می‌دهد که قیمت بیش از ۸۰۰ قلم از محصولات غذایی و نوشیدنی در ماه نوامبر در ژاپن افزایش خواهد یافت.تیکوکو دیتابانک از ۱۰۵ تولید‌کننده محصولات خوراکی و نوشیدنی تحقیقی به عمل آورد.

این شرکت می‌گوید تا پایان ماه اکتبر، این تولید‌کنندگان قیمت‌ ۲۰ هزار و ۷۴۳ قلم محصول را یا قبلا افزایش داده‌اند یا قصد دارند افزایش دهند.در ماه نوامبر قرار است قیمت ۸۳۳ محصول گرانتر شود.

این رقم کمتر از ۶۶۹۹ قلمی است که در ماه اکتبر تحت تأثیر «شتاب برای افزایش قیمت‌ها» قرار گرفت. اما این شرکت تحقیقاتی می‌گوید خانوارها احساس می‌کنند بطور روزافزونی زیر فشار مخارج رو به رشد اقلام روزمره قرار دارند.

تیکوکو دیتابانک ذکر می‌کند که تولیدکنندگان قصد دارند سال آینده قیمت بیش از ۲۰۰۰ محصول غذایی و نوشیدنی را افزایش دهند. به ظاهر انتظار می‌رود این تعداد افزایش یابد.این شرکت تحقیقاتی می‌گوید ضعیف شدن سریع ارزش ین به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است. این شرکت اضافه می‌کند امکان دارد افزایش قیمت بیشتری در ماههای فوریه و مارس انجام شود.

 درآمد بی سابقه شرکت‌ها در ژاپن

 سازمان مالیات کشوری می‌گوید درآمد شرکت‌ها در سال مالی ۲۰۲۱ رکورد زده است. شرکت‌ها در سال منتهی به ماه مارس بیش از ۴ / ۷۹ تریلیون ین یا حدود ۵۳۴ میلیارد دلار درآمد داشتند.

این سازمان پس از جمع‌آوری اظهارنامه‌های مالیاتی بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار شرکت، این آمار را منتشر کرد. این رقم نسبت به سال قبل حدود ۹ / ۶۲ میلیارد دلار یا بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

درآمد شرکت‌ها به بالاترین سطح خود از زمان جمع‌آوری داده‌ها در سال ۱۹۶۷ رسیده است. این رقم در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.مالیات شرکت‌ها به حدود ۷ / ۹۳ میلیارد دلار رسید که ۱ / ۱۲ میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

بر اساس صنایع مختلف، درآمد تولیدکنندگان ۳۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. درآمد عمده‌فروشی‌ها نیز ۲۵ درصد افزایش داشت. درآمد شرکت‌ها تقریبا در تمام صنایع بیشتر شده است.میامائه کویا، یک اقتصاددان ارشد در SMBC Nikko Securities، می‌گوید که درآمد شرکت‌ها نه تنها به دلیل افزایش فروش، بلکه به این دلیل که شرکت‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، در حال افزایش است. او می‌گوید که شرکت‌ها باید برای ایجاد یک چرخه رشد مثبت، بیشتر برای استخدام و دستمزدها هزینه کنند.

درخواست دولت ژاپن از شرکت‌ها و خانوارها برای صرفه‌جویی در مصرف برق

 دولت ژاپن می‌گوید وضعیت تامین برق کشور قابل پیش‌بینی نیست و از خانوارها و شرکت‌ها خواسته است که از ماه دسامبر در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. این اولین بار در هفت سال گذشته می‌باشد که دولت چنین درخواستی برای فصل زمستان مطرح می‌کند.

نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر صنایع ژاپن، گفته «ما تصمیم گرفته‌ایم که از مردم و شرکت‌ها درخواست کنیم بعد از تابستان در زمستان هم در حد مقدور در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.»مسئولان می‌گویند انتظار می‌رود شرکت‌های برق سه درصد ظرفیت تامین برق، که حداقل لازم برای تامین باثبات در سراسر کشور است، را ذخیره کنند.

اما هزینه تامین گاز طبیعی مایع کماکان بسیار بالاست. این مسئولان مناقشه روسیه و اوکراین را عامل بالارفتن این هزینه‌ها می دانند.دولت رسما تصمیم گرفت این درخواست را اعلام کند و از خانوار‌ها و شرکت‌ها بخواهد از ماه دسامبر تا مارس برای صرفه جویی در برق هرآنچه می‌توانند انجام دهند.

مداخله بی‌سابقه ژاپن در بازار ارز در ماه اکتبر به میزان ۳ / ۶ تریلیون ین

دولت ژاپن و بانک ژاپن در فاصله ۲۹ سپتامبر تا ۲۷ اکتبر با فروش دلار به ارزش کل بیش از ۳۴ / ۶ تریلیون ین که با نرخ کنونی معادل با حدود ۴۳ میلیارد دلار است، بزرگترین مداخله ارزی تا کنون را در بازار انجام دادند.

رکورد قبلی که در ماه سپتامبر بر جای گذاشته شد، حدود ۸۳ / ۲ تریلیون ین بود. ژاپن در روز ۲۱ اکتبر طی ساعات اداری بازار تبادلات ارز نیویورک، بدون اعلام قبلی جهت مقابله با کاهش شدید ارزش ین در برابر دلار آمریکا در بازار ارز مداخله کرد. این مداخله باعث شد ارزش واحد پول ژاپن بیش از ۷ ین در برابر هر دلار افزایش یابد.

ارزش ین هفته گذشته نیز به شدت افزایش یافت. بسیاری از کارگزاران بازار احتمال می‌دهند ژاپن باز هم در بازار مداخله کند.

هوندا اتومبیل‌های خودران مجهز به دوربین‌های دارای هوش مصنوعی می‌سازد

 هوندا موتور می‌گوید درحال ساخت یک سیستم خودران بهره‌مند از هوش مصنوعی است که با استفاده از دوربین‌ می‌تواند به خودروها کمک کند تا اشراف بهتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشند. این تازه‌ترین گامی است که این شرکت برای آغاز استفاده تجاری از این فناوری رانندگی خودکار برداشته است.

هوندا آزمایش این سیستم را ماه جاری در ژاپن شروع خواهد کرد و می‌گوید این فناوری تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های خودرو را تجزیه و تحلیل می‌کند تا درک بهتری از محیط اطراف خودرو از جمله خودروهای دیگر و عابرین پیاده فراهم کند.

این شرکت می‌گوید با استفاده از این فناوری هزینه‌های تولید کمتر می‌شود زیرا این سیستم نیازی به حسگر و یا نقشه‌های با دقت بالا ندارد. هوندا همچنین می‌گوید قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی استفاده عملی از این فناوری را شروع کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما