معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رئیس‌جمهور غنا: دولت دلارهای تازه به اقتصاد تزریق می‌کند؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ دوشنبه 31 اکتبر 2022، آقای آکوفو آدو رئیس‌جمهور غنا طی یک مصاحبه تلویزیونی در رابطه با موضوع پول ملی، اظهار داشت که جریان ورودی جدید دلار به بازار ارز غنا به عنوان بخشی از اقدامات دولت به منظور جلوگیری از تداوم سقوط ارزش سدی تزریق خواهد شد. وی افزود بانک مرکزی غنا در حال افزایش اقدامات نظارتی خود در بازار صرافی و بازار سیاه است تا اپراتورهای غیرقانونی را از بازار حذف نموده و از فعالیت مجاز کنشگران بازار ارز اطمینان حاصل نماید.

درخواست رئیس‌جمهور سابق غنا از دولت این کشور برای انصراف از میزبانی بازی‌های آفریقایی 2023؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ شنبه 29 اکتبر 2022، آقای جان ماهاما رئیس‌جمهور سابق غنا از دولت غنا خواسته است به دلیل مشکلات اقتصادی، انصراف این کشور را از میزبانی بازی‌های آفریقایی 2023(African Games) (AG) اعلام نماید. رئیس‌جمهور سابق غنا روز پنج‌شنبه طی سخنانی درباره وضعیت اقتصاد این کشور به ملت گفت: ((اگر دیر نشده است، از میزبانی بازی‌های آفریقایی 2023 انصراف دهیم)). به گفته آقای ماهاما این اقدام به کاهش هزینه‌های غیرضروری کمک خواهد کرد و منابعی را  برای اختصاص به سایر بخش‌های سودمند اقتصادی مهیا می‌سازد. وی گفت: ((ما باید اقداماتی را به منظور صرفه‌جویی مالی و تضمین ثبات اقتصادی کشور آغاز نماییم)).

مقرر شده است که سیزدهمین دوره بازی‌های آفریقایی با حضور بیش از 5000 ورزشکار از 54 کشور آفریقایی در روزهای 4 لغایت 19 آگوست 2023 در غنا برگزار شود.

پیش‌بینی نرخ رشد 4.6درصدی برای غنا در سال 2023 توسط موسسه Fitch Solution؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ جمعه 28 اکتبر 2022، موسسه Fitch Solution نرخ رشد 4.6درصدی را برای غنا در سال 2023 پیش‌بینی کرده است که 2.8درصد کمتر از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول می‌باشد. در جولای 2022 موسسه Fitch Solution نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غنا (سال 2022) را که در ابتدا 4.8درصد پیش‌بینی کرده بود را تغییر داد و 2.6درصد اعلام کرد. با این حال این موسسه در گزارش بروزرسانی فصلی اقتصاد کلان آفریقای جنوب صحرا اعلام کرد که پیش‌بینی رشد 4.6درصدی غنا برای سال 2023 منوط به توافق این کشور با صندوق بین‌المللی پول تا پایان سال 2022 می‌باشد.

افزایش مجدد تورم در غنا؛

به گزارش روزنامه Daily Graphic مورخ جمعه 28 اکتبر 2022، براساس آمارهای منتشر شده توسط مرکز خدمات آماری غنا، تورم این کشور که در ماه آگوست 39.7درصد بوده است در ماه سپتامبر به 45.6درصد افزایش یافته است که در سالیان اخیر عددی بی‌سابقه می‌باشد.

حمایت شرکت ملی نفت غنا از سیرالئون در حوزه صنایع پایین دستی نفت؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ چهارشنبه 2 نوامبر 2022، شرکت ملی نفت غنا در حال کمک به آژانس تنظیم مقررات نفت سیرالئون به عنوان همتای خویش جهت بهبود و ارتقا در تنظیم مقررات مربوط به صنایع پایین دستی نفت می‌باشد. در سفری که آقای بریما بالووا کوروما رئیس اجرایی آژانس تنظیم مقررات نفتی سیرالئون در راس هیئتی به غنا داشت اظهار نمود که به منظور به اشتراک گذاشتن تجربیات و آموزش در زمینه قوانین و مقررات، فرآوری، سیاست‌ها و روندهای بخش پایین دستی نفت به غنا سفر نموده‌اند. وی درخصوص کنترل صنایع پایین دستی نفت در سیرالئون توسط بخش خصوصی ابراز نگرانی نمود و عنوان داشت که: ((برای سیرالئون این بسیار عجیب است که کل زنجیره ارزش افزوده نفت این کشور غیردولتی است)).

برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تسهیل تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری؛

به گزارش خبرگزاری Togo First مورخ چهارشنبه 2 نوامبر 2022، چهارمین دوره نمایشگاه تسهیل تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری در روز سه‌شنبه 1 نوامبر در لومه آغاز و تا روز شنبه 5 نوامبر ادامه خواهد داشت. عنوان منتخب برای نمایشگاه امسال عبارت است از: ((سرمایه‌گذاری در آفریقای فردا)). نوآوری نمایشگاه امسال ((روستای فرین)) می‌باشد که در آن آژانس ملی اشتغال از جویندگان کار ثبت نام به عمل آورده، شرکت‌کنندگان درخواست‌های خود را ارائه داده و مصاحبه‌های شغلی در همان محل انجام می‌شود. در روستای فرین بازدیدکنندگان همچنین درخصوص چگونگی ثبت اسناد زمین و درخواست وام آموزش می‌بینند و در برنامه‌های گفتگو محور شرکت کرده و تجربیات خود را با سایرین به اشتراک می‌گذارند.

هفته آینده شهر لومه میزبان سمینار ملی تجارت الکترونیک خواهد بود؛

به گزارش خبرگزاری Togo First مورخ پنج‌شنبه 3 نوامبر 2022، هفته آینده در روزهای 10 و 11 نوامبر شهر لومه میزبان سمینار ملی تجارت الکترونیک خواهد بود. این رویداد به ابتکار وزارت تجارت توگو و با همکاری سازمان تجارت جهانی (WTO) برگزار خواهد شد. در طول این سمینار، کارآفرینان جوان توگویی با بسترهای نوین بازاریابی آشنا خواهند شد. تجارت الکترونیک منبع فرصت‌های اقتصادی و ابزاری برای کمک به دولت جهت دیجیتالی شدن هر چه بیشتر به ویژه در زمینه خدمات عمومی است. از شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها به ویژه زنان دعوت شده است تا جهت شرکت در این سمینار ثبت‌نام نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما