معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

برگزاری مراسم روز فناوری ایران در نمایشگاه جیتکس 2022 دبی با حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی

مراسم روز فناوری ایران در نمایشگاه جیتکس 2020 دبی با حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی" مورخ 18 مهرماه 1401 برگزار گردید.

نمایشگاه فناوری جهان با عنوان جیتکس دبی GITEX هرساله به میزبانی امارات برگزار می‌شود و جدیدترین تحولات و نوآوری­های عرصه فناوری را شناسایی و در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. چهل و دومین دوره نمایشگاه جیتکس 10 تا 14 اکتبر 2022 (18 تا 22 مهر 1401) در مرکز تجارت جهانی دبی با حضور بیش از پنج هزار شرکت فعال در حوزه  فن آوری و نو آوری  از 170 کشور جهان برگزار گردید.

مراسم روز فناوری ایران

«روز فناوری ایران» که هرساله در حاشیه نمایشگاه جیتکس برگزار می­ شود، امسال نیز در اولین روز این نمایشگاه برگزار شد. این همایش توسط IRAN BUSINESS HUB-UAE ،  DATAMATIX  ، همراه اول و سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

 در ابتدای این گردهمایی عباس لطفعلیان معاون بازاریابی و فروش همراه اول، به معرفی شرکت ارتباطات سیار ایران MCI (به زبان انگلیسی) پرداخت. به گفته او: همراه اول، اولین اپراتور تلفن همراه ایران است. این شرکت در سال 1993 تأسیس شده بیش از 76 میلیون نفر کاربر فعال دارد. این شرکت هفدهمین اپراتور بزرگ موبایل در جهان است و 57 درصد از سهم بازار تلفن همراه ایران را در اختیار دارد.

هدف این شرکت تبدیل شدن به یکی از رهبران منطقه‌ای ICT با فراهم کردن سرویس‌های هوشمند است. این شرکت دارای یک اکوسیستم است که شامل حرکت اول، همراه کسب‌وکارهای کوچک، بخش تحقیق و توسعه، مبین نت، افرا نت و آکادمی همراه و چند بخش دیگر است.  

- در ادامه نشست، محمدامین آقامیری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت تحریم‌های ظالمانه موجب توقف ICT در ایران نشد و بازدهی آن نسبت به سایر عرصه ­ها بیشتر شد با این‌حال رفع تحریم موجب سهم بازار اقتصاد دیجیتال ایران در سال 2021 معادل 11.2 میلیارد دلار بوده که معادل 6.86 درصد از GDP ایران بوده است. ایران 500 هزار نیروی فعال در حوزه ICT دارد؛ بیست هزار شرکت در این حوزه مشغول به کار هستند و سالانه هزاران نفر فارغ‌التحصیل این حوزه هستند. ضمناً سالانه 200 هزار نفر وارد این عرصه می‌شود.

در دوران کرونا زیرساخت‌های گسترده ایران قابلیت‌های خود را به منصه ظهور رسانند و اقتصاد دیجیتال تقویت شد. در این میان سهم بخش خصوصی قابل‌توجه است. رتبه ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال در 6-7 سال گذشته رشد خوبی داشته و با رشد پنجره­ واحد گسترش یافته است. به دلیل تحریم‌ها و یا سیاست‌های متفاوت، شرکت‌های خارجی امکان حضور در ایران را نداشتند و این مسئله عامل بومی‌سازی ICT در ایران و ایجاد فرصت‌های جدید شد. فرصت اینجاست که شرکت‌های داخلی توانستند خدماتی که در جهان ارائه می‌شود را به دست خود ساخته و در ایران اجرا کنند. امروزه کشورهای دیگر هم دنبال ایجاد سازوکارهای داخلی و ایجاد رقابت با سایر شرکت‌ها هستند. ازاین‌رو، شرکت‌های ایرانی که تجربه حضور در یک بازار 80 میلیونی داشته­ اند، و آماده ارائه تجربیات خود در کشورهای دیگر هستند و وزارت ارتباطات نیز آماده حمایت گسترده از آن‌ها است .

ایران در رتبه دوم «شاخص نوآوری» در بین کشورهای مرکز و جنوب آسیاست و جایگاه سوم در میان کشورهای با درآمد کم و متوسط است. ایران دومین کشور از لحاظ تربیت مهندس در جهان است و این فرصتی برای توسعه صنایع است. تصویر ذیل(نمایش روی پرده) شامل شرکت‌هایی است که ظرفیت فعالیت گسترده و بین‌المللی هستند.

9 محور که طبق سیاست‌های ایران امکان سرمایه‌گذاری و بازدهی مناسب دارند شامل: 1- جی فایو  2- فیبر نوری، 3- فضای ابری، 4- تلفن هوشمند (سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد ایران شده و لذا ما به دنبال ایجاد خطوط تولید و مونتاژ در ایران هستیم)، 5- شهر هوشمند، 6- هوش مصنوعی و آنالیز اطلاعات ، 7- توسعه نرم‌افزار،  8- صنایع دیجیتال و  9- ولت الکترونیک است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما