معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
واردات خودروهای کمتر از سه سال کارکرد برای اتباع الجزایری /  آیین نامه واردات تجاری خودرو تا پایان 2022 نهایی می‌شود
جلسه هیئت دولت الجزایر به ریاست آقای عبدالمجید تبون،  رئیس جمهور در روز یکشنبه 9 اکتبر برگزار شد. در پایان این جلسه رئیس جمهور مجوز واردات خودروهای با کارکرد کمتر از سه سال را برای شهروندان کشور صادر کرد. وی همچنین دستور داد تا در جلسه بعدی هیئت دولت آیین نامه واردات خودرو توسط شرکت های واردکننده ارائه و تا قبل از پایان سال 2022 محتوای آن تصویب شود. آقای احمد زغدار وزیر صنایع نیز اعلام کرد آیین نامه مربوطه آماده است و برخی امور مربوط به فرایند های گمرکی و غیره با وزارت دارایی در حال نهایی شدن است. 
توافق الجزایر و شرکت خودروسازی فیات 
وزارت صنایع الجزایر با گروه خودروسازی فیات ایتالیا یک توافق کلی همکاری برای اجرای پروژه تولید خودرو در یکی از مناطق صنعتی شهر وهران امضا کردند. توافق مذکور بین مدیر کل همکاری‌های بین المللی وزارت صنایع و مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای هلدینگ Stellantis که شرکت فیات بخشی از آن است امضا شد. در این مراسم وزیر صنایع الجزایر و مدیرعامل هلدینگ Stellantisحضور داشتند.  وزیر صنایع الجزایر در این مراسم اظهار داشت: نخستین خودروهای ساخت فیات در الجزایر تا پایان سال 2023 در دسترس خواهد بود.  آقای زغدار افزود: دلیل انتخاب فیات "تعهد این برند به انتقال موثر فنآوری و همچنین میزان بومی سازی که مطابق با خواسته‌های این وزارتخانه بوده است. 
برگزاری نشست سالانه انرژی بین الجزایر و اتحادیه اروپا 
چهارمین نشست سالانه انرژی بین الجزایر و اتحادیه اروپا در تاریخ 10 و 11 اکتبر در الجزیره برگزار شد. در پایان این نشست محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر گفت: الجزایر و اتحادیه اروپا یک برنامه عملیاتی را با هدف تحقق پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در چارچوب همکاری‌های انرژی دوجانبه تنظیم کرده‌اند. وی تصریح کرد: فهرست پروژه‌هایی که در چارچوب همکاری‌های دوجانبه انجام می‌شود، در چهارمین نشست سالانه سطح عالی گفتگوی انرژی بین الجزایر و اتحادیه اروپا تعیین شد. وی با اشاره به اینکه الجزایر یک شریک قابل اعتماد در حوزه انرژی است افزود دو طرف سازو کارهای توسعه همکاری‌های در زمینه گاز را مورد توجه قرار دادند. پروژه اتصال الجزایر و اروپا با کابل های فشار قوی برق از طریق مدیترانه مورد تاکید قرار گرفت. همچنین بخش انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از محورهای گفتگوها بود و الجزایر به دنبال تولید 50 درصد از انرژی مصرفی خود از طریق انرژی‌های تجدید پذیر است. 
مشارکت وزیر انرژی و معادن الجزایر در فوروم هفته انرژی روسیه 
آقای محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر در هفته انرژی روسیه در مسکو شرکت کرد. وی در این سفر به همراه توفیق حکار مدیرعامل شرکت سوناطراک الجزایر در مراسم افتتاحیه فورم حضور یافت. در حاشیه این اجلاس وی با آقای الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه ملاقات  کرد که طی آن دو طرف بر تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های نفت و گاز، برق، انرژی‌های تجدید پذیر و معادن تاکید کردند. وی همچنین با بسام طعمه همتای سوری و نیز مدیران برخی شرکت های فعال حوزه انرژی روسیه ملاقات کرد. 
حضور وزیر دارایی الجزایر در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول 
آقای ابراهیم جمال کسالی، وزیر دارایی الجزایر برای شرکت در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرد. این اجلاس از 13 تا 16 اکتبر برگزار می‌شود. بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی، آقای کسالی علاوه بر حضور در نشست عمومی و نشست های تخصصی و منطقه ای این دو سازمان، در حاشیه اجلاس با همتایان خود ملاقات هایی خواهد داشت.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما