معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۶

لغو ممنوعیت کشت و واردات محصولات تراریخته در کنیا

دولت کنیا با هدف تامین امنیت غذایی کشور، واردات محصولات تراریخته را آزاد و میلیاردها شیلینگ را به شرکت های فعال در تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی اختصاص داد.

 براساس اعلام رئیس جمهور کنیا، کابینه تصمیم قبلی خود در نوامبر 2012 مبنی بر ممنوعیت کشت محصولات اصلاح شده ی ژنتیکی و واردات مواد غذایی و خوراک دام تولید شده از نوآوری‌های بیوتکنولوژی را لغو کرد. دولت اعلام کرد در تصمیم خود گزارش های کارشناسی از سوی سازمان ملی ایمنی زیستی کنیا، سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سازمان ایمنی غذایی اروپا را مدنظر قرار داده است. براین اساس، کنیا به جمع کشورهای نیجریه، آفریقای جنوبی، اتیوپی و مالاوی در تولید محصولات تراریخته می‌پیوند.

تحقیقات در خصوص بذر ذرت تراریخته در کنیا در سال 2010 آغاز شد. در سال 2016 سازمان ملی ایمنی زیستی کنیا مجوز کشت محدود این بذرها را صادر کرد. محققان کنیایی تحقیقات خود را در این خصوص در سال گذشته به پایان رساندند و عرضه ی تجاری بذر ذرت تراریخته در انتظار تصویب دولت کنیا بود. دولت کنیا در سال 2019 مجوز تجاری سازی کشت پنبه ی تراریخته با هدف توسعه ی صنعت پوشاک و ایجاد اشتغال در کنیا را صادر کرده بود.

دلیل اصلی ممنوعیت واردات و کشت غلات تراریخته در کنیا نتایج تحقیقاتی بود که نشان می داد مصرف این محصولات منجر به بروز تومورهای سرطانی در انسان می‌شود. اما محققان کنیایی معتقدند این محصولات نه تنها باعث بروز سرطان نخواهد شد بلکه به دلیل مقابله با ایجاد سم آفلاتوکسین که معمولا در غلات به وجود می آید و یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان در کنیا است، می‌تواند به بهبود سلامت جمعی کمک کند.

مهمترین هدف دولت از این تصمیم مقابله با اثرات خشکسالی در بخشی از کنیا و نیز افزایش قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر در این کشور است. در شرایطی که بحران خشکسالی و کمبود مواد غذایی 3 میلیون کنیایی را تهدید می‌کند، محققان کنیایی معتقدند که بذرهای تراریخته در برابر کم آبی و آفت ها مقاوم تر هستند و نسبت به بذرهای معمولی به میزان 40 درصد مزیت عملکرد بیشتری دارند. همچنین به دلیل نیاز به مصرف کود شیمیایی کمتر که در سال های اخیر با افزایش قیمت شدید مواجه شده است، هزینه ی تولید پایین تری خواهند داشت. همچنین با این تصمیم امکان واردات ذرت تراریخته با قیمت ارزان تر از ذرت معمولی فراهم شده و انتظار می رود قیمت آرد ذرت در کنیا کاهش پیدا کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما