معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

ابراز نگرانی قبرس نسبت به اثرات منفی تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا برکشتیرانی این کشور

نیکوس آناستازیادس رئیس جمهور قبرس طی سخنانی در جمع انجمن مالکان کشتی یونان و قبرس در شهر آتن، اعلام داشت: اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که تحریم های وضع شده از سوی آن اتحادیه بر علیه روسیه، تأثیرات منفی بر اقتصاد بویژه در بخش کشتیرانی کشورهای عضو، نداشته باشد.

وی ادامه داد: دولت قبرس تمام تلاش خود را می‌کند تا اثرات منفی تحریم‌ها بر بخش کشتیرانی را به حداقل برساند و فضای رقابت‌پذیری را تا حد ممکن حفظ کند. وی افزود: در خلال تما‌س هایش با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در تعاملات با شورای اروپا، همواره بر اصل و فلسفه اساسی حاکم بر تحریم‌ها، به گونه ای عملاً ساختار اقتصادی کشورهای تحریک کننده را بخطر نیندازد، تأکید نموده است. وی تصریح کرد در صورت عدم توجه به این امر، مطمئناً کشوری که هزینه را پرداخت می‌کند، روسیه و صادرات انرژی آن نیست، بلکه بخش‌های کشتیرانی تجاری یونان، قبرس و احتمالاً مالت خواهند بود.

آناستازیادس سپس اضافه نمود: قبرس و یونان در اتخاذ موضعی قوی در مورد لزوم اجتناب اتحادیه اروپا نسبت به تصویب تحریم هایی که تأثیر منفی بر کشورهای عضو خواهد داشت، هیچگاه تردید نکردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در ترسیم چشم انداز استراتژی دولت در زمینه ارتقاء صنعت کشتیرانی، اعلام داشت: در چشم انداز استراتژی دولت برای کشتیرانی تا سال 2030 ، زمینه ایجاد یک پایه محکم برای صنعت کشتیرانی برای مقابله مناسب با بحران‌های پیش بینی نشده و همچنین سرمایه گذاری از فرصت های نوظهور مد نظر قرار گرفته است. این برنامه استراتژیک بر سه رکن برون گرایی، سازگاری و پایداری استوار بوده و نه تنها پایه محکمی‌برای تقویت رقابت پذیری کشور در عرصه بین المللی ایجاد می‌کند، بلکه باعث افزایش سطوح امنیتی کشتی‌های حامل پرچم قبرس خواهد شد. همچنین از تلاشهای انجام شده برای کربن زدایی بخش کشتیرانی، از طریق مشوق های مالیاتی سبز حمایت می‌کند.

وی خاطر نشان ساخت: در عین حال، این استراتژی با تضمین آموزش و مهارت های کافی برای دریانوردان از طریق ترویج آموزش الکترونیکی با استفاده از فناوریهای مدرن موجود، به ارتقای توانمندی عوامل انسانی، نیز توجه می نماید.

رئیس جمهور قبرس در خاتمه اعلام داشت: معاونت تازه تأسیس وزارت کشتیرانی در کابینه دولت قبرس، تنها با هدف تقویت برنامه استراتژیک کشور به منظور پاسخگویی به فضای رقابت پذیری در عرصه بین المللی، ایجاد شده است.

قبرس با داشتن ناوگان دریائی متشکل از 2700 کشتی (رتبه ششم در جهان)، یکی از مراکز مهم کشتی‌داری و خدمات مدیریت کشتی در جهان است. علاوه بر این، مجموعه صنایع یکپارچه دریایی آن در زمینه بیمه دریایی، تامین تجهیزات، مخابرات و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها فعال هستند. همچنین امروزه قبرس دارنده بزرگترین مرکز مدیریت کشتی در اروپا بوده و مرکز ثبت کشتی جزیره قبرس نیز سومین مرکز بزرگ در اروپا و دهمین در جهان بشمار می آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما