معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۰

مرکزیت امارات متحده عربی در تجارت و مبادلات خودرو

گزیده ای از گزارش منتشره در رسانه‌های امارات متحده عربی پیرامون ظرفیت های بالای این کشور در تبادلات جهانی انواع خودرو، قطعات و لوازم یدکی و حمل و نقل به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

این روزها رسانه‌های اماراتی از  بازار 45.5 میلیارد درهمی تجارت انواع خودرو در منطقه آزاد جبل‌علی "جفزا" در سال 2021 (17 سپتامبر 2022) خبر می دهند.

براساس اعلام DP World ، سال 2021 حجم کل تجارت منطقه آزاد جبل علی (جفزا) با رشد 19 درصد 454.7 میلیارد درهم رسیده نسبت ثبت شرکت در این منطقه رشد 18.6 درصد داشته و هم اکنون در این منطقه 9 هزار شرکت فعال می‌باشد. تجارت خودرو و حمل و نقل جفزا 1.2 میلیون تن و ارزش 12.4 میلیارد دلار (45.5 میلیارد درهم) ثبت شده که یک سوم حجم تجارت 31.3 میلیارد دلاری ( 4.8 میلیون تن) در این بخش امارات را تشکیل می دهد.

در چشم انداز ترسیم شده امارات عربی متحده، دبی دروازه اصلی ترانزیت کالا میان آفریقا، اروپا و آسیا تعریف شده که با زیرساخت های منحصر به فرد لجستیکی، بعنوان بزرگترین مرکز تجارت خودروهای جدید و دست دوم نیز نقش آفرینی می‌کند و تقویت موقعیت استراتژیک فعلی و توسعه همه جانبه زیرساخت ها همچنان بعنوان امری مهم و ضروری دنبال می‌شود.

هم اکنون Jafza محوطه وسیعی را به استقرار شرکت های خودرو ـ قطعات یدکی و خدمات پس از فروش اختصاص داده و شرکت های متعددی از 70 کشور جهان در تجارت خودرو فعالیت دارند و غول‌های خودروسازی مانند فورد، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، نیسان، میتسوبیشی، فولکس واگن و ولوو به این منطقه جذب و قریب 8000 کارمند مشغول به کار می‌باشند و ظرفیت جابجایی بیش از 1 میلیون خودرو در این محوطه وجود دارد.

اتصال به شبکه تجارت فعال جهانی ـ نمایندگی‌ها در آفریقا، آسیا و کشورهای مختلف خاورمیانه با مصرف کنندگان پر تعداد در سراسر جهان ـ موقعیت ممتاز جغرافیایی ـ سیستم چند وجهی اتصال از طریق فرودگاه بین المللی آل مکتوم به بیش از 260 فرودگاه مقصد ـ مجاورت بندر جبل علی و مقاصدی در بیش از 150 بندر ـ دسترسی به شبکه جاده‌ای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و راه‌آهن که سال 2023 افتتاح و جبل علی اولین توقفگاه ریلی قابل دسترس آن خواهد بود، در کنار سایر معافیت ها از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شرکت ها، برای بازرگانان و شرکت های فعال در این منطقه آزاد تجاری جذابیت هایی را فراهم آورده و عملاً گوی سبقت را از رقبای منطقه ای ربوده و علاوه بر جذب حداکثری، کارایی عملیات شرکت ها را بالا برده و افزایش حجم تجارت این منطقه به دنبال داشته است.

ترمینال کانتینری جابجایی کالا در بندر جبل‌علی در این موفقیت نقشی کلیدی را با توجه به اسکله‌های متعدد بارگیری و تخلیه وسایل نقلیه و خودروها ایفا می‌کند و از ظرفیت جابجایی تا یک میلیون خودرو برخوردار و فضای کنار اسکله برای ذخیره 27000 خودرو گنجایش داشته و از بزرگترین پارکینگ طبقاتی منطقه در نوع خود می‌باشد.

از دیگر فعالیت های بندر جبل علی صادرات و واردات خوردوهای فرسوده می‌باشد و جایگاه مهمی را برای دبی بعنوان مرکز عمده تجارت خودرو خاورمیانه و شمال آفریقا فراهم آورده و طبق گزارش منتشره شرکت تحقیقاتی "ken research" پیش بینی شده درآمد بخش خودروهای فرسوده امارات تا سال 2025 به 112 میلیارد درهم برسد.

خدمات پشتیبانی بسیاری در منطقه آزاد جبل علی پیش از انجام فرآیند واردات یا صادرات از طریق بندر ارائه و تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان خودرو می‌توانند از امکانات بازرسی قبل از تحویل، نصب لوازم جانبی سبک، نگهداری خودرو، خدمات شستشو، حفاظت از بدنه خودرو از خوردگی و زنگ‌زدگی و نصب سیستم های پیشرفته در خودروها برخوردار شوند همچنین شرکت ها می‌توانند از لجستیک شخص ثالث، خدمات حمل و نقل کانتینری و اتوماسیون ترخیص کالا از گمرک که شامل سیستم جامع بوده و کلیه نیازهای واردکنندگان، صادرکنندگان و شرکت های توزیع را برطرف می سازد، منتفع شوند.

خرید 100درصد مجموعه Syncreon آمریکا که تخصص آن ارائه خدمات لجستیکی و زنجیره‌های تأمین بخش های مختلف خودروسازی، فن آوری تعویض و تعمیر (به مبلغ 1.2 میلیارد دلار) از سوی DP World در ژوئیه 2021 که در 91 بخش در 19 کشور شعبه داشته و از جایگاه جهانی برخوردار می‌باشد این امکان را فراهم آورده تا صاحبان محموله، خدمات مختلف مانند دریافت مواد، انبارداری، مدیریت موجودی، پردازش و بسته بندی قطعات به هم پیوسته بهره مند شوند. شبکه واحدهای تجاری DB World در اروپا شامل 12 پایانه کانتینری زمینی است که در مراکز استراتژیک مختلف اقتصادی آلمان، سوئیس، بلژیک و فرانسه توزیع شده همچنین پیوند تجاری سه حالته بین پایانه‌های زمینی خود در بنادر اصلی اروپا از طریق 60 سرویس حمل و نقل بار در هفته و بیش از 100 خط راه آهن فراهم می‌کند.

امارات متحده عربی 21 درصد از تجارت خودرو در آفریقا را به خود اختصاص داده است که معادل حدود 7 میلیارد تن کالا در سال بوده و جمعیت قاره آفریقا 1.4 میلیارد نفر شامل 54 کشور با میانگین سنی 20 سال و در حال افزایش جمعیت بوده و انتظار می رود در انتهای قرن فعلی جمعیت این قاره به بیش از 4 میلیارد نفر برسد از همین رو برقراری روابط تجاری بین قاره ای و دولت های مختلف جهان فرصت واقعی استفاده از این رشد جمعیت و تقاضا برای خودرو می‌باشد.

امارات همچنین نقش محوری در تجارت قطعات یدکی خودرو که روند لجستیکی بسیار پیچیده، حساس از زمان تحویل دارد ایفا می‌کند و با توجه به رشد شتابان تولید و توسعه شهری آفریقا تعداد خودروهای موجود در جاده‌های آن از 22 میلیون فراتر رفته و همین امر افزایش تقاضا و خدمات لجستیک از DP World  را منجر شده است. استفاده از حمل و نقل های ترکیبی در تسهیل تجارت با نیجریه، غنا، مصر، آنگولا و سنگال موجب تقویت دامنه خدمات در قاره آفریقا شده و از همین رو DP World به دنبال گسترش سرمایه گذاری‌های زیر ساخت و تخصصی در بنادر آفریقا می‌باشد تا از این طریق جریان دسترسی به بازارها از کلیه مسیرهای ممکن با تناسب قیمت برای مشتریان به همراه داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما