معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

جایگاه تولیدات دامی و کشاورزی در اقتصاد اروگوئه در سال 2022

بر اساس آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی اروگوئه، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه دوم سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 7.7 درصدی را به ثبت رسانده که بسیار بیشتر از پیش بینی‌های قبلی بود. تولیدات قابل ملاحظه در عرصه کشاورزی و دامی‌باعث شده که صادرات این محصولات تا پایان سال 2022 به 11 میلیارد دلار بالغ شود که در طول تاریخ اروگوئه بی سابقه است.

به دلیل افزایش تولیدات دامی و کشاورزی اروگوئه در سال 2022 پیش بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به پیش بینی‌های اولیه بیشتر گردد.با توجه به بحران اوکراین، تولید محصولات غذایی و کشاورزی و امنیت غذایی بیش از گذشته اهمیت یافته است. اروگوئه نیز در چند سال اخیر توجه ویژه ای به تولید و صادرات محصولات کشاورزی و دامی نموده است و بحران اوکراین نیز برای این کشور فرصتی را فراهم نمود تا جایگاه خود بیشتر از گذشته در این عرصه تثبیت نماید. از این رو با توجه به بهبود شرایط کرونایی، مقامات اروگوئه ای توجه زیادی را به برگزاری یکصدوهفدهمین نمایشگاه بزرگ سالانه دامداری و کشاورزی اروگوئه (موسوم به نمایشگاه پرادو) در مونته ویدئو مبذول داشته و رئیس جمهور این کشور به همراه وزرای کابینه در چند نوبت از این نمایشگاه بازدید نمودند.

در مراسم اختتامیه نمایشگاه پرادو امسال که با حضور آقای لاکاژه پو رئیس جمهور، جمعی از وزرا، سناتورها، نمایندگان، مقامات و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برگزار شد، آقای فرناندو ماتیوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه به عنوان سخنران اصلی ضمن ستودن عملکرد دولت در بخش کشاورزی و صنایع مربوطه، از اقدامات انجام گرفته و برنامه‌های آتی دولت برای ورود به بازارهای جدید خبر داد و گفت: اروگوئه در حال حاضر از شرایط لازم برای تبدیل شدن به کشوری با درآمدزایی بالا برخوردار است.

 آمارهای موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (اروگوئه 21) نشان می دهد که صادرات اقلام مختلف تجاری در هشت ماه ابتدای سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 35 درصد افزایش یافته و به 9.4 میلیارد دلار بالغ شده است.

چین نخستین شریک تجاری اروگوئه در سالهای اخیر و در سال 2022 است. صادرات اروگوئه به این کشور در ماه آگوست به 230 میلیون دلار بالغ شد. صادرات به چین در این ماه در مقایسه با ماه اوت سال گذشته به میزان یک درصد کاهش نشان داد. فروش گوشت گاوی و محصولات گوشتی به چین در ماه اوت سال جاری به طور متوسط حدود 30 درصد کاهش نشان داد، اما این کاهش با افزایش فروش سویا و محصولات لبنی به آن کشور جبران شد.

صادرات سویا اروگوئه در ماه اوت سال 2022 در مقایسه با اوت سال 2021 به میزان سه برابر افزایش یافت و از 110 میلیون دلار به 303 میلیون دلار بالغ شد. صادرات برنج نیز با افزایش 26 درصدی از 32 میلیون دلار به 40 میلیون دلار افزایش یافت.

مقامات اروگوئه در سال های اخیر تلاش زیادی برای توسعه تجارت در بازارهای جدید و جایگزین از جمله بازار کشورهای عرب خلیج فارس و شرق آسیا انجام می دهند. ژاپن از جمله بازارهایی است که اروگوئه برای محصولات دامی خود همواره مدنظر داشته است. صادرات اروگوئه به ژاپن از ابتدای 2022 تاکنون حدود 45 میلیون دلار بوده و بیشترین محصول صادراتی به ژاپن گوشت گاوی است.

ایگناسیو بوففو معاون وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه از توجه صادرکنندگان این کشور به بازار لبنی عربستان خبر داد و گفت: صادرات لبنیات به عربستان می‌تواند فرصت خوبی برای اروگوئه جهت افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر باشد. پیش بینی می‌شود که در سال 2020 حدود 4.8 میلیون دلار محصولات لبنی به عربستان صادر گردد. صادرکنندگان اروگوئه ای در نظر دارند تا سال 2026 به میزان 4.7 درصد از صادرات محصولات لبنی به عربستان را بدست آورند. با توجه به قدرت خرید در کشورهای عربی، این بازارها برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اروگوئه حائز اهمیت است.

اروگوئه در زمینه تولید محصولات اساسی و کشاورزی ظرفیت خوبی داشته و در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات غذایی برای 40 میلیون نفر را دارد. این کشور در سال های گذشته تلاش زیادی را در زمینه تولید دانه‌های روغنی بکار بسته است و در این عرصه به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده است.

به گزارش وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه، در مجموع کشت محصولات زمستانی در اروگوئه طی یک سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و به دومین محصول صادراتی این کشور تبدیل شده است. در این میان، دانه کلزا ( یا کانئلا) و دانه کاریناتا، در سال 2022 در مقایسه با یک سال قبل بیش از 50 درصد زیر کشت رفته و به 110 هزار هکتار بالغ شدند که بیش از صد هزار هکتار آن دانه کلزا بوده است.

کشور اروگوئه به دلیل ویژگی‌های آب و هوایی و جغرافیایی خود، کشت برنج و صنعت تولید برنج را به عنوان یکی از فعالیت های اصلی سیستم تولید صنعتی حوزه کشاورزی خود، توسعه داده است. در این کشور تاکنون بیش از 10 هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت تولید برنج ایجاد شده است. اروگوئه به عنوان اولین صادرکننده برنج در منطقه آمریکای لاتین بوده و جایگاه هفتم بین صادرکنندگان جهانی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از 90 درصد تولیدات برنج اروگوئه صادر می ­گردد که یکی از مقاصد عمده آن، برزیل است. بر اساس اطلاعات منتشر شده سالانه حدود 200 میلیون دلار از محل صادرات برنج به برزیل عاید اروگوئه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما