معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

توافق استرالیا و نیوزلند در زمینه توسعه همکاریهای ماهواره ای مشترک

دو کشور استرالیا و نیوزلند تا سال 2028 از یک سیستم مشترک تقویت امواج ماهواره ای(SBAS) برای شبکه‌های جهانی سیستم ناوبری ماهواره ای GNSS برخوردار خواهند شد.

بر اساس اعلام مادلین کینگ وزیر منابع  استرالیا، دو کشور استرالیا و نیوزلند تا سال 2028 از یک سیستم  مشترک تقویت امواج ماهواره ای (SBAS) [1] برای شبکه‌های جهانی سیستم ناوبری ماهواره ایGNSS[2] برخوردار خواهند شد.

 

بنا بر اعلام  سازمان علوم جغرافیایی استرالیا[3] سیستم تقویت ماهواره ای باعث دقت ردیاب ها با استفاده از ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی خواهد شد.

این سازوکار، که شبکه تقویت موقعیت جنوبی موسوم به "ساوت پان[4]" نامیده می‌شود، دقت سیستم‌های ناوبری ماهواره ای یا GNSS را از 5 تا 10 متر به کمتر از 100میلی‌متر افزایش می‌دهد و قابلیت هدایت  LPV - LNAV/VNAV -PBN را برای سیستم های ماهواره ای ارائه می‌کند. این سازوکار می‌تواند  قابلیت های  RNP APCH  را در مناطق پشتیبانی شده ارائه کند.

نقشه زیر موقعیت ساوت پان SPAN  را در بین موقعیت های دیگر جغرافیایی نشان می دهد:

ساوت پان، هواپیماها را قادر می‌سازد تا تصویر مطمئن‌تری از  فرودگاه‌های مناطق دورافتاده داشته باشند و از تسهیلات ایمنی اپراتورهایی مانند Royal Flying Doctor Service  استفاده کنند.

قرارداد یک میلیارد و دویست میلیون دلاری سازمان علوم جغرافیایی استرالیا با لاکهید مارتین استرالیا[5] که سازمان اطلاعات سرزمینی نیوزلند[6] هم در آن مشارکت دارد، در تاریخ25 شهریور1401 به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد، "ساوت پان"، سرویس تعیین موقعیت ماهواره ای را در سراسر استرالیا برای صنایع مختلف از جمله هوانوردی عمومی ارائه خواهد کرد. این سرویس ، موقعیت یابی فوری، دقیق و قابل اعتماد را برای کاربران در تمام مناطق زمینی و دریایی استرالیا و نیوزلند بدون نیاز به سیگنال تلفن همراه یا اتصال به اینترنت فراهم می‌کند.

 قابلیت های فعلی لاکهید مارتین در عرصه فضایی استرالیا

این فناوری در ابتدا برای حمایت از ایمنی هوانوردی توسعه داده شد، اما با پیشرفت فناوری، به کاربردهای دیگر نیز گسترش یافته است. این فنآوری اکنون کاربردهای بالقوه‌ای دارد که می‌توان به راهنمایی دقیق وسایل نقلیه برای کارآمدی در مدیریت کشاورزی و باغبانی، ردیابی محموله‌های دریایی، و امکان ناوبری برای پهپادها و سایر وسایل نقلیه بدون سرنشین اشاره کرد.

لاکهید مارتین استرالیا، یکی از شرکت های منطقه ای لاکهید مارتین آمریکاست و نقش پیشرو در فناوری ناوبری ماهواره‌ای و هوافضای جهانی بازی می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در کانبرا قرار دارد و بیش از 1200 نفر در سراسر استرالیا را در استخدام خود دارد. این شرکت در بیش از 40 کشور در سراسر جهان حضور دارد.

سازمان جغرافیایی استرالیا امیدوار است که بدنبال موفقیت در این پروژه، این فناوری در سطح جهان گسترش یابد. لاکهید مارتین استرالیا با تیم پروژه ساوت پان برای ایجاد شبکه ای از ایستگاه‌های مرجع سیستم ماهواره ای ناوبری جهانی و تسهیلات اتصال ماهواره ای که ارتباطات و انتقال را با زیرساخت فضایی را امکان پذیر می‌کند، همکاری خواهد کرد.

اعتبار این قرارداد 19 ساله است و در سال 2028 به بهره برداری می رسد.  هدف سازمان علوم جغرافیایی استرالیا از این پروژه،  ارائه موقعیت "فوری، دقیق و قابل اعتماد" به کاربران مختلف در اقصی نقاط استرالیا می‌باشد. طبق اعلام دولت فدرال استرالیا، پروژه ساوت پان،  طی 30 سال آینده 6 میلیارد دلار سود اقتصادی برای استرالیا ایجاد خواهد کرد.

منابع:

https://lockheedmartinau.mediaroom.com/index.php?s=2429&item=122618

https://www.lockheedmartin.com/en-au/index.html

 

[1] Satellite-based augmentation system (SBAS) 

[2] Global Navigation Satellite System Networks

[3] Geoscience Australia

[4] SouthPAN

[5] Lockheed Martin Australia

[6] Land Information New Zealand

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما