معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی قزاقستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 35 درصدی قیمت بلیط هواپیما در منطقه مانگیستائو:

افزایش 35 درصدی قیمت بلیط هواپیما در آکتائو باعث شده است درآمد خطوط هوایی از آغاز سال جاری میلادی تا کنون به 276.8 میلیارد تنگه (حدود 570 میلیون یورو) برسد، در حالی که این میزان سال گذشته 189.2 میلیارد تنگه (حدود360 میلیون یورو) بوده است. بخش عمده این درآمد ناشی از جابجایی مسافر بوده و تنها 6.2 میلیارد تنگه (حدود 12 میلیون یورو) از این مقدار به حمل و نقل بار اختصاص داشته است.

ثبت بالاترین نرخ بیکاری جمهوری قزاقستان در منطقه مانگیستائو:

براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار جمهوری قزاقستان مناطق مانگیستائو و ترکستان از نظر نرخ بیکاری دو منطقه پیشتاز در این کشور هستند. در سه ماهه دوم سال جاری، بالاترین نرخ بیکاری به میزان 5.1 درصد در استان مانگیستائو به ثبت رسیده است. همچنین، بر اساس گزارش ارائه شده؛ مناطق بعدی از نظر نرخ بالای بیکاری در این کشور عبارتند از ژامبیل، قزاقستان غربی، آلماتی و شیمکنت که هرکدام دارای 5 درصد نرخ بیکاری می‌باشند. علاوه براین، در این خصوص مطابق با گزارش مذکور؛ کمترین نرخ بیکاری در جمهوری قزاقستان به ترتیب در منطقه اولیتو (4.2 درصد)، منطقه کاراگاندا (4.5 درصد) و پایتخت کشور - شهر نورسلطان- (4.7 درصد) به ثبت رسیده است.

کارشناسان قزاق درباره این گزارش اظهار داشته اند که نرخ بیکاری در کشور قزاقستان با شکاف جنسیتی قابل توجهی نیز همراه است بنحوی که نرخ بیکاری مردان، (علیرغم افزایش از 4.2 درصد به 4.4 درصد در سال 2022)، همچنان بسیار کمتر از نرخ بیکاری زنان است که در سه ماهه دوم سال جاری به 5.3 درصد رسیده است.

با این وجود، نرخ بیکاری جمعیت در قزاقستان به طور کلی ثابت مانده و در سه ماهه دوم سال 2022 نیز همانند سال گذشته به 4.9 درصد رسید. در عین حال، در مناطق روستایی نیز این شاخص نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و در سطح 4.9 درصد باقی مانده است. در حالی که در مناطق شهری، این نرخ روندی کاهشی را نشان می دهد و از 4.9 درصد در سه ماهه دوم سال گذشته به 4.8 درصد در سه ماهه دوم سال 2022رسیده است.

برقراری پرواز مستقیم توریستی جدید آکتائو-آنکارا؛

براساس گزارش کمیته هواپیمای کشوری جمهوری قزاقستان (CAC) به زودی یک مسیر پروازی جدید از آکتائو به آنکارا به صورت 2 بار در هفته راه اندازی خواهد شد. گفته شده است؛ علاوه براین مسیر، پروازهای دیگری نیز با هدف توسعه گردشگری در دوره زمانی پاییز و زمستان 3202-2202، از مسیرهای نورسلطان-باکو، نورسلطان-آنکارا و شیمکنت-آنکارا با توالی دو پرواز در هفته برنامه ریزی شده است.

معرفی انواع جدیدی از ویزای کار برای خارجی‌ها از سوی دولت قزاقستان؛

به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کار جمهوری قزاقستان، دولت قزاقستان قصد دارد انواع جدیدی از ویزا را برای خارجی صادر نماید. ویزای‌های جدید از نوع ویزای سرمایه گذاری و ویزاهای مهارت های خاص خواهد بود که شرایط ویژه ای را برای ورود خارجی‌ها به این کشور فراهم می‌کند. این اقدام در قالب بسته جدیدی از اقدامات برای بهبود اثربخشی سیاست های مهاجرتی این کشور ارائه شده و از اکنون، تا پنج سال آینده، شرایط جدید اخذ ویزا را فراهم می‌کند که هدف آن انتقال دانش و آموزش به قزاقستانی‌هایی خواهد بود که در فرایند تولید مشغول به فعالیت هستند. ویزای جدید قزاقستان تحت عنوان "ویزای مهارت های ارزشمند" و همراه با مجوز اقامت صادر خواهد شد.

افتتاح شعبه جدید فریدام هلدینگ (Freedom Holding Corp) در آکتائو؛

در این مراسم که یکی از دفاتر جهانی هلدینگ مذکور در آکتائو بازگشایی شد، "نورلان نوگایف" استاندار استان مانگیستائو، مدیر اجرایی هلدینگ مذکور "تیمور تورلوف"، جمعی از مردم، کارآفرینان و فعالین اقتصادی مانگیستائو حضور داشتند. این هلدینگ با حروف اختصاری "FRHC" در نوادای ایالات متحده به ثبت رسیده است و قبلاً با نام "BMB Munai" شناخته می‌شد. در سال 2015، این شرکت با آقای تیمور تورلوف قرارداد مبادله و اکتساب سهام منعقد کرد تا چندین کسب و کار جدید را در منطقه کشورهای حوزه سی آی اس به دست آورد. در همین راستا در حال حاضر FRHC در حال ایجاد یک شرکت کارگزاری، بانکی و خدمات مالی بین‌المللی است تا تقاضای تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران در روسیه و قزاقستان را که خواهان ادغام خدمات مالی و دسترسی بیشتر به فرصت‌های مالی، ثبات نسبی و یکپارچگی بازارهای اوراق بهادار ایالات متحده هستند، برآورده کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما