معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تورم در قرقیزستان

بر اساس ارزیابی تحلیل گران بانک توسعه اوراسیا، تورم در قرقیزستان تا پایان سال سرعت بیشتری می‌گیرد و به 15.3 درصد می رسد.

طبق اعلام تحلیل گران اقتصادی، تورم در ماه ژوئن  تا 13.1 درصد کاهش یافت ولی در ماه قبل آن 14 درصد افزایش داشته است.

سال گذشته رشد قیمت مواد غذایی در قرقیزستان به بالاترین حد خود رسید، ریسک تورم در ماه ژوئن تشدید گردید. خطرات ناشی از فشار خارجی قیمت نیز به دلیل سهمیه بندی برای صادرات گندم و آرد از قزاقستان (تامین کننده کلیدی در بازار قرقیزستان) از جولای تا اکتبر افزایش یافته است. با توجه به این که سهم محصولات نانوایی و غلات در سبد مصرفی کشور 15 درصد است و می‌توان فرض کرد که تورم در ماه‌های پاییز و زمستان 2022 شتاب بیشتری خواهد گرفت.

 

 
پروژه CASA-1000. قرقیزستان خط انتقال برق 500 کیلو والت می سازد

سازمان دولتی "خطوط برق ملی قرقیزستان"  اعلام کرد: در قرقیزستان در چارچوب اجرای پروژه CASA-1000 ساخت و ساز خط انتقال برق 500 کیلو والت صورت می‌گیرد.

قرقیزستان به صورت کلی 455.6 کیلومتر خط انتقال برق از پست برق "داتکا" از طریق استان‌های جلال آباد، اوش و باتکن تا مرز تاجیکستان احداث می‌کند. در حال حاضر 1 هزار 164 قسمت ساخته، گودال های فونداسیون حفر، آرماتور و بتن ریزی شده است. طبق پروژه به صورت کل 1 هزار 241 قسمت می سازند.

 طبق اعلام شرکت قرقیزی 150 واحد تجهیزات ویژه، ماشین‌های ویژه، وسایله نقلیه و 329 کارگر جذب شده است. در استان جلال آباد کارهای ساخت و ساز و موتوژ سلول های 500 کیلو والت در پست برق "داتکا" آغاز شد.

گفتنی است که پروژه CASA-1000 برای پیوند سیستم های انرژی آسیای مرکزی با آسیای جنوبی- قرقیزستان، تاجیکستان با افغانستان و پاکستان و توسعه مکانیزم های برای تجارت برق طبق استانداردهای بین الملل طراحی شده است.

معرفی مدیر جدید "کومتور"  

 عاقلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران و کامچیبک تاشیف معاون رئیس کابینه وزیران از معدن کومتور بازدید کردند.

در جریان این بازدید عاقلبک جاپاروف طی نشستی با روسای شرکت معدن طلای کومتور، الماز باریکتاباسوف رئیس جدید کومتور را معرفی کرد. وی همچنین بالاتبیک ادیریسوف را به عنوان رئیس هیئت مدیره کومتور معرفی نمود.

 

شرکت قزاقستانی ساخت آبشار نیروگاه‌های برق کازارمان را آغاز خواهد کرد

مهندس رسول امبتعلیف، کارشناس مستقل قرقیز گزارش داد که در 22 آگوست 2022، سفارت جمهوری قزاقستان در قرقیزستان یادداشت تفاهم همکاری در اجرای پروژه "ساخت و بهره برداری از آبشار کازارمان نیروگاه‌های برق آبی بر روی رودخانه نارین" در جمهوری قرقیزستان را امضا کرد. این سند فیمابین شرکت دولتی ایستگاه‌های برق قرقیزستان قرقیزستان و شرکت قزاقستانی Orient Trade Investment Company.  منعقد شد.

این تفاهم نامه از طرف قرقیزستان توسط طاعلی بیک بایگزیف، رئیس هیئت مدیره ایستگاه‌های برق قرقیزستان و از طرف قزاقستان توسط مدیر شرکت مذکور امضا شد.

 امبتعلیف خبر داد که پیامی در وب سایت ایستگاه‌های برق قرقیزستان منتشر شد مبنی بر اینکه طرفین توافق کرده اند که شرکت قزاقستان ساخت آبشار نیروگاه‌های برق آبی کازارمان شامل چهار ایستگاه (آلابوگین، کارابولون-1، کارابولاون-2 و توقوزتورو را شروع و آن را در عرض 5-6 سال تکمیل خواهد کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما