معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

معاون رئیس جمهور غنا: علیرغم ظهور چالش‌های جهانی، دولت بر ساخت یک اقتصاد جدید متمرکز شده است؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ سه شنبه 30 آگوست 2022، آقای محمدو باوومیا معاون رئیس جمهور غنا در مراسم صدمین سالگرد افتتاح دبیرستان اکرا اظهار داشت که دولت مشتاق است که علیرغم پیامدهای بحران اقتصادی کنونی جهانی، جهت تحقق یک چشم انداز اقتصادی جدید و دگرگون شده، ستون‌هایی کلیدی را ایجاد نماید. به گفته وی، در حالی که چالش‌های نوظهور همچنان بر هزینه‌های زندگی و معیشت در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد، دولت در اجرای وظایف خود بی وقفه در حال تلاش است. معاون رئیس جمهور گفت: ((ما باید اجازه دهیم ذهنیت ما شجاعت ما را بسازد تا بتوانیم در هر کاری جزء بهترین‌های جهان باشیم. برخی از دبیرستان‌های ما برنده مسابقات جهانی رباتیک هستند. ما باید به توانایی‌های خود ایمان داشته باشیم و ذهنیت غیرممکن را کنار بگذاریم)).

درآمد 57.9میلیون دلاری غنا از طریق صادرات غیرسنتی به نیجریه در سال 2021؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ 1 سپتامبر 2022، مدیر توسعه بازار سازمان توسعه تجارت غنا در مصاحبه مطبوعاتی شورای بازرگانی غنا-نیجریه در اکرا اظهار داشت که ارزش صادرات غیرسنتی غنا به نیجریه که در سال 2020 به دلیل بحران کووید19 با روند کاهشی به کمی‌بیش از 31میلیون دلار رسیده بود، در سال 2021 به 57.9میلیون دلار افزایش یافت. عمده محصولات غنایی که در قالب صادرات غیرسنتی وارد نیجریه شدند عبارتند از: روغن زیتون و محصولات مربوطه، پودر کاکائو و کره گیاهی. ارزش صادرات غیرسنتی غنا به نیجریه در سال‌های 2017، 2018، و 2019 به ترتیب 68.5، 69.7، و 61میلیون دلار بوده است.

مدیر اجرایی کلانشهر تما خواستار حمایت شرکت‌ها از دستورکار توسعه این کلانشهر شد؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ شنبه 27 آگوست 2022، آقای آرما آشیتی مدیر اجرایی کلانشهر تما در اجلاسی در روز جمعه با حضور مسئولین شرکت‌های فعال در بندر تما خواستار حمایت این شرکت‌ها از توسعه این بندر از طریق همکاری در قالب مسئولیت‌های اجتماعی شد. به گفته وی هدف این اجلاس که تحت عنوان ((توپ شهردار تما)) برگزار شد کمک به توسعه شهری است که یکی از شهرهای ((خوب برنامه ریزی شده)) استوایی قاره آفریقا می‌باشد. جمعیت شهر تما که در سال 1962 25هزار نفر بوده است در حال حاضر به حدود 200هزار نفر رسیده است که به گفته این مقام مسئول این رشد سریع جمعیت ناشی از وجود صنایع و به تبع آن جذابیت‌های شغلی بوده است که مشکلات زیرساختی را به همراه داشته و برنامه بازمهندسی و مدرن شدن شهر را ضروری ساخته است. جهت مرتفع ساختن موانع توسعه در زمینه سلامت، آموزش، مسکن، امنیت، بهداشت، راه و تجارت و نیز افزایش فرصت‌ها برای صنایع و کسب و کارها جهت رشد بیشتر وی تصریح نمود که احیای تما با کمک صنایع موجود امری ضروری است. وی تلاش‌های دولت را برای مرتفع ساختن چالش‌های موجود در این شهر بندری به دلیل گستردگی مسائل و چالش‌ها ناکافی قلمداد کرد و خواستار مشارکت صنایع شد. آقای مایکل بافی معاون صنایع وزیر تجارت غنا نیز چالش‌های موجود اقتصادی کشور را موقتی دانست که با اقدامات دولت به ثبات اقتصادی منتج خواهد شد. وی از صاحبان صنایع خواست تا با بهره گیری از معافیت‌های مالیاتی موجود تمام توان خود را به کار گیرند. وی با اشاره به اینکه هیچ شرکتی بدون وجود زیرساخت، محیط مناسب و نیروی انسانی چابک قادر به ادامه فعالیت نیست خواستار حمایت از دستور کار شهردار تما تحت عنوان((اجازه دهید تما دوباره بدرخشد)) شد.

موسسه Fitch Solutions: ما انتظار داریم که در کوتاه مدت نرخ تورم غنا همچنان بالا باشد؛

موسسه Fitch Solutions پیش بینی کرده است که در کوتاه مدت نرخ تورم غنا با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی و سوخت همچنان بالا بماند و نگرانی سرمایه گذاران در مورد کسری‌های مالی بزرگ این کشور، فشار نزولی را بر سدی وارد نماید. در حال حاضر نرخ تورم غنا تحت تاثیر افزایش شدید هزینه‌های مواد غذایی و سوخت 31.7درصد می‌باشد. موسسه Fitch Solutions در گزارش خود با عنوان ((سرمایه گذاری زیرساخت بخش خصوصی غنا جهت احیای میان مدت تنظیم شده است)) اعلام کرد که تورم ممکن است درآمدهای پروژه‌ها را تضعیف نموده و در نتیجه خطرات درآمدی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تشدید نماید. بنا بر گزارش این موسسه، افزایش تورم احتمالاً بر قیمت مصالح ساختمانی تاثیر می‌گذارد و سرمایه گذاران را وادار به تاخیر در سرمایه گذاری می‌کند. غنا حجم زیادی از مصالح ساختماتی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و در یک دهه اخیر کمتر از 60درصد از نیاز داخلی غنا به سیمان از طریق تولید داخلی تامین شده است. در سال 2021، کسری تجاری محصولات آهن و فولاد غنا بیش از 1.2میلیارد دلار تخمین زده شد که از کسری تخمینی بیش از 780 میلیون دلاری این دو محصول در سال 2020 بیشتر بود. در گزارش موسسه Fitch Solutions همچنین آمده است: ((با توجه به اتکای صنعت ساختمان سازی غنا به واردات مصالح، انتظار می‌رود ضعف سدی بر فشارهای فزاینده قیمت مصالح ساختمانی و اختلالات موجود در زنجیره تامین بیافزاید.

کاهش 150درصدی ذخایر کود یارانه‌ای برنامه ((زراعت برای غذا و شغل))؛

به گزارش روزنامه Business and Financial Times مورخ سه شنبه 30 آگوست 2022، به گفته آقای اوسو آکوتو وزیر کشاورزی غنا، ذخایر اولیه 450هزار تنی کودهای یارانه‌ای اختصاص یافته به برنامه ((زراعت برای غذا و شغل))، در سال جاری با کاهش 150درصدی به 150هزار تن رسیده است. آقای وزیر علت این کاهش 150درصدی را چالش‌های بین المللی همچون کووید19 و جنگ روسیه و اوکراین عنوان نموده است. وی در مصاحبه با روزنامه  Business and Financial Timesدر حاشیه مراسم مربوط به ابتکار ((رشد غنا)) در تما اظهار داشت: ((سه سال آغازین برنامه زراعت برای غذا و شغل با نتایج مثبتی همراه بود تا اینکه پاندمی‌کرونا ظاهر شد که یکی از پیامدهای آن افزایش جهانی قیمت کود و کمبود آن در بازار غنا است)). وی گفت که با افزایش جهانی قیمت کود که چهار بار افزایش پیدا کرد، هیچ راهی غیر از کاهش 50درصدی تامین مالی درنظر گرفته شده به عنوان یارانه وجود نداشت. وی همچنین گفت: ((متاسفانه این چالش‌ها برنامه ما را مختل ساخت. در سال جاری حجم ذخایر کود یارانه‌ای ما با روند کاهشی به حدود 150هزار تن رسید)).

داده‌های انجمن دهقانان غنا نشان می‌دهد که حجم کود یارانه‌ای در سال زراعی 2022 از 50درصد به 15درصد کاهش یافته است. در حال حاضر قیمت یک کیسه 50 کیلوگرمی‌کود یارانه‌ای 320غناسدی است و لذا قیمت کود یارانه‌ای برای هر هکتار حداقل 1000غناسدی تمام می‌شود. قیمت یک کیسه 50کیلوگرمی‌کود در بازار آزاد 500غناسدی و در برخی نقاط تا 550غناسدی نیز عرضه می‌شود.

موسسه امنیت انرژی: قیمت سوخت در غنا بین 5 تا 10درصد افزایش می‌یابد؛

در حالیکه در بازار جهانی قیمت بنزین 5.87درصد و گاز ال پی جی 3.28درصد کاهش یافته است، موسسه امنیت انرژی موسوم به IES پیش بینی کرده است که قیمت آنها در پمپ بنزین‌های غنا افزایش خواهد یافت و برای گازوئیل افزایش قیمت 6.48درصدی پیش بینی کرده است (حدود 70پسووا به قیمت‌های فعلی بنزین و گازوئیل افزوده خواهد شد). این موسسه با استناد به گزارش اخیر myjoyonline.com اعلام کرد که علت افزایش احتمالی قیمت سوخت در غنا کاهش ارزش پول ملی این کشور ((غناسدی)) به میزان 10درصد دربرابر دلار آمریکا در دو هفته اخیر می‌باشد. لذا این موسسه به مصرف کنندگان توصیه کرد که مطابق با افزایش قیمت‌های مورد انتظار برای روزهای آینده برنامه ریزی کنند. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین به طور متوسط 11غناسدی و هر لیتر گازوئیل 13.70غناسدی است.

برگزاری مراسم سالانه ((ماه گردشگری)) در اکرا توسط سازمان گردشگری غنا؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ پنج شنبه 1 سپتامبر 2022، مراسم سالانه ((ماه گردشگری)) که به صورت سالانه و با هدف حمایت از جشنواره‌های مهم و اماکن گردشگری برگزار می‌شود، روز چهارشنبه در اکرا آغاز گردید. در مراسم امسال از شرکت‌های فعال در عرصه گردشگری جهت حمایت از ابتکار تبدیل شدن غنا به قطب پایدار گردشگری در منطقه غرب آفریقا درخواست حمایت گردید. عنوان مراسم امسال ((بازنگری در گردشگری)) با تمرکز بر نقش حیاتی گردشگری داخلی در اقتصاد گردشگری پایدار و فراگیر می‌باشد.

معاون اجرایی سازمان گردشگری غنا اظهار داشت که مراسم سالانه ((ماه گردشگری)) سال جاری با روز جهانی گردشگری که توسط سازمان جهانی گردشگری ملل متحد گرامی داشته می‌شود همزمان شده است. وی اظهار داشت: ((لازم است اشاره شود که فارغ از منافع اقتصادی، گردشگری موتور محرکه ارائه فرهنگ بینظیر غنایی، تاریخ و میراث با ارزش غنا به جامعه بین المللی و آموزش به مردم غنا در مورد میراث کشورشان می‌باشد. علاوه بر این گردشگری باعث افزایش درآمدها و اشتغالزایی برای جوانان کشور می‌شود)).

وزیر محیط زیست غنا: بسته بندی غذا با پلاستیک را متوقف کنید؛

به گزارش روزنامه Ghanaian Times مورخ شنبه 27 آگوست 2022، آقای کیواکو آفریه وزیر محیط زیست غنا از اغذیه فروشی‌های غنا خواست تا استفاده از پلاستیک یکبار مصرف در بسته بندی غذا را کاهش دهند.  وی در جلسه ای در روز پنج شنبه با حضور اعضای صنف اغذیه فروشان گفت: ((بحران ایجاد شده ناشی از مصرف پلاستیک صرفاً مختص به دولت نیست بلکه نیازمند مشارکت همگانی جهت یافتن راه حلی پایدار است)). او خطاب به حاضرین گفت: ((شما اغذیه فروشان و هرکسی که در حوزه صنعت مواد غذایی و نوشیدنی فعالیت دارد کلید نجات محیط زیست کشورمان از پلاستیک‌ها هستید)). او خواستار استفاده از کارتن و کاغذ به جای پلاستیک در بسته بندی‌ها شد.

جریمه 3500 دلاری فرودگاه بین المللی کوتوکا برای ایرلاین‌ها به ازای هر مسافر واکسینه نشده؛

به گزارش خبرگزاری ghanaweb مورخ جمعه 2 سپتامبر 2022، شرکت فرودگاه غنا (GACL) هشدار داد ایرلاین‌هایی که شهروندان غیرغنایی فاقد مدارک واکسیناسیون کامل را جهت عزیمت وارد فرودگاه بین المللی کوتوکا می‌کنند از آخرین دستورالعمل به روز شده کرونایی غنا تخطی کرده و در ازای هر مسافر فاقد مدرک 3500دلار جریمه خواهند شد. در این دستورالعمل آمده است شهروندان خارجی‌ای که قصد عزیمت از و به فرودگاه بین المللی کوتوکا با مدارک جعلی و ساختگی را دارند قرنطینه شده و با هزینه شخصی مسافر برگردانده می‌شوند. در بیانیه مربوطه آمده است که شهروندان غنایی و غیرغنایی 18 سال به بالا که وارد غنا می‌شوند باید در بدو ورود به فرودگاه مدارک واکسیناسیون خود را ارائه دهند. افرادی که مدارک واکسیناسیون کامل دارند نیازی به ارائه تست PCR کرونا نداشته ودر فرودگاه بین المللی کوتوکا نیز از آنها تست گرفته نمی‌شود. در این دستورالعمل قید شده است کسانی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون ناقص دارند باید مدرک انجام تست PCR حداکثر مربوط به 48 ساعت قبل را در زمان ورود به فرودگاه یا عزیمت از آن به همراه داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما