معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۱

اثرات منفی جنگ روسیه و اوکراین بر صادرات چای کنیا به حوزه CIS

براساس گزارش روزنامه بیزنس دیلی کنیا، جنگ روسیه و اوکراین اثرات قابل توجهی بر صادرات چای به کشورهای CIS داشته است. افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل که ناشی از اختلال در رفت و آمد کشتی‌ها در دریای سیاه است، منجر به افزایش قیمت نهایی چای در کشورهای این منطقه و در نتیجه کاهش تقاضا برای این نوشیدنی در کشورهای این حوزه شده است

 براساس گزارش روزنامه بیزنس دیلی کنیا ، در ابتدای سال 2022، هزینه ی حمل یک کانتینر 40 فوتی به روسیه 3000 دلار بوده است، درحالی که در ماه اوت به حدود 8000 دلار رسیده است. این درحالی است که قیمت هر کیلوگرم چای در حراج بندر مومباسا از 2.5 دلار در ماه فوریه به 2.2 دلار در ماه اوت کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل افزایش هزینه ی حمل و نقل را طولانی شدن زمان حمل محموله‌ها به بازارهای مقصد عنوان می‌کنند، به گونه ای که مدت زمان ارسال بار به روسیه از 65 روز به 90 روز افزایش پیدا کرده است.

در نتیجه ی این شرایط، حجم صادرات چای به روسیه و کشورهایی چون قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. روسیه پنجمین مقصد صادرات چای کنیا است. براساس آخرین آمارها، حجم صادرات چای به روسیه در فاصله ی ژانویه تا مه 2022 حدود 15 درصد کاهش داشته است. میزان صادرات چای به روسیه در پنج ماه اول سال 2021 معادل 11.8 میلیون کیلوگرم بوده که این میزان در سال 2022 به 10 میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

میزان صادرات به قزاقستان که یکی دیگر از بازارهای صادراتی مهم کنیا در حوزه ی آسیای مرکزی است با کاهش 40 درصدی از 5.5 میلیون کیلوگرم در پنج ماهه اول سال 2021 به 3.2 میلیون کیلوگرم در سال 2022 رسیده است. همچنین در مدت زمانی مشابه، صادرات به ازبکستان با کاهش 72 درصدی از 972 هزار کیلوگرم به 276 هزار کیلوگرم و صادرات به قرقیزستان نیز با کاهش 39 درصدی از 178 هزار کیلوگرم به 108هزار کیلوگرم در سال 2022 رسیده است.

براساس گزارش هیات چای کنیا، صادرات این محصول در پنج ماهه ی اول سال 2022 با کاهش 16 درصدی مواجه بوده است. صادرات کنیا در این مدت 211 میلیون کیلوگرم بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. همچنین علاوه برکاهش حجم صادرات، تعداد مقاصد صادراتی کنیا نیز از 51 مقصد به 40 مقصد کاهش پیدا کرده است. این نهاد دولتی رکود اقتصاد جهانی و جنگ روسیه و اوکراین را از عوامل کاهش صادرات این محصول عنوان کرده است. مقاصد اصلی صادرات چای کنیا کشورهای پاکستان، مصر، بریتانیا، امارات و روسیه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما